herbouwverslag PB alpha IS / hot rod kever

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door ShadesInBlack, 2 sep 2007.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.376
    Locatie:
    Gavere/België
    Naar mijn mening moet een bouwverslag niet altijd om een nieuwe auto te gaan.
    Vandaar dit.
    Een hele tijd geleden voor een kleinigheid 2 nitro baanmodellen gekocht, 1/8, erg oud.
    Ik hou wel van de uitdaging en zo'n oldtimer leven in te blazen.
    Ene was een serpent Competition na wat zoeken op internet.
    De andere, en onderwerp: PB Alpha IS uit begin jaren 80, ik heb gevonden 1982, maar kan er een jaartje naast zitten. Toen was ik 2 jaar ;o)
    Die serpent was een extraatje en nuttig voor onderdelen, ben ik niets mee van plan.

    De PB zoals binnengekomen, heel veel stof, stofnetten, roest, olie:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Beginnen uit elkaar halen, heel veel foto's genomen, want zit nogal ingewikkeld in elkaar. Achteraf gezien was dat geen overbodige luxe.
    Alles bestaat eigenlijk uit een dikke alu plaat achteraan, met enorm veel schroeven vast gezet op een glasvezel plaat vooraan.
    [​IMG]

    2 tandwielen zijn in kunststof en wellicht enorm onderhevig aan slijtage. Niet meer te vinden, dus die heb ik eerst hersteld waar nodig en afgegoten. Dat toon ik later wel eens als dat interessant is.
    Eén van die tandwielen is dit kettingtandwiel rond de diff. Die is trouwens erg cool om zien. Gigantisch roboost lijkt mij dat. Waarom zou dit principe nu niet meer toegepast worden? Of dit wel nog zo?
    [​IMG]

    Dit soort auto moet wellicht de eerste vorm van vering en schokdemping gehad hebben. Ken niet veel van dit type auto's, maar werkt wel ok lijkt mij: gewoon stangen. De schokbrekers zijn eigenlijk kleine versies van degene die we nu kennen, maar dan zonder de veer er rond. Ik vraag mij af of die veel functie hebben. Ik heb ze in elk geval schoongemaakt en opnieuw gevuld. Niks dichtingen, gewoon goed dichtspannen.
    [​IMG]

    Vind ik persoonlijk mooie oplossing voor deze joints: 2 helften, ring erover, borgring errond en klaar. Slijtage was praktisch nihil op de meeste plaatsen. Heb ik eens ingevet na schoonmaken. Zo soepel als wat nadien.
    [​IMG]

    Voorbrug grotendeels terug gemonteerd. Elk schroefje en klein onderdeeltje is losgemaakt om schoon te maken. Erg mooie mechaniek, maar vreselijk slecht ontwerp qua Design For Assembly. Is ook een groot stuk van de charme... Eventjes wat elektronica op zijn plaats proberen leggen.
    [​IMG]

    Achterbrug krijgt ook terug vorm. Het kettingtandwiel is er eentje dat ik gemaakt heb. Let wel, tussen die verschillende stappen zitten een aantal weken hoor. Het enige dat ik misschien zwak vind, zijn de 6kanten van de aandrijfassen. Geen dogbones. Wel elegant, maar ziet er mij wat breekbaar uit. Hoe is dat bij moderne modellen?
    [​IMG]

    Lijkt al beetje terug op een auto. Alles terug monteren. Ook de alu plaat wat opgeschoond. Is in zijn tijd lekker mishandeld heb ik de indruk.
    [​IMG]

    Hier zie je het ander kettingtandwiel. Worden kettingen nog nog gebruikt? Waarom (niet)? Ik veronderstel dat de wrijving meer is, meer krachtverlies enz. Hoewel robuuster lijkt mij. De ketting is in elk geval nog in topvorm. Het rode tandwiel is ook een afgietsel van mij. Voor beide tandwielen heb ik een aantal versie gegoten, verschillende materialen. Dit met de bedoeling om hun slijtweerstand en sterkte te testen later. Maar zo ver ben ik nog niet...
    [​IMG]

    En dan nu... het echte gokwerk en moeilijkste stuk: de motor. Hij leek nog redelijke compressie te hebben. Maar bij verder doordraaien zat er precies iets geblokkeerd. Na alles open te schroeven bleek hoe het kwam: de hoofdlager is in gruizelementen: overal tussen gedraaid. Alles vol met krassen, scheef getrokken... Die serpent van in het begin had toevallig wel dezelfde motor, buiten de carburator (die er recenter uit ziet), identiek. Alleen zat deze motor helemaal vastgeroest. Toch maar poging gewaagd. De lager eruit gekregen met de verfstripper-opwarmmethode. Gebaad in de olie, en... de lager rolt weer! Met de eerste zuiger heb ik het toch nog maar eens geprobeerd, maar niks.. Dan maar heel het binnenwerk van de andere motor genomen, van elke motor keuze gemaakt tussen beste staat van vliegwiel, koppeling, koelkop,...
    [​IMG]
    De eenvoud van de koppelingsveren, de assen enz vind ik trouwens prachtig, waarom moet dit nu zo fragiel gemaakt worden? Enfin wellicht terug weerstand, gewicht,...

