Zo we beginnen weer met een nieuw projectje . Hier op het forum een prachtige Hawk 1500 op de kop kunnen tikken . In de vleugels zitten 2 servo's ingebouwd . Bij de originele versie zitten ze allemaal in de romp denk ik en daar is al beperkte ruimte im: Gisteren even naar de dichtstbijzijnde rc boer en wat spul gehaald . Dit komt erin , Vandaag dan al de servootjes geinstalleerd . Wordt vervolgd ...
Daar ga je erg veel plezier aanbeleven. Wel een aandachtspuntje is de bevestiging van de staartboom met het romp gedeelte, zelfs met epoxy gelijmd wil dit toch nog wel eens los gaan met gevolgen van dien.....(eigen ervaring!) ik heb er een dun parkertje door heen geschroeft.
Motortje zit erin , gelukkig de goede maat en met originele gaten t'Is allemaal nipt maar het gaat . Verder elevator en rudder servo afgewerkt en draadjes wat weggemoffeld V tail mix in de zender gezet , alles werkt . @ Stephan : heb jij nog een foto hoe je je aileron draden met de ontvanger verbind Kan ik evt een Y kabel gebruiken en kan je dan nog flaps instellen als rem ?
Ailerons kun je nooit over een Y-kabel laten lopen. Dan kom je in de problemen met differentiatie en middenstand van de servo's. Met mechanisch mixen lukt het nog wel een beetje, maar perfect vrijwel zeker niet. Hiermee zou het wel moeten kunnen.
Leuk, de Hawk uit Zeeland. Probeer hem licht te houden. zo rond de 550 max 600 gram. Ja, de servo's zitten normaal in de romp. Moet je per keer de clips vastmaken en lossen. Nu heb je alleen servokabeltjes. In de openingen had ik mijn 2.4Ghz antennes geprikt. Heel praktisch. De originele TT motor 960kv had ik voorzien van een 10 x 6 aero=naut + Turbo Spinner (luchtopening). Daarmee schoot ie mooi weg, muisstil en super zuinig. Wel koelgaten boren bij het motorspant en een turbospinner. Motor kan warm worden. Vloog hem op 3S 1050mA lipo. Langste vliegduur was meer dan een uur... op 1 accu.. toen werd m'n nek stijf. Heb hem na heel veel vliegplezier gecrashed op een defecte D60 Dymond, op een mooie locatie in de Sud Tirol. Knalde op het enige paaltje in de wei, was totaal onbestuurbaar geworden. Vleugels aan barrels. Geen optimale thermieker, meer een allrounder. Heb je een mooie bel gevonden... dan wil ie wel. Voor hoogte kan je eigenlijk volstaan met 1 servo. Sturen op de staart gaat zwalkerig en zoekkerig, ook al heb je hem helemaal afgetrimt. Heb me suf geprogrammeerd. Hij wilde niet netjes. Met ailerons prima te sturen, gelijk een hotliner. De herbouw krijgt flaps ebij. Blijft zweven. Met flaps dwing je hem nog meer, daar waar je hem wilt hebben, veilig. Ook met spoilerons up. Maximale slag + nog een beetje stuuruitslag, blijft het vaart houden! Naja... Rompbootje en boom zijn reparabel, voor de vleugels heb ik vervangers gevonden. Alleen nog even klaar maken... daar scheelt het aan tijd. Toch heeft dit kistje een heel venijnig staartje. Gemene tipstal. Gevoelig voor draaiwinden laag op het veld. Knalt hij zo weg over een vleugel. Net als je wilt landen in een bergweide... of gewoon het veld. Beetje draaiwind... weg is ie. De carbon pennen zijn sterk, maar dienen ook als breekpennen. Die mogen stuk als de rest maar heel blijft. Zo weer nieuw bijgemaakt. Dan blijft de rest heel. (bewezen) Heb de romp nog iets versterkt met carbon roving. Heb er mijn zweefbrevet mee gehaald. En een super vakantiezwever!
