Hechting LW-PLA

Discussie in '3D geprinte vliegtuigen' gestart door Frits37, 22 nov 2023.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.250
    Locatie:
    Nunspeet
    Bij het printen van de Draken (zie draadje aldaar) had ik een enkele keer last van te stevige hechting aan het printbed, waardoor ik het onderdeel er niet onbeschadigd vanaf kon halen.
    Nu ben ik begonnen met de Tunnan van modelworks.se en het tweede onderdeel (bed temperatuur 50 graden) zat zo vast dat ik zelfs met wat geweld niet alles kon verwijderen. Zie foto’s. Was de temperatuur te hoog of te laag? En hoe kan ik hem schoon krijgen? Met het plamuurmes lukt het niet en ik wil de glasplaat graag heel houden.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    682
    Locatie:
    Veldhoven
    LW-PLA behoeft geen hoge bed temperatuur. Mijn bevinding is dat 40 graden volstaat. Zaak is wel dat je tocht en temperatuur schommelingen in de ruimte vermijdt, zeker bij het printen van vleugel delen.

    Mocht je 3Dlac gebruiken, dan maar een dun laagje toepassen. Als je de glasplaat ontvet met aceton dan is het gebruik van een hechtmiddel misschien wel overbodig.

    Overgebleven resten op het bed steek/ snijdt je met alleen een blad van een hobbymes redelijk makkelijk weg.
     
  3. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    595
    Locatie:
    Amsterdam
    Wat apart dat jouw print zo vastgebakken op de glasplaat zit. Ik had juist het probleem dat de print los kwam van de glasplaat.
    Uit jouw bericht niet herleiden of je iets van een hecht middel gebruikt, er lijkt op de foto's wat resten te blijven plakken.
    Met het printen van LW-PLA gebruik ik een Pelifix lijmstick van Pelikan. Dat hechte perfect bij een plaattemperatuur van 60 graden omdat de lijm bij die, of hogere, temperatuur zacht blijft. Als de plaat na een print weer afgekoeld, laat de print vanzelf los.
    Schoonmaken gaat simpel met water.
     
  4. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.250
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik heb geen hechtmiddel gebruikt; hooguit zat er nog een restje 3Dlac op, van een wolkje dat ik een maand of zo geleden heb gebruikt bij PLA.
     
  5. Wings

    Wings

    Lid geworden:
    10 mrt 2010
    Berichten:
    75
    Water lost 3dlac op.
     
  6. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    595
    Locatie:
    Amsterdam
    OK, geen hechtmiddel, als ik het goed zie print jij ook op een Carborundum-glasplaat. Dat zou tussen jouw en mijn printer ongeveer een zelfde hechting moeten geven. Althans, bij mij blijft niets op de plaat plakken zonder lijmstick.

    Wat ik in jouw print zie, je gebruikt een brim, zo te zien 2 of 3 sporen breed. Dat geeft een betere hechting, maar zou teveel kunnen zijn. Probeer eens een stukje van een paar mm hoog te printen zonder een brim, als de print dan los komt kan je een hechtmiddel proberen.
     
  7. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.250
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik ben al blij als ik de plaat schoon krijg;-)
     
  8. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.250
    Locatie:
    Nunspeet
    Met water (kwartiertje weken) en een stanleymesje is het gelukt, bedankt voor de tips!
     
  9. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Bij mijn Ender6 had ik ook het probleem dat stukken met een groter oppervlak op de glasplaat vaak niet los te krijgen waren zonder ze te beschadigen. Voor mij was de upgrade naar een flexibele magnetische plaat de oplossing, sindsdien niks meer stuk gemaakt.
     
  10. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.838
    Locatie:
    Vlaardingen
    Op mijn werk print ik redelijk veel PLA met verschillende ultimaker printers. Daar gebruik ik 3dlac voor hechtmiddel/losmiddel.

    Ik maak na elke print de glasplaat goed schoon en breng dan een nieuw laagje lak aan.

    Zit de print vast, zeker als de print over een groot vlak op de plaat zit, kan je verschillende dingen doen.
    De print onder de koude kraan houden, vaak springt deze er zo af.
    Weken in water werkt ook maar dan moet je wat geduld hebben.
    Of even in het vriesvak, ook hier springt de print er zo af door krimp verschil.

    Niet gaan hakken en breken. Voor je het weet trek je hele stukken uit de glasplaat van 40 euro.
     

Deel Deze Pagina