GWS probleempje

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Theo, 7 jan 2003.

  1. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    Mijn GWS-je 1:7 vertraagt en een 10X8 prop hangt aan een Slim 10 regelaar en een accu van 8x250 nimhGP
    Na zo'n 3 accus leegvliegen is de power geheel uit dit motortje verdwenen. :cry: Je blaast er nog geen kaars mee uit. Motortje is nimmer te heet geweest na wat vliegen. Ook op een andere accu is het waardeloos.

    Kent iemand dit probleem en wat mag de oorzaak zijn?
     
  2. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Of we het probleem kennen?!??!?! :evil:

    8 cellen, eigen schuld.
    Deze motortjes gaan met 6 cellen nog net niet stuk.
     
  3. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
    Die van mij doet het prima een heeft zelfs op 8 cellen nicd en 3 cellen Li-Ion gedraaid.
    2 puntjes;
    - gebruik de koelrib die ook op de EDF50 gebruikt wordt
    - de gebruikte prop is 1 maat (diameter inch) kleiner dan voorgeschreven.

    @Theo
    Ik begrijp door je posting dat die nieuwe 10x beter draait ...
    Je kan ter leer en vermaak een nieuwe motor laten komen

    http://www.aircraft-world.com/proddetail.asp?prod=GW-EDF50-2a&from=12
     
  4. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Ik vlieg al een jaar met een GWS IPS A (1:5.85) en een 10x5 prop. Eerst op 8xGP 350, nu op 3xKokam 560 (12 Volt dus!). Natuurlijk is dit motortje niet geschikt om continue op 12 Volt volgas te draaien, maar dat hoeft ook niet want de mini IFO weegt maar 125 gram en gaat half gas al verticaal het plafond in. Het probleem van de Schulze regelaars is dat de schakelfrequentie te laag is voor deze kleine motoren met een lage inductie en zeer geringe massa traagheid van de rotor. De 1000 Hz schakelfrequentie van de Schulze regelaar kan de motor gemakkelijk volgen en de rotor vertraagd tussen de schakel pauzes, om vervolgens een "doodschop" te krijgen om weer te versnellen, met op den duur desastreuze gevolgen voor de borstels/collector. Ook is het deellast rendement niet best.(Met half vermogen kun je niet 2x zo lang vliegen.)

    Zelf gebruik ik een hoogfrequent Jung regelaar. Ook Schulze maakt voor laag inductie motoren een speciale regelaar. (Slim 105)
     
  5. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Bert, met deze GWS motortjes dus ook aan te bevelen om Hoog Frequent regelaars te gebruiken?
     
  6. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
    @Bert,

    Als zo'n IPS motor een tijdje gedraait heeft op een regelaar met een lage schakelfreq, is ie dan ten dode opgeschrven of komt er weer leven in met een hoge scakelfreq ??

    De Jung regelaars en de 105 schulze, waar zijn die te koop ??

    Volgens mij draait die van mij nog wel OK (Jeti 5A regelaar), maar m'n EDF50 wordt gevoed middels een Slim10 :?
    Raar dat GWS geen regelaar advies geeeft....

    Als het niet in de specs te vinden is hoe weet ik dan of een regelaar LF of HF is ?? is dat te meten of te testen ??
     
  7. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Zo'n hoog frequent regelaar heeft alleen zin als je diep in de dutycycle van de regelaar opereerd, zoals bij een zeer overpowered model. Bij een EDF 50 is daar weinig kans op denk ik. Ook bij een slomo die net met 90% vermogen in de lucht blijft hangen heb je zo'n regelaar niet nodig.

    Ben je WEL van plan iets met een GWS motortje te vliegen waar bij je veel half gas gaat vliegen is zo'n hoogfrequent (meer dan 100.000Hz) regelaar van voordeel op zowel de levensduur als het rendement.

    De Schulze slim105 is door elke Schulze dealer te bestellen.