Ok , geen Y kabel . Dan maar 2 aparte op kanaal ail en aux 1 Elke aileron nu apart af te regelen . Ondertussen bezig met handboek zender weer eens door te lezen . Na al het heli afstellen de zweefinstellingen vergeten Weet zelfs niet meer hoe ailerons als flap te gebruiken nweer: Ondertussen originele spinner en klapprop van TT gevonden bij Aerobertics . Wordt vervolgd 8)
Je kan er naar zoeken op het forum... Spectrum? dx6i-ailerons-als-flaps-gebruiken-kan-dat-hoe En dus ailerons omhoog, ofwel Spoilerons. Als een F5B Hotliner. Beste draadje over de eHawk... E-Hawk 1500 from Thunder Tiger - RC Groups Heb je het CG niet goed, vlieg je hem aan barrels. Te neuslastig en hij land als een speer... kan je de kist kosten, hij komt heel hard binnen. Te staart lastig... wel... je wilt het niet meemaken. Werk met deze afstellingen, komt het goed... RC Groups - View Single Post - E-Hawk 1500 from Thunder Tiger Wegens slechte zichtbaarheid (RC-Groups) en wharp in de vleugel (ik koop altijd kromme ARF's nieuw in doos) vleugels gericht en over gefolied. Beter, sterker en mooier. Succes met de eindmontage
Bedankt voor de draadjes , heb serieus wat leesvoer nu . Heb het flapsysteem ook gevonden . Nu nog de juiste lipo kiezen naargelang het zwaartepunt .
Cg is inderdaad erg kritisch. Verder is een een fantastisch kistje! Vlieg hem momenteel op 4 cellen. En moet zeggen dat gaat als een rakker eindeloos vertikaal! Succes met verdere afbouw.
Kan haast niet wachten om beestje in te vliegen im: . Na lang knijpen en persen alles "netjes" in het rompje gekregen . Ik moet het Hawk draadje nog eens volledig doorlezen maar mijn gedachten gaan naar een 3s 1500mah lipo van ong 130 a 140 gr zodat er nog wat ruimte is voor zwaartepunt te bepalen . Voorlopig liggen de werken even stil tot na het weekend roost: . Volgende week het vervolg .
Kan je je accu nu nog wel in de neus kwijt? mijn ervaring was dat de accu maximaal naar voren moest. dit omdat mijn cg absoluut niet goed kwam. Ik heb ontvanger etc etc onder de vleugel zitten en de accu net achter de motor. ik gebruik turnigy 4s1000mah en 3s1300 max
Je kan het moeilijk schatten op de foto alleen maar momenteel heb ik zelfs plaats voor een 1800mah van Eflite . Dan is er wel geen speelruimte Ik heb zo ook het vermoeden dat de lipo zo ver mogelijk naar voor zal moeten . Schroef en spinner nog niet binnen Vakantie ritme voor post Enfin dit weekend toch weg , volgende week meer ..... O ja , inderdaad ontvanger en esc zitten bij mij ook onder de vleugel . Dit is een betere foto
Een serieus adviesje... maak hem niet te zwaar! Sommige modellen moet je niet opvoeren. Met een beetje techniek hou je dat ding een uur in de lucht op 1050mA (Staufenbield Dymond) Te zwaar lukt je dat niet meer. Beter 3x 1000 tot 1100mAh 3S celletjes dan een joekelpakket. Zwaarder is niet beter. Een Hotliner om er mee te raggen is het ook niet, echt niet, verste verte niet. De vleugels zijn gewoon niet sterk genoeg te slecht en vlot gebouwd. (Heb die van mij deels overgebouwd, lijsten vervangen, te slordig voor woorden in elkaar gefabriekt) Zou er mee kunnen hellingzweven, maar de vleugels hebben hun grenssterkte. Je kan er wel licht accrobatisch mee vliegen een hele leuke grappen uithalen. Zet op de 1250kv een niet te grote prop. (welke motor heb je? Merk/gegevens?) Het wordt daar dan heet bij de motor bij langdurig aan. De turbospinner is mijnsinziens een must. De originele TT-spinner acht ik flut, speelgoed. Veder had ik het voordeel dat ik met Jeti vlieg, die hebben super compacte top ontvangers in hun gamma. Ik had de ontvanger boven de servo's achterin... de sprieten uit de openingen van de aileron doorvoer... Gr Bas
Dit is het motortje met gegevens FC2830/09 Brushless Outrunner 1290KV KV (rpm/v): 1290 IO(A): 1.1 Ni-Mh Ni-Cd Battery(cell): 6-10. Lipo Battery (cell): 2 - 3 Max Current (A): 18 Running Current (A): <16 Weight: 56g / 1.98oz Shaft Diameter(mm): 3.175 Thrust: 950g / 33.5 oz Propeller: < 10 x 5 inch Het is geenszins mijn bedoeling om 1800mah erin te steken , dacht aan 1500mah maar als minder ook kan ca va . Het moet zeker geen hotliner worden , ZWEEEEVEN moet ie . Prop en spinner , tja had originele besteld maar kan nog andere aanschaffen , een linkje ? Heb zelf nog 9x5 bladen liggen . Ontvanger is de AR6110 van Spektrum , ook tamelijk compact . Is wel voor parkflyers maar ja .
