Haakarm chassis bouwen

Discussie in 'Model truckers' gestart door Bart vdb, 15 feb 2021.

1. Bart vdb

Bart vdb

Lid geworden:
    15 feb 2021
    Goedemiddag allemaal!

In het verleden heb ik al weleens het 1 en ander aan modelbouw gedaan, maar na een tijd lang stil te hebben gestaan beginnen de vingers toch weer te jeuken, en zeg nou eerlijk...in deze tijd is er wat meer tijd om weer lekker te gaan knutselen

Mijn doel is om een Mercedes Haakarm-chassis (6x4) te gaan bouwen in de stijl van de Brandweer Haarlem.
    daar dit 1 van mijn eigen 'uitrukvoertuigen' is vond ik deze uitdaging wel erg leuk om aan te gaan!

20200421_173201.jpg

ik twijfel nog tussen Lesu of Leimbach m.b.t. het Haakarm-systeem, maar ik zoek vooral een goede basis-truck om mee te gaan starten, of in ieder geval een Mercedes chassis welke lang genoeg is om een haakarm-systeem te dragen. Ik weet dat Lesu ook de metalen frames levert, maar die zijn voor een trekker/oplegger combinatie dacht ik. is Tamiya dan de beste optie?

De container opbouw word weer van latere zorg, dat zal wel volledig zelfbouw gaan worden.

Heeft er iemand tips?

Budget is +/- €3000 voor de grotere aanschaffen zoals de truck, haakarm, eventueel cabine etc.

Alle tips zijn welkom! ook niet chassis gerelateerd. moet er weer even inkomen, dus soms is het zoeken wat lastiger dan ik dacht hahaha.

Alvast dank!

Hans2020, Mark300 en Helicor vinden dit leuk.
  2. marcelinets

marcelinets Guest

Welkom en veel lees en bouw plezier.

Zou wel voor een 55 of 80 turns motor gaan, daar de tamiya motor in een bouwdoos een race monster is, vele kiezen ook voor een andere versnellingsbak.

Zelf ook bezig met rc brandweer voertuig rotterdam rijnmond, door ziekte even op een zij spoor.

3. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Bart,

Welkom op het MBF Truckersforum.

Veel Kijk, Lees en Bouwplezier gewenst.

4. trialrolf

trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Mooi project! Ga ik zeker volgen. Chassisbalken kun je los kopen. Ik weet niet hoelang het chassis moet worden. Anders is mogelijk een Tamiya Arocs 3363 trekker een optie en dan andere chassisbalken nemen. Je hebt dan ook de uitlaat etc al.

Weet ook niet of haakarm van Lesu of Leimbach verschillend van lengte zijn. Er zijn hier wel collega's met een dergelijke haakarm opbouw. Staat op de sites van de merken niet hoe lang het chassis moet zijn?

De Arocs cabine is aan de krappe kant inderdaad dus het vervangen van de 3 bak voor een gearmotor (servonaut, wetronic, aliexpress in volgorde van prijs) lijkt me handig.

Succes ermee!

Hans2020 vindt dit leuk.
  5. Bart vdb

Bart vdb

Lid geworden:
    15 feb 2021
    De Arocs 3363 had ik inderdaad ook op het oog, en vandaag ook besloten daar het project mee te starten. Die is dus onderweg.

Ik denk dat Lesu op dit moment het meest aantrekkelijk oogt, die zat dacht ik rond de 500mm met bak.

Thx voor de tips omtrend de motor, neem ik zeker mee!

Sorry vooraf als ik soms met 'stomme' vragen kom, maar het word mijn eerste RC truck, en dan meteen zo'n project haha.

Hiervoor vooral vitrinekast pakketten gebouwd.

6. marcelinets

marcelinets Guest

Stomme vragen bestaan niet, dus mochten er nog vragen komen stel die gerust.

7. sandertrucker

sandertrucker

Lid geworden:
    2 aug 2014
    Hoi Bart, mooi project heb je uitgezocht!

Voor het chassis kun je het best ongeboorde balken kopen, zijn 1 meter lang dus past altijd.
    Hierop neem je de gaten over van de originele balken op de plaatsen waar jij ze nodig hebt.
    Voor de aandrijving zou ik altijd voor servonaut gaan. Zowel de motor als de regelaar, de G22 is een mooie omdat die ook schakelen simuleert.
    Beier is ook erg mooi, en zeker de verlichting is helemaal naar smaak in te regelen. Kan handig zijn voor de blauwe lampen.
    Voor de hydrauliek zou ik Lesu pakken, werkt heel goed. Leimbach is niet slechter of beter naar mijn idee...

Succes met je project, ik ga het volgen!

8. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Maar veel duurder dan Lesu.

sandertrucker vindt dit leuk.
  9. raoul00123

raoul00123

Lid geworden:
    20 apr 2019
    ik heb op mijn actros een haakarm van leimbach werkt goed. ik zou wel rekening houden met het voltage de haakarm van leimbach kan je in 7 of 12 volt krijgen ik weet niet wat voor voltage die van lesu is.
    de prijs van beide scheelt ook niet heel veel beide rond de 1300 euro

raoul

10. Modeltrucker93

Modeltrucker93

Lid geworden:
    18 aug 2013
    Lesu is 12V

Deel Deze Pagina