Hallo, Bezit al enige tijd de Simprop Edge 540 (2m) Nu is deze kist net geen 2m, maar 1966mm, dus voor de echte F3a-X die-hards, vergeef me mijn posting aangezien deze niet binnen de F3A-X regels valt. Maar ik zou graag een advies over de motorisering willen en daarvoor lijkt mij deze forum categorie wel de beste. Het advies 'op de doos' is 20-30cc 2 takt. Nu heb ik nog een super tiger ST3000 liggen die nog niet heeft gedraaid. Deze motor weegt met demper ong 1200g en levert ong 3.0 pk De specs van de edge: Specifications Wingspan 77.5 in---------------------------- 197cm. Wing area 1023sq.in--------------------- 66 sq.dm. Approximate flying weight 4.8-5.8kg. Length 179cm.
ik heb zelf een edge van seagull van 2m volgens mij is deze het zelfde. ik heb deze kist gevlogen met verschillende motoren. maar het ligt er aan wat jij wilt met deze kist. wil je rustig rondjes vliegen of 3d en unlimited vertical? ik heb er een 30cc 4 takt op gehad, en dat was perfect om rustig rondjes te vliegen. daarna heb ik er nog 2 verschillende 30cc 2 takt (methanol) op gehad. dit was voldoende om alle F3A dingen te vliegen, maar je kon niet prophangen of zo. ik heb er nu een ZDZ40 op zitten (benzine en het oude type). dit is wel een zware motor en er was wel een complete verbouwing voor nodig om de uitlaat in de romp te krijgen. met deze motor heb je genoeg vermogen om rond te vliegen en 3d te vliegen. ik denk dat je misschien met een DLE 30 ook al goed zit DPKpwVNf5ag[/media] Seagull EDGE 540 - YouTube daar zit een DLE30 in en hier de verbouwing van mijn kist om de uitlaat er in t krijgen ModelVliegClubDuiven :: ZDZ40 (ombouw edge) was meer werk dan het hier lijkt!! max
Dank voor je post Max! Die DLE 30 ziet er goed uit op dat filmpje! Heb de ST3000 dus nu te koop aangeboden op marktplaats Met pitts-style demper Met Krumscheid tuned pipe Alles als nieuw, nooit gebruikt. Zou mooi zijn als iemand anders er een geschikt model voor heeft. Ik heb zelf op het moment te weinig tijd en de spullen liggen maar mooi te zijn in de doos.
ik heb een dle 30 op een extra gehad van 2m die vloog perfect met deze motor geen 3d maar dat lag aan de kist zelf was rond de 6,4kg maar wel eindeloos vertikaal en een stuk goed koper in brandstof gebruik had ook eerst op de kist een 30cc metanol motor maar die lusten gewoon een 500ml in 10 min terwijl de dle 30 na een kwarier vliegen maar zn 250ml verbruikt en de benzine is nog steeds goedkoper dan de metanol( is wel eenschatting maar zat ong nog een halve tank in) je kist wordt wel iets zwaarder met een dle 30 als met een metanol motor maar op een 2 meter kist merkte ik weinig verschil
Thanks Vinni! Had al bedacht dat het brandstofverbruik aardig gunstiger uit zal vallen met de DLE dan met een methanol. De ST3000 staat op marktplaats en is meer geschikt voor een mooie schaalkist om rustige rondjes te vliegen en 'soepele' aerobat-figuren. Het zal mooi zijn als ik er nog een paar centen voor kan vangen.
Aangezien de motorkap te ruim om de motor en uitlaat was gemaakt en de keuze op de DLE is gevallen de motorkap weer dichtgemaakt met glasmat en epoxy. Heb gebruik gemaakt van de 'verloren-mal' -methode. Nu plamuren en schuren