    Ik sla terug heel wat stappen over: alles terug samen, elektronica erin (graupner ontvanger en servo's die ik had, ruim voldoende). Hier en daar wat kunststof plaatjes gemaakt en gemonteerd. Zo zit alles stevig en op een eigen plaats.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Elektronica werkt, alle mechaniek draait en keert soepel en zoals het moet, alleen die motor... Omdat deze terug samengesteld is, is uiteraard een afregeling nodig. Starten lukte na wat geprobeer relatief snel. Alleen spoot de brandstof er gewoon door. Overal lekken, net een oliespuit. Lekken gedicht waar het kon, armer gezet, nog wat armer, nog wat armer.Vooral de lage toeren, maar eigenlijk ook de hoge toeren. Dat was al eventjes zoeken, want met die oude carburator ligt dat niet zo voor de hand.
    Mijn laatste prestatie tot nu toe (paar weken geleden) is dat de motor op vrijloop blijft draaien zonder problemen. Al verbruikt dat monstertje nog altijd enorm veel.
    Ik veronderstel dat ik nog armer moet proberen zetten? Want van de moment dat ik gas gaf,viel hij onmiddellijk stil. Trouwens,relatief veel compressie, dus dat lijkt mij in orde. Bij het ineen stken van de motor heb ik wel één en andermoeten onorthodox behandelen (drijfstang beetje teerugplooien, enz), maar aangezien vrijloop perfect lukt, lijkt mij dat al motiverend. Betere tips? In de modelbouwwinkel waar ik al jaren ga, vertelde hij mij dat dergelijke motoren enorm moeilijk af te stellen zijn.

    Laatste vraag: ik heb nog een 3,5cc motor van een buggy liggen. Mits aanpassing van de steunblokken krijg ik die wel passend. Maar is er bezwaar om zo'n motor hier in te steken? Koppelingsklok en zo kan ik hetzelfde houden natuurlijk zodat de tandwielverhoudingblijft zoals voorheen.
    Het kan uiteraard geen racebeest worden, maar de voldoening van te rijden wil ik natuurlijk wel. Mijn uitgangspunt is ook van alles low budget te houden. Een nieuwe motor voor hierin is dan ook bij het haar gegrepen.

    Ben momenteel een zelfgemaakte keverkap aan het aanpassen.
    Zie daarvoor ook topic http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=56256&highlight=kever
    Deze was zoals bovenstaande topic aantoont, bedoeld voor een buggy, maar past hier ook wonderwel op. Zonder dat het de bedoeling was is het en beetje een hot rod look geworden. Daarvan maak ik nog wel foto's. Het is eens wat anders. Foto's zoals hij er origineel uit moet gezien hebben, geef ik later ook nog wel eens mee. Ik heb trouwens geen originele kap, maar vind die ook niet mooi.
     
  2. Benji

    Benji Guest

    Geweldig dit zeg!! :) ketting aandrijving, schitterend :)
    Een blik terug in de tijd :)

    Zo'n 3,5cc zou ik het denk ik niet aandoen.
    Denk dat de kracht die dan op je ketting komt te staan wat te hoog zal zijn.
    Ben geen expert, maar een beetje logisch beredeneren lijkt me het niet verstandig om die erop te bouwen..

    Succes met je kar, en ben benieuwd naar de originele foto's :)
     
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Vraag Bart banaan, (jaap) eens , hij heeft ook een paar van deze wagens als ik me niet vergis....

    Ik meen deze ook gezien te hebben in zijn inmense verzameling....
     
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.376
    Locatie:
    Gavere/België
    Hoeveel cc zou deze motor dan zijn?
    Ik denk dat de zwakke plek niet de ketting is, maar de tandwielen. Vandaar dat ik die ook in slijtbare kunststof gemaakt heb. Ik zou denken dat als die motor inderdaad te veel van het goede is, deze ewoon gestript zullen worden. Wat niet zo erg is.
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.376
    Locatie:
    Gavere/België
    Dit moet hem origineel geweest zijn. Het is mijn doel niet van hem terug zo te krijgen of een kap te vinden, want vind het op die manier een gedrocht.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik post later wat foto's van mijn accidental beetle hot rod ter vergelijking. Moet ik nog eens nemen.

