Graupner HOTT - leraar/student setup

Discussie in 'Model elektronica' gestart door perk, 15 apr 2013.

1. perk

perk

Lid geworden:
    5 jul 2004
    Heeft er iemand ervaring hiermee?

Ik denk dat ik voor mijn zoon beter een student setup heb, want overnemen lijkt ietsje te traag te gaan (met alle risico's vandien).

Echter ik heb geen zin om te ontdekken dat zoals bij de telemetrie er wat kinderziekten zijn.

Ideaal zoek ik de goedkoopste oplossing om dit te doen, anders moet ik naar een HOTT mx-12 wifi setup en dat is nogal prijzig.

Patrick

2. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Ja, ik heb hier ervaring mee (twee HoTT zenders, draadloze leraar/leerling) . Werkt probleemloos.
    Alleen snap ik je vraag niet helemaal. Heb je nu twee HoTT zenders? Want je schrijft:
    Als je twee HoTT zenders hebt hoef je verder niets aan te schaffen. Wat je met "wifi setup" bedoelt weet ik niet.

En tussen vrijwel alle Graupner zenders van de MX-serie kun je een kabeltje prikken met 3,5 monojack, ook op de HoTT-zenders.

3. perk

perk

Lid geworden:
    5 jul 2004
    neen,

ik heb momenteel nog alleen maar een mx-20. Wat ik me afvraag is of het best is een oude graupner zender te kopen (tweedehands) en een soort kabel OF gewoon de bittere pil slikken en een mx-12 extra aan te kopen.

ik begin ondertussen een hele verzameling zenders (futuba oudere dingen) te krijgen en een beetje frustratie over teveel spul dat niet werkt met elkaar.

mijn ervaring met de mx-20 HOTT is algemeen goed, maar de telemetrie modules werken niet en upgrading vind is nogal akelig. (de winkel raad aan de zenders op te sturen naar Graupner ervoor, ze riskeren het zelf niet eens)

Heb je jouw HOTT zenders moeten upgrading voordat het werkte?

allemaal kostelijke zaak, maar omdat we hier nogal dicht bij straten vliegen en redelijk beperkt in vliegruim wil ik mijn zoon sneller kunnen bijstaan. Daar slapen we allebei beter van.

Patrick

4. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Upgrade is niet zo lastig, je moet evne goed de beschrijving volgen...
    En dat op zich staat al heel duidelijk in de software....

Al het begin is lastig... Heb hier tig ge-update, en stelt niets voor... Ja in heb begin moest ik even wenne, maar eenmaal echt stap voor stap gedaan wat de software zegt, geen last van. en bij de nieuwere software is die stapen plan echt veel duidelijker en beter dan dat het was, dat klopt...

5. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Dat denk ik wel. Het kan gewoon een oude 35MHz MX-12 zijn, die koop je voor héél weinig.

Sorry dat ik het zeg maar dat slaat echt nergens op (van je winkelier).
    Ja, je moet in ieder geval alles wat je hebt op dezelfde firmwarestand zetten. Maar dat is absoluut probleemloos en zonder risico te doen.
    Als je dat nalaat klopt het dat dingen niet werken. Bij mij (en iedereen die ik ken en met HoTT vliegt) werkt alles.

Uiteraard. Ik heb één van de allereerste gekocht, in de tussentijd is de firmware ontzettend veel verder ontwikkeld en heb ik er héél veel mogelijkheden bij gekregen die in het begin niet aanwezig waren. Ik kan je eigenlijk alleen maar aanraden iemand in je omgeving te zoeken die je even helpt en al je ontvangers, zender en modules op één firmware-stand brengt. Daarna hoef je het niet meer te doen, behalve als je er iets nieuws bij koopt - dan moet je dat allereerst van diezelfde firmware voorzien. De rest kun je dan gewoon laten zoals het is.

6. perk

perk

Lid geworden:
    5 jul 2004
    het vliegseizoen begint, en ik heb geen zin in een zender die 'dood' is...

de winkel wil alles wel voor mij opsturen en laten upgraden (aan verzendkosten alleen) en daar kan ik wel mee leven. Echter ik zou dit willen uitstellen tot volgende winter en alleen doen als het ECHT nodig is.

Buiten de telemetrie heb ik geen reden voor een upgrade momenteel, en zelfs de telemetrie is niet echt belangrijk want ik gebruik toch de timers.

