Goedkope alternatieven

Hoi medebouwers,

Misschien is er vraag naar een draadje met goedkope alternatieven op een rijtje wat betreft lijm en verf enz. die Depron veilig zijn.

Er zijn goedkope producten te koop bij bijv. Action, Hema enz., zijn ze goed of onbruikbaar.....?
Enz. enz., laat het hier weten!

Hierbij alvast enkele bevindingen van mij:

Hobbylijm Hema: Zit in een fles, fijn spul, tast Depron niet aan. 2 vlakken insmeren en op elkaar drukken. Hecht niet erg sterk.

Construktielijm Gel Hema: blauwe tube. Tast Depron niet aan, dik spul, druipt niet. 1 vlak insmeren. Droogtijd wel lang (paar uur). Ideaal als je de tijd wilt hebben om de onderdelen nog te verschuiven. Hecht goed.

CA medium van Graupner: vreet Depron klein beetje weg. Puntsgewijs aanbrengen. Hecht goed.

[QUOTE

Hobbylijm Hema: Zit in een fles, fijn spul, tast Depron niet aan. 2 vlakken insmeren en op elkaar drukken. Hecht niet erg sterk.QUOTE]

de sterkte is meer dan voldoende maar is pas voledig na een aantal dagen
ik heb er verschillende modellen mee gemaakt
en het resultaat is uitstekend.

nog een goedkoop alternatief
de twee componentenlijm van de hema doet het ook uitstekend.(epoxcie)

gr albert

Action lijmen

De contactlijm van Action (2 vlakken insmeren) is al vaak genoemd, net als de Action secondenlijm. Kost allemaal bijna niks.

Vorige week ontdekte ik er ook een tube Cre-Ation Alleslijm (Alleskleber, Colle universelle); volgens de verpakking een lijm op acetonbasis. Ik gebruik al sinds de jaren 50 Uhu Hart als basislijm (aangevuld met allerlei speciale lijmen natuurlijk) en ik constateerde dat deze Alleslijm precies zo ruikt als Uhu Hart...
Eenmaal de tube (ongeveer 95 cent) in gebruik doet het ook in andere opzichten denken aan Uhu Hart, behalve dat het iets langer nodig heeft om uit te harden, maar de hechting lijkt me even goed.
Ik bedacht onder het bouwen: zou het puntige tuitje-met-dopje dat je bij een tube UHU-Hart krijgt, ook op deze tube Alleslijm passen? Nou... ik heb er de hele prullenbak voor moeten doorzoeken om mijn eerder opgebruikte en weggegooide tube Uhu Hart terug te vinden, maar het paste dus wel degelijk. Handig!

Action heeft trouwens ook een erg prettig en degelijk hobbymes (met van die afbreekmesjes, altijd scherp) en een koker met een stuk of 12 lijmklemmetjes, voor een luttel bedrag. Kan je er nooit genoeg van hebben.

Laatst bewerkt:
Dat is al zo vaak beschreven in de beginners afdeling.;)
Effe zoeken en je vind er op alle vragen een antwoord.

Mvg Johan

Haha, dat is met alle vragen zo, dan kan het forum wel gesloten worden.;)
Ik zie maar weinig echt nieuwe vragen langskomen.
Dit kan toch wel een verzameldraadje worden, met goedkope spullen/altenatieven.

Helaas, de Hema hobbylijm bevat (nu) oplosmiddelen die polystyreenschuim (en dus ook Depron) oplossen. Ongeschikt dus :-(

Action heeft deze Cre-Ation Alleslijm niet meer maar de Hemalijm lijkt ook prima te werken met depron.

Action heeft deze Cre-Ation Alleslijm niet meer
Da's dan sinds zeer recent. Ben er twee weken geleden nog geweest en toen was het er nog.
Wat er niet meer was was de witte papierlijm.
De kleurloze Cre-Ation was er toen nog wel.

Zou het erg jammer vinden want ik gebruik die lijm voor Depron best wel veel en tot volle tevredenheid.

Back