Graag advies motorisering Simprop Edge 540 2m

Discussie in 'F3A-X' gestart door frankh78, 22 feb 2012.

  1. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Overijssel
    Hallo,

    Bezit al enige tijd de Simprop Edge 540 (2m)
    Nu is deze kist net geen 2m, maar 1966mm, dus voor de echte F3a-X die-hards, vergeef me mijn posting aangezien deze niet binnen de F3A-X regels valt. Maar ik zou graag een advies over de motorisering willen en daarvoor lijkt mij deze forum categorie wel de beste.
    Het advies 'op de doos' is 20-30cc 2 takt.
    Nu heb ik nog een super tiger ST3000 liggen die nog niet heeft gedraaid.
    Deze motor weegt met demper ong 1200g en levert ong 3.0 pk
    De specs van de edge:
    Specifications
    Wingspan 77.5 in---------------------------- 197cm.
    Wing area 1023sq.in--------------------- 66 sq.dm.
    Approximate flying weight 4.8-5.8kg.
    Length 179cm.




     
  2. The-Max

    The-Max

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    383
    Locatie:
    westervoort
    ik heb zelf een edge van seagull van 2m volgens mij is deze het zelfde.
    ik heb deze kist gevlogen met verschillende motoren. maar het ligt er aan wat jij wilt met deze kist. wil je rustig rondjes vliegen of 3d en unlimited vertical?
    ik heb er een 30cc 4 takt op gehad, en dat was perfect om rustig rondjes te vliegen. daarna heb ik er nog 2 verschillende 30cc 2 takt (methanol) op gehad. dit was voldoende om alle F3A dingen te vliegen, maar je kon niet prophangen of zo.
    ik heb er nu een ZDZ40 op zitten (benzine en het oude type).
    dit is wel een zware motor en er was wel een complete verbouwing voor nodig om de uitlaat in de romp te krijgen.
    met deze motor heb je genoeg vermogen om rond te vliegen en 3d te vliegen.
    ik denk dat je misschien met een DLE 30 ook al goed zit
    DPKpwVNf5ag[/media] Seagull EDGE 540 - YouTube
    daar zit een DLE30 in

    en hier de verbouwing van mijn kist om de uitlaat er in t krijgen
    ModelVliegClubDuiven :: ZDZ40 (ombouw edge)
    was meer werk dan het hier lijkt!!

    max
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Overijssel
    Dank voor je post Max!

    Die DLE 30 ziet er goed uit op dat filmpje! :D

    Heb de ST3000 dus nu te koop aangeboden op marktplaats
    Met pitts-style demper
    Met Krumscheid tuned pipe
    Alles als nieuw, nooit gebruikt.

    Zou mooi zijn als iemand anders er een geschikt model voor heeft.
    Ik heb zelf op het moment te weinig tijd en de spullen liggen maar mooi te zijn in de doos.
     
  4. The-Max

    The-Max

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    383
    Locatie:
    westervoort
    ik ken heb probleem. ben hier ook maar eens aan het opruimen.

    max
     
  5. vinni

    vinni

    Lid geworden:
    13 dec 2006
    Berichten:
    1.756
    Locatie:
    in t noorden van velsen vliegt bij A.C.H."TOP CLUB
    ik heb een dle 30 op een extra gehad van 2m
    die vloog perfect met deze motor
    geen 3d maar dat lag aan de kist zelf was rond de 6,4kg
    maar wel eindeloos vertikaal en een stuk goed koper in brandstof gebruik
    had ook eerst op de kist een 30cc metanol motor maar die lusten gewoon een 500ml in 10 min
    terwijl de dle 30 na een kwarier vliegen maar zn 250ml verbruikt en de benzine is nog steeds goedkoper dan de metanol( is wel eenschatting maar zat ong nog een halve tank in)
    je kist wordt wel iets zwaarder met een dle 30 als met een metanol motor
    maar op een 2 meter kist merkte ik weinig verschil
     
  6. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Overijssel
    Thanks Vinni!

    Had al bedacht dat het brandstofverbruik aardig gunstiger uit zal vallen met de DLE dan met een methanol.
    De ST3000 staat op marktplaats en is meer geschikt voor een mooie schaalkist om rustige rondjes te vliegen en 'soepele' aerobat-figuren.
    Het zal mooi zijn als ik er nog een paar centen voor kan vangen.:)
     
  7. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Overijssel
    Aangezien de motorkap te ruim om de motor en uitlaat was gemaakt en de keuze op de DLE is gevallen de motorkap weer dichtgemaakt met glasmat en epoxy.[​IMG]

    Heb gebruik gemaakt van de 'verloren-mal' -methode.
    Nu plamuren en schuren
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina