Het maken van een ornament in hout

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Stephan Kertész, 13 sep 2024.

1. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Ik wil dit topic gebruiken om te laten zien hoe ik een hoofd of figuur maak in hout op een klein niveau.
    In Duizel, alweer 2 jaar geleden had Jan Zwart een partij appel hout bij zich om uit te delen. Ik was gelijk geïnteresseerd hierin omdat ik goed kan gebruiken voor kleine snijwerkjes. Niet zeker of dit wel geschikt is om als materiaal te gebruiken voor klein miniatuur snijwerk. Normaal is buxus, olijfhout en palmhout (castello) veel geschikter. Met buxus en castello heb ik al ervaring en mijn voorkeur gaat uit naar buxus (liefst uit Duitsland of Nederland omdat het klimaat hier voor een erg hoge kwaliteit zorgt).
    Ook heb ik met Europees kersenhout gewerkt en dit is min of meer ook prima geschikt om ornamenten te maken, mits de details niet te klein moeten zijn.

Ik was erg blij verrast met het resultaat en snijeigenschappen van appel, tenminste de appel die ik van Jan heb gehad. Goed gedroogd en hard. Fijne nerf en weinig knoesten.

Ik heb een hoofd gemaakt van een Mongool (uit Mongolië) , een Dzjengis Kahn strijder. Ik had een voorbeeld op internet gezien en wilde dat beeld in mijn hoofd op hout overbrengen. Het eindresultaat heb ik met tungolie behandeld om de nerf naar boven te brengen. In elk geval is appel prima geschikt om als basismateriaal te gebruiken. Zeer kleine details zijn mogelijk zonder dat het hout breekt.
    Dit is het resultaat:
    IMG_4614.JPG

IMG_4612.JPG

IMG_4611.JPG

IMG_4610.JPG

IMG_4609.JPG

IMG_4608.JPG

IMG_4607.JPG

Als materieel gebruik ik zelfgemaakte beiteltjes en olijfsnijgereedschap van Aliexpress als ook een manicurefreesset en freesjes van tungsten staal (tandartsboortjes) een houtsnijmesje (moet kijken voor een kleiner exemplaar, rozen mesje bijvoorbeeld), maar ook een houtbeitel, minischaaf, Corradi sleutel vijlen en schuurmiddelen.

IMG_4615.JPG

IMG_4613.JPG

Het meeste doe ik met de freesjes in de freesmachine (nagel manicureset) ik kom hier later in dit log op terug, ook de typen freesjes.
    Wat ik wel wil melden is dat je nooit freesjes weg moet gooien (mits ze breken, maar dan zijn ze ook nog bruikbaar) als ze bot worden. Die botte freesjes zijn perfect voor de afwerking. Ze nemen minimaal materiaal weg en dat is perfect om een mooi glad oppervlak te krijgen.
    Blijf volgen, want ik zal veel van mijn ervaring delen in de hoop dat dit topic jullie ook aanzet tot een poging om het te proberen, of beter gezegd gewoon te doen. Want ik schrok in het begin ook terug voor dit klusje in de modelbouw. Maar het is leuker dan je denkt. Mislukking bestaat niet, het hoort allemaal bij de ervaring die bij ieder snijwerkje dat je maakt opdoet in de groei tot een resultaat waar jij tevreden mee bent.

Berrie, JDS73, Scheveninger en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Waar mijn appelboom al niet geschikt voor is. Ik heb er koggen van gebouwd, maar mooie koppen kan dus ook. Maar of ik dat kan???????

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  3. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Blijven volgen, er zijn een paar basis regels en als je die weet kan je kijken of het lukt en of je het in je vingers hebt.

janzwart vindt dit leuk.
  4. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Het materieel.

Dat wat je nodig hebt om op deze manier ornamenten te maken is in het beginstadium een kleine aankoop. Start klein, dan is je poging als het toch niks blijkt te zijn niet voor niks geweest. Daarbij zijn de in eerste instantie aangeschafte spullen ook bruikbaar voor andere doeleinden.
    Laat ik eerst beginnen met de freesspulletjes die je als eerste nodig hebt om te kunnen beginnen. Ik zal er ook een link bij plaatsen waar ik ze heb gekocht.
    Om te kunnen frezen heb je een handboor nodig met hoge snelheid, zoals een Dremel of Proxxon met een hoge snelheid. Deze hoge snelheid heb je nodig, want de freesjes kunnen happen en dit gebeurt minder snel op hoge snelheid. Regel is hoe dikker het frees kopje hoe hoger de snelheid.
    Ik ben gestart met een Dremel met flexibele slang. Nadeel van deze machines is de herrie die ze maken. Proxxon kan ik niet over oordelen, maar het volgende nadeel is dit waarschijnlijk ook voor die machine. De onhandelbaarheid en het gewicht in de handen. Ornamenten maken neemt tijd in beslag. In het voorbeeld van de eerste post in dit topic heb ik bijv. over de hoorntjes iets van 1 uur gedaan. (van grove vorm naar eindresultaat). Met de Dremel zoemen je oren en je moet ook regelmatig stoppen omdat je machine warm word.
    Ander nadeel is, dat je het gedeelte dat je vasthoud en waar het boortje komt, nogal een overbrugging is. Met dit werk wil je eigenlijk zo dicht mogelijk bij je freesje zitten. Dat gaat niet, want er zit een boorkop in de weg.

Ik heb via een modebouwer op SOS een tip gekregen om dit met een manicure freesmachine te doen. In Nederland bekend onder de naam Marathon. Ze staan hier te koop met een vanafprijs van ca. 150 Euro. Een kopie van deze machine, die volgens mijn mening net zo goed is kost op AliExpress rond de 16 Euro en dat is incl. de verzendkosten!!! LINK

IMG_4633.JPG

Het handstuk is erg licht in de hand en produceert bijna geen geluid. (voordeel 1 en 2) Ook kan je zien dat je met je vingers tot aan de frees kan komen omdat het freesje het enigste deel is dat draait. (voordeel 3)
    Een laag stroomverbruik schijnt dezer dagen ook wel wenselijk te zijn heb ik begrepen en daar voldoet deze machine ook aan. Goed voor de natuur zullen we maar zeggen. :)

Zijn er nadelen? Ja natuurlijk, de handstukken zijn niet zo krachtig als een dremel en zijn dus niet voor alles geschikt waar power nodig is. Maar voor het maken van kleine details in hout, perfect. Een ander nadeel is, hoewel ik bij mijn laatste handstuk dat ik had besteld is dit gemodificeerd en geen probleem meer, dat de verbinding van de kabel met de elektromotor nogal fragiel was. De contacten waren in de kabel gegoten en daarmee te koppelen met de motor. Door de beweging maakte de motor steeds minder contact met de contactje en ging happeren. Ik heb dit opgelost door de kabeltjes uit het gegoten stukje te snijden en aan het motortje te solderen.

IMG_4638.JPG

Maar zoals ik al zei, is dit probleem opgelost.

IMG_4640.JPG

Je kan deze handstukken ook maar voor een type bitjes gebruiken. Standaard dikte van de bitjes is 2,35 mm. Maar is simpel uit te breiden door de chuck (buisje in het mondstuk) te vervangen. Er zijn nog 2 maten mogelijk, namelijk 3 mm. en 3,175 mm. (standaard Dremel maat) LINK

IMG_4635.JPG

Je hebt hier ook het speciale sleuteltje voor nodig en word meestal ook bij dezelfde leverancier geleverd. Let op, het type handboor is herkenbaar aan het nummer 202. Daarvoor is een driehoekig sleuteltje nodig. Omdat het uitwisselen niet handig is heb ik een extra handstuk besteld en daar een andere maat in gemonteerd. Het uitwisselen van de handstukken is makkelijker en sneller dan de chuck uitwisselen. Een handstuk kost iets van 10 euro en soms zijn ze in de aanbieding voor veel minder. LINK
    Ik heb er drie liggen met ieder een eigen maat. De handstukken hebben een 5 pins connector maar er worden officieel maar 2 pinnetjes gebruikt, dus er zijn ook connectors met 3 pennen (2 ontbreken) Dit maakt niks uit en die passen ook in de machine.
    Dit was de machine en jullie zijn natuurlijk niet verplicht dit te volgen, er zijn ook andere mogelijkheden die prima voldoen. Zo heb ikzelf ook een tandarts boor liggen met een flexibele slang en die is ook erg geschikt en veel krachtiger natuurlijk. Maar daarmee heb ik gewoon geluk gehad, aangezien dat daar een behoorlijk prijskaartje aan hangt. Ik wil alleen hiermee laten zien dat het ook voor minder geld kan.

Advies is als je deze manicure machine aanschaft om met 1 handset te beginnen en kijken of je daar ver mee komt. Upgraden kan altijd nog als het een succes blijkt te zijn. In het volgende deel de freesjes die je kan aanschaffen om mee te werken.

Laatst bewerkt: 14 sep 2024
    janzwart vindt dit leuk.
  5. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Freesjes.