Patrick

7. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Voilá.
    Ieder doet het op zijn eigen manier. Niet dat ik ooit gehoord heb van een HoTT zender die dood was na een firmware-update maar goed.

Terug naar de allereerste vraag, is die nu afdoende beantwoord?

8. perk

perk

Lid geworden:
    5 jul 2004
    in ieder geval bedankt voor de antwoorden.

Ja, ik denk het wel. Wellicht is de best manier via HOTT. Want een mx-12 is iets van een 150 euro nieuw, maar een 2dehandszender + kabel kosten ook en daar ben ik achteraf niets meer mee.

Ik zal de procedure van upgraden nog eens goed lezen... misschien valt het allemaal nog mee.

Patrick

9. Algysy

Algysy

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Ik vond de eerste keer updaten eerlijk gezegd doodeng en had visioenen van apparatuur die niet meer werkte en ook niet meer werkend te krijgen was.
    Toen ik er een nieuw onderdeel bij kocht moest ik dat wel updaten om het werkend te krijgen ........ en het bleek echt helemaal niets voor te stellen.
    Daarna heb ik alles onderhanden genomen en zonder problemen geupdate.

Als je het fout doet gebeurt er niets, alleen als je het goed doet installeert hij de update ...kan dus echt niet mis gaan.

Succes met dat "enge" updaten ;)

Grtz,
    Jan

10. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Idd tegenwoordig is het erg makkelijk en duidelijk...
    En doem je het fout gebeurd er idd niets, je krijgt ook keurig te zien wat je fout doet of waar het mis ging...

11. peerdeman

peerdeman

Lid geworden:
    28 feb 2008
    Patrick,

Ook ik maak al enige tijd gebruik van de draadloze leraar/leerling setup met twee mx-12 HoTT zenders. Het werkt einwandfrei (probleemloos) zoals de Duitsers zouden zeggen.

Echter.... mijn mx-12 heb ik anderhalf jaar geleden gekocht. Die van mijn zoontje is nog maar een paar maanden oud. (Er staat Graupner / SJ op zijn zender). Ik heb nog nooit de firmware ge-update. Niet van de zenders en ook niet van de verschillende ontvangers die ik inmiddels extra bijgekocht heb.

Omdat alles prima werkt twijfel ik of ik de updates wel moet installeren. Eigenlijk een vraag voor de andere posters, Arjan, Emil en Jan uit dit draadje.... Kan ik op deze manier veilig blijven vliegen met m'n Hott apparatuur of is het verstandiger om alles te updaten?

Sorry dat ik je draadje kaap voor mijn vraag....

Groet,
    Bas.

12. droopy0025

droopy0025

Lid geworden:
    20 jul 2009
    Mijn gedachte is als alles werkt er van af blijven. kom je tekort of werken dingen niet een update uitvoeren. vond het op mijn futaba t8fg ook doodeng maar de update voegde zoveel toe dat dit de moeite waard was. achteraf viel het reuze mee.

dus werkt het goed afblijven kom je tekort of heb je problemen updaten

13. perk

perk

Lid geworden:
    5 jul 2004
    Bas,

dit is een goede vraag, eigenlijk is het dat wat ik me ook afvraag.

Patrick

14. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Het besturen van je model (dus de stuurfuncties) werkt altijd, met iedere firmware, zonder problemen of wat dan ook. Daar hoef je dus nooit bang voor te zijn, en de firmware-updates gaan daar ook niet over.
    Dat zal een aantal mensen hopenlijk gerust stellen :)

De firmware zit wel zo in elkaar dat er vrij makkelijk dingen toegevoegd en veranderd kunnen worden. En dat is dus in de afgelopen twee jaar steeds gebeurd. Graupner luistert daarbij op diverse forums naar de wensen van gebruikers en als ergens veel vraag naar is komt het meestal in een firmware-update terecht.

Wat er allemaal is veranderd is teveel om op te noemen. Belangrijk is wel de update van v3 naar v4; daarin is het telemetrieprotocol veranderd. Alles wat momenteel beschikbaar is, is v4. Als je zender en/of ontvanger nog op de allereerste firmware (v3) staan werkt de telemetrie niet of nauwelijks.
    In v4 zijn in diverse updates allerlei extra menu's, mogelijkheden en verbeteringen doorgevoerd. Maar nogmaals: eigenlijk alleen in de telemetrie en bij sommige zenders zijn er mixers en timers etc bij gekomen, maar niks wat je echt nodig hebt om te kunnen vliegen. Zo zijn er nu ESC's met telemetrie, en daarvoor zijn de benodigde schermpjes toegevoegd.

