Het eerst RC motormodel wat ik heel veel jaartjes geleden zag vliegen was de Graupner Kapitan gestuurd met een Fleet GG set. Die set heb ik enkele jaren geleden weten te traceren en je kent het verhaal..hij doet het weer..helemaal GG met dank aan Raymond!!. En..we hebben met een groepje Sammers een vrachtwagen vol kits van Aeroplan, Duitsland laten komen. Ik ga 2 stuks Kapitan bouwen (1 voor Raymond en 1 voor mij)..en voor de andere Sammers die ook met de Kapitan aan de slag gaan..gebruik gerust dit topic om de vorderingen te laten zien of om hulp te vragen. Ah..lief kissie!!! De kit inhoud is zeer compleet en ziet er perfect uit..aan tekeningen ( de org Graupner ) geen gebrek dus de tekeningen wand ziet er weer mooi uit... Aan de slag..4 vleugels bouwen...Volgens de bouwbeschrijving moet je eerst de ligger samenstellen..heb ik niet gedaan..de liggerdelen zitten in het centrum koud tegen elkaar en later maak ik daar een 2e triplex knikversterker in.. En 2 stabilo's.. En keurige pakjes met snoepgoed... De stalen lijst zit achter de voorlijst en zo valt de voorlijst keurig rechtop op te prikken..
Gaat lekker... Paar stabilo's..enkele uurtjes..Er zitten 2 extra ribben in de kit..5 mm..die in het midden gezet voor betere aanhechting van de bekleding.. Hoogteroer flapje komt er achter bij aan.. ipv een ligger van 4x4 mm heb ik de originele achterlijst gebuikt en daar na samenstelling een stukje afgesneden. Het hoogteroer wordt een flapje van 2 x 20 mm hard balsa... En 1 bovenvleugel af.. 1e ondervleugel is vanavond ook gereed..past allemaal zo lekker... Om de tipplaat op hoogte te krijgen ..een strip over de ribben en een blokje onder de rand van de plaat.. Zodra die plaat en de rib er in zitten en de lijm droog..dan de rest van de ribben..
Ondertussen maar eens verder snuffelen..er moet ergens op Het Net een sticker/decal sheet te vinden zijn met o.a. Kapitan er op..maar ja..waar ook alweer..Was dacht ik in blauw..
Henk, Eckart Müller heeft een collectie van honderden decalsets. Dus ook van de Kapitän. hier aan te vragen: https://www.rc-network.de/threads/12-modell-namen.381896/#post-5043880
2 kapitans op het schip?? Waarom niet?? Omdat ik de ligger niet moeilijk doen niet eerst helemaal heb samengesteld..de extra knikversterker... Ribben koud tegen de achterlijst...vraagt om een driehoekje... 2 rompjes gelijk op werken..herhalen is saai.. Eerst maar de cockpit spijlen..
Het gaat lekker met de beide Kapitans..mooi werk dus rustig aan doen anders is de pret te snel over. De GG spullen komen natuurlijk vol in het zicht. Nog enkele dagen te gaan met houtjes plakken en dan volgt het betere bijschuurwerk..er zelfs een bijschuur schuurklos voor gemaakt...
En dan lekker met vlies en spanlak. Ik doe dit altijd buiten in voorjaar, of zomer. Of misschien met watergedragen lakjes aan de gang?