De freesjes die je kan gebruiken, althans die ik het fijnst vind om mee te werken.
    Ik koop meestal de blauwe doosjes op AliExpress, die zijn van tungsten staal gemaakt (wolfraamcarbide) en zeer slijtvast. Mits je ze niet laat verbranden. Je kan er zelfs prima messing of aluminium mee frezen. Maar ik gebruik ze alleen voor hout of kunststof. LINK
    IMG_4622.JPG

Op de afbeelding zie je 0,9 mm. en een set van 6 verschillende. Hiermee heb je een prima beginners set. Eigenlijk de set die ik het meest gebruik. Je kan hier al veel details mee maken. Er zijn andere diktes te verkrijgen in deze setjes van 0,3 tot 2,3 mm. De dikke heb ik maar gebruik ik niet vaak, de dunnere dan 0,9 geeft het niet als set zoals afgebeeld maar meestal als set van 6 in één vorm. Dus 6 bolvormige of 6 rechte.
    Maar zoals gezegd ben je voor 5 euro al flink op weg om mee te beginnen. E het is geen weggegooid geld als deze tak van de hobby geen succes voor jou is, ik gebruik deze freesjes ook voor andere doeleinden.

Mocht je ergens gebruikte tandarts freesjes kunnen krijgen, schaf ze aan. Zelfs als ze bot zijn blijken ze bruikbaar. Je zal merken dat een bot freesje soms perfect is om iets te polijsten.

Anderzijds, kan je hier niet aankomen dan zijn er ook nog altijd dit soort setjes verkrijgbaar. Bijv. de goedkope diamant freesjes van AliExpress waar volgens mij nul komma nul diamant in zit. Maar prima zijn om iets glad te maken. Voor de prijs hoef je het niet te laten. Er zitten trouwens bij de manicure machine een paar van deze erbij, die zijn eigenlijk al voldoende om mee te beginnen.

IMG_4619.JPG
    hier nog enkele foto's uit mijn inmiddels gegroeid arsenaal aan freesjes

IMG_4621.JPG
    IMG_4623.JPG
    IMG_4624.JPG

Ik bewaar ook altijd een paar zakjes silica gel bij de freesjes. Voorkomt corrosie. Wel handig.

Schuren, daar is veel verkrijgbaar. Bij je manicure machine zitten enkele schuur tolletjes, maar die zijn ook los verkrijgbaar. ook de standaard Dremel voldoen prima. Je hebt ook ronde schuurpapiertjes voor op een staafje te monteren (Action) en die heb ik soms als enkel papiertje in gebruik maar ook met een dun plankje erachter. Werkt prima. Ook kan je van een rondstaaf waar je een gebroken bitje als asje in lijmt prima als schuurtol gebruiken. Je plakt het schuurpapier op het houtje en dat werkt soms zelfs nog beter.

Naamloos-1.jpg

Dan heb je de schuur tolletjes met schuurspons. Standaard verkrijgbaar of gewoon zelf maken door een stukje schuurspons van 3M in het staafje vast te schroeven (mijn voorkeur). Hiermee breng ik mijn eindresultaat altijd mooi op glans. Alle minuscule krasjes en oneffenheidjes verdwijnen dan.

Ga je aan het werk met deze freesjes dan zal je merken dat soms een klein beetje kracht nodig is maar meestal is het niet meer dan aaien van het hout. Je haalt niet meer weg dan 0,1 of liever 0,05 mm. weg van het hout. Je moet leren wat het freesje doet. Het kan vastslaan en daarmee over je werkstuk schieten met alle nare gevolgen van dien. Pas je snelheid aan totdat je merkt dit gaat goed. Het vergt oefening en verwacht niet te veel van jezelf in het begin. Begin simpel met simpele vormen om het gevoel te krijgen. Ik kon ook niet op dag 1 een gezicht maken. Ik was al blij met een simpel ornament of schild.

In beukenhout:

IMG_0005.JPG

Met kersenhout:

IMG_0048.JPG
    IMG_0101.JPG

En na veel oefenen ging het al wat beter, maar ik was er nog niet.

IMG_1376.JPG

Ik ontdekte veel over het te gebruiken hout, wat waren de limieten van mogelijkheden. Welke freesjes voor wat, welke mesjes of beitels. Het gevoel en het belangrijkste, het voorkomen dat je in je vingers snijdt. Want dat hoort er ook bij, zeker in het begin.

In de volgende post zal ik iets vertellen over het snijmateriaal.

JanZMC, janzwart en AndreD vinden dit leuk.
  6. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Steekbeitels voor het fijne werk.