    Niemand wat voorstellen of antwoorden op mijn vragen? Spijtig genoeg heb ik momenteel wel de tijd niet om die motor verder uit te proberen...
     
  6. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.596
    Locatie:
    Veenendaal
    De motor is hoogstwaarschijnlijk 3.5cc zoals alle motoren met 1/8 onroad auto's. Ik zou me niet teveel zorgen maken over teveel vermogen van de motor, hij lijkt mij wel voor het chassis gemaakt.
     
  7. mustang

    mustang Guest

    Heeeeeeeel erg leuk om te zien !!... er zouden meer van dit soort topics moeten zijn !

    Toen ik 16 was (erg lang geleden) had ik ook een PB 1/8 nieuw gekocht, deze had totaal geen vering maar wel al een differentieel (was al een dure optie), volgens mij heb ik nog ergens foto's (zal deze eens inscannen).
    Dat model zal dus nog ouder zijn geweest dan dit model.
    Ik weet wel zeker dat ik toen al met een 3.5 cc motor reed (een "Super Tigre" om precies te zijn), volgens mij was er ook helemaal niet echt veel andere keus ???.. in mijn Yu-Kan stock car zat ook een 3.5 cc motor.

    Ineens heb ik weer een flashback naar het eeuwige gepruts met die nitro motoren... geld voor een knappe start box had ik niet dus draaide mijn fiets om op zadel en stuur .. iemand anders aan de trappers draaien en ik een beetje goed richten met het vliegwiel en op mijn achterband drukken !... het lukte allemaal best maar was een hoop gedoe (dat is meteen de reden waarom ik nu met electro race !)

    Toch zal het rijden met nitro altijd mijn belangstelling hebben en regelmatig sta ik op het punt om toch maar weer eens een 1/8 nitro te kopen.

    Hoe is het eigenlijk afgelopen met de producent van deze auto's ??

    Groeten,
    Ruben
     
  8. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.376
    Locatie:
    Gavere/België
    Ok een starterbox heb ik nu gelukkig wel. Al is het ook een beetje zoeken omdat die er niet voor bedoeld is. Maar dat is geen probleem. De motor startte (laatste keer dat ik probeerde) na de eerste afstellingen telkens onmiddellijk. Het was alleen hem draaiende houden bij gas geven dat niet lukte. Stationair geen probleem zoals gezegd.
    Verbruikte wel enorm veel.
    Mustang, hoe herinner jij je het afstellen? Was dat echt zo moeilijk bij deze oude motors? Die andere motor erin zetten vraagt wel wat werk, daarom wil ik eerst de mogelijkheden met deze uitputten. Tips zijn welkom, graaf in je geheugen.
    Wat ik vond over PB op het internet was dat er nog een aantal modellen na deze alpha geweest zijn, gebaseerd op dezelde. Ook meer "echte" veringen. Al vind ik eigenlijk dat die stangen ook wel leuk zijn: zo eenvoudig, ook het vaster zetten en zo. Van veel dingen vraag ik mij af waarom ze nu niet meer gebruikt worden. Ook bv een ketting als aandrijving. Ik denk dat half de jaren 80 PB is opgehouden te bestaan.
    Alvast bedankt voor de antwoorden. Ik hoop dat anderen het ook cool vinden. Ben nu al zo ver, ik moet hem nu aan het rijden krijgen!
     
  9. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Nou ja, dan zal ik ook maar ff...

    Afstellen van die Super Tigers; de hoofdsproeier is super gevoelig en 1/16 slag kan al té rijk of té arm betekenen. Meestal begin je te rijden met een beetje vette instelling, welke dan tijdens het rijden enigzins verloopt naar arm rijden. Dat komt omdat de carburateur opwarmt...

    PB is hét merk van Keith Plested, een amerikaan die een grote meneer is geworden in de big scales in de USA, met zijn PB Racing Dart chassis. Hij maakte diverse Big Scale model auto en was zeer succesvol daarmee.

