Hallo mede modelbouwers, Ik heb na jaren de bouw van de Smit Hunter weer eens opgepakt en nu zit ik met een uitdaging. Ik had ooit het plan opgevat om zoveel mogelijk functioneel te krijgen op dit schip. Het was al een uitzoekerij wat de bediening van de vele functie's betreft maar dat probleem is nu getackeld, buiten de bediening van de boegschroef de roeren en de 2 hoofdmotoren heb ik tot max 112 schakelende kanalen tot mijn beschikking..Lang leve de Electronica 8O. Maar het laten bewegen van de kraan op het schip is different koek, daar het maar 3 functies betreft roteren, toppen en hijsen. Het toppen heb ik wel eens geprobeerd met een servo maar dat was geen succes op het moment van aanzetten van de ontvanger, maar doordat de servo's zochten naar de nul instelling werd de kraan bijna benedendeks getrokken :? Zelf zat ik te denken aan holle assen ( 2 assen in elkaar ) voor het toppen en roteren, door de binnenste holle as kan dan het hijskabeltje, zodat de hijsfunctie geen hinder heeft van de 2 andere ( het roteren dan wel toppen ). De binnenste holle as kan dan de fuctie van het roteren op zich gaan nemen. De buitenste as als aandrijving voor het omhoog duwen of omlaag trekken van de remkabel door de hydraulische cilinder van de kraan om deze te laten toppen. De kraan is nog de eerste welke op de Happy Hunter dienst deed, dus niet na de kraan die is geplaatst na de zoveelse ombouw en aanpassing door Smit. Met andere woorden het is geen telescopische kraan dat scheelt weer een fuctie :lol: Wie heeft hier ervaring mee en kan mij eventueel wat tips geven om het een en ander voor elkaar te boksen... Alvast mijn dank, Groetjes Martin P.S. Op onze website heb ik enkele foto's staan van de bouw.
Hallo Martin Ten eerste harteijk welkom. Op het forum staat een beschrijving van het werken maken van een kraan op een multy purpose vrachtschip. Het gaat hierbij misschien niet helemaal om het soort kraan zoals jij bedoelt, maar misschien heb je er wat aan http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=17728&postdays=0&postorder=asc&start=75 Succes er mee in elk geval, ben benieuwd hoe je het op gaat lossen. Groeten Arnold
Hallo Arnold, Bedankt voor de link :wink: , ik zag dat hier is het een en ander ook opgelost is met servo's en daar wil ik eigenlijk vanaf, waar ik feitelijk naar streef is een directe motor aandrijving met eindschakelaartjes. Ik heb al verschillende malen gezien dat door een storing van de ontvanger de servo's een eigen leven gaan leiden en op het moment dat de kraan in ruste is en hij wordt door het nul punt getrokken of al begint met draaien voordat hij uit de houder is wordt de schade alleen maar groter. Maar ik hou mijn oplossingen op dit topic wel bij of misschien komt de gouden tip nog wel voorbij drijven :lol: Groetjes Martin
Hoi Martin, Waarom doe je het eigenlijk niet op de manier die Robbe voorschrijft? In de bouwbeschrijving werken ze namelijk met van die kleine transmissiemotortjes in plaats van servo's. Foto; Robbe. Als je de beschrijving niet (meer) hebt laat het dan even weten, dan scan ik hem even voor je in . Oh ja, als je met die transmissiemotortjes in de weer gaat niet die van Robbe kopen hoor, bij Conrad hebben ze dezelfde motortjes voor een veel leukere prijs :wink: . Groetjes, Danny.
