Het mag wel eens gezegd worden...

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Richard Branderhorst, 11 mrt 2025 om 13:51.

1. Richard Branderhorst

Richard Branderhorst PH-SAM

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Soms lees ik hier commentaar op fabrikanten, wat niet zo geweldig is. Kan gebeuren. Toch zijn er ook hoopgevende dingen. Mijn jetvlieg maatje kocht 17 jaar geleden van Skymaster de MB339. Toen ik een keer bij hem ging kijken was ik meteen verkocht. Er moest er ook een komen voor me. Na enkele maanden wassie er. Nu 16 jaar later, ze vliegen bij ons nog alletwee!
    Ik kreeg echter de laatste jaren last van lucht lekkage, waar ik de "vingers" niet achter kon krijgen. Omdat ik de vlucht wel steeds kon afmaken met nog voldoende druk er op. Wel een druksensor van Jeti gekocht, die het gear er uit mikt als de druk naar 3 Bar is teruggelopen.
    Maar de laatste vlucht, alles al klaar, en ik kon de luchtlekkage gewoon horen. Dus weer ingepakt en onverrichterzake weer naar huis. Na echt 2-3 dagen zoeken (de vleugels hebben quick disconnect pluggen) en er zitten 4 cilinders in het circuit die de deuren bedienen. Lastig om te checken. Toen de poten er uit geschroefd en die separaat onder druk gezet, en bingo! Eentje lekte hoorbaar.
    Nou toch de cilinder open gemaakt en daar was de boosdoener te zien, een o-ring was door het afbreken van een randje kunststof van de zuiger, naar voren gekomen, dus die lekte als het gear UP was maar met down niet.
    Dus na al die tijd met Skymaster gemaild, hoe nu verder. Binnen een dag antwoord met de naam en het telefoon nummer van iemand in Taiwan die voor Skymaster het gear maakt. Het duurde even voordat de man zijn spreektaal wat kon aanpassen aan Engels en met een mail er overheen was het duidelijk.
    Ergens in de looptijd van (al hun cilinders?) zijn ze overgestapt van kunststof naar alu zuigers. Ik was duidelijk niet de eerste.
    Ik zei dat ik dan graag 6 nieuwe wilde hebben, 2 X 3 (ook een set voor mijn vliegmaatje, alhoewel die nog geen problemen had). Was geen probleem, met DHL express kreeg ik in een week of zo een grote enveloppe met de nieuwe zuigers! Kosten, 1 dollar per stuk...geen transportkosten....
    Ik vind dat echt in bizar goede service, en dat na zoveel jaren......

M.l.v.Doesburg, Berto en gpman vinden dit leuk.
  2. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Dat is heel erg mooi maar wel een uitzondering ben ik bang. Service is echt heel erg wisselend merk ik en kosten voor spare parts ook om over wachttijden maar niet te spreken...

3. Richard Branderhorst

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Haha, ik las net je Bushmaster verhaal! Mooie bak, ik zat er ook wel eens naar te kijken. De oprolbare lijn... veel vliegers die op drukke meetings slepen hebben het er weer afgegooid. Het oprapen van een afgegooide lijn is sneller dan eerst voor de zwever parkeren, dan langzaam wegrijdend afrollen. Maar zo voor clubgebruik gaat het wel. Zelf kan ik het niet gebruiken want ik gebruik van dat 6mm oranje "boeren touw". Heeft heel veel voordelen boven dat dunne touw.

4. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Ik zal niet veel slepen en zal vooral na het loskoppelen van de zwever lekker zelf verder vliegen. En of het echt langzamer is? Als je de lijn netjes op het veld gooit en deze niet in de knoop raakt misschien wel maar dit is ook niet echt langzaam. Je kan best vlot wegrijden terwijl de zwever wordt aangekoppeld. Je moet alleen niet te snel te ver rijden want dan gaat er iets kapot ;) Ach we zien wel. Dunne lijn snijdt zeker sneller en je hebt geen mogelijkheid om het rudder te beschermen dus hopelijk gaat dat goed.

5. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Richard ik heb iets soortgelijks wel eens met een gardena slang haspel gehad.
    Bij de buren was hij kapot.
    Na een foto van het onderdeel naar gardena gestuurd te hebben kregen ze gratis het nieuwe onderdeel.
    Sommige zaken weten nog wel hoe het hoort.

6. Richard Branderhorst

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Bertus, ik heb ook zo'n onding van Gardena. Het is echt een stom ontwerp, ik loop er steevast de verkeerde kant mee op, hij is onlogisch ontworpen. Het zal wel dat handvat zijn wat je in kunt klappen, dat werkt bij mij ook niet meer....

7. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002

Deel Deze Pagina