Helemaal nieuw in de modelbouw

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Kobus2022, 21 dec 2023.

  1. Kobus2022

    Kobus2022

    Lid geworden:
    11 dec 2023
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Teteringen
    Hoi, Ik ben Rene. Zocht een hobby en ben bij modelbouw uitgekomen.
    Al tijdje dit forum bezocht en wordt steeds gekker hiervan.
    Heb toch al een keuze kennen maken welke kant ik op wil gaan.
    Ik zou graag zelf willen bouwen, 1/10 auto`s op brandstof ,off-allroad.
    Atijd al oude motoren opgeknapt en gemaakt in mijn vrije tijd dus dat is er niet uit te krijgen :)
    Zit nog wel met heeeeeel veel vragen maar hoop dat dat allemaal goed komt.
    Heb van iemand 2 auto`s gekregen die door het lang niet gebruiken niet meer deden.
    Probeer al een tijdje om hier wat gegevens over te vinden maar dat valt niet mee.
    Het is allemaal nog nieuw voor mij en soms onbegrijpelijk waar jullie allemaal over praten.:weetnie:
    Ik hoop dat ik hier verder ga komen met mijn nieuwe hobby.
    Heb een foto geplaatst van 1 die ik wil opknappen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Kobus2022

    Kobus2022

    Lid geworden:
    11 dec 2023
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Teteringen
    Weet iemand of er van de foto hierboven nog onderdelen te verkrijgen zijn? Ben allemaal aan het zoeken maar krijg niets gevonden.
    En dan nog een vraagje. Weet iemand of de HPI Bullit MT3.0 RTR een zelfbouw is? en of dit een goede koop zou zijn?
     
  3. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hoofddorp
    Hi Kobus
    Welkom op dit forum er staat hier veel informatie van de diverse gebruikers, zoekt en gij zult vinden.
    Op jou vraag zelfbouw, RTR betekend Ready To Run.
    HPI Bullet MT 3.0 RTR kopen? TopRC!

    Grt John
     
  4. Kobus2022

    Kobus2022

    Lid geworden:
    11 dec 2023
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Teteringen
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.584
    Locatie:
    Sassenheim
    OK, de 1e foto heeft een MV12 motor, na een korts zoekopdracht kwam ik direct uit bij een Mugen MSX3
    MSX3 Detail E (mugenseiki.co.jp)
    Omdat zoeken op onderdeelnummers makkelijker is: msx3partslist-e.pdf (mugenseiki.com)
    Het is een oude auto dus verwacht niet dat er een winkel is die nog wat heeft, je zult dus ebay en google moeten raadplegen.

    HPI levert helemaal geen bouwkits meer. Wil je een kit kom je bv uit bij Nitrotek maar dan heb je een kwaliteit van niets of een andere uiterste, een wedstrijd kit.
     
  6. Kobus2022

    Kobus2022

    Lid geworden:
    11 dec 2023
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Teteringen
    Dank je Roelof. Heb geïnformeerd en wacht op antwoord. Jammer van de HPI. Dan zoek ik nog verder. Wil echt proberen zelf te bouwen. Ben een sleutelaar
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.368
    Locatie:
    Gavere/België
    Op zich: je kunt et wat geluk voor weinig oudere modellen 2dehands kopen. Die moeten dan toch gestript en gecheckt worden. Dus zo goed als een bouwkit. Zo doe ik het toch. Door alles eens uit elkaar te halen en in orde te zetten leer je elk detail goed kennen. Er zijn hier genoeg restauraties en herbouwverslagen te vinden als inspiratie. Veel plezier!
     
  8. Kobus2022

    Kobus2022

    Lid geworden:
    11 dec 2023
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Teteringen
    ik zit nu diverse bouwverslagen te lezen. Bij sommige staan foto`s maar die kan ik niet geopend krijgen Doe ik iets fout ??
     
  9. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.905
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Nee, waarschijnlijk niet. Veel foto’s in oudere verslagen waren links naar externe upload sites. Als die links vervallen, heb je helaas geen foto meer in het verslag.
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.584
    Locatie:
    Sassenheim
    Yep, veel foto's moesten vroeger extern gehost worden, het is aan de eigenaar en de hoster of ze blijven bestaan, niet dit forum.

    Daartegen kan je van de meeste auto's wel bij de fabrikant, manuallib en/of competitionx wel een volledige bouwbeschrijving vinden.
     
  11. Kobus2022

    Kobus2022

    Lid geworden:
    11 dec 2023
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Teteringen
    oke Dank jullie voor de reactie
     
  12. Kobus2022

    Kobus2022

    Lid geworden:
    11 dec 2023
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Teteringen
    Nu zit ik met het volgende probleem. Heb een ( denk ik en zou moeten zijn ) HPI RTR evo gekocht. Nu ga ik de handleiding opzoeken en gevonden.
    Maar nu zijn de tekeningen in de handleiding anders dan de auto. BV Benzinetank, motor, batterijpack is anders.
    Nu weet ik dat er veel gesleuteld en verandert wordt, maar hoe kan je nou zien wat het is of wat het zou moeten zijn ??
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.853
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Ik ben voorzichtig maar het lijkt me helemaal fake, Himoto, Smartech, HSP ... of iets in dat genre?

