Guillow's 1002 Stuka

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Adrie Baak, 9 sep 2006.

  1. Adrie Baak

    Adrie Baak Guest

    Ik heb een Giant Scale 1002 Stuka gekocht. Voornamelijk vanwege de schaal 1:16.

    Ik weet nog niet of ik er ooit echt mee ge vliegen, maar wat ik wel weet dat ik hem goed wil bouwen.

    Heeft er iemand tips hoe te bouwen?

    Adrie
     
  2. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    is het een free flight model of kan het ook uitgrust worden met u control? :p
    meestal zit er een goede beschrijving bij die je stap voor stap wegwijs maken met de bouw
     
  3. Adrie Baak

    Adrie Baak Guest

    Hoi Herbert

    Het kan beide, dus free flight of U-control. Maar ik ga hem zeer waarschijnlijk een display model van maken.

    Ik ben nog lang niet zover, maar ik zoek eigenlijk een goede beschrijving van het bespannen.

    Alvast bedankt

    Adrie
     
  4. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Heb je ooit eerder een 'stick&tissue' schaalmodel gebouwd? Ik neem haast aan van niet, anders zou je het niet vragen. Wil je een dergelijk model én mooi bouwen én goed kunnen laten vliegen dan moet je wel behoorlijk wat ervaring hebben. Ze worden namelijk snel (veel) te zwaar om goed te kunnen vliegen en een beginner krijgt ze vaak niet recht genoeg. Door allerlei torderingen vliegt het dan voor geen meter. In ieder geval is het bijgevoegde rubber niet bruikbaar. Bedenk ook dat áls je het als lijnbestuurd model (U-control) of onbestuurd aan één lijn (tethered flight) laat vliegen met een brandstofmotortje zoals op de tekening aangegeven, meestal een Cox PeeWee 0,3cc, die overigens moeilijk te vinden en lastig te bedienen zijn, dat je dan het model ook nog eens van een brandstofbestendige laklaag moet voorzien (en een lak vinden die tegen Cox brandstof met het hoge nitro percentage kan is al niet eenvoudig, waarschijnlijk alleen tweecomponentenlak) dat het model daar helemaal zwaar van wordt. Gelukkig hoeft het voor tethered flight niet zo licht te zijn, maar voor lijnbesturing en vooral vrije vlucht mag het niet te zwaar zijn.
    Als het je om het vliegen gaat zou ik beginnen met niet-schaal modellen (laat dat dan even weten), maar ik neem aan dat het je in de eerste plaats om het bouwen gaat. Als je toch ook wilt kijken of het vliegt, gebruik dan vooral niet te veel lijm, maar zorg dat de lijmvlakken goed passen. Zorg voor een zeer scherp mesje (een chirurgisch scalpel van Swann-Morton, ook verkrijgbaar in de betere kantoorboekhandel als schrapmesje voor kalktekeningen, is ideaal).
    Bekleden met papier en spanlak is een kunst op zich. Pas op dat het model niet krom trekt! Je kunt het papier op meerdere manieren bevestigen: mijn twee favoeriete zijn: droog (papier) met verdunde witte houtlijm, of het model eerst enkele lagen onverdunde spanlak geven (niet op de ribben!), dan het tissue opbrengen, als het niet te dun is liefst enigszins vochtig gemaakt met de plantenspuit, en dan met een kwastje met thinner bevestigen. Daardoor lost de opgedroogde laklaag onder het tissue op door de door het papier dringende thinner en als het weer droogt (snel) zit het als het goed is vast (tijdens drogen overheen wrijven met je vinger). Afsnijden met scheermesje. Als alles droog is licht bevochtigen met plantenspuit om het geheel te laten spannen. Liefst pin je daarbij de vleugel vast op de bouwplank, maar dat kan bij een Stuka denk ik niet. Dat betekent wel risico van kromtrekken wat je evt kunt herstellen door te stomen boven keteltje en in goede stand kunt drukken. Na drogen (etmaal) één of tweemaal spanlakken met verdunde spanlak (50% lak, 50% thinner) met enkele druppeltjes wonderolie om de gedroogde lak wat soepeler te maken en minder te laten krimpen (want weer risico van torderen). Kleur aanbrengen kun je het beste met verdunde Humbrol of zoiets doen, maar die is niet bestand tegen Cox brandstof. Nogmaals, het is wel een hele opgave om als eerste model meteen een schaalmodel te bouwen! Bereid je voor op nogal wat frustrerende momenten. Het vliegen met rubber is weer een verhaal apart wat nog maar weinig mensen in Nederland beheersen. Er zijn nog enkele clubs in Nederland waar buiten met rubbermodellen (vooral wakefield wedstrijdmodellen) wordt gevlogen en een handjevol mensen dat in sporthallen met kleine schaalmodellen vliegt. In ieder geval moet je écht rubber hebben (niet wat in de bouwdoos zit, echt rubber kun je bij andere rubbervliegers krijgen of in het buitenland bestellen, bijvoorbeeld bij SAMS of Flitehook in Engeland) en moet het gesmeerd worden (siliconenolie of 50% zachte zeep/50% glycerine, wonderolie kan ook , maar tast het rubber aan. Het winden kan het best met een molentje gebeuren en tijdens het winden moet de motor uitgerekt worden tot ongeveer 3 x de lengte. Na 50% van de windingen langzaam met het molentje naar het model bewegen (dat in een standaard staat of door iemand wordt vastgehouden). Niet te weinig winden (dan doet het model niets) maar niet te veel, want als het rubber breekt windt het zich meteen in de romp op tot een kluwen en spat je romp uit elkaar! Laat even weten waar je woont, dan kijk ik of ik je met een rubbervlieger in contact kan brengen (ik zit zelf in het Noorden).
     