Ik heb setjes gezien op internet van Kirschen of Pfeil, professioneel spul met een prijskaartje van enkele honderden Euro's. Ik zie ook mede modelbouwers die een set uit Rusland van een persoon kochten en dit was de perfecte set voor dit werk. (Door de oorlog is dit niet meer te krijgen) Maar ik gebruik die niet, het kan eenvoudiger voor minder geld. Het meest blij ben ik geworden van deze set:

IMG_4625.JPG

Deze set koste iets van 8 euro met handvat en zonder rond de 5 euro. LINK
    Ik heb van deze set altijd bij de hand omdat de beitels onder de juiste hoek zijn geslepen en zeer scherp zijn. Je kan ze al slijpen met schuurpapier nat grid 1000. Dit heb ik op een klein plankje geplakt en altijd bij de hand. Ik kom daar later op terug.
    Maar ik heb ook een 2e set gekocht en daarvan heb ik middels een diamant schijfje voor de Dremel de snijvlakken aangepast en naar behoefte veranderd. Zo heb ik mijn arsenaal uitgebreid. Houten handvatje erop en ik kan vooruit.

Er zijn ook sets te koop bij AliExpress die veel bieden, naar mijn mening zelfs meer dan de duurdere hobby alternatieven. Zoals bijv. de beitels van Micro Mark.

IMG_4628.JPG

Die dingen zijn nergens goed voor, je ziet op de foto eentje die een kortere beitel heet dan de andere. Die brak vrijwel meteen. Ook breken de snijvlakken ontzetten snel, het brokkelt gewoon af. gelukkig heb ik de set nieuw in de verpakking kunnen kopen via Marktplaats en was ik niet veel geld kwijt, maar voor de nieuwprijs van 70 euro? Waardeloos.

Beter om te kijken naar deze set:
    IMG_4626.JPG

Ik raad ze niet aan, maar ze waren voor die 8 euro die ik ervoor betaald heb stukken beter. Zeker na het slijpen van een scherpere hoek. Zoek op AliExpress naar "Olive carving" en er zal een groot assortiment zichtbaar worden.

Maar zoals ik zei heb ik van de eerste set die ik opnoemde, maar ook van de eerdere genoemde freesjes waar het kopje afgebroken was, mijn eigen set gemaakt. Als het tungsten staal is hoef je het niet te harden, alleen in vorm te maken met een diamant schijfje.

IMG_4627.JPG

Uiters rechts is een boor/ruimer, die ik heb gemaakt van het instrument die de tandarts gebruikt om een zenuwbehandeling te doen. Daarmee trekt hij de zenuw uit het geboorde gat. AUW. Maar prima om mee te werken in hout. Deze is van chirurgen staal maar ik heb er ook die veel dunner zijn en die zijn van titanium.

Verder gebruik ik een houtsnijmesje, X-acto mesjes zijn ook goed te gebruiken, maar daar zit risico op dat ze breken. Bij de Baptist in Arnhem zijn er veel varianten verkrijgbaar. Ik heb een tijd terug deze gekocht

IMG_4629.JPG

Maar er zijn er veel meer te krijgen, ook veel die geschikt zijn voor het nog fijnere werk. Ik denk dat ik mij er binnenkort maar eentje kado ga doen.

Hoe hou je je beitels scherp? Ik kan daar veel over vertellen, maar er zijn genoeg YouTube video's te vinden hoe dit te doen. Ook zijn er wel websites te vinden die dit laten zien.Een mooie site waar ik veel geleerd heb is deze: https://slijpsteenwinkel.nl/slijpsteen-advies/

Hier een voorbeeld op YouTube

Maar ik zal laten zien wat ik gebruik en ook daar vind je op internet wel hoe dit in zijn werk gaat.

De slijpstenen met het materiaal om te zorgen dat je de juiste hoek houd.

IMG_4631.JPG
    IMG_4632.JPG

Hier kan je je materieel goed scherp mee krijgen, zelfs het goedkopere spul lijkt hierna op de professionele. Toch gebruik ik dit alleen de eerste keer of voor herstel. Mijn mesjes en beitels houd ik scherm met een leerstrop of een honingwiel. Ik heb een standaard strop met pasta op een plankje, maar het honingwiel is een uitkomst. Dit kun je al van MDF maken, maar ik heb er eentje van leer. Door je mesje even over het draaiende wiel te houden is je beiteltje zo scherp dat het als een mes door de boter glijdt. Wel gebruik van slijppasta nodig. Alleen leer kan ook, maar met de pasta gaat het metaal glanzen als een spiegel.

