hallo, ik heb de gratis versie van google sketchup (niet de pro) ik ben bezig met een hovercraft te teken in sketchup. nu zou ik graag die luchtzak toe doen aan de zijkant. maar dat lukt mij niet ik bedoel dus die stukken helemaal links en rechts vooraan en achteraan he kan iemand me helpen? mvg florian
Ik ben niet bekend met sketchup maar kan je het niet proberen met een commando dat gelijk is aan slice. Je plaats er dan het gewenste volume en daar snij je dan de overbodige stukken vanaf. Maar zoals ik al zei, ik ken het programma niet echt.
het is niet echt met commandos voor zover ik weet, ik ben 13, ik ben nu aan het prutsen met rhino en da's moeilijk ma daar kan je meer mee
teken de onderkant als een "geextrude" rechthoek. je hebt dan dus een blok. Maak dan van de hoeken een "Fillet" met een bepaalde radius op de hoeken die parallel lopen aan de Z as. Maak vervolgens ook van de scherpe hoeken(90graden) aan de bovenkant , in het horizontale vlak. ook een fillet. ( defineer weer je radius) Dan heb je dus een mooie rok aan je hovercraft. Je moet met 3d tekenen vooral in het begin voor denken aan elementaire vormen, blokken, driehoeken, cylinders, kubusjes etc. En hoe je met paar bewerkingen je gewenste resultaat kan halen. Andere optie is; een arc tekenen aan laat je ene afronden de "guideline" zijn. over een hoek van 90 graden. Maar dit word al snel lastig als je niet bekend bent met de software.
bedankt, maar google sketchup is nu al verleden tijd :lol: nu ben ik bezig in rhino 3D, leuk en intersant en nog goed uit jezelf te leren. ik heb al gevonden hoe 'k de rok goed maak in rhino ik moet dan gewoon de randen laten afronden met radius van bv. 2 maar ik moet niet ribbe per ribbe maar ik moet ze alle 4 in ene keer selecteren
rhino's is voor renderen erg mooi! Voor tekenen kun je beter solidworks gebruiken als je net nieuw bent met 3d tekenen.
Renderen is je computer het plaatje fotorealistisch (als je deze instelling hebt gekozen) maken. Zo kan je aan bepaalde vlakken materialen toe kennen (uit de bibliotheek van het gebruikte programma of dwv foto's van het materiaal) waaraan alle eigenschappen van het materiaal instelbaar zijn, bvb kleur, textuur, lichtreflexie ... Als je dan nog eens (denkbeeldige) lichtbronnen plaatst en je 'rendert' je tekening krijg je een foto achtig resultaat met schaduwen, lichtrefexies etc...
hier ben ik aan bezig, ik ben nog geen week bezig met 3D programma's en ik doe dat met rhinoceros 3.0 : mvg florian
nou voor iemand van 13 die met Rhino werkt vind ik het toch best aardig je kunt natuurlijk nog veeeeeel meer details toevoegen maargoed dat vergeef ik je en je kunt je plaatje kleuren door een onderdeel te selecteren en dan op F3 te drukken, dan krijg je een extra schermpje. in dit schermpje moet je Material selecteren en dus niet Object. dan kun je daar verschillende instellingen doen gewoon op color klikken en krijg je een kleurenpallet. succes ermee en als je hulp nodig hebt geef je maar een seintje. trouwens: Rhino is qua renderen helemaal niet goed, met de plugin Flamingo is dit al iets beter maar voor echt fotorealistisch renderen moet je gaan naar 3D max.
bedankt joh, ik heb het gevonden (wat je bedoelt) en 't is gelukt super thnx ! jah ik ben miss wel 13 maar volgens mij als ik dat nu leer of later is 't even moeilijk (zo moeilijk is de basis niet) , ik leer het nu op m'n eentje misschien zal iemand die ouder is het beter kunnen omdat hij een beter wiskunde heeft ... is plugin Flamingo gratis? en kan je misschien de link geven mvg florian
nej flamingo is niet gratis, maar ik denk dat je em op dezelfde manier kunt krijgen dan dat je rhino nu... anders pm maar als dat niet lukt