Haperende Brushless

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Robert H., 13 jun 2006.

1. Robert H.

Robert H.

Lid geworden:
    23 jan 2004
    Hallo,

Ik heb een Hacker buitenloper met een phoenix 25 regelaar deze heb ik altijd met de omkeerset gebruikt zonder problemen.
    Nu heb ik deze motor ingebouwd in mijn ZoomZoom 400 zonder omkeerset dus en draait de motor de andere kant op. Nu heb ik twee stekkers van de motor omgedraaid. Het motortje loopt nu wel de goede kant op maar bij het opstarten blijft hij hangen , net alsof de regelaar hem niet kan vinden. Soms kan je volgasgeven en blijft de motor twijfelen welke kant hij op zal gaan.

Een tweede ding is dat de motor vroeger echt nooit warmer dan handwarm werd maar nu wordt hij toch echt wel wat warmer kan hem nog net vastpakken. Aan de prop en lipo's is niks verandert.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

mvg Robert

2. Pjotrrr

Pjotrrr Guest

Waarschijnlijk een slecht contact van een van de drie draden naar de motor.
    Controleer de soldeerverbindingen bij de stekkers, een hogere weerstand op een van de drie fases kan al dit gedrag veroorzaken...

3. michiel b

michiel b

Lid geworden:
    26 aug 2003
    als alle verbindingen goed zijn zo ik eens met de timing gaan spelen.

Wat voor regelaar heb je?

4. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    nee, stop! Controleer de boutjes eens. Als je dezelfde prop gebruikt en alleen 2 draden hebt omgedraait en deze alle 3 goed vast zitten klinkt het als een doorboorde spoel. Controleer dit erg goed. Warm worden klinkt ook als een overbelaste spoel. 1 draadje dat los zit kan ook de fout zijn maar dat gebeurd niet zo snel.... wel checken natuurlijk ;)

5. Piloot71

Piloot71

Lid geworden:
    27 okt 2004
    Ik had ook bij een fietsbel dat ie soms happerde. echt van alles geprobeert tot ik een gedeelte het toegevoegde lood (om het zwaartepunt goed te krijgen) had verplaatst.

Het bleek dat het lood het magnetisch veld verstoorde, mischien is dat het probleem?

Frank

6. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    dan moet het lood wel direct tegen de spoel aanzitten......

7. Piloot71

Piloot71

Lid geworden:
    27 okt 2004
    Nee hoor niet direct tegen de spoel. het lood zat rondom de fietsbel omdat ik daar het minste lood hoefde toe te voegen. lekker voorin.

Het lood heb ik toen meer naar achter geplaatst en het probleem was over.

8. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    okee, rondom.... dat het op een klein afstandje toch nog effect heeft :) weer wat geleerd ;)

9. Piloot71

Piloot71

Lid geworden:
    27 okt 2004
    was zelf ook verbaast, maar het heeft geholpen.

dus nu iets meer lood toegevoegd en meer naar achteren.
    Ik ben benieuwd of dit ook het probleem is bij Robert.

Frank

10. Robert H.

Robert H.

Lid geworden:
    23 jan 2004
    hallo,

bedankt voor alle reacties

de moter is AXI 2212/34 met regelaar phoenix 25 . Ik heb alle draden opniew gesoldeerd, het probleem is nu een stuk minder extreem maar hij blijft in het eerste stukje dat je "gas" geeft toch nog wat twijfelen.

@piloot71: I Ik heb zelf geen lood toegevoegt alleen de lipo direct onder de motor. Of de motor nu nog zo warm wordt ga ik even testen.

mvg Robert

11. Piloot71

Piloot71

Lid geworden:
    27 okt 2004
  12. Robert H.

Robert H.

Lid geworden:
    23 jan 2004
    Ok , nog is getest, de motor start dus zonder prop redelijk goed, maar met prop is het weer een drama en wordt de motor heet. Nu heb ik eens gezocht naar een andere combinatie die de juiste kant opdraait en hij start nu redelijk goed op. Straks nog is testen of hij nu ook cool blijft.

misschien heeft de warmte er ook mee temaken? In het weekend heb ik met deze motor op de slowstick gevlogen en hij werd echt nie heet. En daar deed ik zeker niet rustig mee.

mvg Robert

13. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    welke andere combinatie?
    Welke prop had je eerst, en welke nu?

Als de motor zonder prop "redelijk goed" start zit er toch iets mis. Hij moet dan perfect en zonder moeite lopen

14. Robert H.

Robert H.

Lid geworden:
    23 jan 2004
    @tandango: Sorry , met combinatie bedoel ik dat ik de drie stekkers van de brushless in een andere volgorde met de regelaar verbonden heb.

hij start nu goed op, maar blijft redelijk warm worden. Alleen snap ik niet dat de ene combinatie het goed doet en de andere niet?

mvg Robert

15. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    tja dan lijkt het er toch op dat er een spoel beschadigd is of een aansluit draad oid. waarom hij dan met andere combinatie van draden beter draait weet ik ook niet. Als hij eerder niet warm werd met dezelfde prop en even veel cellen dan is er toch echt iets mis nu....

wat je nog kan doen is de motor me teen boormachine oid op toeren brengen en dan de spoelen meten via de contacten. De 3 combinaties moeten ongeveer gelijke spanningen afgeven. Zo niet dan is er een spoel stuk ergens.

Deel Deze Pagina