HET vliegtijdendraadje...

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Berrie, 24 apr 2006.

1. Berrie

Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Goed, zoals het onderwerp al aangeeft moet dit draadje maar eens aangeven wat nu de vliegtijden zijn met DLG worpen.

Ik zal de opening geven:

Model: Sputnik, vlieggewicht 318.4 gram, 15 sec. Noordenwind 2, 100% bewolkt op een vliegveldje midden in de weilanden. Temperatuur een graad of 10.

2. Theo

Theo

Lid geworden:
    3 sep 2002
    @Berrie,

Ik ga er vanuit dat je de dead air time bedoeld. Met onderweg wat thermiek gaan de tijden snel omhoog. Tevens hangt alles af van je werptechniek. De een gooit 30 meter en de ander 50 of nog hoger.

Mijn gemiddelde dead air time bij rustig weer.
    Megalight 1 minuut 15 weegt 270 gram
    OFA 40-45 seconden weegt 98 gram

3. Berrie

Lid geworden:
    9 feb 2004
    nee, Theo, geen dead airtime. Maar echt maximaal gevlogen tijden op het VLAKKE land. Dus eigenlijk komen hiermee de mogelijkheden van de DLG in thermische omstandigheden naar voren. Dat je werptechniek hier een belangrijke rol bij speelt en natuurlijk je thermiekgevoel doet volgens mij alleen maar meer recht aan het doel van dit draadje.

Ik wil graag eens lezen wat nu in de praktijk haalbare thermiekvluchten zijn. Wellicht is het ook zinvol iets van de weers- en omgevings omstandigheden te vermelden.

4. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    uuh, haalbaar? naar wat ik gehoord en gelezen heb kan je in principe uuuuuuuren boven blijven op een goede dag (tot je accu op is). Niet dat mij dat ooit gelukt is :roll:.

Ik heb nu pas een paar keer een beetje thermiek gehad. Gok dat de langste vluchtjes niet meer dan 2 a 3 minuten zijn geweest. Ik heb alleen geen timer en de laatste tijd vergat ik zelfs mijn horloge :roll:.

5. Berrie

Lid geworden:
    9 feb 2004
    In principe, ja. Maar wat hebben jullie nu meegemaakt?!?!?

6. Btje

Btje

Lid geworden:
    6 mei 2004
    is 15 seconde met een sputnik niet erg weinig?

7. Berrie

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Tuurlijk... Maar ik heb hem nog net niet lekker vliegen. Met de flaps naar boven (2mm) vliegt ie strak. Neutraal gaat hij nog snel pompen. En in thermiekstand ook.

Daarnaast heb ik nog niet met fatsoenlijk weer kunnen vliegen!

8. Eric van Dijken

Eric van Dijken

Lid geworden:
    13 sep 2002
    6 Minuten, SuperGee 1. - Mooie zonnigedag, weinig wind. kortebroek op de Ballöerheide (Rolde, Assen).

45 Minuten, SuperGee 1.- Hele mooie zomersedag, geen wind. Grote duinpan op Ameland (Buren).

9. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    lekker 8)

10. Peter Aanen

Peter Aanen

Lid geworden:
    20 apr 2006
    Dead air time van mijn nieuwe 240 grams Aspririn is ongeveer 1 min. en 50 sec.! Dit gemeten over een groot aantal vluchten in de late avond bij geslaagde worp.
    In verhouding tot de 315 grams Fireblade (ribben vleugel) van ong. 1 min. en 5 sec. is dit een enorme stap. Ben werkelijk enorm teverden over de Aspirin.

Ben benieuwd naar de dead-air times van bijvoorbeeld een Turbo, Kisal? Misschien is dit te vergelijken op de DLG dag? Kan leerzaam zijn.

In thermiek nog maar ong. 10 minuten gehaald met de Aspirin (nog maar 1 x in sterke thermiek gevlogen).

11. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    mmh, rond 12 uur heb ik nog ff gevlogen. De wind was alleen al flink aan het toenemen, dus af en toe hing hij stil tegen de wind in en dan werd ie weer snoeihard op z'n kant gegooid... Toch ging het af en toe ook hard omhoog! (en weer hard naar beneden). Langste tijd zat rond de 1 minuut 15.

12. peytr

peytr Guest

Met een grote (highlight of beter zeg maar), vrijwel niet anders dan met elke andere thermiekkist, zij het veel minder vaak. Heel veel vluchtjes van een 2 tot 5 minuten, soms heb je echt aansluiting, maar dat is mij vrij zelden overkomen. Een echt lichte DLG vliegt ook niet lekker op 100 meter (vind ik). Dan liever een paar ons aan boord :D. Bij echt dikke thermiek treedt natuurlijk ook stevige sink op en dan is het bij een DLG net alsof er een volwassen vent op je vliegtuig gaat zitten: Beneden in een mum van tijd.

Een voorbeeld: afgelopen zaterdag in verwachting van opklaringen naar ons veld gegaan. Aldaar bleek er uitsluitend dichte bewolking. Soms een lichtere plek in de wolken en weinig wind. Je voelt dan direct een heel lichte opwarming. Smijten dus! Ook onder die omstandigheden regelmatig minutenlange vluchten. Slechts een keer echt weg tot een meter of zestig.
    Beetje jammer dat ik bij een cart wheel mijn werppen gemold heb :oops:.

Met een micro (ca 1 meter) weer wat minder vaak, maar op elke fatsoenlijke dag komen vluchtjes van meerder minuten voor. Heel vaak kan ik meerdere malen ons hele veld overvliegen op zoek naar echte aansluiting, maar kom ik niet weg. Je vliegt dan ergens tussen de twee en vijf minuten. Kom ik met zo'n pukkel echt weg dan wordt het rond de 75 meter vaak te hectisch en wordt ik eruit gemikt (niet zelden +/- op zijn kop). Het zal ook met mijn vliegkunsten te maken hebben. Wanneer het veld helemaal vol met van die kleine hobbeltjes staat gaat het op geringe hoogte met een kleintje vaak lekkerder dan met een grote.

Oh ja, en dead air time nooit 's avonds maar alleen 's morgens bepalen, of op een bewolkte windvrije winterdag. 's Avonds is er vaak een nulletje te vliegen op goed opgewarmde vlakken/ struiken en wat niet al. Eigenlijk is in dit seizoen alleen dead air te vinden rond zonsopkomst. Ook geen wind, want dan kun je op veel plekken dynamisch hoogte houden, zelfs op bijna vlak land. Echte dead air is schaars al met al.

13. Peter Aanen

Peter Aanen

Lid geworden:
    20 apr 2006
    @ peytr

Weet dat er 's avonds nog op evt. uitstraling langere tijden gevlogen kunnen worden. De definitie van dead air / still air is relatief (temp, vochtigheid etc).

Echter op twee verschillende avonden getest tegen zonsondergang op weiland (Friesland is vlak) bij nagenoeg windstilte met dezelfde uitkomst; dit geeft in ieder geval een redelijke indicatie van de still-air waarde. Vind de still-air waarde trouwens niet belangrijk genoeg om er speciaal vroeg voor op te staan :lol:

Maar inderdaad is het het beste om vergelijkende tests te doen; misschien DLG-ers in de buurt van zuid friesland om verschillende modellen tegelijkertijd te testen onder rustige condities? Idee voor een oefendag voor de DLG dag?

14. peytr

peytr Guest

@ Peter

Ik ben een beetje off topic, maar toch nog even:

Vertel mij wat. Hier een beetje gaan zitten schrijven dat het rond zonsopkomst alleen deugt gaat nog, maar praktiseren vind ik ook meer iets voor anderen :p.

Wat betreft het belang van dead air tijden: Ik hecht er ook niet zo geweldig aan. Eerlijk gezegd maakt het voor een niet-wedstrijdvlieger ook niet zo veel uit, een dm meer of minder sink. Ik wacht wel op thermiek. Behept zijn met dead air tijden is meer iets voor de wedstrijdfanaten onder ons. Zij moeten immers altijd het best presteren en dan scheelt een stukje daalsnelheid wel veel. Je wilt per slot van rekening ook winnen wanneer er geen of zwakke thermiek is.

