Gyro probleem

• Topicstarter Topicstarter KingKai
  • Startdatum Startdatum
K

KingKai

Guest
Hallo,

Een paar dagen geleden heb ik gevlogen met mijn kds 450-c
na ongeveer 2 a 3 minuten ging de gyro ineens uit.
ik heb hem daarna geland en gekeken wat er aan de hand was.

toen ik de zender uit deed ging de gyro aan en toen ik de zender weer aan deed ging de gyro uit.:confused:

Heel raar dus en dit gebeurde zomaar ineens onder het vliegen.

Wie heeft een idee waar dit aan kan liggen ??

Tip: NOOIT de zender uitzetten als de heli nog aan staat...
Dit kan je soms een model kosten..

@maron:
Waarom posten dat iemand een pm heeft?
Dat helpt de volgende die op dit onderwerp zoekt totaal niet, en de topicstarter ziet het vanzelf...
Dus dubbel onzin naar mijn idee
En misschien is jouw idee ook niet precies het goede, en gaat de topicstarter met een verkeerd advies aan de gang..

O ja, wat bedoel je met "de gyro ging uit"?

Als een gyro uit gaat, corrigeert hij niet meer, en zal de heli dus gaan tollen.

Je kon hem nog landen, dus ik vermoed dt je het normal/heading hold lampje bedoelt?

het is inderdaad dat lampje ja!

En de heli ging inderdaad ook tollen maar was gelukkig vlak aan de grond.

Er zijn een aantal opties..

Je hebt aan een knop gezeten, waardoor de gyro naar normal schoot. Deze was dan waarschijnlijk niet op normal ingesteld, waardoor hj ging tollen.

Je hebt een stroomtechnisch probleem.. Stroom werd onderbroken, waardoor zowieso niets het meer deed in de staart

Iets anders in de staart is gebroken, waardoor deze het uberhaupt niet meer deed

Je hebt statische ontlading gehad, waardoor de ontvanger even op hol slaat, en bj jou blijkbaar het kanaal van de gyro beinvloed.

Eenmaal op de grond, deed alles toen weer normaal?
Daarna nog rare dingen gemerkt?
Ervoor misschien?
Loop je bedrading na, misschien draadbreuken, isolatie weg etc?

het rare is dat het onder het vliegen gebeurde.
Daarvoor heeft ie het altijd wel normaal gedaan en de knopjes op de gro staan nog hetzelfde.
En nee, op de grond deed ie het nog niet weer, en nu ook nog steeds niet.

Ik ben alle draden bij langs gelopen maar kan geen breukjes of beschadigingen vinden.

Ik zal nog wel weer even kijken, misschien dat ik wat over het hoofd hebt gezien.

Vast bedankt voor de hulp!

Maar, werkt de staartservo zowieso wel?

Werkt de rest nog?

Zitten alle stekkers nog in de ontvanger?

ik heb de staart servo nog niet rechtstreeks op de ontvanger gehad maar alle stekkers zitten er wel in.

En voor de rest werkt alles gewoon.

wat ik gewoon raar vind is dat de gyro wel aan gaat als de zender uit is en als ik de zender dan aan zet gaat de gyro uit :S... heel vreemd gewoon en dat dat zomaar onder het vliegen gebeurd

Voer nou eens wat suggesties uit...
Ik krijg het idee dat je niet erg graag wilt sleutelen :mrgreen:

Dit is een technische tak van hobby, en techniek kan het begeven.
Je kan alles vreemd vinden, maar iets wat kapot is gaat daar niet meer van werken

Dus moet je uitzoeken waarom de heli zich gedraagt zoals hij nu doet

Geef eens antwoordt op de vragen, stop die staartservo eens in bv kanaal 1, en kijk of deze het zowieso doet
Als hij alles nog doet, steek die stekker eens op de plek van de gyro stekker, die met 1 draad.
Kijk of de servo beweegt als normaal het lampje aan/uit zou gaan.

Dan weet je nl of het alleen in de gyro zit, of dat het uit de ontvanger komt..

Nu het volgende:

Ik heb de staart servo rechtsstreeks op kanaal 1 geprobeerd maar de staartservo deed helemaal niks.

Ik heb de gyro ook op kanaal 1 geprobeerd maar die gaat dan nog steeds uit als ik de zender aan zet.

Kanaal 1 werkt wel want als een servo van de aileron of zo er aan zet werkt ie wel.

Is de kans dat de staartservo kapot is dan?

owja...

Als ik de accu eerst verbindt met de heli (ja ik weet het), dan knippert het lampje op de gyro om de seconde of zo met een piep erbij.
Als ik dan de zender aan zet dan knippert het lampje op de gyro heel snel en gaat dan uit.

Als ik eerst de zender aan zet en dan de accu verbindt met de heli dan knippert de gyro direct heel snel en gaat dan ook uit.

Simpel:

Op je zender staat ergens een schakelaar verkeerd waardoor de gyro in rate mode blijft staan. de failsave die tijdens het binden is ingesteld staat de gyro op HH mode, waardoor het lampje wel aan gaat als je de zender uit zet.

Hoe en waar je dit moet veranderen. ik heb werkelijk geen idee.

