Heim Graupner Hughes 500E

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Soundfield, 5 sep 2010.

1. Soundfield

Soundfield

Lid geworden:
    11 aug 2010
    Hallo,

Na jaren op zolder te hebben gelegen ongeveer 15 jaar wil ik mijn oude RC Heim Graupner Hughes 500E weer draaiend krijgen.

Ook zijn er een aantal dingen kapot gegaan zoals het Romp Hugnes 500E
    is het raam werk gebroken.Hiervoor moet ik een vervanger maken of ergens op de kop tikken, het is een bekend model.

Hier een aantal foto van de heli die behoorlijke onder het stof zit

Ook ben ik nog benieuwt dat de onderdelen van de Rotorkop nog kan vinden? misschien zijn er mensen die wat onderdelen hebben liggen van deze heli.

Groet,
    André

Laatst bewerkt: 5 sep 2010
  2. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Als de kogel maten nog gangbaar zijn kan je zo nieuwe armpjes maken (indien de kogels nog goed zijn). Kwestie van alles goed schoonmaken en smeren :)

3. Soundfield

Soundfield

Lid geworden:
    11 aug 2010
    Hoi,

goed schoonmaken en smeren kom ik al een eind maar ik ben bang dat het plastic bros is van de Rotorkop. alleen kogel armpjes deze zijn gebroken zijn deze nog te koop?

André

4. kevin heli

kevin heli

Lid geworden:
    10 dec 2008
    Je hebt pb
    greetz

5. heimhelicopters

heimhelicopters verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Hoi Andre,

Mijn Heim-schepen zijn ook niet jong meer en ik heb er 1 die zeker ook die 15 jaar oud is. Ik vlieg er nog gewoon mee, het kunststof is nog prima in orde.

Jouw heli is geen Heim maar een echte Graupner machine die geproduceerd is door Bernhard. Wel te verstaan de Heli-Max 60. Ondanks dat het geen Heim is is de rotorkop voorzien van diverse Heim onderdelen en dus ben je in staat om kapotte onderdelen nog gewoon te vervangen en aan te schaffen.
    Voor zover ik weet is het cockpit raam inderdaad niet meer te krijgen bij Graupner. Op helioldie.de is nog wel de koeltunnel nieuw verkrijgbaar Trainerhauben

Ik hoop dat je hem weer mooi krijgt. Enne, er is veel veranderd in 15 jaar, met name is er erg veel verbeterd aan de radio apparatuur en servo's. Jou 6014 zender is ook niet meer van vandaag en ik denk dat je daarmee nog erg veel dingen mechanisch moet afstellen ondanks dat je er heli-modules in hebt zitten. Maar ik vind het een enorm mooie zender om te zien. Prachtig design!

Succes ermee, en ik volg je draadje!

Steven.

6. Soundfield

Soundfield

Lid geworden:
    11 aug 2010
    Dank je wel Steven, voor de vergeten informatie.

Het is voor mij al langeleden dat ik heli gevlogen heeft, inmiddels ben ik nu ook met een zwever bezig met een beetje termiek vliegen, met een Futaba 10CG 2,4.

De zender 6014 is een uitgebreide Heli zender ook kun je daar losse modulesysteem in doen en het zie er zeker mooi uit.

Laatst bewerkt: 7 sep 2010
  7. Soundfield

Soundfield

Lid geworden:
    11 aug 2010
    Graupner Heim mechaniek

Ondertussen wordt het allemaal weer duidelijke dank door medeleden van dit forum. Wat voor mechaniek in de heli zit het is dus een Graupner Heim mechaniek.

Nu heb ik nog een vraag? al heeft de motor alvoor een tijd stil gestaan, hij zit niet vast. het gaat om de OS .61

is het verstandig dat ik hem start kijken dat hij het nog doet of moet ik het blok uitelkaar halen en zo veel uur heeft hij niet gedraaid in het verleden

wat is verstandig.

groet,
    André

8. Super john

Super john verslagschrijvers

Lid geworden:
    24 feb 2005
    Het is zeker verstandig om de motor te demonteren en goed te spoelen. Kan je direct checken of er eventueel roest :-( op de lagers zit.

9. Soundfield

Soundfield

Lid geworden:
    11 aug 2010
    Gezocht een schema

Gezocht een schema, voor de bedrading

voor de Graupner Varioprop Expert Modulsystem FM 6014 35mz RC.

dit is mijn zender wat uitgebreid en dat is te zien.

10. bruteforce

bruteforce

Lid geworden:
    31 aug 2009
    Helemaal geweldig dat er weer een Heim-achtige bijkomt! Ikzelf ben bezig met dezelfde romp van Graupner, zie mijn topic magnum-hughes-500d-jongensdroom

De beglazing van de Hughes is niet meer te krijgen, maar komende winter wordt er bij mij een mal gemaakt van de originele romp en ook de beglazing, die dan voorlopig nog even in ondoorzichtig GFK zal zijn. In een later stadium wil ik een mal laten maken om de neus weer in doorzichtig plastic te kunnen maken.

