Het Walkera CB100 topic

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Cybot12999, 26 dec 2009.

1. Cybot12999

Cybot12999

Lid geworden:
    8 feb 2008
    De Walkera CB100

Inleiding:
    De Walkera CB100 is een nieuwe micro-helikopter van het merk Walkera. Door het nieuwe design van de rotorkop is deze helikopter erg stabiel en uiterst geschikt om binnen mee te vliegen. Bij deze helikopter zit ook een 2.4Ghz zender.

Specificaties:
    - 4 Kanaals helikopter
    - 2 keer 3,2 grams servo's
    - Borstelloze hoofd en staartmotoren (WK-WS-12-003 & WK-WS-10-002)
    - LiPo 3.7V 500mAh(genoeg voor ongeveer 7-10 minuten vliegtijd)- Hoofd Rotor Diameter: 202mm (20,2 cm)
    - Lengte: 216mm (21,6cm)
    - Totale gewicht: 66gram (inclusief accu)

What's in the box:
    - Helikopter
    - Zender
    - Handleiding heli / zender
    - Accu
    - 500 mAh oplader
    - Reserve rotorbladen (2)
    - Reserve staartrotorblad (1)

De afstandbediening:
    De afstandsbediening die meegeleverd word is de WK-2402. Dit is een 2.4Ghz zender. Voordeel hiervan is dat er bijna onbepert gevlogen kan worden met verschillende heli's in dit spectrum, zonder storingen te krijgen.

Nieuwe rotorkop:
    Door deze nieuwe rotorkop is de helikopter erg stabiel. De flybar staat namelijk in een 45 graden hoek met de rotorkop. (Waar het eerst altijd 90 graden was) Dat geeft de heli een stuk meer stabiliteit. Daarom word hij door velen gezien als een waardige opvolger voor na een coaxiale helikopter. Het verschil in rotorkop met de 4#3B van Walkera:
    Ervaringen:
    Willem01:
    Astonia
    ZamBeZi
    Foto's:
    [​IMG][​IMG]

Filmpjes:
    (komt nog)

Downloads:
    Handleiding
    'Exploded View' tekening

Heb jij 'm ook? Ervaringen en foto's zijn altijd welkom!

Laatst bewerkt: 9 jan 2010
  2. Willem01

Willem01

Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Foto's heb ik niet. Ervaringen des te meer.
    Ik heb de CB100 nu zo'n twee maanden. Bijna elke avond wel 2 lipo's leeggevlogen. En ik ben er nog steeds erg enthousiast over. Hij is goed controleerbaar, ook in een kleinere ruimte. Vliegt na twee maanden redelijk intensief gebruik nog net zoals de eerste keer.
    In een sporthal is het een publiekstrekker, met zijn uiterlijk en het geluid. Want hij klinkt als een naaimachientje en loopt ook zo.
    Is een goede opstap naar wat groters en blijft erg leuk bij het kleinere spul.
    Absoluut een aanrader!

Willem.

3. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Subscribed!
    Wel toevallig: ik heb er 5 minuutjes geleden eentje besteld en wilde ff checken of op MBF een apart draadje is over deze heli... kom ik dit draadje tegen dat net gestart is ;-)

Het is overigens niet m'n eerste heli (heb er al 3) en heb in het verleden z'n voorganger al gehad (de 4#3B V2), maar het begon toch weer te kriebelen...

4. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Raak dat gevoel van kriebelen nooit niet kwijt kerel!!!!!!!!!!!!!!!
    Vr GR E

5. astonia

astonia

Lid geworden:
    12 sep 2008
    Ook toevallig, ik heb er net eentje gekocht bij RC Hellevoet. Mijn Lama V4 is kapot, vermoedelijk de ontvanger.

Net de eerste lipo leeggevlogen. Nu eerst beide lipo's laden en dan weer in de lucht :D. Ik heb niet het idee dat dit veel moeilijker is dan de Lama. Sterker nog ik heb het idee dat het heel makkelijk vliegt.

6. Cybot12999

Cybot12999

Lid geworden:
    8 feb 2008
    Ik heb 'm inmiddels ook besteld. Hoop hem morgen te ontvangen. Dan zal ik ook de What's in the box foto's maken :)

Hoe laad je 'm eigenlijk op? Is de lader die meegeleverd word beveiligd o.i.d.? Zodat de LiPo niet kan overladen?