Ik zou -even kort- even een proefstandje maken met die motor, en 9 x 5 erop. Kort! Want de motor zit bij die prop in de gevarenzone. Kv is behoorlijk hoog als ik eCalc.ch mag geloven. Bij 9x5 is het action overload. Gemeten bij 3S, en een 1200mA Lipo 25C ondlaadstroom. Een betaalbaar accuutje dus. Ik kan je motor niet in eCalc invoeren. Te gering aantal gegevens om de calculator aan de praat te krijgen. Dat flikken die dump fabrikanten altijd, immers kost een grijpstuiver om die motortjes te maken. Verkoopprijs is opgebouwd uit 90% tussenhandel. Zo werkt dat. wij moeten er dan maar blij mee zijn. Dus ik heb even gezocht naar een vergelijkbare motor voor de meting. Niet een goedkope, een Leopard LC2820-T9 1290 Kv Die houdt het nog koel bij een 8 x 6 propje Trekt iets van 15,5A, 1 kg stuwdruk (overtrokken prop) en een rpm van 11.000 4,5 minuten volgas-vliegtijd. Gemixt 7,7 minuut Dus dat gaat een beetje meer lawaai maken, maar wel te overleven, vol gas... en dat doe je niet de hele tijd, maar even om zich op hoogte te slepen. Zal wel zoemen. Vliegen doet het zeker! Met een 8 x 5 zit je met een iets langere vliegduur... iets van 5 minuten vol uit, 8,6 minuut mixed. Je kan testen wat je het beste ligt, daarmee verder vliegen. De Aero-Naut klappropjes kosten je de kop niet. Met beide props zit je onder de 80% rendement. 8 x 6 op 75 resp 8 x 5 op 77% rendement. +20% naar heelal-verwarming zeggen we dan. De Thunder Tiger OBL doet het daar niet veel beter hoor? Met de originele Thunder Tiger OBL29/09-O7A een 920kv motor, zou je een 10 x 6 op 3S 1100mA, kunnen draaien, tegen 12,5A verbruik, 7500 rpm, ook bijna 1 kg trekkracht... muisstil... door dat lagere rpm Volgas-tijd iets van 6 minuten, maar je bent met 15 seconden op nette hoogte. Dus je kan zo een 24x katapulten... vol gas bij wijze van... Mixed vliegduur 10 minuten. (Afgelezen met 3S 1200mAh als referentie) Maar ook hier geen verrassende rendementen... om en nabij hetzelfde... toch haal je meer uit je sap door de grotere propeller tegen een lager rpm, langere vliegduur. Met de OBL gaat het echt heel vlot omhoog. Vergeet niet! Een klapprop moet altijd bij gas dicht op de rem staan! Een draaiende prop in de vrijloop remt als een tierelier... en blijft de hele vlucht mee draaien Alternatief voor de motor? Prijsgunstig? Dan een kiezen rond de 900 Kv, daarbij rond de 50 grams, 28XX formaat motoren kiezen. Bij Robbe Roxxy zie ik in de lijst van eCalc geen goede alternatieven boven komen. Die er in staan doen het vrij slecht in het rendement op die propjes, bedoel... in de buurt van een borstelmotor. Da's niks natuurlijk. Planet Hobby motoren (Lindinger), helaas is hun gamma behoorlijk ingeperkt, haal je goede motoren binnen voor een correct bedrag, maar wat er niet meer is, is er niet. Ze hadden er een die goed in de buurt kwam. Weg is ie! Heb ik de smoor in, want die zaten ook zo rond de 18,- euro, DualSky klonen. Hier een link naar de originele motor... dan is een compleet ARFje relatief niet zo duur als een tweede handsje... :-( OBL 29/09-07A - Moteurs et accessoires électriques - Thunder Tiger - MRC-Modélisme : accessoire Belachelijke prijs. Nauwelijks materiaal. Probeer het dus heel even met de 9 x 5, houd de temperatuur in de smiezen!, Maar ga voor de 8" props. En zorg dat de koeling via koelgaten in het spant op orde is. Vier gaten die goed aansluiten op de motor openingen. + de Aero-Naut turbospinner. Gr Bas PS: Het zijn adviezen, niks hoeft!
