Heliartist Agusta 109 met streched logo 10

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Tadango, 9 jan 2011.

1. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Hier een klein verslagje van de bouw van mijn agusta 109 met logo 10. De logo 10 heb ik verlengd met logo 20 buis en 550 bladen. Dit vloog erg leuk en toen kwam ik dit rompje tegen. Deal was al snel gemaakt :)

Gisteren begonnen met de inbouw. Het komt allemaal best aardig uit maar het mechaniek monteren kan echt niet (zoals altijd met schaal helis). Het zit er nu wel in gelukkig maar moet boven nog bevestigd aan de romp (flext teveel nog nu).

Ik ben begonnen met steunen te maken voor het mechaniek. Achter heb ik de heck in positie gezet met schuim. Voor was de hoogte dan snel bepaald (de heckbuis ligt in een uitsparing in de romp). Mechaniek komt zo heel aardig uit zonder 1 aanpassing :) Van alu profiel heb ik 2 poten voor gemaakt:

Even een proefpassing en alles komt mooi uit. Staart lengte is perfect en het afdek kapje achter past bijna goed, er moest alleen een stuk uit voor de heck aansturing.

Daarna begonnen met het onderstel. De aansturen van de retracts ging nog niet helemaal soepel... maar het werkt nu en alles locked en zit prima.

Mechaniek zit nu vast en onderstel aangesloten. Het is nu tijd voor het afmaken van de kap met de ramen en het vastzetten van het mechaniek bovenin de romp. De romp is onder erg stijf en het mechaniek zit er mooi stevig op maar de zijkanten zijn nog wat flexibel. Als de heli optoert op het onderstel van begint hij iets te bewegen in de romp. Door er 1 geheel van de maken moet dit zijn opgelost.\

Hopelijk mooi weer volgende week zodat er een testvluchte kan worden gemaakt :) Hopelijk kan deze motor blijfen anders komt er een hyperion in die een stuk meer vermogen aan kan. Binnen kort even langs bij aldert voor een koelfin voor de motor :)

2. Claude

Claude

Lid geworden:
    16 feb 2004
    Mooi om tegen te komen!
    Ik had met de Align fuselage (Huges 500E) voor een Trex500 heel wat meer problemen.
    Maar ondertussen allemaal opgelost.
    Veel succes met je nieuwe aanwinst.

3. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Dan heb ik tot nu toe nog mazzel gehad denk ik. Met de MD530 met logo 20 ging het ook erg makkelijk....

Originele bevestiging heb ik ook niet gebruikt, dit was sneller, makkelijker en paste wel. Ook moet ik de scharnierende steunen inklappen voor het monteren van de heck want die boutjes zitten net binnen de romp en gaatjes boren om te monteren vond ik zonde. Nu gaat het net... geen 0.1 mm over.

4. Claude

Claude

Lid geworden:
    16 feb 2004
    Ik probeer later mijn bouwverslagje wat Up-te-graden.
    Zet ik de bijgeleverde (..) Manuel ook online (beetje flauwe bijdrage).

Hoe dan ook schaalvliegen spreekt me meer en meer aan.
    Straxs wat meer details en zo, nog wat aan het uitzoeken.
    Smaakt zeker naar meer!!

5. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Zeker, ik heb 1 heli voor acro en nu 2 voor schaal.

Handleiding? Ik heb bij deze alleen online even vlug gekeken en toen ik die montage van het mechaniek zag heb ik direct de handleiding weggelegd, beter zelf bedenken. Is nog veel leuker ook :)

6. Aaalie

Aaalie Guest

Mooi project Herman! Volgens mij "moet" ik eens richting Groningen ;), het ziet er echt goed uit!

Vriendelijke groeten,
    Aldert

7. piccolopup

piccolopup

Lid geworden:
    8 sep 2004
    Goed bezig Herman! Een hele mooie romp....
    Zul je geen problemen met bochtenwerk, krijgen wanneer het mechaniek zo hoog in de heli zit?

8. richard78

richard78

Lid geworden:
    6 aug 2007
    Hey wat leuk.
    Ik heb hem amper opgestuurd of hij is al bijna vliegend :banana:

Nu wachten op een filmpje :)

9. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Ach, zoveel werk is het niet eigenlijk :)

Bochten merken we straks vanzelf. Bladen zitten redelijk dicht op de romp nog. Accu zit ook zo hoog mogelijk. Bij de md 530 zat er veel gewicht erg laag en die stuurde heerlijk, beetje trager dan wel en soms wou hij iets doorzetten maar niets bijzonders.

Aldert, je bent altijd welkom ;)

10. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Ik heb ook bericht van plettenberg, een fan voor de orbit kost 40 euro. Als de motor het met koeling goed trekt is het de moeite waard, anders neem ik voor 99 euro een hyperion die het makkelijk moet kunnen :)

Als eerste heb ik de flex in de romp opgevangen door de antirotatie hub klem te zetten bovenin. Hierdoor kan het mechaniek niet meer bewegen en zijn de slingeringen tijdens het optoeren weg. Hij Toert nu heel netjes op.

Toen de raamen gemonteerd. De hoofd ruit zit gemonteerd met schroeven, de bovenste met smelt lijm (geen resten op de zichtbare delen en eenvoudig te verwijderen indien nodig.

Accu moet ook maximaal naar voren, en nog is hij wat staartlastig. Altijd leuk, die rompen.... Accu zit zo tot tegen de ruit. Lood wil ik voorkomen.

Hij staat toch wel leuk op zijn pootjes zo :) Nu hopen dat hij goed vliegt komend weekend.

11. Claude

Claude

Lid geworden:
    16 feb 2004
    En...

Maiden goed meegevallen?

12. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Eigenlijk ging alles beter dan verwacht. Er stond een wat vlagerige wind maar dat was niet zo erg. Vermogen was voldoende maar had zeker niet over. Motor was na een tijdje hoveren (en met de retracts spelen) niet eens zo heet, was goed vast te houden. Dat viel dus mee. Met een fan moet dat helemaal geen probleem zijn :) Niet gek voor zo'n kleine plettenberg.

Toen alles goed leek nog een paar rondjes gevlogen maar de vlagerige wind icm met het gelimiteerde vermogen waren niet prettig. Toch vloog de heli erg netjes. Met rustiger weer moet het vermogen geen probleem zijn. Toerental moet ik nog meten maar het klonk wel mooi zo.

13. piccolopup

piccolopup

Lid geworden:
    8 sep 2004
    Gefeliciteerd met je geslaagde maiden!
    Welk Plettenbergje gebruik je?

14. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Orbit 20-10 met een 14t tandwiel (mod 0.5). Motor is maar 210 gram. De efficiente regelaar (kontronik jazz) helpt ook :)

15. piccolopup

piccolopup

Lid geworden:
    8 sep 2004
    Oke!, tsja die regelaars, daar heb ik ook een zwak voor......

16. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Ik heb de jazz 55-10 in de logo 20 met ook een plettenberg motor (300 serie) en ook die loopt enorm efficient en koel. Met een 4.5kg heli is het verbruik erg laag.

Hyperion motor komt er niet in denk ik, een fan denk ik wel.

17. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Net ook maar de fan besteld. Regelaar kan nog een stap omhoog en meer toeren moet lekkerder vliegen. Met fan blijft de motor dan nog mooi koel en is dit een mooie aandrijving.

18. Claude

Claude

Lid geworden:
    16 feb 2004
    De fan komt dus op de motor en niet op de regelaar vermoed ik.
    Een foto hiervan zou in de toekomst mooi zijn:D

19. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Klopt helemaal. Als hij gemonteerd wordt maak ik wel een foto.

20. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Fan is ook binnen :) Is helaas compleet met as edg dus de motor moet eruit en dus ook het hele mechaniek..... Eens kijken of dat zaterdag lukt.

Deel Deze Pagina