Bouwverslag Gloster Gladiator Mk. I ⇨ L8011 80 Sqn | Flt. Lt. Pattle

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door ramses, 27 okt 2010.

1. Henri Kaper

Henri Kaper verslagschrijvers

Lid geworden:
    25 nov 2006
  2. ramses

ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    21 sep 2008
    Bedankt voor de link Henri, maar ik kan geen aanzichten van de Bristol Mercury IX vinden op die site. Moet je lid zijn van de AEHS om meer te kunnen zien?

Grt, Ram6

3. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Ik heb hier nog wel wat Mercury-info in mijn Beaufighterdocumentatie, ik weet niet zeker of het is wat je zoekt, maar misschien heb je er wat aan.
    PM even je emailadres.

Laatst bewerkt: 24 dec 2010
  4. Henri Kaper

Henri Kaper verslagschrijvers

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Nee, ik dacht je kunt ze mailen en vragen of zij wat hebben.

5. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    Hoi Henri, bedankt voor de tip maar ik heb inmiddels van Wouter getekende aanzichten ontvangen en samen met de foto`s die ik al heb, is dat wel genoeg info om een dummy te gaan proberen te maken.

Fijne dagen :x-mas:
    Grt, Ram6

6. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    Update:

De neusdoos was aangepast zoals bij foto`s .69 en .70 te zien is. Ik heb een tijdje zitten passen en meten met de Saito en zoals ik `m in de neus wil bevestigen zouden er weer aanpassingen in de neusdoos gemaakt moeten worden… :sad: “Lappen op lappen” staat me tegen en het leek me beter de neusdoos eruit te slopen en opnieuw te bedenken:

.78 Het verwijderen van de neusdoos. Altijd fijn te merken dat alle lijmverbindingen en de totale constructie erg sterk zijn, jammer dat `ie er daarom niet uitgaat. De grote stukken balsa waren er natuurlijk zo uitgebroken/gesneden, maar de driehoekslatjes en het triplex vielen erg tegen. Stukken proberen weg te breken met een tang, maar verder dan wat hapjes eruit kwam ik niet. Met een grote groffe houtrasp lukte `t beter de grootste stukken eruit te krijgen, daarna de kleinere stukken met een fijne houtrasp en wat vijlen en als laatste schuren, schuren, schuren om de flanken en het brandschot aan de binnenzijde weer vlak te krijgen. Uitvullen is geen optie want dan hecht de nieuwe binnenwang aan het vulmiddel en niet direct op het hout, dus schuren tot de diepste beschadigingen weg zijn.

.79 Een nieuwe binnenwang ligt onder twee accu`s te drogen en de tweede ligt klaar voor de andere kant. In plaats van een geplande “losse” motorsteun op het brandschot komt er nu een 9mm vliegtuigtriplex exemplaar tweezijdig gelamineerd met 0.5mm aluminium door het brandschot welke ook flink stevigheid in de neus gaat toevoegen omdat deze haaks op het brandschot komt te staan.

.80 De “nieuwe” lege neus en motorsteun. Ik ben nu bezig met het veranderen van het brandschot wat erg lastig gaat omdat er ruim een meter romp aanhangt. Klemt lastig in een figuurzaagplankje! ;)

Beste wensen,
    Grt, Ram6

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    Ben weer wat verder met de neus:

.81 Na wat worstelen gelukt om former F1 uit te sparen

.83 De motorsteun erin gelijmd

.87 Former F1 is weer rond

.88 Doosje voor de accu en schakelaar

.89 Onderkant

.92 Om de vlakke delen in de cockpit voor te bewerken ga ik een manier gebruiken die ik voor de afwerking van een schuim combatmodel heb gebruikt

.94 Voelt als plastic en is met autolak afgewerkt, maar kan ook prima met Humbrol overschilderd worden

.95 Het middel: japanse zijde en sterk verdunde houtlijm

.96 Het is op de foto maar lastig te zien, maar het rood omrande deel heeft een laagje papier en lijm, de rest niet. Er moeten nog wel enkele laagjes "lijm" op. Voor de latjes is dit wat te omslachtig en ga ik nog wat verschillende dingen proberen.