Guy, als ik "2830/09 1290 kV" opzoek op google zeggen de 4 eerste hits mij allemaal <9x5 Ik heb even de PowerHD motor 2830/09 1290 kV ingevuld in ecalc (veel zal deze niet schelen met jouw motor want op sites dezelfde specs) en een 9x5 is een no-no. 8x5 is doenbaar (randje specs). Bij 8 x4 blijft het allemaal mooi binnen de marges. Aangezien je toch niet echt een hotliner wenst zou ik eer voor de 8x4 gaan. Voor een 9x5 Flight Time: 4.2 min Mixed Flight Time: 7.1 min Current: 22.83 A Voltage: 10.02 V electric Power: 228.8 W mech. Power: 176.9 W Efficiency: 77.3 % est. Temperature: 52 °C Propeller Static Thrust: 1119 g Revolutions*: 10310 rpm Stall Thrust: 852 g Pitch Speed: 79 km/h Tip Speed: 444 km/h specific Thrust: 4.89 g/W Power-Weight: 422 W/kg Thrust-Weight: 1.86 : 1 P(in) @ max: 253.4 W P(out) @ max: 176.9 W Efficiency @ max: 69.8 % Voor een 8x5 Flight Time: 5.6 min Mixed Flight Time: 9.5 min Current: 17.17 A Voltage: 10.29 V electric Power: 176.6 W mech. Power: 144.1 W Efficiency: 81.6 % est. Temperature: 40 °C Static Thrust: 927 g Revolutions*: 11197 rpm Stall Thrust: 628 g Pitch Speed: 85 km/h Tip Speed: 429 km/h specific Thrust: 5.25 g/W Power-Weight: 318 W/kg Thrust-Weight: 1.54 : 1 P(in) @ max: 190.6 W P(out) @ max: 144.1 W Efficiency @ max: 75.6 % Voor een 8x4 Current: 14.83 A Voltage: 10.40 V electric Power: 154.2 W mech. Power: 127.5 W Efficiency: 82.7 % est. Temperature: 36 °C Static Thrust: 791 g Revolutions*: 11564 rpm Stall Thrust: 669 g Pitch Speed: 71 km/h Tip Speed: 443 km/h specific Thrust: 5.13 g/W Drive Weight: 248 g All-up Weight: 600 g Power-Weight: 274 W/kg Thrust-Weight: 1.32 : 1 P(in) @ max: 164.6 W P(out) @ max: 127.5 W Efficiency @ max: 77.4 %
Waar vindt/ koop je Aeronaut turbo spinners . Heb al gegoogled maar waarschijnlijk niet in de goede richting
Gewoon een normale klap prop spinner erop....... Werkt ook perfect. Ik vlieg dat ding op 4 cellen. (Hard, veel, en al een hele tijd) en nog nooit geen centje pijn aan gehad. Denk dat je meest kritisch moet zijn op je Cg, dat is heel belangrijk bij dit kissie