Het grote videobewerking topic

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door u4eake, 1 jan 2011.

1. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    FPV is allemaal leuk en verslavend, maar een deel van de hobby is toch ook je beelden delen met anderen.
    En daar lopen we dan tegen een nieuwe "hobby" aan : videobewerking. Begin maar wijs te raken uit codecs, players, youtube en vimeo, avi, mpg, mov of wmv, vervolgens DIVX, H264...
    Gelukkig zijn er specifieke forums voor video bewerking, maar ik vind vooral het zoeken naar geschikte software een HELE kluif waar ik meer tijd in steek dan ik eigenlijk wil.

Heb je eindelijk software die aan je wensen voldoet gevonden, dan komen de 'tips and tricks' van het editeren eraan. Beelden wat vertragen om ze stabieler te krijgen, geen bruuske overgangen van links naar rechts draaiend, gepaste muziek enz. Ook hier heb ik nog heel wat te leren als ik sommige video's hier zie.

Dus zou ik hier graag zien wat iedereen gebruikt voor zijn schitterende filmpjes en hoe je eraan gekomen bent.

Zelf neem ik het onboard beeld op via een capture kaart in de laptop. Ik gebruikte lange tijd roxio media creator (media import voor capturing en video wave voor bewerking) maar ik kwam erachter dat strepen in mijn beeld hieraan te wijten waren, dus ik moest op zoek naar iets anders.
    Voor capturing gebruik ik nu het gratis virtualdub, wat een vrij veelzijdig programma is, maar niet zo heel eenvoudig in gebruik (gelukkig had ik er al wat ervaring mee van in mijn film rip en divx tijd)
    Om te bewerken gebruik ik nog altijd videowave van roxio.
    Muziek haal ik uit mijn eigen mp3 collectie.

HD beelden neem ik op met een Kodak ZX-1, maar die levert files in MOV formaat, waar roxio ook niet zo goed mee overweg kan. Dus voor bewerking van de HD beelden gebruik ik het meegeleverde Arcsoft Mediaimpression, maar de mogelijkheden daarvan vind ik vrij beperkt.

Hoe doen jullie het ?

Laatst bewerkt: 1 jan 2011
  2. mrblobby

mrblobby

Lid geworden:
    1 nov 2006
    Ik gebruik iMovie op m'n mac, zat er standaard bij en werkt super! Wil niet meer terug naar de PC voor video bewerking.

3. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Ook al is het (nog!) niet voor FPV, ik gebruik Adobe Premiere Pro CS5, vreet alles en kan alles. Helaas kan dit programma erg imponerend overkomen als je er net aan begint, maar de aanhouder wint. ;)

Voor het stabiliseren van videobeelden als ik wat te druk ben geweest met de camera gebruik ik virtualdub en een plugin genaamd "Deshaker". Soms moet ik het daarom ook eerst met premiere omzetten naar .avi omdat virtualdub het anders niet wil, maar ik heb reuze schijven (4x2Tb) dus als ik dat "Raw" opsla dan gaat het zogoed als zonder verlies. Daarna importeer ik het materiaal in Premiere om het verder te editten.

Voor youtube houd ik altijd 1080p resolutie aan met 40mbps bitrate en 30FPS framerate, in mp4 formaat. Dit schijnt youtube het lekkerst te vinden. (Mijn cam neemt op aan 50fps maar dat kan youtube toch niet aan). Wisten jullie trouwens dat youtube de video limieten stilletjes heeft verhoogd naar +4 uur?

4. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
    Ik gebruik adobe premiere. Dit is ook de standaard in de professionele film industrie. Het duurt even voordat je de basis door hebt maar daarna gaat er een wereld voor je open. Alles is mogelijk met het programma en slikt ook nog eens zo goed als alle video formaten. Ik ben meestal bijna even lang bezig met de goede muziek uitzoeken als met het filmpje bewerken. Ik probeer meestal ook wel de muziek en het beeld met elkaar te syncen. Daarna op een zo hoog mogelijke bitrate exporteren en uploaden naar vimeo en youtube.

5. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Ik heb een "royalty free" muziek bibliotheek opgebouwd voor mijn filmpjes,
    want youtube kan af en toe een behoorlijke zeikerd zijn. :roll:

6. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Hoe kom je ermee weg om ACDC op een youtube filmpje te zetten zonder dat ze je met audioswap om je oren meppen?

8. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Opgenomen live optreden, dat herkennen ze niet. Ohja, en muziek pas na 5 sec instarten.

9. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Haha en dan happen ze niet?
    Mijn intro is 10 seconden, dus dat moet ik eens een keer proberen. ;)
    Of bedoel je het muziekje zelf de eerste 5 seconden eraf knippen?

10. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Ook.

11. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    Die adobe premiere dat kost toch stukken van mensen ? Of hebben jullie die 'op de kop weten te tikken' ;-) , in welk geval ik ook wel es ga zoeken.

Wat de audioswap betreft was mijn voorlaatste filmpje met 10sec intro muziek en dan time bandits, maar de video wordt toch geblokkeerd in duitsland wegens auteursrechten schending.
    Bij mijn laatste video heb ik het motorgeluid en windgeruis erdoor laten mixen en dan krijg ik geen reclamaties.

Mac is blijkbaar het van het voor videobewerking, maar ik heb geen zin om hier speciaal een nieuwe pc of laptop voor te kopen.

Met deshaker ben ik ook al bezig geweest, maar voor fpv leek dat nergens op. Het beeld bleef wel staan, maar mijn osd weergave huppelde dan alle kanten op :)

12. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Deshaker filter is ook voor onboard opgenomen HD beelden :p

En met een mac kan je net zo goed editen als met je windows pc'tje (mits je de juiste software gebruikt). Mac aanhangers (hun geloof) zullen het wel niet met me eens zijn, maar onderbouwen ho maar.

13. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
    Adobe heb ik voor een heel goedkoop prijsje op de kop weten te tikken :p Ik denk dat je de rest zelf wel kan uitzoeken.

14. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    Hmm, zie net dat je voor adobe CS5 een 64 bit besturingssysteem nodig hebt ?
    Ah nee, op 32 bit lijkt ook te kunnen. Maar es proberen dan !

15. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Wens je daar veel succes mee met minder dan 4GB beschikbaar RAM geheugen.

16. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Mijn premiere pro vreet 1gb geheugen op en dan staat ie nog stil. ;) Als dat zaakje begint te knutselen aan een video bestandje kun je donderop zeggen dat hij met het dubbele gaat lopen. Maar dat is het wel waard vind ik. Beeld stabilisatie zit ook in premiere maar die doet het niet zo goed als vdub deshaker.

Ik ben nog wel opzoek naar wat tutorials om het allemaal wat minder harkerig te maken, zwevende titel texten zien er bij mij nu nog vrij houterig uit. Adobe After Effects schijnt daar iets leuks mee te kunnen.

17. freijn

freijn

Lid geworden:
    13 nov 2005
    Warm_Timboektoe Onzinnige berichten 34.128 nutt
    Dit filmpje is vandaag op ons veld gemaakt.
    We hadden de zoggenaamde nieuwjaarsduik maar dan met vliegtuigen :)
    De inhoud is niet echt zo spectaculair maar met een paar mouse clicks kun je er met imovie van de Mac een leuk filmpje van bakken.
    Deze imovie is een upgrade van de bestaande versie en kost onngeveer 40 euro dacht ik.
    Dus nog betaalbaar ook. ( helaas is de hardware van Mac wat aan de dure kant )
    p.s. Maker van het filmpje is Nickos en vliegt ook op Heemskerk.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. mrblobby

mrblobby

Lid geworden:
    1 nov 2006
    Die Movie trailers zijn echt super in iMovie! De muziek maakt het helemaal af.
    Dit zit standaard op de laatste versie, maar als je een oudere Mac hebt kun je idd de upgrade aanschaffen of even gratis van het net plukken als je weet waar je moet zoeken.

19. Roel-CP

Roel-CP

Lid geworden:
    25 aug 2008
    Zomaar een vliegtuig verbranden Foei!!!!:2gunfire:

20. freijn

freijn

Lid geworden:
    13 nov 2005
    Warm_Timboektoe Onzinnige berichten 34.128 nutt
    Roel als je goed kijkt zie je dat de vleugel eraan geplakt wordt.

Hij had 5 min daarvoor een behoorlijke crash gemaakt en er vlogen diverse onderdelen in het rond.

Electronica is verwijderd natuurlijk...

Deel Deze Pagina