    De standaard GWS aandrijvingen zijn dusdanig op de modellen aangepast dat je nooit te veel power hebt en dus nooit lang op minder dan 3/4 gas hoeft te vliegen. Het probleem treed pas op door het overpoweren van modellen waardoor je veel minder gas hoeft te geven.(Mea culpa. :D )
     
  8. Didier

    Didier Guest

    Aaaaaahhhhh, heb ik weer op het "verkeerde paard" gewed.
    Ik heb net de Jeti 050 in huis en al gesoldeerd op de GWD IPS voor de miniIFO! :evil:
     
  9. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Wat dacht je van een GWS ICS-50 (2-4A) 5 tot 8 Cellen, of de ICS-50E
    specificatie idem maar géén auto-cut-off functie en kan al vanaf 3 cellen tot ook maximaal 8 gebruikt worden !!???..deze zijn speciaal voor hun IPS drivejes ontworpen en door hun zelf aanbevolen (zie originele gebruiksaanwijzing Slomo/Slowstick, Pico-J3=Piper, etc..)...

    Over de werkelijke spec's zijn de GWS chineesjes zéél zwijgzaam, mij vlagen hoeldanig paldon, hij altijd goed vliegen met GWS legelaal, nooit gaan kapot...andele legelaal altijd kapot motoltje...
     
  10. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    De Jeti 050 ken ik niet en ik heb geen idee van de schakelfrequentie. Ik weet wel dat vooral de kleine Schulze's het wel erg bont maken met een wel zeer lage frequentie. Gewoon proberen die Jeti 050 zou ik zeggen.

    Ga maar eens na: Zo'n GWS motortje draait ongeveer 21.000 RPM. (3.000 RPM op de as, 1:7 vertraagd) Het motortje heeft 3 collector segmenten, dus een koolborstel komt 63.000 keer per minuut een inschakelpunt tegen. (De elektrische tijdconstante is dan 1050 Hz.) Een schakelende Schulze regelaar van nog geen 1000 Hz slaat dus af en toe een kompleet collector segment over! De motor word beurtelings maar 2 of 3 keer per omwenteling "voortgeschopt" en van een accurate timinghoek op de collector/borstel overgang kan geen sprake meer zijn, omdat er veelal helemaal geen spanning op de borstel staat bij het inschakelpunt.

    Nogmaals en wellicht ten overvloede: In een low power setup is er geen probleem, de regelaar staat een groot gedeelte van de tijd "aan" en slechts heel af en toe kortstondig "uit". De problemen doen zich pas voor in een lekker overpowerd model waarbij je vaak onder halfgas moet vliegen om niet in het plafond te schieten of om de motor tegen langdurige overbelasting te beschermen.
     
  11. Didier

    Didier Guest

    Bedankt Bert voor de duidelijke uitleg.
    Als ik het goed begrijp moet een regelaar met bijvoorbeeld 1500Hz geen problemen geven.
     
  12. Beste Theo,

    voorlopig telt onze indoorclub IFR (Indoor Flyingclub Roeselare) 4 leden waarbij 2 leden, nl mezelf en iemand anders gebruik maakten van GWS-motoren of klonen hiervan.

    Ik had een originele GWS-ke op een Slo Mo staan en met 7 Nicads 350 mAH was dit na heel korte tijd stuk, alhoewel er maar een 9x4.7 schroef op gemonteerd was.(na demontage vond ik geen kooltjes die op anker duwden maar wel glijkopertjes ?)
    Een ander clublid had een GWS-kloon van Multiplex gekocht met vertraging 9.7:1 en schroef 11 x 4.7 en ook deze motor gaf de geest na kortstondig gebruik.
    :evil:
    Wij zijn in elk geval niet meer bereid in zulke motoren te investeren tenzij er "waardige" opvolgers hiervoor bestaan.
    Iedereen in onze club schakelt over naar speed 280-300 (met 5x2 Graupner schroef) , al of niet gereducteerd. (de hardstalen as van de kapotte GWS-eenheid recupereren we hierbij)

