Herstel bootje :)

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Burp, 8 jun 2009.

1. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    Het past niet helemaal op het mbf maar omdat hier veel kennis aanwezig is en de grootte van een boot niet zoveel uit moet maken wil ik de vraag hier toch stellen.

Ik heb een sloep gekregen (merk/type onbekend) en wil deze repareren. Hij moet helemaal kaal en de reling en bovenste plank aan stuurboord moeten hersteld/vervangen worden. Zijn hier tips die ik zeker niet moet vergeten? Schade valt wel mee (hij is ook heeeeeeel vies :))

Motortje heb ik inmiddels weer aan de praat (is ook onder water geweest)

Wie weet merk/type of bouwer?

Dit zijn de foto's:

Bij de laatste foto is de schade te zien, plank vervangen en stukje reling. Verder moet de gehele boot kaal en opnieuw in de verf worden gezet. Leuk klusje. Verder is er geen zichtbare schade en alle overige delen zijn niet rot of kapot.

2. 27MHz

27MHz Guest

Je moet al het houtwerk eraf halen en de boot naar een zandstraler brengen. Die spuit hem dan helemaal kaal. En, dat is het voordeel, die spuit ook gelijk de rotte stukken open. Daarna bij eventuele aan het licht gekomen gaten deze (laten) lassen en dan alles goed schuren en ik de lak zetten. Als dat allemaal gedaan is verven.

Dan kan je aan de slag met het houtwerk. Kies voor mooi hout en lak dit goed (5 lagen). Kies ook voor een vlonder met latten in de lengte....

Het is mooi bootje en het geld meer dan waard!!!

ps vergeet niet de motor van (nieuw) staartstuk olie te voorzien. Anders kan je hem na 2 km weg gooien... Aan de zijkant zit ter hoogte van de schroef een schroef en een stuk daarboven. Draai ze er beide vanaf en spuit (de speciale vet/olie) in de onderste totdat het er boven uitloopt.

Laatst bewerkt door een moderator: 2 okt 2009
  3. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    De boot heb ik gisteren uit Amsterdam naar Zaandam gevaren dus heeft al even gedraaid :)

Het bootje is helemaal van hout dus stralen lijkt me geen optie :D

Wel zal ik hem helemaal kaal moeten schuren en als laatste weer in de lak zetten. Nog geen jaar geleden was dit een echte blikvanger zo mooi. Helaas heeft de eigenaar hem twee keer laten vollopen en is hij gedeeltelijk gezonken. Ik ga hem weer in zijn volle glorie herstellen.

Alvast bedankt voor je reactie.

4. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    @ 27MHz, wel beter kijken !

Het lijkt mijn een bootje geheel van hout, dus als je allehouten onderdelen er af haalt hou je alleen planken en triplex en multiplex platen over , dus stralen is bij deze geen optie.....

m.v.g. Brandaris

5. vwforum

vwforum

Lid geworden:
    8 jan 2009
    het is een soort knik spant vlet.

ik zou helemaal kaal schuuren en dan bieden zijden in de epoyx zetten.

of de tot de water lijn bekleden met polyester.

gr willem

6. richard78

richard78

Lid geworden:
    6 aug 2007
    Leuk bootje!

De mijne ziet er zo uit in een schaal van 1:10

De buitenboordmotor moet er nog op maar verder is hij al in een ver stadium..

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  7. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    waarom in poly of epoxy zetten? Hij is verder netjes waterdicht.
    Posted via Mobile Device

8. xxman

xxman

Lid geworden:
    6 sep 2003
    Dat is een probleem dat ik als rondvaart schipper helaas veel te vaak zie. Mensen kopen een bootje, maar vergeten af en toe bij hun bootje te gaan kijken of alles nog in orde is, zeker na een paar regenachtige dagen.

De herstel werkzaamheden zou ik als volgt uitvoeren: eerste goed schoonmaken. Dan schade bekijken en herstellen. Goed schuren en een goede verf laag aanbrengen.

