GPS en de zonnestorm.

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door Johaver, 18 apr 2015.

  1. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Enkele van onze leden ondervonden hinder tijdens het vliegen met hun drones, uitgerust met GPS, komt het door de verstoring van het magneet veld?

    [media=youtube]wFePXPFZbiY[/media]

    Johan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. birds-eye-view

    birds-eye-view

    Lid geworden:
    22 jan 2015
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Almere
    nou dit lijkt me niet de oorzaak van een zonnestorm.
    als gps signaal wegvalt horen je gyros de boel gewoon stabiel te houden. als een zonnestorm de vorm van een emp puls aanneemt en de elektronica toast dan was het een storing en lag ie beneden.
    als je het mij vraagt heeft dit model enorm veel last van oscillaties en daardoor krijg je dit soort vliegbeelden.
    maar staat natuurlijk veel leuker om een zonnestorm de schuld te geven van een belabberd vliegend model.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.614
    Locatie:
    Woerden
    Dit effect heeft niets met een "solar storm" te maken! Zoals birds-eye-view al schreef zou de hele elektronica uitvallen als daar de oorzaak zou zitten. Als eerste zou je besturing uitvallen dus maneel zou je er al helemaal niet meer mee kunnen vliegen. Als tweede zou mogelijk de ontvangst van de GPS satellieten gehinderd worden, de RTH functie zou dan ook niet meer kunnen werken. En er zijn nog meer zaken die dan fout zouden gaan.
    Ook heeft het niets met de GPS mode te maken, niet direct in ieder geval.

    Niet verkeerd bedoeld maar jij reageert relatief traag op de bewegingen van de drone. Op het zicht of via je FPV monitor zie je dat de drone iets gaat afwijken. Dat moeten je hersenen registreren en er de juiste reactie op bedenken. Daarna moeten je spieren aangestuurd worden om de stuurknuppels van je zender te bewegen en pas dan zal je drone reageren. Dat geheel duurt al snel tot wel een seconde. Jonge mensen die nog heel snelle reflexen hebben reageren misschien binnen 0,7 seconden maar veel sneller is menselijk gesproken niet mogelijk. Nogmaals dat is helemaal normaal en dus niets in jouw nadeel!

    Op het moment dat je naar de GPS mode schakelt gaat een stukje software de besturing van de drone van jouw over nemen. Die software kan meestal vele malen sneller reageren dan jij. In sommige gevallen kan dat zelfs binnen 0,05 seconden zijn. Daar zit hier het probleem. Op het moment dat de giro's in de drone een afwijking constateren zal de software dat corrigeren. Het duurt even voordat een drone op die correcties reageert. Dat komt door de massatraagheid. Omdat de correctie niet (snel) genoeg effect heeft zal de software meer gaan corrigeren. Wanneer de drone dan uiteindelijk reageert zal er te veel gecorrigeerd worden en zal de drone in de tegenovergestelde richting gaan afwijken. De software zal dat weer gaan corrigeren met het zelfde effect. Daarom gaat de drone heen en weer waggelen en af en toe zelfs een hele rol maken. Gelukkig krijgt de software de zaak weer onder controle maar even later gaat het weer mis.

    Wat is hier aan te doen? Meerdere dingen, je kan de drone lichter maken zodat hij sneller kan reageren. Dat is meestal een lastige zaak. Je hebt nu eenmaal het één en ander aan boord nodig om te kunnen vliegen. Die optie is dus meestal niet bruikbaar.
    Je kan de gevoeligheid van de giro's verminderen. Daardoor zullen ze bij afwijkingen slechts kleine reacties geven waardoor de software ook rustiger zal reageren. In sommige gevallen kan dat misschien een probleem geven omdat er dan niet voldoende gecorrigeerd wordt.
    Je kan ook de software aanpassen zodat die grote en herhalende correcties herkent en daar maatregelen tegen neemt. Dit is de mooiste en beste oplossing maar dat kan jij meestal niet zelf. De ontwerpers en makers van de flight control computer moeten dat doen.
    Daarom kan jij eigenlijk alleen de gevoeligheid verminderen door de "gain" te verlagen. Bij veel flight control computers doe je dat met kleine instelpotmetertjes. In jouw geval zou ik de gain van de "Roll" en de "Yaw" iets verlagen. Verlaag de "Roll" het meeste zou ik zeggen.

    Dan nog een opmerking. In de film zeg je dat er geen wind was. Dat is vrijwel zeker weten niet juist. Op de grond kan het nagenoeg wind stil zijn maar als je van de grond komt zal er vrijwel altijd wind zijn. Hoe hoger je komt des te sterker de wind zal zijn en dat kan behoorlijk oplopen. Daar komt bij dat vooral op een mooie zonnige dag er thermiek zal ontstaan. Thermiek is warme lucht die opstijgt. Door de zon wordt de grond verwarmt waardoor de lucht vlak boven de grond wordt opgewarmd. Die verwarming zal over het grondoppervlak verdeeld niet egaal zijn. Op de ene plaats stijgt de lucht daarom sneller dan op de andere plek waardoor de opstijgende lucht nogal turbulent zal zijn. Als je drone in zo'n thermiek komt kan dat dus hele vreemde en soms dramatische effecten hebben. Onder extreme omstandigheden kan zelfs een grote jumbo jet er last van hebben dus een kleine drone kan er compleet door over z'n nek gaan. Dat komt maar zelden voor maar als je het overkomt weet je wat de oorzaak kan zijn geweest.
    Succes.
     

Deel Deze Pagina