    Dat upperdeck lijkt niet echt HPI... en die hebben zo goed als altijd hun logo bovenop de radiobox...

    Ik kan verkeerd zijn hoor, mogelijks hebben ze eens een Drift-stage conversiekit uitgebracht waardoor de layout op het chassis er ietsje ander uitziet, maar als ik die google, komt dat ook niet overeen.


    Kijk eens in dit topic, iemand stelt dezelfde vraag, en deze HSP truck heeft identiek dezelfde upperdeck:

    https://www.rctalk.com/forum/threads/identifying-rc-car.138318/


    Tsja, HPI kap op een HSP chassis en wachten tot iemand niets in de gaten heeft... werd hij geadverteerd als HPI? of gewoon als nitro auto?

    Laat het vooral de pret niet bederven, je zult er ook plezier aan beleven. Enkel had een 'echte' HPI wat makkelijker geweest naar onderdelen support, marktplaats staat vol met donorwagens en rijklare modelletjes van deze.
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2023
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.584
    Locatie:
    Sassenheim
    Tja... dat topic even gelezen, toch wel opvallen dat er altijd wel iemand schreeuwt dat het een clone is. Maar idd, HSP (=Himoto) zat ik ook aan te denken.
     
  15. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.853
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    tsja, HSP is een merk op zich, door dezelfde paarse kleur van alu kan er verwarring ontstaan omdat de modellen op elkaar lijken.
    Laat ik het anders formuleren:

    Ik ben voorzichtig maar het lijkt me helemaal onjuist
     
  16. Kobus2022

    Kobus2022

    Lid geworden:
    11 dec 2023
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Teteringen
    Idd als ik bij HSP kijk zie ik alleen maar overeenkomsten. Zo leer je toch veel op z’n forum.. Maar hoe weet ik nu of het bekende/ goeie merken zijn. Staan daar merktekens op of merk.??
     
  17. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.853
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    In 90% van de gevallen weet de verkoper wat die aanbiedt, zoniet hier een foto plaatsen met "welk merk is deze auto" :koud:

    Eigenlijk zou je geen auto mogen kopen als je het merk niet weet, zeker i.v.m. beschikbaarheid van onderdelen.

    En ook al zijn voor bv. een schaal 1:10e nitro, zaken zoals body, bandjes, stuurstangetjes, ... universeel uitwisselbaar, als nét dat ene unieke tandwiel stuk is, is dat vaak een domper op de feestvreugde.

    Als je xx jaren aan modelbouw doet (idem als het nu postzegels, flessen wijn, muziekinstrumenten, of pokémonkaarten... zijn), tijdschriften leest met nieuwigheden, online op een forum deelneemt, en een goed geheugen hebt, herken je het meeste zó. Meestal staat het merk of logo toch wel érgens vermeld.

    Jouw merk heb ik trouwens in 2 minuten gevonden op google met de zoektermen "nitro purple chassis"...

    Ooit is hier nog een topic geweest 'raad de modelauto' waar we een foto plaatsten van het meest onbekende chassis om mede forummers het raden te geven.
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2023
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.584
    Locatie:
    Sassenheim
    Maar even van een andere hoek gekeken. Door de jaren heen hebben we op dit forum ook diverse "handelaren" gehad die 2e hands spul kochten om ze (eventueel opgelapt) weer door te verkopen, het forum werd hierbij gratis geadviseerd in de zoektocht naar merk/model en onderdelen. Niet kwaad bedoeld maar gezien dit een 2e chassisvraag is in een korte tijd mag ik hopen dat je op een zoektocht bent.

    En heel eerlijk, je doet er beter aan om je 1e nitro gewoon nieuw te kopen. Dan koop je zeker niet de ellende van een ander waar je als onervaren totaal geen oog voor hebt.
     
    HeliKoper en Tamaniac vinden dit leuk.
  19. Kobus2022

    Kobus2022

    Lid geworden:
    11 dec 2023
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Teteringen
    Ik ben geen handelaar maar iemand die probeert om een leuke goeie hobbie te zoeken. Ik merk wel dat als je met vragen zit je toch altijd wat opmerkingen krijgt. Je wordt hier bang om een vraag te stellen. Sorry dat dit mijn ervaring is op dit moment.
     
  20. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.905
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    De vraag van @Roelof is terecht en vast niet verkeerd bedoeld. Vraag rustig wat je weten wilt. Er zitten hier zat mensen die je graag op weg helpen.
     

Deel Deze Pagina