In de nieuwste update die er aan zit te komen zitten handigheidjes zoals automatische sensor-herkenning (nu moet je de sensoren nog handmatig activeren in het telemetriemenu) en kun je bij leraar/leerling bedrijf kiezen aan welke zender je het model wilt binden (nu moet het model altijd aan de leerling-zender gebonden worden wat niet altijd handig is. Wel als jij een leerling met zijn vliegtuig les wilt geven, niet als je iemand anders eens met jouw vliegtuig wilt laten lessen - dan moet je het model eerst aan de leerlingzender binden).

Samenvattend; nee, updaten is strikt gezien niet nodig om te vliegen. Maar dan mis je wel precies wat de HoTT-zenders zo uniek maakt.
    Op de site van Graupner kun je precies nalezen wat er bij diverse updates gewijzigd is. Soms zijn er updates die mij niet boeien en dan sla ik ze ook gewoon over hoor. Maar als de nieuwste komt waarin het leraar-leerling verhaal is aangepast dan wil ik die wél hebben.

Heel vaak is er dan trouwens aleen een update voor de zender, maar niet voor de ontvangers - die hoef je dan dus ook niet allemaal opnieuw te doen.

15. perk

perk

Lid geworden:
    5 jul 2004
    hartelijk dank iedereen voor de antwoorden.

Hier is het leraar/trainer ding niet zo populair meer, blijkbaar is simmen en daarna met een simpel toestel voldoende voor de meesten.

Als ik jullie zo hoor, ben ik toch niet de enige die het toch wil.
    Ik ga proberen ergens een mx-12 te vinden aan schappelijke prijs.

Patrick

16. ked

ked

Lid geworden:
    25 dec 2009
    Ik heb speciaal twee Graupner MX12 Hott gekocht voor het leraar/leerling gebeuren.
    Speciaal om met mijn zoon eens een vluchtje te kunnen maken.
    Toender tijd waren ze toevallig in de aanbieding bij Lindinger.
    Dit werkt gewoon echt goed. Ik ben er in ieder geval zeer tevreden over.
    Geen gedoe met een kabeltje tussen de zenders, gewoon modern met telemetrie.

Trouwens voor de rest maak ik nog gebruik van een tweetal Futaba FC18, en zo'n moderne zender is wat betreft het programmeren een heel stuk begrijpellijker dan het oude spul.

17. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    persoonlijk vind ik het hele leraar/leerling verhaal bij iedere zender gewoon vaag...

De handleiding verteld hoe de functie werkt, maar niet hoe en welke andere zenders eraan vast gemaakt kunnen worden.
    Heb je een oude zender, zie je vooraf dus niet of het gaat werken
    dan heb je nog eens de mogelijkheid dat je bestaande verloopkabels zelf om mag gaan polen.

blijkbaar gaat men er van uit dat iedere leraar met een leerlingwens als eerste examen 2 zenders aan elkaar moet koppelen..

18. ik ben een vliegtuig.nl

ik ben een vliegtuig.nl

Lid geworden:
    25 nov 2009
    Er is nieuwe software voor de hott afdeling.
    Staat sinds gisteren online.

Heb mijne geüpdate er mee .
    http://www.graupner.de/mediaroot/files/HoTT_Software_V4.zip

"Automatische Sensorerkennung, Änderung Telemetrieprotokoll ESC,
    Lehrer-/Schülerbetrieb: Der Empfänger kann jetzt auch an den Lehrersender gebunden werden, wenn kein Empfänger an den Schülersender gebunden ist
    Ist kein Empfänger an den Lehrersender gebunden, dann wird wie bisher die Bindung des Schülerempfängers übernommen."

hopelijk dat het nu beter gaat met leraar/leerling..

gegroet :cool:

19. perk

perk

Lid geworden:
    5 jul 2004
    weet je, er is iets heel raar aan de hand met die graupner files.

Gisteren gedownload - 166mb
    mx-20 versie 1.132

vandaag - 114 mb
    mx-20 versie 1.126

nou moe... dit is niet echt geruststellend hoor.

Patrick

20. ik ben een vliegtuig.nl

ik ben een vliegtuig.nl

Lid geworden:
    25 nov 2009

Deel Deze Pagina