Laatst bewerkt: 28 dec 2009
  7. kmk

kmk

Lid geworden:
    14 okt 2009
    De lader is meegeleverd:cool: aangezien het maar 1S is, dus maar één cel, kan je met deze lader eigenlijk niet overladen.
    Na ongeveer 20 minuten krijg je groen licht en is je lipo klaar voor gebruik:D
    Met 2 laders en 6 of 7 lipo's kan je dus bijna continu vliegen:D

Rudi

8. Cybot12999

Cybot12999

Lid geworden:
    8 feb 2008
    Hoe laad jij de accu's? Nog op een speciale plaats / ondergrond? Word namelijk de eerste keer dat ik met een LiPo ga werken, wil natuurlijk niet dat het huis hier afbrand zegmaar :p

9. Bronsky

Bronsky

Lid geworden:
    27 apr 2008
    Altijd in de buurt blijven bij het laden!! Het liefst een lipo sack gebruiken.

10. Anko

Anko

Lid geworden:
    25 feb 2008
    Hier klopt dus helemaal niks van.. ookal is een Accu 1S, dus 1 cel, dan nog steeds kan die overladen worden... vaak worden de standaard laders zo gemaakt dat ze maar tot 90 procent laden, da's veiliger voor beginners.. de duurdere laders, zoals ultramat, power peaks, laden de accus wel helemaal vol.

11. Cybot12999

Cybot12999

Lid geworden:
    8 feb 2008
    Maar welke ondergrond is nou het meest geschikt? Ik kreeg de tip al om er een ceramisch kopje over de LiPo te plaatsen? Of misschien buiten opladen?

12. astonia

astonia

Lid geworden:
    12 sep 2008
  13. Martin49

Martin49

Lid geworden:
    19 okt 2008
    Geen paniek. Ik leg de accu altijd een een metalen koekblik. Belangrijk is te erbij te blijven en te stoppen al hij klaar is of bol wordt (dan direcxt stoppen en weggooien).
    Groeten
    Martin
    p.s hierbij nog wat tips voor het laden:
    o Gebruik alleen een speciaal voor LiPo accu's ontwikkelde lader. Het gebruik van een ander type lader kan resulteren in brand en/of explosies;
    o Laad altijd in combinatie met bijbehorende ballencer en leg de accu daarbij altijd op een onbrandbare, hittebestendige en niet geleidende ondergrond en niet in de buurt van een object wat warmte afgeeft. Houd brandbare of licht ontvlambare voorwerpen uit de buurt. Op het moment dat de ballencer ziet dat er verschil in spanning is tussen de verschillende cellen gaat hij bepaalde cellen minder belasten, net zolang tot alle cellen allemaal even vol zijn;
    o Laat de accu altijd afkoelen voor je hem weer oplaadt;
    o Laad de accucellen nooit met een verkeerde polariteit. Wanneer de accu's foutief gepoold worden geladen, ontstaan er abnormale chemische reacties en wordt de accu onbruikbaar;
    o De temperatuur van een LiPo mag nooit lager dan 0 en niet hoger dan 45 graden zijn tijdens het laden;
    o Zorg ervoor dat de temperatuur van LiPo cellen in geen geval boven de 60°C komt. LiPo cellen die warmer worden dan 60°C kunnen stuk gaan en zelfs in brand vliegen;
    o Haal de accu altijd eerst uit de helikopter;
    o LiPo's zijn niet bestand tegen overladen, ook niet als de laadstroom klein is. Een overladen LiPo verandert in een levensgevaarlijke brandbom.

14. Cybot12999

Cybot12999

Lid geworden:
    8 feb 2008
    Ik heb de helikopter zojuist gekregen :) Meteen opgeladen die accu en even getest natuurlijk. Maar, de swashplate staat niet helemaal recht. De handleiding is niet echt duidelijk hoe ik dit nou moet veranderen (gebrekkige Engelse vertaling). Wie helpt mij uit de brand dit keer?
    Zo staat de swashplate dus tegenover de staart....

En, ik moet ten minste 25% de stick omhoogduwen voordat de hoofdmotor begint te draaien. Meteen daarna zweeft de heli eigenlijk ook al op z'n onderstel. Maar voor de trainingshandleiding die ik gevonden heb mag de heli juist niet zweven op het onderstel aan het begin. Dus is het mogelijk de motor eerder te laten reageren?

