Graupner ontvanger R700

Ik heb een vlieger gekocht van iemand via internet, prachtig toestel op electro.
Tijdens de aankoop alles gecontroleerd op werking en alles werkte perfect. Zeer goede aankoop, niks mis met materiaal laat dat duidelijk zijn!

De ontvanger die erin zit is een Graupner R700 40Mhz band bestelnr 7051.
ik vlieg op de 35Mhz dus die moest eruit en een andere erin met mijn kristal van 35.100Mhz.
Controleer alles op werking en alles perfect. Klaar om de zender te programmeren en ik wil dus de ontvanger mooi in de vlieger monteren.

Tot mijn grote verbazing merk ik dat ik onbewust dezelfde ontvanger erin gemonteerd heb... Dus die R700 40Mhz besteln 7051 met een kristal van 35.100mhz.
Ik geloof mijn ogen niet en controleer en kijk nog eens goed. 8O
k'dacht dit kan niet... een 40mhz ontvanger met een 35.100Mhz kristal en alles werk goed maar effectief alles werkt

Velen zullen me waarschijnlijk niet geloven want ik kan het precies nog altijd niet, er staat duidelijk in het duits op "Fur das 40mhz-band" en type 14 kanaal micro superhet.

Hoe valt dit te verklaren??? :idea: :idea:
In de vliegclub zal ik het dit weekend aan een aantal clubleden tonen want als ik dit zo vertel zonder te tonen zullen ze me ronduit de spot met me drijven :|

Vergeten bij te schrijven dat het kristal die ik bijgeleverd kreeg en waarmee ik het geheel heb zien werken een graupner kristal is.
Kanaal 90R = 40,965mhz.

Dit is toch niet zo vreemd, de 40MHz ontvanger zal best werken met een kristal op 35MHz. Echter ik zou er niet mee gaan vliegen, de reikwijdte zal zeer slecht zijn (enige meters?), probeer het maar eens, niet vliegen svp maar op de grond uittesten 8O
Een ontvanger voor 40MHz en een voor 35MHz verschillen slechts weinig, alleen de ingangskringen zijn anders afgestemd, de werking is hetzelfde, een verkeerd kristal merk je alleen aan de slechte reikwijdte.

Wel grappig, voor mij is een vlieger een vliegding wat je aan een draadje omhoog laat gaan in de wind, hoe heet dat bij jullie?

inderdaad het KAN WERKEN, bij de kleine helis( bell 47 g ) van GRAUPNER kon men ook vliegen ( in de zaal met jouw eigen zender ,zowel op de 40 of 35 band en dit zonder storingen.
Echter zou ik het buiten niet durven,want dan komt er waarschijnlijk de aarde aan te pas, en niet voor te landen

Ik vind het al raar en eigenlijk onverantwoord dat het al werk!
Stel je voor dat ik het niet gezien had dat ik onbewust dezelfde ontvanger monteerde en hiermee het luchtruim verkoos.
Ik ben nu echter wel zeer benieuwd hoever de afstandtest zal werken. Vanavond probeer ik dit eens.
Binnenshuis werkt alles perfect.

@fbk: er is blijkbaar hier en daar een woordje dialect ingeslopen.
Vlieger is diealect voor vliegtuig.
Drake(gewoon uitspreken en lezeb zoals het er staat en niet op z'n engels) is dialect voor vlieger(het touwtjes ding)

Wat ik erg vind.....dat ze het je zo verkopen. :mad:
Als je niet opgelet had zou je dus zo je kist bij iemand in zijn hoofd kunnen boren met storing. :evil:

Het is volslagen normaal, dat een 40 MHz ontvanger met een 35 MHz kristal werkt. Omgekeerd werkt trouwens ook, dus een 35 MHz ontvanger werkt met een 40 MHz kristal. De frequenties liggen dicht genoeg bij elkaar om het kristal aan de praat te krijgen. Je hebt alleen totaal geen bereik, waardoor er niet echt mee te werken valt. Met enkele tientallen meters houdt het echt op (als je die al haalt).

wist ik ook niet dat het allemaal kon . goed dat er zoveel ervaren mensen hier zitten hé .

dus nu zit je met twee R700 op de 40 band ?

verkoop je der geen van ?

ik ben nog op zoek naar eentje .hihihi

Back