De rotorkop is idd een Heim, alle onderdelen zijn nog gewoon te verkrijgen. Veel parts zijn in een beetje ge-upgrade versie te krijgen via Vario (zoals de dubbele kogellinks), die b.v. met de Skyfox nog een in grote lijnen identiek mechaniek levert. Ik bestel eigenlijk alles bij Vario Benelux (in NL) via de site op VARIO Benelux
    Als je even iets niet kan vinden dan wil shop-eigenaar Joop van Lent je best wel even op weg helpen als je een mailtje stuurt (gewoon in het NL dus) via het mailadres op de site.

Waarschuwing: Haal echt alles uit elkaar en check alles 3x. Vervang lagers die niet meer 100% zijn, vervang alle plastic ballinks, laat de motor niet gelijk weer lopen maar haal m eerst uit elkaar. De gebruikte kunststof van de rotorkop en bladhouders is een echte engineering-plastic en dit verouderd nauwelijks ervanuit gaande dat je de heli niet al die tijd in de volle zon hebt geparkeerd. Dit oude spul heeft soms wat verborgen gebreken zoals vergane lijm en uitgeharde dempings-o-ringen in de kop. Zie mijn topic voor het door-schade-en-schande verhaal.

Ik ga je volgen en wens je veel succes, ik ben er zeker van dat je deze heli weer zal kunnen laten vliegen.

Groeten, Marco.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. Soundfield

Soundfield

Lid geworden:
    11 aug 2010
    Dank je wel Marco,

ik zat net te kijken op jou berichten het is de zelfde Body die nog ongespoten is de Hughes 500E.

Fijn om te weten dat ik nog onderdelen kan kopen voor de heli die uit het jaar ..... komt, ik ben ooit ook begonnen in 1985 tot 1990 daarna helemaal niet meer, Zins dit jaar ben ik begonnen met zweven, hierdoor krijg ik heimwee naar mijn oude heli tijd vandaar dat ik het draadtje weer op pak.

de Heli is van iemand anders geweest die had hem nog staan op zolder gezien deze uit mijn tijd komt vind ik dit een uitdaging om een nostalgie Helicopter weer werkend te zien. alleen ben ik na 25 jaar de benaming kwijt geraakt eigenlijke wil ik de hele rotorkop vervangen met het orgineel spullen. misschien kan ik dat nog vinden?

En bedankt voor de URL die je me gegeven heeft.

Groet,
    Andre

12. Super john

Super john verslagschrijvers

Lid geworden:
    24 feb 2005
    Off topic:

Opvallend hoeveel "oud" helivliegers het helivliegen weer oppakken, ik herken de "oldies" omdat ik zelf ook tussen 1985 en 1990 met dit soort heli's gevlogen heb :). Ik heb ook het heli vliegen weer ontdekt ben weer helemaal besmet met het virus.

Succes met de opbouw, volgens mij is er ook elk jaar ergens in het land een Meeting voor dit soort oude heli's, misschien iets om te onthouden.

13. Soundfield

Soundfield

Lid geworden:
    11 aug 2010
    romp van Graupner Hughes 500E

Hierbij laat ik het oude romp zien van de Heli. Met daarbij een CD-rom hoesje om de grote te kunnen zien en bepalen.:confused:

14. Soundfield

Soundfield

Lid geworden:
    11 aug 2010
    Graupner varioprop - T/R 35 FM voorbeeld

Hierbij zal ik ook voor de liefhebber een foto plaatsen van beide modules T/R.
    bij behorend voor de zender en Heli.

15. Soundfield

Soundfield

Lid geworden:
    11 aug 2010
    hallo mensen,

doordat ik al een lange tijd niet meer gevlogen heb met mijn helikopter weet ik eigenlijk niet meer wat voor brandstof ik moet gebruiken voor deze helikopter aangezien ik zie over Nitro 5 %, 10 % enz.

Het gaat om de motor O.S .61 max.

Wie kan mij vertellen wat het beste is voor deze motor welke brandstof kan ik gebruiken voor mijn Motor.

groetjes andre

16. Soundfield

Soundfield

Lid geworden:
    11 aug 2010
    Tuningteile Delta -Wippe vernieuwe

Opzoek, doppel kugelgelenk Tuningteile heli

Naar 2 nieuw tuningteile, ik had er 2 van Vario type 87/12.
    Deze blijken verkeerd te zijn? dus opzoek naar de juiste soort. maat en soort.

wie heeft nog een adres voor deze onderdelen.

Laatst bewerkt: 13 sep 2010
  17. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
  18. Soundfield

Soundfield

Lid geworden:
    11 aug 2010
    Bedankt Steven,

Dit zijn de juiste die ik moet hebben.

Groet,
    Andre

19. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Andre,

buiten het feit dat de maat anders is misschien, heb ik de ervaring dat ze mega snel slijten op de messing kogels van Graupner. Maar die van mij hadden ook al heel lang in een doos gelegen en daarvoor in een winkel gehangen. Ik heb ook het idee dat de witte linkjes van Vario harder worden na jaren in het daglicht.
    Mijn conclusie: Vario linkjes alleen in combinatie met Vario kogeltjes.

Steven.

20. Soundfield

Soundfield

Lid geworden:
    11 aug 2010
    Steven,

daarin kan je nog wel is gelijk hebben, het is een ander soort plastic of dan wel nylon?

De oude kogelarmpjes van Graupber/Heim zijn in dat opzicht buigzamer.
    dus gewoon plastic. ik denk dat ik 2 settjes bestel in DE.

Deel Deze Pagina