En als je boot dan weer helemaal spik en span is: zorg er voor dan je de boot goed vast maakt met dik genoeg touw. De touwen die op de foto te zien zijn, zijn niet dik genoeg. Zo word die los gevaren door andere boten en water beweging. En zorg voor afmeer bescherming door fenders of banden. Anders ligt de boot de hele tijd tegen de kant aan te schuren en bonken. Zo is waarschijnlijk die schade aan de zij ontstaan.

9. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    De schade is zo ook ontstaan denk ik. Met de rechterkant heeft hij tegen de kade in de Amsterdamse grachten gelegen. Uiteraard komt er beter meertouw aan en ik wil er ook een mooie kabelaring op zetten als hij helemaal klaar is.

Schoonmaken moet inderdaad als eerste gebeuren. Daarna de plank aan de zijkant eraf. Ik hoop dat eea zit vast geschroefd zodat ik de plank er redelijk makkelijk af kan halen. Ik kan deze dan gebruiken om de nieuwe op maat te zagen want dit is natuurlijk geen rechte plank. Watervast triplex/multiplex?

Alle overige kleine schades komt op het laatst wel. Uiteraard heel goed schuren en daarna een mooie kleurstelling kiezen en hem met zeer goede verf aflakken. Dat komt wel goed.

Als ik een beetje vaar dan zie ik ook enorm veel bootjes helemaal verloederd en half of helemaal gezonken liggen, een trieste aanblik :(

Zonde van de vaak mooie bootjes, een beetje aandacht moeten ze wel hebben (zijn wat dat betreft net vrouwen :D)

Ik ga maar eens beginnen met het reinigen van de buiten- en binnenkantkant. Verdere foto's volgen nog wel.

Tips mbt hersteld zijn zeker welkom.

10. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    Vanavond "even" begonnen met de schoonmaak, wat een werk. Je ziet wel dat hij er van opknapt. De foto's bedriegen wel, de toestand van de verf is niet zo goed als de foto's doen geloven. Motortje ben ik ook aan begonnen om die wat schoon te krijgen.

Hier wat foto's

Motortje komt wel in orde, dat kan je aan mij overlaten :yes:
    De houten zijkant stelt mij voor een uitdaging maar ook daar heb ik het vertrouwen in.

Hier de motor al een beetje schoongemaakt. Oppervlakkig nog.

Het geheel schoonmaken gaat nog wel even in beslag nemen. Voordeel hierbij is wel dat je in alle gaatjes komt en zo een goed beeld van de schade krijgt. Eigenlijk wil ik deze week het ding helemaal schoon hebben, in ieder geval aan de binnenkant. Daarna trachten op de kant te krijgen en de buitenzijde schoonmaken.

Wie weet dat ik een model ga maken van deze boot als ik klaar ben. Dan hou ik het hier ook nog wat :eek:ntopic: :rolling:

Laatst bewerkt: 8 jun 2009
  11. Bart Cornet

Bart Cornet

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Je houd het hier gelukking wel :eek:ntopic: maar niet onforum ;):p

12. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    Jawel, we zitten toch in het algemeen scheepsbouw gedeelte? Deze is gewoon schaal 1:1 :rolling: Ik moet eerst deze goed in elkaar krijgen en dan bouw ik er een model van :)

Serieus, lijkt me wel leuk om te doen. Beetje knutselen en dan zal ik zeker wat adviezen willen krijgen (beginnen met de spanten?, daarna beplanken? etc)

13. PH-ILS

PH-ILS Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mei 2006
    Beetje slap excuus om hier een 'bouwverslag' te mogen plaatsen. Ik vind dat het totaal niets met modelbouw te maken heeft dus het zou verwijderd moeten worden ;) :rolling:

p.s. wanneer is hij klaar, dan kunnen we een rondje varen :D

14. rubenbosman

rubenbosman

Lid geworden:
    24 mei 2008
    het kan beter in het full-scale forum staan ;)

groet ruben:)

15. duimpje

duimpje Guest

zaag daar nu eens niet over, sommige mensen intresseert dit hen, als het je dat niet doet, moet je het topic maar links laten liggen

16. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    Let op de smilies Duimpje ;)

Stiekem vinden ze het wel leuk. Straks maar even verder met wat schoonmaakwerk. Foto's volgen dan automatisch weer.