15. gecko265

gecko265

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Ik heb mijn cb100 ook vorige week besteld. mijn eerste FP heli.
    hiervoor alleen picooz en rc brandstof auto.. Dus ik ben benieuwd hoe goed het gaat. Ik heb al wel flink lopen zoeken op internet naar info.
    dus kan wel antwoord op je vraag geven denk ik..

op rond de 3.30 minuten in het volgende filmpje zie je hoe je de hoek van de swashplate kan aanpassen
    Ik heb de helikopter zojuist gekregen :) Meteen opgeladen die accu en even getest natuurlijk. Maar, de swashplate staat niet helemaal recht. De handleiding is niet echt duidelijk hoe ik dit nou moet veranderen (gebrekkige Engelse vertaling). Wie helpt mij uit de brand dit keer?

Zo staat de swashplate dus tegenover de staart....

En, ik moet ten minste 25% de stick omhoogduwen voordat de hoofdmotor begint te draaien. Meteen daarna zweeft de heli eigenlijk ook al op z'n onderstel. Maar voor de trainingshandleiding die ik gevonden heb mag de heli juist niet zweven op het onderstel aan het begin. Dus is het mogelijk de motor eerder te laten reageren?[/QUOTE]

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Cybot12999

Cybot12999

Lid geworden:
    8 feb 2008
    Dankje, ik ga even kijken wat het word :)

En ik vind 'm nog best aan te raden als beginnersheli. Wel zeker een trainingssetje bestellen met een trainingskruis. Ik kan nu, naar 5 accu's leeg te hebben gevlogen, toch op een 20 cm van de grond hooveren :) Echt een erg stabiele helikopter!

17. Cybot12999

Cybot12999

Lid geworden:
    8 feb 2008
    Dag 3, en ik kan eigenlijk gewoon vliegen. Wel met de staart naar mezelf toe natuurlijk. Ook even een trainingskruis eronder bevestigd zodat ik me nog niet hoef te focussen op de landing. Eerst maar eens fatsoenlijk vliegen :)

18. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Goed bezig. Besef wel: hooveren is iets heel anders dan rondjes vliegen; je bent er nog lang niet!

19. astonia

astonia

Lid geworden:
    12 sep 2008
    Let op, zodra de heli toeren begint te maken, dan neetm de swashplate een andere stand aan. In rust staat mijn swashplate nu scheef, maar zodra hij toeren beging te maken staat hij weer recht en vliegt nu dus heel stabiel.

Heb er geen trainingskruis bij besteld (was niet op voorraad). Had ook de Lama V4 gehad, dus was al wat bekender met de besturing.

20. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Inderdaad........................
    Hoveren met en heli (welke formaat dan ook) of daadwerkelijk rondvliegen zijn 2 heel verschillende zaken.........
    Probeer maar eens van het altijd Tail in vliegen (staart naar je toe) te proberen vliegen met de heli Side in.( dus de heli met zij-aanzicht naar je toe.En dan ook nog eens de linker EN rechter zijkant van de heli)
    Dan wordt het al wat lastiger.
    En dan................Nose In vliegen.
    Dus neus van de heli naar jou toe gericht.
    Kan je verzekeren dat zoiets voor de eerste keren ( en vaak erna nog) je hersenen kan laten frituren...............
    Ja, zelfs met een Micro heli.
    Dan het daarwerkelijk rondvliegen met een Micro heli binnen.
    Vaak komt het aspect 'beperkte' ruimte er dan bij kijken.
    Een heli vliegen is al lastig en dan ook nog eens een heli binnen een bepaalde ruimte niet tegen de muren aan te doen vliegen kan knap lastig zijn.
    Met hoveren gaat dat vaak nog wel goed in de gemiddelde woonkamer.
    Maar met echt rondvliegen zoals cirkels en achtjes............................
    De vaak grotere heli's vliegt men buiten mee.
    Daar is vaak veel ruimte voorhanden om een grotere heli uit lastige moves te redden.Maar met zelfs een Micro heli binnen vliegen in een beperkte ruimte is erg lastig.
    Vooral het moeten 'inhouden' van je bewegingen op je sticks van de zender zijn echt noodzaak dan.

Ik ben erachter gekomen dat heli vliegen echt oefenen, oefenen en nog eens oefenen is.
    Veel vlieguren maken en je eigen heli leren kennen.
    Ik durf te zeggen dat zo progressie wordt gemaakt.
    De CB100 is (ondanks dat ik em niet heb) echt een goed toestel om mee te leren vliegen.
    Mijn HM4#3B Double Brushless is iets kwieker en lastiger om in toom te houden.
    Maar ik weet zeker dat als men met een CB100 begint te leren vliegen, de stap naar elke andere heli daarna stukken kleiner is, dan dat men zou beginnen met een Coaxiaal.
    Vr Gr Erwin

Deel Deze Pagina