"grote" coaxiale speelgoed helikopter, vragen over slecht gedrag bij buiten vliegen.

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door thedicemaster, 27 nov 2013.

1. thedicemaster

thedicemaster

Lid geworden:
    28 aug 2013
    ik heb pas een goedkope coaxiale helikopter gekocht(ik ga nog geen merk/model noemen, ik wil eerst weten waar mijn problemen vandaan komen)
    het is een 36cm lange heli die geschikt zou moeten zijn voor binnen en voor buiten met weinig wind, en heeft een stevige frame van metaal en een plastic kap.
    nou vindt ik het ten eerste al raar dat zo'n grote heli(vooral met zo'n opwaartse kracht, stabiel op 5M hangen gaat met minder dan 25% "gas") geschikt zou moeten zijn voor binnen(specifiek een ruimte van 10x6 meter met 3 meter hoogte)

maar buiten is deze grote(en volgens alle beschrijvingen snelle) helikopter niet te gebruiken.
    bij windkracht 1(met vlagen tot 2)* komt de heli niet vooruit.
    zelfs met de "wind" mee gaat het niet bepaald snel.
    erger nog, bij een zwak windvlaagje(niet genoeg om takken en blaadjes te bewegen) slaan de rotor bladen tegen elkaar aan en valt de heli als een baksteen naar beneden.

is dit gedrag enigzins normaal voor een coaxiale helikopter van dit formaat?
    ik heb met micro maat infrarood helikoptertjes(ook coaxiaal) gevlogen die met deze windsnelheden nog enigzins tegen de wind in konden vliegen, en die kregen pas dat rotorbladen tegen elkaar sloegen bij veel hardere windvlagen.

*ik heb de windsnelheden niet gemeten, maar ging uit van beschrijvingen bij wikipedia.
    ik voelde geen kracht achter de wind, enkel de kou.
    en er was geen beweging in bomen/bladeren.

als het niet al meteen duidelijk was, ik ben nogal een beginner met RC vliegen(paar jaar ervaring met IR speelgoed, 3 slechte vluchten met een te goedkope 6 kanaals heli, en een redelijk goede vlucht met een quadrocopter).

2. Stevo

Stevo Forum veteraan

Lid geworden:
    22 jan 2004
    Helaas, coax-helis en buiten vliegen bij een zucht wind zijn geen al te beste vrienden. Weinig aan te doen.

Je zou op Ebay kunnen kijken onder de noemer "extended shafts" voor jou type heli. zo hebben beide rotors iets meer clearance tegenover elkaar en vermijd je dat ze tegen elkaar klapperen. Een tweede optie is kijken voor aangepaste (lees steviger) rotorbladen. Dit zal helpen wat schade aan de bladen betreft doch het probleem van vliegen in wind zal er maar deels door verminderd worden.

Heb je ze onder de knie dan is het tijd voor het iets betere werk als je buiten wil vliegen.

Stevo

3. thedicemaster

thedicemaster

Lid geworden:
    28 aug 2013
    een zucht wind kon ik het niet eens noemen.
    het was perfect weer geweest om met mijn 2 kanaals piepschuim vliegtuigje te vliegen.(ik moet hem nodig eens repareren)

4. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    Is helaas het probleem met coaxiale heli's.

Ben zelf ook zo begonnen hoor. Micro IR-heli, coaxiaal (Silverlit PicooZ) voor binnen. Dan met een iets grotere coaxiale die eigenlijk bijna te groot was voor binnen buiten gaan "spelen". Niet te doen zodra er ook maar een zuchtje wind was.
    Uiteindelijk een GROTE en zware coaxiale gekocht (MJX F39). Is 820mm lang en weegt 550g! Ah ja, want groot en zwaar is ideaal voor buiten...
    Vergeet dat maar mooi. Je kon er wel bij lichte wind mee buiten vliegen maar dan was't meer vechten tegen de wind dan vliegen. En bij een kleine opflakkering van de wind steeg de heli ongecontroleerd, kon je alleen nog kiezen om deze "gecontroleerd" te laten cashen.

Coaxiale heli's kan je gewoon niet bij wind gebruiken. Ze maken die dingen groot omdat kopers dat leuker vinden dan zo'n klein prutsding. Maar daarom vliegen ze niet beter buiten bij wind. Al hangt het naar mijn ervaring meer af van merk en type coaxiale heli dan de grootte of ze buiten goed vliegen.
    Een coaxiale heli is gemaakt om eenvoudig en stabiel te vliegen. Een goede oefenheli dus om te leren dat je bv. naar links (stick) moet sturen als de heli op je af komt en naar rechts (jou rechts, niet die van de heli) moet.
    Het grote probleem is ook dat de heli maar beperkt kan kantelen om tegen de wind in te hellen. Op het moment dat je de heli z'n neus naar voren laat kantelen krijg je een voorwaartse kracht. Zodra de wind even sterk terug duwt geraak je niet meer vooruit. Eens de wind krachtiger duwt is het zelfs helemaal moeilijk want dan wordt je heli weggeblazen.

Met een FP heli kan je wat meer voorwaartse kracht genereren, die lukken al wat beter buiten.
    Pas met een CP kan je echt tegen de wind in. Daarom heb ik me ook een Blade mCPx gekocht (nog de brushed versie). Is veel moeilijker te vliegen maar zo ontzettend meer fun. Als ik nu nog eens met die coaxiale vlieg dan lijkt die zo log en moeilijk te sturen. Een CP stuurt gewoon direct, is véél vinniger en kan je gerust bij wind vliegen. Al blijft dat natuurlijk een bijkomende moeilijkheidsgraad.

Bottom line: coaxiale heli's zijn voor binnen en zouden niet groot mogen zijn (of je moest veel plaats hebben).
    Ook leuk op een rustige zomeravond, zo tegen zonsondergang aan wanneer er geen zuchtje wind staat. Dan kan je er buiten even goed mee weg als binnen.

5. Frocky

Frocky

Lid geworden:
    5 mei 2013
    Heb me destijds ook zo'n dergelijk ding aangeschaft, en ik ga wel het type van de mijne zeggen, een MJX-F45, vloog geen meter buiten, zelfs een upgrade naar een brushless motor bracht geen oplossing... staat nu als decoratie op de kamer van mijn zoon :rolleyes:

6. thedicemaster

thedicemaster

Lid geworden:
    28 aug 2013
    ik heb hem terug kunnen brengen.
    ik blijf voorlopig bij mijn galaxy visitor, een kleine quadrocopter die uitstekend vliegt zelfs met redelijke wind.
    ik kan daarmee ook nog een beetje oefenen met 4 kanaals mode 2 besturing.

edit: het was overigens een revell safari.

Laatst bewerkt: 11 dec 2013

Deel Deze Pagina