  5. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Mogen er wat lege regels cq interliniering in voorgaand bijna onlees baar blok tekst?
     
  6. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Het lijkt wel een beetje op Molly's soliloquy. De stijl getuigt wel van groot enthousiasme!
     
  7. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    *schop*

    Ik ben zelf net begonnen met het downloaden en bekijken van wat freeflight modellen (uitgeprint, zit me nog te bezinnen op wat ik ga doen)

    Kan ik in Nederland eigenlijk wel het doek krijgen (soort papier?) voor het bespannen? Ik heb in Engeland natuurlijk wel wat gevonden maar een bron in de buurt zou makkelijk zijn..

    Ik denk niet dat het mijn bedoeling wordt om te gaan vliegen maar gewoon bouwen, netjes afwerken en neerzetten :) en wie weet..

    Als iemand tips heeft hoor ik het graag, ik woon in Zwolle!
     
  8. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Je hebt geluk, in Zwolle zit een van de weinige vrije vlucht clubs in Nederland: Condor. Via de club kun je ook aan allerlei geschikte materialen komen, waaronder bespanmateriaal. Stuur me een PB'tje, dan breng ik je in contact met de voorzitter die in Zwolle woont (ik ben zelf inmiddels penningmeester, maar woon 100 km van zwolle). We hebben in het winterseizoen een tweewekelijkse bouwavond, maar zijn momenteel onze bouwruimte helaas kwijtgeraakt en hebben nog geen vervanging, maar hoop dat we voor het komende bouwseizoen (winter) een nieuwe locatie hebben.
    In de meeste modelbouwwinkels is vrijwel geen tissue (bespanpapier) meer te koop. Ga maar eens naar je lokale Quartel vestiging en kijk of ze wat hebben.
    Overigens, voor zover ik weet deed Guillow's altijd bespanpapier in hun bouwdozen, zat dat er niet (meer) bij?
     
  9. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik ben zelf flink aan het rondkijken waar de diverse materialen te koop zijn, zodat ik anderen op het goede spoor kan zetten. Ik bestel zelf meestal in Engeland bij www.freeflightsupplies.com. Voor balsahout en spanpapier kan je tegenwoordig vaak het beste proberen bij winkels met kunstenaarsartikelen. Daar zal je over het algemeen balsa en verenstaal kunnen vinden, soms ook spanpapier. Ik heb echter meegemaakt dat ik er naar vroeg en dat ze zeiden dat ze het niet hebben, even later vond ik het gewoon bij ze in een schap :cry:

    Op mijn website zet ik bij de linkspagina alle info die ik vind over winkels waar je terecht kan voor materialen.
     

Deel Deze Pagina