IMG_4630.JPG

Tot zover het materieel. In de volgende post ga ik verder in op het voorbereiden van je materiaal

Bootjebouwer 2 en janzwart vinden dit leuk.
  7. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Goed gereedschap is wel het begin.

8. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    En gelukkig hoeft de start niet teveel te kosten. Onder de 50 euro en een mooi stukje hout kan je al aardig op weg. Als dan blijkt dat je het na een tijdje onder de knie hebt en er mooie dingen ontstaan, dan kan je altijd nog upgraden zodat er meer mogelijk is.

hier op deze foto kan je zien dat ik in eerste instantie een 3 horloge schroevendraaiers scherp heb gemaakt om daar mee te snijden. Dat ging en gaat nog steeds prima. Ik gebruik ze soms nog wel eens. Ze worden wat snel bot omdat het niet juist gehard staal is.

JanZMC vindt dit leuk.
  9. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Hans heeft een punt, goed gereedschap is inderdaad een begin, en voor het maken van ornamenten moet het vooral scherp zijn. Je snijd minuscule stukjes hout weg en als je mesje of beitel niet scherp genoeg is, dan vervormd je materiaal. Dit zal niet zichtbaar zijn bij een kast waar bovenlangs druiventrossen ingesneden zijn. Maar in een ornamentje van 2 cm. lang is dit wel zichtbaar. Ik strop eigenlijk continu mijn mesjes en beitels. De strop ligt altijd naast mijn tools.

Het materiaal:

Hout, daar wil ik mij tot beperken. Je kan ook met been, ivoor, kunststof, steen etc. een figuur maken Of met Fimo klei gaan werken. Maar hier wil ik mij beperken tot hout. Hoewel Fimo wel eens behulpzaam kan zijn, vooral als je ornamenten geverfd worden en je hebt een fout gemaakt. Op de Prins Willem heb ik wel eens gesjoemeld op die manier. Na verven is het niet meer zichtbaar.

Welk hout gebruik ik (ik beperk me tot mijn voorraad en tot waar ik mee gewerkt heb), Ik heb er een paar foto's van gemaakt en ik zal ook uitleggen wat de eigenschappen zijn.

Beukenhout.
    Hier heb ik mijn eerste ornamentjes van gemaakt. Nee, ik zal het nooit meer gebruiken. Het is ongeschikt. Splintert, breekt en de nerven en vezels zijn te grof.

Kersenhout.
    IMG_3071.JPG

Ik heb daar een flinke voorraad van liggen, een tweetal tafelbladen van kersenhout zijn nu tot voorraad gebombardeerd. Ik bouw nu een model van een Hollandse tweedekker en gebruik daar eigenlijk alleen dit hout voor.
    Voor te snijden moet je je stuk hout eerst testen, soms versplinterd het snel en soms heb je een stuk dat is perfect om te gebruiken. Ik begreep van @Ptèr dat dit komt uit welk deel van de boom het stuk hout komt. Dit zal ook bij andere houtsoorten zo het geval zijn. Ik heb Europese kers en die schijnt ook iets dichter van structuur te zijn. Mooi hout om mee te werken. 1 plankje wat ik heb liggen is perfect om mee te werken wat betreft houtsnijden. Hoewel ik het woord snijden niet moet gebruiken bij kers, want het reageert het beste op frezen. Daarmee kan je beter de details aangeven.Met mesje wil het nog wel eens splijten en kan je geen details maken. Ik gebruik het tegenwoordig dan ook voornamelijk om blokken of onderdeeltjes te maken. Dat gaat heel goed.

IMG_3947.JPG

Buxus.
    We kennen dit voornamelijk als haag in onze tuinen en van het nieuws in verband met de Buxusmot. Groeit zeer langzaam en daardoor krijg je het perfecte hout.

IMG_4641.JPG

Ik heb inmiddels een aanzienlijke partij verzameld. Kijk op marktplaats, Ebay of bij buren en tuinen waar een aangetaste struik staat. Er staan YouTube filmpjes op internet die uitleggen hoe je dit moet drogen en bewaren.
    De eigenschappen zijn zoals ik al zei, hard en zeer fijn generfd. Het is mogelijk om buxus te draaien in de draaibank tot 1 mm. dikte. Dit zal met andere houtsoorten niet snel lukken. Perfect voor miniatuur werk. Het snijd makkelijk en frezen gaat ook prima.
    Echter het is tegenwoordig zeer zeldzaam aan het worden en buxus uit onze omgeving is in de handel aan een hoog prijskaartje gebonden.

