hallo even voorstellen

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door jairfaizal, 5 jul 2014.

  1. jairfaizal

    jairfaizal

    Lid geworden:
    5 jul 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    NH
    Hallo

    Ik ben Jari en nieuw hier op het forum, na ongeveer twee jaar heb ik nu eindelijk de stap gezet om te gaan vliegen.
    Nu heb ik gister een mjx f48 aangeschaft maar het vliegen gaat nog niet zo lekker de heli blijft maar naar links of naar rechts trekken.
    Ook alz ik de trim bij stel dan is het weer de andere kant op.

    Wie kan mij zeggen wat ik moet doen om gewoon recht omhoog op te stijgen.

    MvG Jari
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Heeft deze heli wel een gyro?
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sturen, mischien?

    Het zal een tegenvaller zijn wellicht... maar helivliegen is pittig, en de reden daarvoor, is dat zelfs het meest autostabiele (uitgezonderd volledig electronisch gestabiliseerde, zeg maar: autonoom vliegende) heli-tje bij turbulentie "ergens" heen wil....

    En bij het opstijgen zit je nu eenmaal in turbulentie....

    Geeft niks, je krijgt het vanzelf onder de knie, dat hebben uiteindelijk alle mensen die je voorgegaan zijn, ook moeten doen.

    Groet, Bert
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Klopt, wat Bert zegt, en de heli die je hebt is een flybarless single rotor, dus niet zelfstabiel als een coax heli met 45 graden flybar bijvoorbeeld. Die stijgt wel recht op meestal.
     
  5. jairfaizal

    jairfaizal

    Lid geworden:
    5 jul 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    NH
    Ja heeft wel gyro heb al bij gesteld maar blijft naar links achter vliegen.
     
  6. jairfaizal

    jairfaizal

    Lid geworden:
    5 jul 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    NH
    Oke ik dat gezien dat een zelfde heli als die van mij een beetje naar voren vloog met opstijgen daarna vloog ie stabiel. Als ik op stijg gaat ie meteen links naar achter als ik dat bij stel met de trim
    dan gebeurd het het zelfde maar dan contra.
     
  7. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    zou ipv trimmen eerst eens de linkjes goed afstellen als hij altijd de zelfde kant blijft afwijken zonder trim. Aangezien het volgens mij een fbl systeem betreft zal hij deze trim als stuur input zien en dan klopt het dat hij dan juist ook die kant op gaat.
     
  8. jairfaizal

    jairfaizal

    Lid geworden:
    5 jul 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    NH
    Oke ik heb hm nu zo af gesteld zoals in de handleiding staat. Dus als ik de swashplate nu contra afstel dan moet het beter gaan?
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je mag een heli NOOIT trimmen op wat hij doet vlak voor, tijdens, of vlak na het loskomen.... Dan is er nog te veel verstoring....

    Je mag pas trimmen als de heli minstens een halve meter boven de grond is, en je hem enigszins rustig hebt weten te krijgen.
    En dan nog, mag je uitsluitend trimmen als je ziet dat de heli "rolt" (steeds schuiner komt te liggen).
    Als hij zonder te rollen alleen maar zijdelings (of naar voor of achter) versnelt, heb je hem gewoon niet goed level gehangen, en dat is puur een kwestie van sturen....

    Niemand zei dat het makkelijk was :D maar hou vol: zodra je het door hebt, wordt het allemaal een stuk vanzelfsprekender.... ;)

    Groet, Bert
     
  10. jairfaizal

    jairfaizal

    Lid geworden:
    5 jul 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    NH
    Ik weet dat het niet makkelijk is maar als de heli de hele woonkamer nodig heeft
    om vijf centimeter omhoog te komen en dan meteen links achter zonder dat ik maar iets doe.
    Volgens mij is dat niet helemaal lekker, de swashplate staat nu helemaal lvl trim op 0. Bij 19% gaat ie naar langzaam links achter als ik meer gas geef dan gaat ik scheef bijna plaat.
     
  11. stansan

    stansan

    Lid geworden:
    19 mei 2013
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Lelystad
    Elke heli waarbij de rotor clockwise draait zal bij het opstijgen naar links willen, dit is normaal.
    Zodra je loskomt een klein beetje recht aileron geven om hem vlak te hangen.

    [URL="[/URL]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. jairfaizal

    jairfaizal

    Lid geworden:
    5 jul 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    NH
    Is het handig als ik de swashplate iets verstel zodat ie
    iets minder ruimte nodig heeft om de lucht in te gaan?
     
  13. stansan

    stansan

    Lid geworden:
    19 mei 2013
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Lelystad
    swash moet exakt 90 graden op je hoofdas staan.. maw vlak.

    een heli drijft altijd af, tenzij je er gps op zal zetten.. het is juist de kunst te leren dit afdrijven op te heffen door te sturen.. dit noemen we hoveren.

