Het verschil tussen analoge en digitale servo's?

Zo als de titel wel aangeeft, ik ben opzoek naar het verschil tussen digitale en analoge servo's...
(Heb al geprobeerd via de zoekfuncite maar ben er niet veel wijzer van geworden..)

Grtz..
Michiel.

Nou nee, servo's zenden niet.

Een belangrijk verschil tussen beide servo's is de verwerking van de impuls die uit de ontvanger komt. Gewone servo's doen dat via conventionele analoge techniek. Bij digitale servo's wordt de impuls verwerkt door een processor die op zijn beurt de motor aanstuurt. Hierdoor zijn digitale servo's sneller en sterker. Je betaalt dit door een veel hoger stroomverbruik, vooral tijdens het starten van een servobeweging.

Laatst bewerkt:
Bij een analoge swervo is de spanning naar de motor afhankelijk van hoeveel de stand van de servo nog afwijkt van de gewenste positie.
Kleine afwijking = langzaam en met weinig kracht naar de eindstand.
Mogelijk wordt de eindstand net niet bereikt. Minder nauwkeurig dam.
De servo kruipt het laatste stukje als het ware. Bij een afwijking (winddruk tegen het roer) drukt de analoge servo eerst maar een beetje terug en pas bij grote afwijking met meer kracht. Dat voelt een beetje elastisch als je met de hand tegen het roer duwt

Een digitale servo knalt het volledige vermogen naar de motor ook bij kleine afwijking. Het roer voelt hard aan. Bewegingen zijn snel en sterk en nauwkeurig.
Nadeel is dat dit wel extra stroom vraagt dus eisen stelt aan de stroomvoorziening.

Digitale servo i.p.v. een analoge gebruiken?

Kan ik digitale servo's gebruiken als vervanger van analoge servo's.
Ik heb een paar servo's nodig in een specifieke maat maar deze zijn, op mijn besteladres, er alleen in digitale uitvoering.

Domme vragen bestaan niet maar toch......:p

Speciale eisen aan de ontvanger??

Ja, dat kan.
En nee geen speciale eisen voor de ontvanger.

Door elkaar gebruiken is ook geen probleem.

arnold remkes zei:
Speciale eisen aan de ontvanger??

Nee, aan de ontvanger worden geen speciale eisen gesteld. Omdat digitale servo's meestal stroomvreters zijn, even opletten of de stroomvoorziening het allemaal aan kan.

Moderne 2,4 GHz ontvangers stellen hoge eisen aan die stroomvoorziening. Wordt de spanning te laag dan stopt de ontvanger er mee. Opnieuw opstarten kost wat tijd. Vlieg je dicht bij de grond, dan kan dit fataal zijn...

Nee, aan de ontvanger worden geen speciale eisen gesteld. Omdat digitale servo's meestal stroomvreters zijn, even opletten of de stroomvoorziening het allemaal aan kan.

Dat zal dan wel meevallen met een 2800 mAh accupack in een electrozwever? (Cularis)
Servo's zijn voor elevator en rudder.

Als dat een echte ontvangeraccu is, dan zal het wel goed gaan. Maar als dat de accu voor de motor is en de ontvanger en servo's worden gevoed via de BEC van de esc dan toch maar even opletten...

Dan wordt de stroom die de accu kan leveren aan de ontvanger en servo's beperkt door de bec. Vooral de kleinere digitale servo's zin stroomvretertjes. Wees maar voorzichtig!

Dat denk ik ook. Het gegeven dat het een zwever is, maakt het juist extra link. Met een lichte motor heb je meestal ook een lichte ESC met daarin een lichte BEC. Geen idee hoeveel stroom zo'n servo trekt en een grondtest lijkt me niet echt representatief. Je zou eigenlijk de stroom moeten kunnen meten tijdens de vlucht.

Bij twijfel zou ik een zwaardere externe BEC gebruiken.

Martin

De bewuste servo; D-MG16

Het gaat om een 19 grams servo. Gaat die zoveel stroom trekken?

Spec.
Model: D-MG16 (Digital/metal gear)
Weight: 18.8g
Torque: 2.9kg @6v
Speed: .08sec
Voltage: 4.8 to 6v
Size: 29 x 11.2 x 29mm
Gear: Metal

Het gaat om een 19 grams servo. Gaat die zoveel stroom trekken?

Spec.
Model: D-MG16 (Digital/metal gear)
Weight: 18.8g
Torque: 2.9kg @6v
Speed: .08sec
Voltage: 4.8 to 6v
Size: 29 x 11.2 x 29mm
Gear: Metal

Daar heb je ook nog de gegevens van de BEC bij nodig om dat te bepalen.

Ik weet dat 9 grams digitale servo's het leven voor een 2A BEC van een 35A regelaar redelijk zwaar kunnen maken....

Groet, Bert

Daar heb je ook nog de gegevens van de BEC bij nodig om dat te bepalen.

Ik weet dat 9 grams digitale servo's het leven voor een 2A BEC van een 35A regelaar redelijk zwaar kunnen maken....

Groet, Bert

ESC 60 A, UBEC 3A - 5 volt.
Andere sevo's zij analoog 9 grams.(2 ail, 2 flaps)

Inderdaad, het gewicht van een digitale servo zegt an sich niet zo veel.
Het gaat er om hoeveel A de servo's trekken.
En juist bij een zwever gebruik je soms best wel wat functies tegelijk (Butterfly + roerfuncties bij het landen ==> vaak 5 servo's tegelijkertijd aan het werk).
Bij een beetje zwever van formaat en bijbehorende servo's is een 3A BEC dan al te weinig.
Graupner DES servo's bijv. zijn klein, licht, redelijk betaalbaar en sterk maar ze trekken relatief veel stroom t.o.v. andere servo's (of Graupner is gewoon eerlijker dan de rest). Sommige trekken in hun eentje al 1A.
In dit specifieke geval denk ik overigens niet dat het toevoegen van 2 digitale servo's naast 4 analoge servo's voor een probleem zal gaan zorgen maar als je er meer gaat uitwisselen voor digitale zou ik je stroomvoorziening toch even verder bekijken.

Ter illustratie, Staufenbiel had in het verleden een aparte BEC geleverd bij de Epsilon omdat de 3A BEC van de Dymond regelaar soms tekort schoot bij het voeden van de 6 Dymond servo's geleverd bij dit model (mix van analoge en digitale).

Back