Castello.
    Het alternatief voor Buxus word wel eens gezegd.

IMG_4643.JPG

Ik heb nog maar een kleine voorraad, het heeft ongeveer dezelfde eigenschappen als buxus. Wel lichter van kleur, bijna wit. Maar het is ook iets minder met details maken. Het breekt nog wel eens, vooral kleine stukjes kunnen afbreken. Een neusje in een gezichtje is kwetsbaar. Ik gebruik mijn voorraad voornamelijk nog voor blokken en onderdelen aan een schip. Je kan dit zeer nauwkeurig en strak afwerken.
    Kikkers voor de wanttouwen is er 1 van.

IMG_3944.JPG

Maar ook de lantaarns op de Prins Willem heb ik hiervan gemaakt. Ik heb het bij Aliexpress gekocht als buxus. Maar ik weet nu dat ze castello verkopen onder de naam buxus of het is buxus uit Turkije die van mindere kwaliteit is omdat het daar sneller groeit.

Appelhout.

IMG_4642.JPG

Blij verrast door wat ik er mee bereikt heb. Je kan tot zeer fijne details komen en het is sterk. Mooi van kleur en ik denk dat ik er nog veel plezier aan ga beleven met het maken van ornamenten. Het is niet zo makkelijk te snijden dan buxus, het is harder, frezen is ook niet makkelijk. Maar daardoor kan er ook niet snel iets misgaan, omdat je niet te te veel materiaal in 1 keer wegneemt.

De foto's zijn door de belichting iets roder geworden. Sorry daarvoor.

Verdere houtsoorten zijn olijfbomen hout (kan je nog wel eens in de dierenwinkel krijgen als honden bijtspeeltje maar houd rekening die is niet goed bestand tegen vernis, het is van nature iets vet), de pit van een avocado, els hout, peren hout, etc.......
    Houd wel rekening dat het te gebruiken hout een paar eigenschappen moet hebben, niet alles is geschikt ondanks dat je het goed vorm kan geven.
    - het mag niet splinteren
    - het moet hardhout zijn
    - dichte nerf, hoe fijner hoe beter.
    - Het moet dus bewerkbaar zijn met freesjes en met mesjes
    - en het moet ook tegen afwerking met diverse olie, vernissen kunnen. Er zijn hardhoutsoorten die goed te bewerken zijn maar erg vettig zijn. Eindafwerking gaat dan niet.

janzwart en Demaic vinden dit leuk.
  10. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Stephan,
    Dit zijn fantastische richtlijnen voor een beginnende "beeldhouwer".
    Maar het werkt ook de andere kant op. Ik weet nu zeker dat ik niet hieraan ga beginnen. Voor mij dus alleen modellen zonder beeldhouwwerk.

11. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Geen probleem, snap ik. Er hoort ook een beetje artistiek talent bij. Wat overigens goed aan te leren is. Het zijn meer richtlijnen om de manier te zien, het eens te proberen en te zien of men het geduld heeft om het te doen. Want dat laatste is wel een vereiste.

janzwart en JanZMC vinden dit leuk.
  12. JanZMC

JanZMC

Lid geworden:
    6 jan 2007
    Heb zelf indertijd ook zo de diverse ornamenten gemaakt op mijn Statenjacht. Vooral met diverse standaard Dremel freesjes, bij gebrek aan andere info, maar ja dat was in 2007-2008.

Zal deze info zeker goed bewaren om tzt dit ook nog eens te gaan doen (over ca 3 jaar als ik met pensioen ben)

janzwart en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  13. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Je kan nu al beginnen met verzamelen. :) Want niks zo leuk als tooltjes kopen.

JanZMC vindt dit leuk.
  14. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Ik heb een Dremel met een heleboel freesjes. Ooit eens gekregen van iemand. Ook heeft mijn tandarts me een heel stel freesjes en boortjes gegeven.
    Maar niemand heeft mij wat artistiek talent gegeven. Ik kan rechtuit en haaks de bocht om en daar blijft het bij.

15. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Ik wil nog even iets toevoegen over de eerder vermelde freesjes die ik gebruik. (ik geef ook aan welke ik niet heb)
    Het geeft deze in de maat 0,3 tot 2,3 mm. Afhankelijk van de vorm. De meeste komen in de maat 0,7 tot 2,3 mm.
    Er zitten er altijd 6 in een doosje en zoals eerder vermeld is een begin setje van o,9 mm. ruim voldoende. Hiermee kun je al heel veel. Prima om mee te starten.
    Het beginset bestaat uit 6 verschillende vormen freesjes, een bol, een druppel, een rechte en een schuine, een driehoek en een vlakke.

