Beste modelbouwers, Ik zit in het 5de jaar van mij VWO opleiding, dit + volgend jaar meoten wij gaan werken aan een profielwerkstuk. Samen met een andere jongen zijn we nu van plan een model zeilboot te bouwen, en daarmee berekeningen uit te gaan werken voor Natuurkunde. Ons plan is om een polyester romp te maken, en hem bestuurbaar te maken. Servo's, regelaar, ontvanger, roer en zender heb ik nog liggen van een speedboot. Is dit idee doenelijk voor 2 onervaren bouwers. Het hoeft absoluut niet de crème de la crème te worden. Eisen zijn minimaal: hij moet drijven,varen en bestuurbaar zijn. Zeilgrote en balast in romp willen we allemaal gaan berekenen. maar we willen beginnen met een romp te bouwen. Volgende vraagjes dus: -Hoeveel polyster + hars is er nodig? (gemiddelde romp (+- 50cm?)) -Wat gebruiken als mal (kan piepschuim bijv)? (we willen het liefst de polyster op de mal plakken, en niet erin. zodat we maar 1 keer een mal hoeven te maken) -Zitten er grote kosten aan verbonden? Alvast bedankt!, Gr. Matthijs en Joris
Heren, wat denken jullie van een Footy? Is een bootje die je zeer eenvoudig kunt bouwen tegen vrijwel geen kosten. Daardoor kun je makkelijk expirimenteren met diverse parameters. Denk aan kielgewichten ten opzichte van zeiloppervlaktes, verschillende zeil uitvoeringen (fok en grootzeil, swingrig, una-rigg / McRigg, gaffelzeilen.) Rekenen er aan lukt ook (kijk maar in mijn draad over de Duff) dus ik zou zeggen: gewoon doen! (Ok, ik heb weer reclame gemaakt voor deze klasse. Dit was een uitzending van de STER, goedenavond.) Wim
Bedankt voor de tip! Waar kan ik het goedkoopst glasvezel matten krijgen en hars voor de romp? same voor de mal, is dit mogelijk van piepschuim? of is dat mission impossible met polyster erop?
Als jullie inderdaad voor Footys gaan is polyester helemaal niet eens nodig. Die kun je simpel (en goedkoper) bouwen van een plaatje vliegtuigtriplex van 0,8 of 1 mm dik of eventueel balsa van 1,5 mm dik. Lakken en je bent klaar. Kiel en roer van iets dikker triplex. (Denk eens aan de groenteboer voor hout! Kistjes waar mandarijnen, druiven, aardbeien e.d in zitten zijn soms van leuk triplex. Kosten: 0 (dus: NUL) moeite: beetje.) Als je het helemaal mooi wilt maken maak je de kiel en het roer van een plaatje carbon. Wim
Zo, we zijn ondertussen een aardig eindje onderweg met de bouw. We hebben gekozen voor een Footy design, een Razor 3. Deze hebben we geupscaled naar ong. 40cm. Roer, zwaard en zeilen gaan we zelf ontwerpen en maken. romp is klaar, gemaakt van triplex. nu had ik enkele vragen: 1. zwaartepunt van romp bepalen, gewoon balanspunt opzoeken door in evenwicht te brengen op bijv. je vinger? of is hier een betere methode voor? 2. wat doe je eerst? zwaard of zeilen? (ik dacht zelf zwaard) 3. zeilen gaan we met Sailcut ontwerpen, na het plaatsen van de mast. Maar... hoe lang mag deze mast zijn? schip (dek) = 42 cm lang en 13 cm breed. de zeilen gaan we snijden van zeer licht spinnaker doek. Dit hebben van een zeilmaker gekregen (incl. tape) 4. hoe bepaal ik het gewicht van mijn zwaard (de loden bulb)? en de lengte? 5. Op foto 4 hou ik een roer van een racemodelboot welke ik nog had liggen erbij. zou dit goed samen kunnen werken met de romp?, ik heb de servo's ervan ook nog liggen, dus het zou ideaal zijn deze te gebruiken alvast zeer bedankt voor de antwoorden! gr. Matthijs & Joris
Om het gewicht van je kiel te bepalen boot in het water leggen en in het midden op de bodem gewicht plaatsen tot ze op haar waterlijn ligd. Van dit gewicht trek je het gewicht van roer mast RC en batterij af de rest kun je dan als een loodbulb onder aan je kiel hangen. Mast hoogten 60 à 70 cm , mast zo licht mogelijk maken. Zeilpunt en drukkings punt bepalen. zeilpunt 3 à 7 % voor drukkings punt
bedankt voor de info. nu zijn we opzoek naar een whinch servo. ontvanger etc. hebben we al. wat zijn goede en goedkope servo's (of heeft iemand nog iets te koop?) en zit er nog veel verschil in de "stekkers" van de servo's?
Ik heb mijn servo's bij dealextreme.com besteld en ze doen het goed en kosten bijzonder weinig. Ik weet niet of ze ook winches hebben, die heb ik namelijk niet gebruikt.