Grt, Ram6

8. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    Een laatste update voor de Gloster van 2010:

Alle vlakke delen in en rondom de cockpit zijn nu bekleed met japanse zijde en enkele lagen verdunde houtlijm. Het is nu ook beter zichtbaar dan op foto 96 uit de vorige posting:

.97 Formers en cockpitranden

.98 Links-midden op de foto is in former F5 te zien hoe het oppervlak begint te spiegelen

.99 Cockpitvloer en zij formers

.101 Het oppervlak wordt plasticachtig en kan waterproof geschuurd worden. De Humbrolverf kan er direct opgesmeerd worden.

Ik hoop dat enkelen meegenieten van dit draadje zoals ik van de bouw.
    Bedankt voor de goede tips tot nu toe alvast.

Nou oliebollen bakken, FIJNE JAARWISSELING! [​IMG]

Grt, Ram6

9. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Reken maar! :p

Je krijgt een indicatie van het aantal volgers door het aantal 'bekeken' voor en enige tijd na plaatsing te vergelijken.

Prettig Nieuwjaar!

jan.

10. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    Bedankt Jan! :D

Hoi, er staan op internet redelijk veel foto`s van de cockpit van de Gloster Gladiator, maar bijna allemaal Mk II`s. Ook de Shuttleworth Gladiator heeft een Mk II paneel. In Hendon staat een Mk I, maar daar kan ik geen foto`s van de cockpit van vinden. Ik heb wel een hoge resolutiefoto van de cockpit uit WOII van een Mk I van de zweedse luchtmacht. Handig voor de plek van de instrumenten e.d. alleen zijn de instrumenten en alle teksten zweedstalig. Ik heb het cockpitpaneel in Photoshop gemaakt aan de hand van de tekening en foto, maar er britse instrumenten ingezet (MK II als voorbeeld).

Verschil tussen de cockpitpanelen van de Mk I en Mk II

De werkfile voor het paneel. Extra instrumenten en randen zodat er straks ook misgesneden kan worden.

Het kale paneel. Wat relief heeft zoals knoppen e.d. worden er opgeplakt en zijn niet te zien op dit paneel.

De cockpit is nu helemaal voorbewerkt met japanse zijde en houtlijm en de eerste laag RAF interior green kan erop gekwast worden. Ben benieuwd!

Grt, Ram6

11. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    RAF Cockpit Interior Green

De cockpit RAF cockpit interior green geschilderd:

.102 Op proefstukjes ondergrond en verf uitgeprobeerd

.103 De eerste laag. Ik vond de verf na opbrengen een lelijke harde kleur 8-O (en duidelijk anders dan op `t dopje), maar na een dag drogen werd `t al iets beter.

.105 Schuren, schuren schuren voor de tweede laag. Lastig en voorzichtig klusje want, of je kan er niet bij of je raakt een ander deel. Lang(zaam) klusje!

.106 Een strookje papier in het rondje gelijmd, zo strak kan ik zacht balsa niet schuren! ;)

De tweede laag erop en door de dekking werd de kleur matter en lichter, maar ook de tint is anders. Hierdoor en omdat ik er al een tijdje tegenaan heb zitten staren vind ik `t zelfs wel een mooie kleur nu. Omdat de kleur er bij flitslicht niet uitkomt, even naar beneden gelopen en de foto`s op de keukentafel gemaakt:

Ben in de tussentijd bezig geweest met een vormmalletje van papier voor het stoeltje. Zal de foto`s er straks opzetten.

Grt, Ram6

E.hof vindt dit leuk.
  12. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    Om een mal van het stoeltje te maken heb ik gebruik gemaakt van de doorsnedetekening en wat foto`s:

.114 Wat schetsen en een uitslag maken

.115 Met plakband in elkaar. Het lastige aan het stoeltje is de vorm van de rugleuning. Deze is tot halverwege vlak en rond dan uit naar boven. Trail en error tot de lijnen zijn gevonden

.116 Een veel te groot gat in de rugleuning gemaakt. Ik zag een plektrum liggen en die leek de goede verhouding dus als malletje gebruikt voor het gat in het tweede stoeltje

.117 Testfit ;)

Het vormmalletje is klaar, alleen weet ik nog niet van welk materiaal ik de stoel ga maken. Ik denk dat ik `t met lithoplaat ga proberen, maar eerst maar eens uitzoeken hoe ik daar aan kom.

Grt, Ram6

13. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Ik heb wel een stukkie liggen, hoeveel heb je nodig en hoe dik?

14. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Goed bezig hoor! :p

Petje af.

Ga zo door.

jan.

15. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    Bedankt heren! :D

Wouter, ik wist niet dat er verschillende diktes te verkrijgen zijn.
    Welke diktes zijn er? Ik zal vanavond de maat van de vormmal meten (vakantie weer voorbij, zit weer op m`n werk).

Grt, Ram6

Laatst bewerkt: 6 jan 2011
  16. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Ik heb het in 0,2 en 0,4 mm.

17. jetpropdlx

jetpropdlx

Lid geworden:
    10 jun 2004
    evt heb ik nog stukken latoen koper van 0,2 mm dik (heb het nog niet gebruikt maar dat zou je normaal moeten kunnen solderen) heb het ooit gekocht voor iets maar niet gebruikt

18. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    Wouter en Eric enorm bedankt voor jullie voorstel! Erg leuk zo dit forum! :D

Ik kwam twee plaatjes aluminium van 0,3mm tegen en heb geprobeerd of ik daar de knik in de rugleuning in zou kunnen krijgen die in het papieren modelletje niet zat:

.121 Aftekenen d.m.v. vormmalletje

.122 Uitsnijden, knippen, vijlen en schuren

.123 In elkaar vouwen…

.124 … en de vouw in de rugleuning

.125 Voor de gein kleurtje erop

.127 en met plakband in de cockpit

Het metaal maakt `t stoeltje mooi dun en is makkelijk af te werken en weatheren (door de verf er gewoon weer af te schuren), maar ik vind `m te zwaar. Ik heb alleen een keukenweegschaal en die geeft vanaf 10 gram weer. De wijzer komt niet voorbij het eerste streepje en ik denk dat hij zo`n 5 tot 10 gram weegt. Is niet veel, maar toch voelt `t zwaar. Een balsa stoeltje is veel lichter, maar moet afgewerkt worden en is dan veel dikker. Een 1mm dikke rand in schaal 1/6.9 is een bijna 7mm dikke rand in `t echt… Ik ga `m nog een keer van balsa of balsa en aluminium maken om te kijken of ik `m lichter kan krijgen.

Toch bedankt voor de aanbieding! Tof!
    Ben benieuwd of `t iets wordt met balsa.

Grt, Ram6

19. Frank Hartog

Frank Hartog

Lid geworden:
    25 sep 2006
    Ram6,

Voor de Meteor heb ik het stoeltje van (o.a) 0.4 triplex gemaakt, idee?

gr.

Frank

20. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    @Frank: Zeker! Gisteren een plaatje besteld en wanneer binnen eens mee aan de slag [​IMG]

De nieuwe neusdoos zit erin en ik ben blij dat ik de oude neusdoos eruit heb gesloopt. Aangepast aan de te gebruiken motor, tank en elektronica, ipv andersom ;) Ik zal straks foto`s maken en uploaden.

Grt, Ram6

Laatst bewerkt: 9 jan 2011

Deel Deze Pagina