De winkel op Alie die het overgrote deel verkoopt voor best een goede service en prijs LINK
    Ik gebruik deze het meest, deze vormen bieden het meeste resultaat. vooral de bol frees is een veelgebruikte.

type freesje.png
    afbeelding van de 2,3 mm.

De andere vormen zijn dit:

voor messing rond te maken, denk aan nagels in het schip die je van messing staafjes hebt gemaakt, het uitstekende deel kan je met deze mooi rond maken. Voor hout iets minder. (heb ik niet)
    type bol 2.png

Voor hout deze dus, en is mooi om een bolletje in het hout achter te laten. Een oog bijv.
    type bol.png

De boortjes zijn van zeer goede kwaliteit breken bijna niet en in veel maten verkrijgbaar. Ideaal voor het handmachientje
    type boor.png

Een diamant vorm (heb ik niet)
    type diamant.png

Een van mijn favoriten een speervormige (druppel langgerekt) vooral als hij bot geworden is, is die ideaal om te polijsten. trouwens de hoogst geprijsde van het stel. LINK

type speer.png

Korte vierkant (heb ik niet)

type vierkant.png

En een type vlak (heb ik niet) met een bovenzijde die ook freest, ideaal om een vlak oppervlak te maken, deze is niet hetzelfde als in de 6 delige set.

type vlak.png

Ik zal proberen om een filmpje te maken hoe ik de freesjes over het oppervlak van het hout beweeg. Dit is een beetje de moeilijkste handeling om je aan te leren. Ik heb met schade en schande moeten ontdekken. De clou zit hem in dat je min of meer voorzichtig wrijft met het spinnende freesje over het hout. Zo neem je minimaal hout weg en zorg je dat je geen vastgrijpers krijgt. Ik ga deze week een filmpje proberen te maken.

janzwart vindt dit leuk.
  16. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    We gaan beginnen.
    Ik heb in het verleden een tekening samengesteld uit een afbeelding die ik op internet had gevonden. Hans van Kolderstok heeft die tekening nog gebruikt om op het plezierjacht toe te passen. Het is een tak met blaadjes of eikeltjes. Wat je er zelf ook in ziet. Het leek me wel leuk om die zelfde tak hier van hout te maken.
    Allereerste is het houtje voorbereiden tot de juiste dikte en formaat. Ik kies ervoor om het langer te nemen dan de tekening. Dit bied wat meer houvast.
    Schaven

IMG_4644.JPG

IMG_4645.JPG

Op bovenstaande foto zie je een knoest, we moeten zorgen dat die buiten het werkgebied komt.

IMG_4646.JPG

Het donkere hierboven is de bast van de boom, ook die moeten we niet zichtbaar hebben.

De tekening en het plankje waar het op komt.

IMG_4648.JPG

Nog even een fotootje van het schaafsel en het schaafje wat ik gebruik. Het schaafje komt van Ali natuurlijk en koste mij 6 Euro en dat was met gratis verzending. Ik heb het blad op de slijpstenen geslepen en met de leerstrop goed glanzend gemaakt. zodat de beitel vlijmscherp is. De schaaf zelf heb ik langs schuurpapier gehaald om de zool goed vlak te maken, na afstellen van de beitel heb je een schaaf die niet onderdoet voor een Veritas of stanley. Je ziet aan de mooie schaafsel dat hij het prima doet. Goed gereedschap is het halve begin, maar hoeft niet duur te zijn.

IMG_4649.JPG

IMG_4650.JPG

Vervolgens snij ik het patroon uit en zet dit aan een kant vast op het hout. En ertussen een carbonpapiertje.

IMG_4651.JPG

Dan de lijntjes overtekenen

IMG_4652.JPG

En nog eens aandikken met potlood.

IMG_4653.JPG

Er zijn voor dit doel natuurlijk andere mogelijkheden. Je kan het ook met de geprinte kant tegen het hout aanleggen en de achterkant van het papier deppen met terpentijnolie. De inktjet inkt hecht daardoor aan het hout. Mod Podge is ook een methode en er zullen er best meer zijn. Ik vind de carbon methode wel makkelijk en geeft geen knoei.

word vervolg.

janzwart en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  17. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Nadat ik de tekening overgebracht heb, begin ik de buitenvorm erin te brengen.
    Ik doe dit omdat het zo smal is met een mesje, maar een figuurzaagje werkt veiliger. Zeker als je dit voor het eerst doet. Zorg dat je een beetje buiten het lijntje blijft, het laatste stukje doen we met een freesje, vijl of schuurstaaf.
    IMG_4654.JPG

IMG_4655.JPG

IMG_4656.JPG
    Voor het freesmachientje heb je een voetpedaal met een kabeltje dat veel en veel te kort is. Je kan hiervoor verlengkabels krijgen. Maar ik heb hem tegen de zijkant van de tafel bevestigd en druk er met mijn bovenlichaam tegen aan. Werkt net zo goed. Je houd hiermee beide handen ten alle tijden vrij. Je kan de machine ook zonder dit pedaal gebruiken en de aan uit knop op de machine gebruiken.