    Een startpunt om meer over PB en Keith te vinden:
    http://www.kp-designs.co.uk/
     
  10. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    Volgens mij was PB engels.
    Ik heb ook met al deze motoren (wedstrijd) gereden maar kan mij niet herinneren dat zij moeilijker af te stellen zijn als de huidige.
    Wat wel meer gebeurde was dat het carburateurtje langs de gasschuif en rubber meer lekte als nu. De OS max was in zijn tijd een van de betere en betrouwbaarste, alleen de drijfstang wilde het weleens begeven. Natuurlijk is het zo dat een versleten motor niet af te stellen is en de genoemde symtonen vertoont. De compressie moet niet alleen redelijk zijn maar gewoon goed. Houdt de motor aan zijn vliegwiel vast ,als hij gemakkelijk door zijn compressie heen valt is hij helaas ter ziele. Ik neem aan dat je de gloeiplug vernieuwd heb.Verroeste lagers zijn meestal niet meer goed te krijgen omdat de roest de harde laag van de lagers aantast (kleine kuiltjes) en moet dan ook vervangen worden. Als je met een andere body gaat rijden zorg dan wel dat de motor genoeg koeling krijg !
    De kettingen zijn verdwenen omdat de huidige snaren veel beter de hogere toerentallen aankan als de kettingen ,doordat deze zwaarder zijn krijg je een grotere middelpunt vliegende kracht wat hogere toeren in de weg staat . De kettingtjes waren wel betrouwbaar maar de tandwielen ,en mindere mate ook de kettingen, sleten vrij snel. Aanvankelijk was het nog wat zoeken naar een betrouwbare snaar maar de tegenwoordige kevlar snaren zijn goed betrouwbaar.
    In het begin werden bij de aandrijfassen door de meeste merken inderdaad zeskanten gebruikt ,op zich een mooie constructie maar gevoelig voor slijtage.Vandaar dat deze vervangen zijn door de huidige pen verbinding, die inmiddels vervangen worden door een soort homo keneet (als ik het goed schrijf).
    PB was de eerste die de volledig geveerde auto uitbracht ,vrij snel gevolgd door Serpent en SG. De PB Alpha was destijds zeker geen slechte auto.
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.376
    Locatie:
    Gavere/België
    Bedankt voor de info.
    Gisteren op raad van een forum gebruiker in PB eens verder geprobeerd.
    En heb even kortstondig gereden! Hij viel niet meer stil bij gas geven. De hoofdnaald moest nog drastich dicht gedraaid worden. Heb ik dan ook in grote stappen gedaan. Kon maar even rijden, laat uur en dat hebben de buren niet graag. Maar waw, leuke power op het eerste zicht!
    Ik denk ook gelezen te hebben dat PB Engels was.
    Ik denk mijn kap voldoende voorzien te hebben, maar ik post foto's als ze klaar is.
    Gloeiplug inderdaad vernieuwd, deze was overleden. Ik waag het erop met die lager. Ik heb zowiezo moeten prutsen aan die motor. Hij is samengesteld uit 2 motoren, de drijfstang heb ik met de hand recht geplooid, alles is uitgewiiseld, de koelkop moest ik terug in vorm kloppen na een crash ooit of zo,... Ik ben al heel blij dat hij draait! Ik had niets te verliezen.
    Heb die zeskantig goed in het vet gezet. Ik zie wel. Het is uiteraard de bedoeling niet van er wekelijks enorm veel mee te rijden. Het is een coole extra.
    Wordt vervolgd.
     
  12. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.376
    Locatie:
    Gavere/België
    Handleiding of manual ware leuk ter vervollediging. Op internet is er enorm weinig te vinden. Tenzij wat foto's en een artikeltje.
    Wat is homo keneet? Een schrijver van homofiele verhalen?
     
  14. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.376
    Locatie:
    Gavere/België
    Mustang, die foto's ben ik wel benieuwd naar.
    Mijn motor, is dat een Super Tigre? Waar slaat dat op? Type of populaire naam of zo?
    Heb ondertussen de tank eruit gehaald en die van die Serpent erin gestoken. Het deksel sloot niet goed af en de aanzuigleiding zat los. Staat nu wel Serpent op, maar pastte, zodus...
    Spijtig dat PB zo'n triestig logo heeft, kon er anders stickers van laten maken.
    De voorbanden zijn een beetje versleten, er zijn hapjes uit. En die maten bestaan blijkbaar niet meer. Even zoeken hoe ik dat kan oplossen.
     
  15. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik ben er achter dat je het als 'homo kineet 'schrijft en is niets anders dan dat de aandrijfas met een stift e.d. verbonden is met de uitgaande (wiel) as waardoor het als het ware een geheel vormt vandaar waarschijnlijk 'homo ' (is een ).Wordt heden ten dage toegepast op de voorwiel aandrijving.

    Tegenwoordig worden de velgen compleet met banden geleverd ,vroeger moets je zelf de banden om de velg lijmen . Wellicht dat je nog ergens losse voorbanden kunt kopen om vervolgens op je velgen te lijmen met 2 sec lijm . Eerst natuurlijk je oude banden eraf slijpen.
     