    Zelf heb ik nu nog één Multiplex-GWS-kloon maar wel met kogellagers (150 BB/7:1), maximum stroom 1.5 A , gedurende 30 sec 2 Ampère, max. 7 cellen volgens bijsluiter.
    Draait soepeler dan op messing-busjes.

    aub, Patrick :wink:
     
  13. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    @Rogiers Patrick, de GWS klonen die je noemt zijn geen klonen maar gewoon GWS producten met een ander stickertje, GWS kent twee motoren, goede met koolborstels en slechte met sleepveren..de eerste is nu standaard..
     
  14. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    :evil:
    Bleehhh wat is dat ook altijd een gedonder met dat electro (bekende spreuk Marcel)

    Hangt er ook nog ergens een alternatief tussen GWS en speed 280?
     
  15. Sorry, Theo, :eek: maar mag ik nog vragen aan Dirk of je de GWS-kes met koolborstels uitwendig kunt herkennen tov deze met sleepborstels ?
    (zodat ik in de modelbouwwinkel de "juiste" soort kan kopen ?)

    Kan je in het laatste geval de "kooltjes" vervangen ?
    Maw staan de sleepborstels buiten het motorhuis gemonteerd zoals bvb de "Le Mans"-motoren van Kyosho ?

    dank voor antwoord, Patrick :wink:
     
  16. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Eh, je stelt het iets te zwart/wit denk ik. Volgens het Philips gelijkstroom laboratorium moet je streven naar een schakel frequentie van minimaal 3x de tijdconstante van de motor. Dan kom je dus aan 3.000Hz. Dat is zo ongeveer de meest gebruikelijke frequentie van modelvlieg regelaars,(behalve de kleine Schulze's) dus wie weet heb je geluk met die Jeti.
     
  17. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    100% zekeheid heb ik er niet over maar zover ik nu kan nagaan hebben de "slechte" motortjes een zwarte en de "goede"motoren een grijze plastic kap waar de borstel achter zitten...

    Neen de borstel zijn niet te vervangen....

    Het verschil tussen de CN12RLC (3.6V = standaard motortje waar de C staat voor Carbon-Brush) en de CN12RXC (7,2V versie) weet ik (nog) niet

    Een echt alternatief voor de GWS motortjes (die in de bestaande GWS behuizingen passen zoals de IPS-vertraging en de ducted-fan) is er niet.
     
  18. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Volgens GWS hebben ALLE motortjes met een grijze "endbell" koolborstels en hebben SOMMIGE motortjes met een zwarte "endbell" nog de metalen "wipertjes" i.p.v. koolborstels.

    Zelf vlieg ik nog steeds met een oud motortje met van die metalen "wipertjes" maar dan niet met zo'n "GWS-killer" Schulze regelaar.
     
  19. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    Tja daar zit je dan weer. Indoor vind ik leuk met het kleine spul en wil eigenlijk niet terug naar de speed 280. Heb ik dus wel een regelaar over.

    Te Koop slim10
    wie bied 19 euro?


    Zal dan toch maar een andere regelaar kopen. Die slim 105 is mij echter veel te duur. 40 euro!!!!!!!

    @Bert
    Ik kan op internet geen leverancier vinden van die Jung regelaar.

    @Marcel
    Laat maar komen zo'n vervangend motortje. Weet Jan Bakker of zijn Jeti regelaars inderdaad geschikt zijn voor dit GWS gebeuren?
     
  20. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
    Niet goed gelezen Didier, mijn IPS (tegelijk met Theo aangeschaft) draait nog wel goed (redelijk) en ik gebruik een Jeti 050 (maar heb deze motor ook al gebruikt met een slim10.

    @Theo laten we een vergelijkend waren onderzoek starten !!
    De IPS van jouw die van mij een nieuwe, met zelfde prop & accu etc.
     

Deel Deze Pagina