IMG_4657.JPG

IMG_4658.JPG

IMG_4659.JPG

En dan ga ik vorm geven met de frees en ik gebruik hiervoor 3 typen freesjes. Eigenlijk 2 zijn goed. Uit de 6 delige set gebruik ik alleen de druppelvorm en de bolvorm.

IMG_4663.JPG

IMG_4665.JPG

IMG_4666.JPG

IMG_4667.JPG

Hieronder laat ik het filmpje zien waar je ongeveer de werkwijze van het gebruik van de frees ziet.
    Je kan goed zien dat ik geen druk uitvoer maar als het ware de frees over het hout laat glijden. Dit neemt tijd in beslag, maar het is ook de enige wijze om dit zo te doen. Te veel kracht zal ervoor zorgen dat het freesje vastgrijpt en zelfs tot schade aan je werkstuk kan leiden. Neem je tijd, dit hoort er nou eenmaal bij als je dit gaat doen.

Niet bang zijn voor de freesjes, de kleine maten 0,9 mm maar ook de 1,6 mm. zullen niet snel je vingers beschadigen. Wel als je druk uitoefent natuurlijk. Het is vrij veilig. Op het eind van het filmpje zie je ook dat ik het freesje tegen mijn vinger druk zonder dat er letsel ontstaat.

Ik zag op mijn kanaal nog dat ik een video had van een hoofdje voor de Prins Willem, ik zal hem hier ook delen.

Laatst bewerkt: 18 sep 2024
    TIMBERWOLF en janzwart vinden dit leuk.
  18. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    En na 4 dagen, waarbij vandaag werkzaamheden aan ons elektriciteitsnetwerk geleid hebben tot een stroomonderbreking van 8 uur, is het bladerentakje klaar. Eindafwerking is Mahonie beits van Kolderstok (rood) en tungolie. Het is erg fragiel en ik durf de olie er niet te hard vanaf te boenen. Dus ik heb het meeste ervan af gehaald en morgen zal de glans wel weg zijn. Maar voor de fotootjes is het wel te doen.
    De tak is op sommige plaatsen 1,5 mm in doorsnede desondanks voelt het stevig aan. Dat bewijst maar weer eens dat appelhout ook geschikt is voor kleine ornamenten.

De werkwijze heb ik laten zien hierboven. Even nog opsommen:
    • Eerst de tekening overzetten op een geschikt formaat hout (houd rekening met de nerf richting, in dit geval in de lengte richting van de tak)
    • Daarna de buitenlijnen uitzagen of wegsnijden.
    • Dan bij een ornament als dit van 1 zijde naar de andere zijde werken. Niet te veel stappen tegelijk doen. Blaadje voor blaadje om breken werkstuk te voorkomen.
    • Je neemt eerst grof materiaal weg met een scherp freesje, pas op voor vastgrijpen frees in hout.
    • daarna polijst je het met een goedkoop diamant freesje of een bot freesje. In elk geval iets dan nagenoeg geen materiaal wegneemt. Je kan ook zeer fijn schuurlinnen gebruiken of roterende schuursponsjes. LINK
    • Dan afwerken met een olie of verf.
    IMG_4668.JPG

IMG_4669.JPG

IMG_4670.JPG

IMG_4671.JPG

IMG_4672.JPG

IMG_4673.JPG

Ik heb de onderkant ook iets vorm gegeven, maar als je hem vlak tegen de beplanking op je schip zet is het natuurlijk beter dat het wat afgevlakt is. Dat kan je altijd nog doen door wat fijn schuurpapier op een plankje te plakken en het ornamentje met de onderkant daarover te schuren. Dat zal prima gaan. Dit was meer een voorbeeld om te laten zien hoe het frezen gaat.

janzwart vindt dit leuk.
  19. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Mooi geworden Stephan!

20. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Dank je Peter. Ik neem het allemaal mee de 28 ste.

Ptèr vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina