Grondverzet: welk alternatief voor zand?

Ik ben niet zo'n voorstander voor zand daar het zonder de nodige dichtingen voor slijtage van de onderdelen zorgt. Mijn modellen zijn allen plastic, dus niet zo slijtvast als metaal. Net trouwens een reductie kapot gehad van een rupsmotor omdat de vorige eigenaar in (fijn) zand werkte

Is er iemand die een alternatief heeft voor een losse materie? Ik gebruik momenteel bruine bonen en dat werkt leuk, maar voor mijn rupsvoertuigen ben ik echter op zoek naar iets los (dat niet tussen de schakels kan komen als geheel) dat niet schuurt, geen schade maakt aan mijn modellen.

Maïs, kon ik vlot aankomen bij het experimenteren met een Bruder D5 dozer, en is evenzeer als bonen, makkelijk op te kuisen nadien.

Bij de MBVP gebruiken ze turfmolm als lading. Geladen door shovels en andere voertuigen.
Bij een andere club konijnenbak korrels.

Granulaat, dat is de eerste keer dat ik dat hoor :) Hoe hard is dat dan, dat granulaat?

De reden van dit topic is de levensduur (in dit geval van de rupsbanden), maar mss onderschat ik de Bruder kwaliteit en rekt dat plastic niet/amper als er iets tussen komt.

Zijn hier mensen met Bruder rupsvoertuigen die in het grind of korrels gewerkt hebben? Zo ja, hoeveel rek is er dan na al die speeltijd op de rupsband gekomen?

Bij de RCindoor TRUCKERS gebruiken we SORBO-mais haksel, dat is licht en grof genoeg van structuur om niet overal tussen te kruipen.

Kijk op youtube:

Hoi Bas, Als ik op sorbo mais haksel google kom ik niet op die korrels. Heb je iets van een link of produktnaam?

Het zal wel even duren voor je er genoeg van bijelkaar hebt, maar gedroogde thee is misschien ook 'n optie. Wordt in de modeltreinbouw gebruikt voor o.a. de grindbedden tussen/onder het spoor.

Back