  16. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.376
    Locatie:
    Gavere/België
    wel mochten de beschikbare banden iets te klein zijn, dan kan ik ze een beetje rekken,maar ze zijn net iets te groot. Zijnze normaal net gepast of moet je ze altijd rekken?
    Ik kijk wel rond. Ik denk van de velgen te maken. Dat zal iets voor komende weken zijn misschien.
    Ik wist niet dat die dingen homo kineet noemden. Inderdaad, in mijn buggy is dat zowel voor- als achteraan.
    Ik zie wel hoe die zeskantjes het uithouden.
    Ben nog even bezig met de kap ter vervollediging. Ik probeer een keveer met racestrepen.
    foto's deze week misschien nog. Als er er toe kom.
    Alvast bedankt.
     
  17. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    De banden kwamen er strak omheen dus iets kleiner dan de velg. Als ze te groot zijn kan je ze door snijden ,stukje uithalen en met 2 sec lijm weer een ringetje maken.
     
  18. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.376
    Locatie:
    Gavere/België
    Op de plaats waar de naad zit gaan die toch erg snel terug open slijten lijkt mij?
    Maar goed, goeie tip, proberen waard. Ik kijk eens rond.

    Edit: is 11 euro voor een paar nieuwe voorbanden goedkoop?
     
  19. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.376
    Locatie:
    Gavere/België
    Kap is voorlopig klaar om eens mee te gaan rijden. Eerst nog eens de auto met aangepaste bodyposts en een bumper uit dik rubber. De vorm van de bodemplaat is eruit gesneden, past er dus mooi over. En rubber: het moet echt dienst kunnen doen als bumper, je weet nooit.
    De tank is deze van di serpent die ik eerder vermeldde.
    [​IMG]

    Dan de kever hot rod.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Om hem wat minder eentonig te maken wilde ik eens race strepen proberen. Ik wist niet hoe dit uit ging komen op een kever, maar het valt wel mee. Voor de zijnummers heb ik gewoon het nummer van die originele kap genomen en omgedraaid.
    De witte strepen en nummers zijn autostickers die ik uitgesneden heb.
    De roosters in de ramen geven de kap stevigheid en zo is er genoeg in en uitlaat van lucht voor koeling lijkt mij. Achteraan is er ook nog een grote opening. Die roosters vind ik er altijd cool uitzien. Heb ze rood gespoten omdat de onderdelen van het chassis ook rood zijn.Was ook een gok, maar valt wel mee vind ik.
    De kap steunt op die beugel in het midden. Geen gat voor de koelkop, hij zit er toch ver onder.
    Ik denk niet dat deze kap minder koeling toelaat dan de originele?

    Nog een paar foto's van mijn enigma, waarvoor de kap eigenlijk gemaakt was. Het gaas is hier zwart gespoten en de kap veel verder uitgesneden.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hopelijk kan ik dit weekend eens gaan rijden met mijn PB.
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2009
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.376
    Locatie:
    Gavere/België
    Vorig weekend gereden. Veel kracht. Heb gereden op straat gewoon, asfalt, maar totaal geen grip. Te veel power om goed te kunnen rijden. Kan het zijn dat de banden verstorven zijn of zo? Nu ja,dat asfalt was nu ook niet erg schoon.
    Heb moeten stoppen omdat de motor blijkbaar gelost was en verschoven, waardoor het vliegwiel tegen het chassis sleepte. Er is ook een stuuras van een voorwiel los gekomen. Beiden opgelost, volgende keer moet ik zeker weer kunnen rijden. Ben benieuwd. Eens een andere parking uitproberen.

    Edit: De motor bleek bij volgende poging eerder toch niet verschoven te zijn. Ik kon aan het vliegwiel draaien zonder dat iets gebeurde binnenin de motor. Vliegwiel gelost dus dacht ik.
    Maar bleek nog goed vast te zitten. dan maar de motor helemaal terug uit elkaar. En wat bleek: krukas gewoonweg gebroken! Op de plaats waar de kamer zit om de brandstop aan te voeren. Had ik nog niet eerder gehoord, meestal bezwijkt de drijfstang zou ik denken? Enfin is een motor van misschien al 25 jaar oud ook...
    Enfin, heb de (beetje roeste) krukas van mijn andere donormotor erin gezet na op te kuisen. En motor startte perfect en in koude toestand nog bijna zo veel compressie als een nieuwe motor leek mij.
    Het vliewiel sleepte trouwens omat het afgebroken stuk as telkens naar buiten geduwd werd wanneer er aan het vliegwiel gedraaid werd. Schuin afgebroken.
     

Deel Deze Pagina