PS: Als je snel dood wil/ernstige verwondingen wil oplopen moet je vooral je zender uitzetten als de heli nog aan staat. mocht de failsave verkeerd staan, en de regelaar naar volgas gaan, zonder softstart(KDS...) dan zijn die bladen gewoon dodelijk.

Als je alle sticks een keer bewogen hebt terwijl de servo in 1 zat, en hij deed helemaal niet is er zowieso een grote kans dt je staartservo om zeep is

En zoals mijn voorganger al zei, hou nou eens op met de zender uit te zetten voor de heli...
Dat is echt gevaarlijk, het heeft mij al een keer een heli gekost.. ( iemand zette mn zender uit,heli ging het plafond in)

Waarom je gyro in zijn eigen kanaal spontaan van instelling veranderd, zou ik verder niet weten.
Ik raad je eigenlijk aan toch even langs iemand te gaan die er verstand van heeft, en er ook wat aan kan doen
Als laatste test kun je een andere servo in het kanaal van de staartservo inpluggen, in theorie moet die servo dan de bewegingen van de staart doen..

nog iets ontdekt!

als ik in de zender bij de gyro instelling in het negatief ga zitten dus bijvoorbeeld "-10"
dan gaat het lampje op de gyro weer branden maar kan ik de staartservo nog steeds niet bewegen, die zal het waarschijnlijk wel begeven hebben.

Maar zogauw ik weer in positief kom gaat het lampje weer uit.

Ik heb ook een andere servo in het kanaal van de staartservo gehad, maar die beweegt niet.
Dus waarschijnlijk zou het ook nog aan de ontvanger kunnen liggen.

Ik wou mijn heli toch "upgraden" dus ik ga gelijk een andere ontvanger erbij bestellen.
Nog niet direct, wil eerst nog even kijken of ik nog meer vreemde dingen kan vinden.

Standby! :P

Alvast bedankt vor de hulp die ik al gehad heb van jullie! super!

in het gyro menu kun je vaak van -100 naar +100 instellen, waarbij de - waarden bv normal mode op de gyro insteld en de + waarde de heading hold. ik weet natuurlijk even niet of het zo is, of precies andersom, dan zul je even moeten kijken
in heading hold kun je de staart verdraaien (met de hand, zender blijf je van af), de staartbladen zullen bewegen. Als je stopt met de staart te draaien, blijven de bladen gewoon in een hoek staan.In normal gaan de bladen altijd naar hun 0 punt terug.

des te hoger de waarde, des te strakker de staart.
is de waarde te hoog, gaat de staart heen en weer slaan als een bezetene, en moet hij dus weer omlaag.

Dus dat hoort.

En ik raad je toch aan even bij iemand langs te gaan die er even een blik op kan werpen...
Het kan namelijk ook in je zender zitten, en dan kom je er dus nooit uit met onderdelen in de heli wisselen

Update:

Ik heb mensen gezocht hier in de buurt die mij misschien konden helpen maar ik kan niemand vinden die er verstand van heeft.
Er is hier wel een vliegclub in de buurt maar ook die mensen weten het ook niet.
Dat zijn mensen met vliegtuigen inplaats van heli's
Ik heb de winkel waar ik hem weg heb ook al om info gevraagt, maar die denken dat het de ontvanger is.

Ik denk het niet want als ik de staart servo op kanaal 1 doe dan doet ie het niet maar een aileron servo of zo doet het wel op kanaal 1.
Ik denk dat het een combinatie is die niet meer goed is.
Denk dus de gyro EN staartservo.
Een andere servo in het staartservo kanaal werkt ook niet.

De heli is al vaak gecrasht, en de gyro en staartservo hebben het altijd nog overleefd.
Misschien dat ze nu toch aan hun einde zijn.

Het klopt dat je in de zender die instellingen kunt instellen.
Als ik in de - ga zitten bijv: -10 dan gaat de gyro lampje weer branden met de zender aan.
Maar zogauw ik in de + kom dan gaat ie uit.
Hij heeft altijd op +75 gestaan en dan brande het lampje. nu dus niet meer.
Maar ook al ga ik in de - dan kan ik de staartservo nog steeds niet bewegen.

Zo gauw ik meer weet dan horen jullie het!

Laatst bewerkt door een moderator:
Update:

Ik wou weer eens even kijken of ik de heli weer klaar kon krijgen en wat bleek: ik doe de zender aan, en de heli aan de accu, maar geen verbinding

Ik heb geprobeerd om de zender opnieuw te binden met de ontvanger.
Niet gelukt!

Denk dus toch dat het de ontvanger is en misschien een kans dat de zender kapot is maar dat denk k niet.

iemand anders nog suggesties?

Heel goed mogelijk dat na al die crashes ook de KDS800 kuren vertoont ondanks dat ie het visueel goed doet. ( ik had een soortgelijk probleem met mijn KDSgyro)

Suggestie: ga nou eens naar iemand die er meer van weet, zoals eerder gezegd

of vervang de electronica onderdeel voor onderdeel tot het probleem weg is
via internet kan ik in ieder geval niet voor je doen..

Back