Hallo Danny, Ja helaas heb ik geen beschrijving van Robbe. Ik bouw het schip van tekening dus ik mag alles zelf bedenken en maken ( ik probeer zo weinig mogelijk bestaande onderdelen te kopen ) Jammer voor de detailhandel maar vindt het zo wel een uitdaging. 8O. Maar inderdaad Robbe is wat aan de dure kant met die transmissie motortjes. Maar heeft Conrad die motortjes nog in z'n assortiment? ik kan ze via de conrad site niet vinden. maar heb de nieuwe catalogus maar besteld misschien dat ze daar nog instaan :lol:. Maar Danny mijn dank zou in ieder geval 1,97 mtr groot zijn als ik een scan van die beschrijving zou kunnen krijgen Om te zien hoe robbe dit doet. Groetjes Martin
Hoi Martin, Conrad heeft ze nog gewoon hoor; Foto; Conrad. Kijk maar eens naar bestelnummer 242543-89, dat is zo'n motortje . Ik zal de beschrijving er straks eens even bijzoeken voor je . Groetjes, Danny.
Hoi Martin, Stuur me even een PB'tje met je e-mailadres want als ik de tekeningen en dergelijke hier neer ga zetten moet ik ze zo ver verkleinen dat ze onleesbaar worden . Groetjes, Danny.
Martin, welkom. Binnenkort vindt de modelbouwbeurs in Goes weer plaats. Over het algemeen staan daar redelijk wat handelaren die leuke dingen verkopen. Ik zou zeggen: ga daar eens heen en snuffel eens rond. Vorig jaar heb ik daar een paar kleine transmissiemotortjes voor een spotprijs gekocht. Kwamen uit een camera met motorzoomlens... Data van de beurs in Goes vind je op de kalender, en volgens mij is het niet zo ver rijden vanaf Spijkernisse... :lol:
Hallo Roel, Die data Stond inderdaad al sinds vorig jaar in mijn agenda 18 en 19 Feb te Goes. Mwhaa het is nog wel een goed uurtje rijden hoor van af Spijkenisse naar Goes. Maar ik ga er zeker naar toe en inderdaad dat rond snuffelen 8O naar kleine motortjes is zeker de moeite waard. Want ik heb er nog genoeg nodig :lol: En op die vaardag van werkschepen kom ik denk ik ook wel kijken, dan heb nog wel geen varend ( werkend) werkschip maar ja het maken van mooie plaatjes en en uitwisselen van ervaringen kan altijd niet waar. Groetjes Martin
Een van de eerste onderdelen voor het laten funktioneren van de kraan. De kabel trommel in het schip waar uiteindelijk de hijskabel wordt opgewonden. Later volgt meer. Groetjes Martin
Martin '70 Wat ben u van plan te takelen!!!! Een zeeboot of iets. Wel wat zwaar uitgevoerd he.die liertrommel :evil:
Wel nu meneer van Gent Tsja je moet alles in verhouding zien he :wink: . De foto vergroot een beetje uit als je bedenkt dat de totale lengte slechts 20 mm bedraagd . En inderdaad ik vis graag op onderzeeers heb er slechts 1 gevangen tijdens mijn wilde vis jaren van welleer. Tsja kon ik het weten dat die beste man met zijn modelonderzeeer in mijn lijn terecht zou komen :lol: :lol: En dan zeggen ze dat de beste stuurlui aan wal staan ( waarschijnlijk was het troebelwater in die vijver :evil: ) :wink: Groetjes Martin
Dankt een ieder voor de tips die ik heb ontvangen. Ik heb een aantal bruikbare tips gehad waar ik iets mee kan. Ik zal mijn oplossing hier wel bijhouden op dit Topic en misschien heeft een ander er in de toekomst iets aan, mocht het naar behore gaan functioneren. :lol: En anders is het een Illusie armer maar een Ervaring Rijker 8) Groetjes Martin
Zo na een avondje tobben en experimenteren de eerste onderdelen gemaakt voor het mechanisme. De transmissiemotortjes moet ik nog voorzien van zogenaamde "Bonkelwielen" en het een en ander moet nog worden ingebouwd in een soort van frame. maar het eerste deel is gereed. De totale as bestaat uit 2 holle assen waar van 1uitgevoerd is met een stukje schroefdraad die straks door het roteren een houder omhoog duwt of omlaag beweegt waaraan de remkabel zit die de kraan laat toppen. Door de Binnenste as ( zorgt voor de rotatie ) loopt straks de hijsdraad naar de het liertrommeltje welke de kraan laat hijsen. Meer volgt...