Hallo, Toen ik een jaar of 14 was stond ik eens zodanig te zagen in de modelbouwwinkel, dat m'n vader mij een Graupner Fokker D.VIII kocht. Aangezien dat mijn eerste bouwervaring was, heb ik deze nooit afgekregen Nu, 10 jaar later, heb ik dit alles nog eens van onder het stof gehaald. De 2.5cc motor heb ik laten liggen, want ik vlieg nu enkel nog op electro. Na enkele rustige weken is de ruwbouw af: Nu rest dus nog het bespannen. Toen in der tijd had ik er een gelige textielachtige spanfolie bijgekocht. Vooral de textielstructuur sprak mij nogal aan! Nu zie ik op het internet dat het origineel model niet echt geel was Maar goed, ik denk dat ik het toch met die spanfolie zal bespannen. Verder is dat landingsgestel met die wielen extreem zwaar. Hoe zou ik dit best kunnen oplossen? Op zich maakt dit niet veel uit, maar ik denk dat hoe lichter ie is hoe trager ie zal kunnen vliegen; en dus ook meer schaal? Dit is mijn eerste schaalmodel, dus tips en ideeën zijn van harte welkom. De gele textielfolie is toch geen te grote schande op die fokker? ;-) Mijn ventje erin is 1/7 terwijl het model ongeveer 1/8.5 is (span: 1,1 meter), zo erg is dat ook niet zeker Tom
mooi model hoor, zeker eens meenemen naar de toekomstige club wil je? idd die wielen zouden mss beter van schuim zijn, zou ook wel mooier zijn vind ik, maar dan zit je met het probleem dat je as niet lang genoeg is, maar kan je die steunbalkjes niet wat meer naar het midden verplaatsen? groeten
over die pop, zoals ik ze vanaf hier in mijn stoel zie zitten, lijkt ze toch vrij realistisch hoor dus laat maar zitten. welke motor komt er in? grts
Hoi Tom, Het ziet er al harstikke mooi uit, maar gele folie erop!!!!!!!!!! Bekijk onderstaande afbeelding eens, misschien brengt dit je op een idee. Ik lees dat je hem nu wilt gaan bespannen? Mis je dan niet nog twee strut's voor de vleugel bevestiging? Het zou zonde zijn als je de vleugel verliest tijdens het vliegen. Als je onderstaande foto bekijkt dan zie je wel welke ik bedoel, vooral de achterste is heel belangrijk. Ik ben zelf bezig met een D-VIII op schaal 1/3 dit wordt een geheel eigen ontwerp. Moet een 62cc opkomen, gisteren aangeschaft. Vergeet je de kleine vleugel tussen de wielen niet? Dit geeft ook nog lift! Succes, Teus.
Voorlopig dus toch in het geel bespannen. Als ik mij ooit een airbrush koop is de textielstructuur ideaal Hier enkele fotos van het vliegklare model. Motor+regelaar+batterij allemaal in de neus, ter vervanging van het 2.5cc gewicht Verdere toeters en bellen breng ik wel aan als ie de eerste vluchten overleeft ;-)
Hij oogst blijkbaar niet veel succes Gisteren eerste testvlucht, deze was niet goed. Bleek dat de vleugel die ik 10 jaar geleden bouwde "scheel" was. Hij rolde heel sterk naar links. Enkel vol naar rechts met het richtingsroer kan hem min of meer recht houden (met een flinke skew). Deze nacht hem onder het gewicht van enkele boeken tegengewrongen, maar dit leek niet zoveel effect te hebben. Dan maar stukjes depron onder de steunpunten van de vleugel gestoken om zo met de drukkracht van de vijzen hem in de goeie richting te wringen. Allemaal niet ideaal maar uiteindelijk vliegt ie nu toch redelijk rechtdoor Superstabiel is ie niet, maar dat ligt misschien ook een stuk aan het model (schaalmodel uit de jaren 80...) Ook blijven die landingswieltjes altijd hardnekkig haperen in het gras. Gelukkig is het een stug model ;-) Verder is zo goed als geen gas nodig om hem in de lucht te houden (deze motor op 3s lipo) met zijn 850 gram gewicht. Nu kan ik dus overgaan tot de afwerking van de details. Tom
mooie kist hoor tom! kan idd te maken hebben dat onstabiel gedoe omdat hij zo oud is, maar aan de fotootjes te zien, is het een mooi schaal kistje hoor! greets
Inderdaad leuk kistje.Je zou de getordeerde vleugel ook een beetje kunnen verwarmen met een heteluchtapparaat(speciaal voor vleugelbepanningen) en hem dan torderen in tegenovergestelde richting.Even vasthouden en hem dan nog even een tijdtje in die gedwongen stand wegleggen.In de meeste gevallen is die dan goed.Ik doe dit ook met tissue bespannen vleugels en het werk goed.De iets wat minder stabieliteit zou kunnen worden veroorzaakt door de misschien iets wat te kleine staartvlakken en de V-stelling in de vleugel.Maak het kistje ook een beetje neuslastig d.w.z dat je het zwaartepunt iets verder naar voren brengt.Ik doe dit in ieder geval wel omdat zeker dubbeldekkers van die tijd erg gevoelig zijn op de staartvlakken(overtrekken).Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Bedankt hannesie, ik vrees dat dat torderen in tegenovergestelde richting en dan fixeren door dat heteluchtapparaat niet zal lukken, aangezien die textielfolie heel erg elastisch is... Nu hij vliegt, kan ik wat details afwerken!
Is het een idee om de bekleding er gewoon weer af te halen? :? En dan torderen (stoom?), fixeren, en opnieuw opbrengen? 8) Dit blijft behelpen, ben ik bang . . . Go the extra mile! jan.
ik zeg altijdt wie niet probeert die heeft niet.Het is altijdt de moeite waard om het te proberen en wat jan zegt is ook een goede optie.Let wel als je het probeert zoals ik geschreven heb dan zou het wel eens kunnen lukken als je de liggers in de vleugel met houtlijm hebt gelijmt(houtlijm wordt soepeler als het verwarm wordt).Proberen kan toch geen kwaad denk ik zo maar.
Hoi Tom, zelf heb ik er ook zo eentje gehad ==> http://users.skynet.be/bk264625/Modelbouw/Fokker.html Wat ik zelf heb moeten ervaren is dat het landingsgestel met de extra lat tussen (in jouw geval enkel wat extra ijzerwerk) zorgde voor echte HUPPEL landingen (ook als je hem zacht neerzet). Ik heb toen besloten om die er tussenuit te halen... Groetjes, Davy