17. bcs

bcs

Lid geworden:
    7 aug 2006
    Het is een leuk restauratie topic, ik blijft het iig volgen
    Succes schipper. :D

18. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    Nou, gisteren even met de motor verder gegaan, vrijdag eerst de motor van het bootje gehaald, slot moest even wat overtuigingskracht krijgen voor het open wilde maar tegen een dosis perslucht/WD40 en doorzettingsvermogen was het uiteindelijk toch niet bestand.

Aangezien het koelwaterstraaltje zo stevig was als de urinestraal van een 95 jarige met prostaatproblemen wist ik dat de impellor wel eens kapot kon zijn. Dus het staartstuk eraf en wat gaan sleutenen.

Zo zag hij eruit toen hij van de boot af kwam.

Hier de tank verwijderd, wat een zooitje ;)

Staartstuk eraf

Hier het staartstuk en de schroef is inmiddels ook verwijderd. Ging allemaal redelijk soepeltjes. Staart-olie meteen maar afgetapt.

Pomphuisje even los gemaakt en zie daar, de impellor. De toestand van de staart hoef ik niet te vertyellen, beelden zeggen meer dan woorden :(

Impellor is kapot maar dat was al niet moeilijk te raden. Verder ook het pomphuisje goed schoongemaakt, die zag er ook niet fris meer uit. Nu wel weer ;)

Hier wat nieuwe onderdeeltjes, pakking, spie voor de impellor en uiteraard de impellor zelf.

De hele bubs weer in elkaar gezet en de staart voorzien van nieuwe olie. Allemaal soepeltjes verlopen.

Die schroef zag er ook niet uit, beschadigd en heel smerig. Na wat boenen met de staalborstel en schuurpapier meteen maar voorzien van een origineel laagje verf. Dat ziet er meteen een stuk frisser uit. De staart komt later ook aan de beurt. De schroef ga ik niet vervangen, de baschadigingen zijn mee te leven en een nieuwe schroef kost ongeveer €100,- dus niet de moeite.

En zo ziet het er dan uit als de schroef er weer op zit. Een vlag op een modderschuit (vrijwel letterlijk ;))

Toen even verder met het schoonmaken van de motor

Daarna alle benzineleidingen vervangen, nieuw benzinefilter geplaatst en nieuwe bougie erin gezet. Verder nog meer schoongemaakt en het ziet er al heel anders uit.

Nu het staartstuk er weer op zetten, doe ik straks even. Motor is dan weer redelijk klaar om te gaan gebruiken. Ik zal nog wat kleine schoonmaakwerkzaamheden er aan doen en spuiten van het geheel doe ik op een later moment.

Laatst bewerkt: 14 jun 2009
  19. bcs

bcs

Lid geworden:
    7 aug 2006
    Dat is echt een mooi project wat je nu onderhanden hebt.
    Ben benieuwd naar het eindresultaat van de motor. :thumbsup:

20. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Zal wel goed komen denk ik dan maar weer!!!!

Ik ben een grote liefhebber van motoren .
    Ben er mee opgegroeid binnenvaart dus.
    Maar voor zoiets: daar krabbelde ik eerst toch nog eens even achter mijn oren hoor.
    Maar als het straks weer loopt hopenlijk dan he
    Want aan de onsteking zal het ook niet al te fris zijn denk ik.
    Maar heb toch wel het idee als dat *dat* je het goed afgaat hoor.
    Ben wel benieuwd naar het eindresultaat hoor
    mvg
    Frederik

Deel Deze Pagina