15. Eric van Dijken

Eric van Dijken

Lid geworden:
    13 sep 2002
    Volgens mij als je langer dan 5 minuten boven kan blijven, heb je wel bewezen dat je kan DLG vliegen. Er zijn volgens mij geen F3K wedstrijdonderdelen die vereisen dat je langer boven moet blijft dan 5 minuten.

Nu lukt mij dit alleen maar met mooi weer, maar das een heel ander verhaal ;)

16. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    sjips, 5 minuten moet ik nog halen :D, Nou ja, eerst maar weer mijn vleugel repareren, miniDLG afmaken en de supergee afmaken, en dan eerst maar op naar de 2 minuten :D

17. knikvleugeltje

knikvleugeltje In Memoriam

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Ik dacht dat er toch meer te halen moest zijn met een dlg dan een minuutje of wat.

Iemand ervaring met de Huron van Valenta? Of is dit geen dlg???

Ik ben daar namelijk in geinteresseerd.

Taco.

18. peytr

peytr Guest

Dat lukt ook wel, maar niet erg vaak (althans bij mij). Dat is ook wel voor te stellen. Wanneer een bel van de grond vertrekt dan gaat ie per definitie sneller omhoog dan de kist, want die daalt t.o.v. de omringende lucht. Stel dat je eruit bent, wanneer je op 60 meter zit. Dat gebeurt regelmatig. Dan moet je dus weer een nieuwe bel vinden. Steady stijgen is onder de 100 meter een zeldzaam fenomeen.

Uitzonderingen komen voor. Ik heb al eens minutenlang gevlogen uit een trimstartje. Gewoon even rechtuit schuiven en dan stijgen vinden en minutenlang rondvliegen, zonder boven de 30 meter te komen. Klinkt allemaal niet spectaculair, maar is het naar mijn gevoel wel. Met een DLG (of HLG, wat mij betreft) sta je in de thermiek. En dat is elke keer weer anders.

19. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    mmh, met paragliden kan je wel met de thermiek omhoog. Je kan zeg maar wel in de bel blijven hangen en zelfs harder stijgen dan de bel zelf. Dit komt omdat een bel meestal "in zichzelf" gaat draaien.

http://deltaklub.szm.sk/articles/a_thermal_en.htm
    Vooral op die 2e kan je dat mooi zien. Zo had ik dus wel eens eerst het midden gevonden, toen ff snoeihard omhoog en daarna bleef het de hele tijd rustig +3m/s. Later nagevraagd en nagekeken en toen bleek dat ik dus door het midden hard omhoog ging en uiteindelijk "op" de bel zat. Dan ga je dus netjes met de bel mee omhoog.

Maar peytr, uit jouw ervaring met kleine vliegtuigjes blijkt dus dat of de thermiekbel op die hoogte nog niet draait of dat ze gewoon te klein zijn en dat je door het stijg en daal-gedeelte vliegt. Want op lage hoogte gaat de bel dus altijd harder dan je vliegtuig. dat bedoelde je dan toch hiermee?

20. peytr

peytr Guest

Nou ja, niet meer dan mijn ervaring, voor wat het waard is. Op geringe hoogte dan. Wat me ook is opgevallen dat ik in de veenpolder (lekker nat enzo, grondwater op -30cm) vaak lichtere lift heb, waar ik langer plezier van lijk te hebben. Op het veld van mijn club (heide, zand, water zit veel dieper) voor 12uur wel lichte lift, die wat langer lijkt te blijven hangen. Na 12 (wanneer het met de grotere kisten vaak feest is!) gebeurt het veel dat je wel een vreselijke zet omhoog krijgt, maar dat het zo weer weg lijkt te zijn. Maar het heeft natuurlijk ook alles met mijn eigen vliegcapaciteiten (of het ontbreken daarvan) te maken.

Nog even over wat je schreef: Een vliegtuig kan niet harder omhoog dan de omringende luchtmassa. De enige manier om te blijven vliegen is relatieve daling, thermiek of niet. op wat grotere hoogte kan een bel continue gevoed worden door kleinere bellen of gewoon luchtstromen. Dan blijf je boven. Op geringe hoogte is dat echter zelden het geval.

Intussen hebben we Berrie's draadje zo'n beetje gekaapt. Ik post hier niet meer over dit onderwerp :oops:.

Deel Deze Pagina