Vraagje heeft er iemand een handleiding of gebruiksaanwijzing van een Robbe multiswitch decoder 8884 .? Een copy of pdf. Ik heb er 2 en wil ze gaan gebruiken. Misschien heeft iemand voor mij ook nog het schakelaar gedeelte over te nemen voor in mijn Robbe Supra. Alvast bedankt. Gr Hans
Heeft er iemand copy's van de Decoder 8884 en de Multyswitch schakelaars 8963. Zodat ik deze veilig en goed aansluit in mijn Robbe Supra. 1 foto van internet geleend. Alvast bedankt.
Vraag kan iemand uitleg geven over de aansluiting en werking van een Robbe multiswitch in een Supra? Ik heb het witte stekkertje aangesloren op de L/S - M/S aansluiting op de print maar ik heb nu nog een groene draad over.? En nog de vraag over de decoder. On welk gat van de ontvanger moet deze worden aangesloten? En moet er dan nog een voeding aan? En hoe schakelt de decoder als een relais of komt er spanning op de pootjes? Als iemand iets weet graag. Mvg Hans
Helaas weet ik niet 100% zeker of wat ik je wil vertellen ook geldt voor deze set. In de zender zit de schakel module. Deze sluit je inderdaad aan op de L/S M/S aansluiting. Via deze aansluiting krijgt de module spanning en het synchronisatie signaal. De overblijvende draad moet je op kanaal 7 of op 8 aansluiten. Bij sommige modules maakt het niet uit op welke van de twee, bij andere moet het op kanaal 7 en weer andere op kanaal 8. Je "offert" dus één kanaal op om daarmee 6 schakelkanalen te maken. Aan de ontvanger kant moet je de decoder aansluiten op het kanaal waarop in de zender de module is aangesloten dus kanaal 7 of 8. Op de decoder zit een accuaansluiting. Daarop sluit je de accu aan waarmee je b.v. lampen wilt voeden of een relais mee wil schakelen. Die accu mag tussen de 3V en 24V zijn. Je kan meten of gewoon proberen op welke twee pootjes die spanning komt te staan. Vermoedelijk is het meest rechtse pootje op de foto de min en het meest linkse pootje de (geschakelde) plus. Het middelste pootje wordt niet gebruikt. Zoals ik al aangaf ik ben hier niet 100% zeker van want ik heb deze modules nooit in handen gehad maar wel soortgelijke types en die werkten zoals ik hier heb omschreven. Succes.
Ik vond hier https://www.rc-modellbau-schiffe.de...ngsanleitung-robbe-multi-switch-decoder-8884/ dit erover: Anschluss: Akku 3 bis 24V Minus auf der Außenseite des Decoders, Plus in der Mitte, Schaltausgänge: Plus mittig, Minus auf der Innenseite des Decoders.
Heb het ook net gezien. Ook een fototje van hoe de spanningen aan te sluiten. Zat nog op de goedkeuring te wachten. Voor de foto's moest is eerst een account aanmaken. Langzaam wordt ik wat wijzer. Bedankt voor de input tot nu toe. Gr Hans
Even een update. Allereerst een komplimente voor Robbe die deze kwaliteits spullen in de jaren 80 op de markt hebben gezet. Het werkt nog allemaal feilloos. Verder het ik de multistekker van de Multiswitch aan de zender gekoppeld en wel aan de L/S . M/S aansluiting op de print. De losse groene draad op een vrij kanaal op de middelste poot. Er zat nu nog een 5 polige stekker een ik denk van een pro mars en in de supra kan alleen een 3 polig stekkertje dus hier een 3 polig stekkertje aan gezet. Toen de decoder op het zelfde kanaal aangesloten op de ontvanger als de groene draad in de zender. Bij mij op kanaal 2 zie foto. Om te proberen 6 kleine 200mw lampjes aangesloten om te testen. En alles werkt. Let wel op de decoder mag maar 1.2 ampère hebben ik denk dat ik een 6 relais blokje op de decoder ga aansluiten. Voor de veiligheid. Verder vergeet niet de lus die je uit je zender moet losmaken om de meervoudige stekker op L/M . M/S aan te sluiten ook op de Multyswitch modul komt of zit anders werkt er niets ook de andere servo's niet. Zie foto's. En op de accu ingang 3-24 volt maximaal. De decoder werk een beetje al een relais. Deze spanning die je hier aanhang komt op de pootjes 1 t/m 6 let op de + op de middelste en - op de buitenste. Lampjes had ik op de binnenste 2 van de stekkertjes. Denk dat + hier ook de middelste is maar heb dat verder niet gemeten. Verder zoek ik nog steeds graag de handleidingen van de multiswitch 8963 en 8884 misschien zijn er nog opties. Misschien zijn er nog modelbouwers die ook vintage spullen gebruiken en wat met deze info kunnen er staat over het aansluiten hiervan veinig op internet. Gr Hans PS ik heb via dit forum ook de nodige input gekregen voor het duidelijk werd. Voor een ieder die mij mailde en duidelijkheid gaf bedankt hiervoor.
Kleine aanpassing op de Multyswitch decoder van Robbe. Om de decoder te beschermen heb ik een 6 relais blok gekocht bij Ali. Helaas was deze plus gestuurd. En de decoder min. Dus het relais blok wat aangepast. En de relais direct op de decoder aangesloten wel eerst de verbindingen met de rest van de print verbroken. Origineel ging er bij inschakelen van relais ook een led branden. En dat zag er wel netjes uit nu heb ik over de stuurstroom van de relais een led met weerstand gesoldeerd zodat dit nu weer zo is. Dus bij kortsluiting gaat niet de decoder stuk en er kunnen veel grotere stromen geschakeld worden.