glow driver seidel st7-70

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Sukhoi, 1 nov 2009.

1. Sukhoi

Sukhoi

Lid geworden:
    15 nov 2008
    Ik vraag me af of je een glow driver nodig hebt voor een 7 cylinder stermotor? En als ik er een nodig heb, welke raden jullie mij aan? En waar kan ik die verkrijgen? Alvast bedankt, indien er nog ander tips zijn voor het inlopen, starten,enz.. voor stermotoren,mag je dit ook altijd laten weten. Heb me een week geleden een Seidel st7-70 besteld bij seidel zelf, ben dus een newbee op het gebied van stermotoren.

2. Ella de Wildt

Ella de Wildt

Lid geworden:
    4 feb 2005
    Toevallig vroeg ik die vraag aan een piloot die in Oss een Seidel op een Harvard had zitten.
    Vergeet die glowdriver maar. 7 x 4A= 28A.
    Dikke kabels en een stevige accu doen de job. KISS principe en een ouderwetse amperemeter voor indicatie.
    In de autohandel (of sloop) is vast iets bruikbaars te vinden met deze range aan stroom.
    Veel plezier met je Seidel, die dingen lopen als een naaimachientje.

3. Sukhoi

Sukhoi

Lid geworden:
    15 nov 2008
    Dus met bv een microsens 7lp ben je dan niet veel?

4. Mad Monster

Mad Monster

Lid geworden:
    5 jun 2006
    Allereerst gefeliciteerd met je bestelling van de seidel :-D
    Vervolgens veel sterkte gewenst met de levertijd.....:rolleyes:
    Ik heb er zelf een in april besteld. Leverdatum zou einde mei zijn.......
    Na vele malen uitstel met K%t smoesjes (liet me zelfs na mededeling "alles staat klaar voor verzending" het gehele bedrag overmaken om vervolgens weer niet te leveren :mad:) uiteindelijk pas einde augustus ontvangen.
    De bestelde ringdemper zat er echter niet bij. Na de -bij Seidel- gebruikelijke reaktietijd op emails van een week, kreeg ik de reaktie; "sorry maar we hebben wat probleempjes, nog een beetje geduld svp".
    Hoeveel problemen kun je hebben bij de produktie van een simpel uitlaatje? Ik heb 'm in ieder geval nog steeds niet ontvangen :rolleyes:
    Als ik alles vooraf had geweten had ik 'm niet besteld (dan maar even doorsparen voor een "echte" (= benzine) Moki). Op het web zijn legio verhalen te vinden over de spreekwoordelijke onbetrouwbaarheid van deze Firma (zelf ook pas ontdekt na plaatsen bestelling :()
    De methode "eerst laten betalen en dan niet -direkt- leveren" blijken ze al zo'n 20 jaar te hanteren!!! (zijn ook al 1 of 2x failliet gegaan).

Wat betreft de glowdriver; er zijn diverse speciale systemen voor multi-cilinders (tot 9 cilinders). O.a. al de door jou zelf genoemde van Microsens. Daar zit ik zelf ook al aan te denken (in combinatie met de speciale "balancer").
    Ik heb gemerkt (met inlopen van de motor op testbank) dat 1 a 2 onderste cilinders toch graag uit willen gaan bij lage toerentallen. Brandstofmengsel was wel nog iets vet (7% olie aanbevolen door Seidel voor inlopen). Volgende testrun zal met 5 1/2 % olie zijn. Ik verwacht dat het dan iets beter zal zijn. Anders komt er inderdaad zo'n glowdriver in. Helaas weer iets extra gewicht (3 cellen GP 3700 mAh = kleine 200 gram) maar geen ramp.
    Een kennis die een oud model Seidel 70cc heeft, heeft daarmee absoluut geen problemen. Dat ding blijft eindeloos mooi doorlopen op stationair toerental zonder bijgloeien. Maar de huidige generatie Seidels wordt dan ook in Indië gemaakt....(voor de helft van de oude prijs...).
    Grtz, Hans

5. Sukhoi

Sukhoi

Lid geworden:
    15 nov 2008
    oei, das minder.. Zal bij mij ook zo zijn denk ik, heb na een mail te sturen om info, 2 dagen later een mail terug gehad met de betalings gegevens. Heb dan vervolgens de zelfde avond het geld overgemaakt, om te bevestigen dat ik het geld heb gestort, stuurde ik een mail met de vraag of ze het ontvangen hadden enzo, 2 weken later nog geen reactie... Heb dan 2 maal gebeld, en gisteren zij Wolfgang dat hij maandag op de post gaat.. Ik hoop dat het waar is. Was het van jou ook een ST7-70M ? Wolfgang vertelde me wel dat ze hem op voorraad hebben liggen, dus denk ik wel dat het zal waar zijn.

Laatst bewerkt: 7 nov 2009
  6. Mad Monster

Mad Monster

Lid geworden:
    5 jun 2006
    Lijkt dus ook bij jou weer de typische "Seidel methode".
    Schrale troost; 't duurt "iets" langer maar uiteindelijk wordt er -meestal- wel geleverd :rolleyes:
    En yep, ik heb ook de 7-70.
    Grtz, Hans

7. Sukhoi

Sukhoi

Lid geworden:
    15 nov 2008
    Hmm, als ik hem donderdag nog niet heb, zal ik hem nog eens opbellen, dan weet hij dat ik niet veel geduld heb ;) . Volgens dat ik hoor zijn het wel goede motoren, draaien zal hij zeker doen, maar ik weet nog niet of ik ermee zal durven vliegen :rolleyes:

8. jacques.1

jacques.1

Lid geworden:
    19 nov 2006
    hoi,

wat ik gehoord heb kan het wel langer duren met leveren
    staat seidel om bekent een maand wachten is nog niets :(
    een col. vlieger heeft ± 3mnd gewacht , en wacht nog op de uitlaat
    ik heb zelf een tweede generatie st770 prima motor
    en heb ook een st 525 gehad , verkocht met model :(
    een glow driver is echt niet nodig , goed afgesteld loopt ie stationair prima
    als start accu is een 2v/10amp. lood accu goed mits vers geladen

noig vragen laat maar horen

de seidel zit op het model dat in mijn avatar

gr. jacques

9. Sukhoi

Sukhoi

Lid geworden:
    15 nov 2008
    hallo , jacques, hoelang heb jij dan moeten wachten op jouw seidel? welke afmetingen en gewicht heeft uw vliegtuig waar de seidel opzit?

10. Sandy Groen

Sandy Groen

Lid geworden:
    1 dec 2007
    Helaas werkt ongeduldig overkomen bij seidel echt niet,als er voorraad is levert ie direct(helaas het verkeerde)Ik bestelde een uitlaat en kreeg een motor,zonder dat ik iets betaald had. Toen ik hierover belde en zei dat het niet klopte had ik volgens hem geen motor gehad???? Had van de zomer 2 geebees besteld en 1 motor,per abuis verwerkt als 2 combis????? Uitlaten zijn niet op voorraad dus kan even duren,gewoon geduld hebben,komt wel goed.Als het spul eenmaal werkt ben je alle wachttijd ergernis weer vergeten:D

11. Sukhoi

Sukhoi

Lid geworden:
    15 nov 2008
    das wel leuk, een uitlaat bestellen, en een motor opgestuurd krijgen :D . Ik heb geen uitlaat bij bestelt, alleen de naakte motor, en aangezien hij die op voorraad heeft ( zegt hij) hoop ik dat hij hem dus morgen zal versturen :) . neem nu dat hij hem maandag daawerkelijk verstuurd, wanneer zou ik hem dan kunnnen verwachten?

12. Mad Monster

Mad Monster

Lid geworden:
    5 jun 2006
    Ik denk niet dat ik de inmiddels 7 maanden wachten en telkens met een kluitje het riet in gestuurd worden OOIT zal vergeten. Ik voel me gewoon belazerd telkens als ik dat ding op de werkbank zie staan.
    7x toegezegde leverdatum motor niet nagekomen (en als ie uiteindelijk wordt verzonden gebeurt dat op een manier die een dergelijke kostbare zending totaal onwaardig is (hoezo schokabsorberend materiaal? "De postbode zal er toch wel voorzichtig mee zijn?" niet dus...jammer dan....)
    2x mededeling "alles staat klaar voor verzending" -> niet dus.
    Levering van de uitlaat; inmiddels 3 toezeggingen niet nagekomen, laatste mededeling was 5 weken geleden...
    Oh ja, verzendkosten 1 motortje van 2,5 kg vanuit Duitsland voor........80 euri.
    Trek zelf je conclusies....
    Dat er uiteindelijk meestal wel geleverd wordt doet niets af aan het feit dat dit geen fatsoenlijke manier van zaken doen is.
    Het mogen dan wel mooie motoren zijn (de nieuwste "cheapo" Indië versies moeten zich wel nog bewijzen en ook in het verleden zijn er series geweest met serieuse problemen die maar niet opgelost werden!) maar de weg om er één te bemachtigen is te gek voor woorden.
    Vind je het niet erg aan het lijntje gehouden te worden (of zoals onze zuiderburen graag zeggen; dat er met je voeten gespeeld wordt) dan gewoon bestellen.

Me? mag inmiddels duidelijk zijn; never again!

13. Sukhoi

Sukhoi

Lid geworden:
    15 nov 2008
    inderdaad wel jammer, die veel te lange wachttijden. Ik ging me ook een benzine seidel kopen, maar als ik het allemaal hoor, spaar ik nog eventjes door voor een moki. Donderdag zal ik nog eens bellen,eens horen wat hij me dan weet te vertellen... Verzendkosten waren bij mij 25 euro, het gaat "maar" om 1020 euro in mijn geval, maar het doet toch wel pijn als je die verhalen hoort...

14. Sandy Groen

Sandy Groen

Lid geworden:
    1 dec 2007
    Wat de verkeerde dubbele motorlevering betreft heb ik er nog een leuke foto van gemaakt,2 van die apparaten op de werkbank is LEUK.
    Als hij hem werkelijk op maandag verstuurd,zou je hem normalerwijs;) met een dag of 3 moeten hebben,succes.

Laatst bewerkt: 9 nov 2009
  15. Sukhoi

Sukhoi

Lid geworden:
    15 nov 2008
    Net NOG eens gebeld met Wolfgang, enja, er was een klein probleem waardoor hij hem vandaag niet heeft kunnen versturen... Ik moest hem nogmaal een mail sturen met adres,tel nr enzo.. Morgen zou het er zeker van komen zei hij nu, dus morgen even terug Wolfgang bellen :(
    Kan je die foto eens posten van de 2 seidels samen :D ?

16. jacques.1

jacques.1

Lid geworden:
    19 nov 2006
    hoi ,

de 770 heb ik 2e hands gekocht was bijna niet gebruikt

het model weegt 14 kg 2,7 m span 2,45m lang

de 525 was nieuw , maar op aanraden van een kennis (duitsland) heb ik me deze bij seidel afgehaald boter bij de vis :rolleyes:
    is ± 8j geleden , was toen het zelfde zooitje met leveren en zo

afhalen is nog het beste is maar ± 540 km enkele reis

gr jacques

17. Sukhoi

Sukhoi

Lid geworden:
    15 nov 2008
    hmm, is me toch iets te ver om af te halen :) . Weet er toevallig iemand of er gloeipluggen worden bijgeleverd bij de nieuwe motoren?

18. Mad Monster

Mad Monster

Lid geworden:
    5 jun 2006
    De ST 7-70 wordt met OS-F pluggen geleverd en een kabelboom voor aansluiten van de pluggen op de gloeiaccu. Als start-gloeiaccu gebruik ik een Sanyo KR-7000F (1,2 V NiCad, 7 Ah) en een pakketje van 3 stuks GP3700 (parallel geschakeld dus 1,2 V en ruim 11 Ah capaciteit).
    Grtz, Hans

19. Sandy Groen

Sandy Groen

Lid geworden:
    1 dec 2007
    U vraagt,wij draaien:D

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  20. Sukhoi

Sukhoi

Lid geworden:
    15 nov 2008
    Blijkbaar helpt het vele bellen naar duitsland :) . Gisteren een mail gehad dat ie vandaag op de post zou gaan, dus net nog even gebeld met Wolfgang, en hij is inderdaad vandaag verstuurd zegt hij. :D van zodra ik hem heb post ik wat foto's

Deel Deze Pagina