    Wat je kunt doen om het wat makklijker te maken is je einduitslagen van de servo's van 100 naar bv 70% te zetten en 50% expo op je sticks.. als je zender dit tenminste kan... dan wordt ie veel minder gevoelig en kun je wat harder aan de sticks trekken...

    ook moet je niet bang zijn om wat sneller omhoog te gaan.. je zal zien dat ie op 1 meter hoogte makkelijker stuurt dan vlak boven de grond.. dus snel omhoog dan je trothle iets terug trekken zodat ie langzaam daalt.. dat is een mooi moment om hem vlak te hangen... je hebt dan namelijk weinig neerwaartse druk en reageert ie niet zo fel.
     
  14. stansan

    stansan

    Lid geworden:
    19 mei 2013
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Lelystad
  15. jairfaizal

    jairfaizal

    Lid geworden:
    5 jul 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    NH
    Heb gekeken naar het filmpje maar zover
    krijg ik hem niet eens omhoog als de achter kant een beetje los komt dan gaat ie bijna plat
    naar links dus hij sleept. Als ik meer gas heef dan gaat ie
    wel plat en is het over. Als ik dit tegen ga moet ik naar voren en naar rechts maar dan blijft ie tollen naar rechts. Doe ik minder rechts dan in 1x gaat ie slepend naar links en is het weer over.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    er zijn drie oplossingen:

    -Of je laat er iemand naar kijken die reeds kan vliegen (en dan zul je zien dat er weinig aan de hand is met je heli)
    -Of je oefent stug door, net zo lang tot je het kunt
    -Of je stopt... helivliegen is niet makkelijk!

    Wat je ook doet, trim NIET op hoe de heli los van de grond komt, want dan heb je een heli die daarna uiterst klote vliegt.

    Ik heb even gekeken wat voor heli je nu exact hebt, maar voor dit type heli is het volkomen normaal, dat je bij het opstijgen, als je zelf niet stuurt, inderdaad de hele woonkamer nodig hebt of meer.

    Je moet de heli met een KORT, GEDOSEERD stuurkommando op zijn plaats houden op het moment van loskomen, en daarna zou je de sticks weer "min of meer" los moeten kunnen laten zodra hij los is van de grond. en pas DAN mag je trimmen....

    Wat enigszins wil helpen, is het landingsgestel een klein beetje ophogen aan een kant, zodat de heli een beetje scheef op zijn pootjes staat.
    Hiervoor moet je bij dit machientje het linker pootje een beetje aanpassen (plak er een lucifer onder bijvoorbeeld).

    Zoek op internet de Nine Eagles Solo Pro maar eens op, en kijk goed naar de linker ski, daar zit een ophoginkje onder. Nu is de NE Solo Pro wel een ander type heli, maar het principe is hetzelfde.

    Maar hoe dan ook: om een heli te laten opstijgen, dat is een kunstje wat je moet leren, dat is niet iets wat je met een afstelling kunt oplossen....

    Groet, Bert

    PS: deze heli is een volwaardige CP heli, dus vraag de moderatoren even of het verplaatst kan worden naar het heli-algemeen gedeelte?
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2014
  17. stansan

    stansan

    Lid geworden:
    19 mei 2013
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Lelystad
    Ah dus toch.. ik zat te twijfelen of het een cp of een FP was.... had al een heel verhaal over CP neergezet en later weer verwijderd omdat ik later toch dacht dat het een FP was ivm 4channels...
    CP is toch minimaal 5 channels plus 1 voor gyro gain HH/RM?
     
  18. stansan

    stansan

    Lid geworden:
    19 mei 2013
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Lelystad
    Misschien ten overvloede maar laat je je gyro wel stabiliseren bij het aanzetten?

    Bij het batterijtje aansluiten zeker 10 seconden niks bewegen en de heli op een vlakke ondergrond.
    Als je 1 beweging maakt, batterij weer los en opnieuw.
    Je gyro moet zich eerst kalibreren voordat je überhaupt kan vliegen...

    In het volgende filmpje op 4:30 kalibreert hij de gyro's met de bijgeleverde zender...
    HQhm3KGfHAU[/media] F645 2.4ghz 4ch Fixed PItch Helicopter - YouTube
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. jairfaizal

    jairfaizal

    Lid geworden:
    5 jul 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    NH
    Ik ga er zeker niet mee stoppen het blijft leuk zelfs al heb ik er nog niet
    eens goed mee gevlogen. Ga vandaag het landingsgestel even aan passen
    en kijken hoe het dan gaat.
    Heb ff gekeken naar de nine eagle pro in die staat inderdaad hoger aan de linker kant.
    Wel grappig dat dit niet in de handleiding staat van de heli, gelukkig zijn er forums en mensen
    die willen helpen.
     
  20. jairfaizal

    jairfaizal

    Lid geworden:
    5 jul 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    NH
    Nee met het opstarten doe ik nix ik laat de gyro zelf stabiliseren.
     

Deel Deze Pagina