Het zeilvliegtuig van Rheinhold Platz -aflevering 1-

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door longflight, 24 jan 2016.

  1. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Didam Holland
    upload_2016-1-24_18-51-6.png
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Didam Holland
    Het zeilvliegtuig van Platz -aflevering 2-
    upload_2016-1-24_18-56-11.png
     
  3. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Didam Holland
    Het zeilvliegtuig van Platz - aflevering 3-
    upload_2016-1-24_18-57-15.png
     
  4. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Didam Holland
    Het zeilvliegtuig van Platz -aflevering 4-
    upload_2016-1-24_18-58-18.png
     
  5. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Didam Holland
    Het zeilvliegtuig van Platz -aflevering 5-
    upload_2016-1-24_18-59-9.png
     
  6. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Didam Holland
    Het zeilvliegtuig van Platz -aflevering 6 (slot)-
    upload_2016-1-24_19-0-4.png
     
    Ariel vindt dit leuk.
  7. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.959
    Locatie:
    groningen
    Zo, die zie je niet vaak!

    Mooi hoor, petje af. :worship:


    jan.
     
  8. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.317
    Locatie:
    Den Haag
    Ik vind dit wel zo'n wonderlijk ding! :worship:
     
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.345
    Locatie:
    NB NL
    .
    Idem, heel gaaf project dit! :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
  10. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.117
    tjee, dat is al een oude, jaren geleden stond je ermee op de inter-ex te Nederweert.

    Volgens mij kreeg ik dat jaar de Thijs Gordijn wisseltrofee voor mijn ontwikkelingswerk aan de klapwiekers.
     
  11. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.117
  12. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Didam Holland
    De meeste modellen die ik bouw zijn ongewoon, het is dan vaak een uitdaging zo'n experiment tot een goed resultaat te brengen. Maar als het vliegt is de voldoening groot. De Platz-glider, s'werelds eerste zeilvliegtuig, was echter niet extreem moeilijk te maken, alleen de ervaring op de helling waaruit bleek dat ik tot dan met een te ver naar achter gelegen zwaartepunt vloog, was wel heel apart. Komende tijd zal ik nog enkele andere schaalmodellen presenteren uit de begin periode van het vliegen. Zoals een door een stoommachine aangedreven vliegtuig uit 1857, de Fokker Spin en de eerste motorvliegmachine die een gecontroleerde vlucht heeft gemaakt. En dat was niet de Wright-flyer! Wordt dus vervolgd.
     
  13. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.345
    Locatie:
    NB NL
    .
    Erg interessant dit, ik ben zeer benieuwd naar het vervolg Arthur!

    Groeten, Ramses
    .
     
  14. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.117
    Dat kan alleen maar Langley zijn.......
     
  15. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Didam Holland
    Jammer TC01, het was Samuel Piermont Langley zeker niet. Maar over dit onderwerp zijn er nog steeds onenigheden. Sinds kort is echter Jane's Aircraft overstag gegaan en erkent nu dat de gebroeders Wright niet als eerste gevlogen hebben.
     
  16. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.317
    Locatie:
    Den Haag
    Langley's aerodrome was onbemand.

    http://nation.time.com/2013/11/23/the-unlikely-fight-over-first-in-flight/

    Dat is alweer van 2 jaar geleden. Dat de Wrights de 'eerste waren' staat blijkbaar zo in de geschiedenis gebeiteld, dat het nog steeds niet is doorgedrongen dat het niet zo was.

    Overigens worden de Wrights vaak ook de uitvinders van het vliegtuig genoemd, wat zeker niet zo was. De uitvinder van het vliegtuig was Sir George Cayley:
    https://en.wikipedia.org/wiki/George_Cayley

    Maar al waren de Wrights niet de eerste ... ze hebben natuurlijk wel een zeer grote bijdrage geleverd aan de luchtvaart!
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2016
  17. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Heel interessant en leuk ding. Ik vraag me onwillekeurig af of dit geen alternatief kan zijn voor een Deltawing of Parapent.
    Of het goedkoop (goedkoper) zal worden is de vraag, maar met de huidige beschikbare ultra-lichte materialen zijn er misschien leuke dingen te bereiken.

    Ik heb nog een vraag; Op de tekening zie ik bij de hoofdvleugel geen instelhoek, terwijl bij het opspannen van de vleugel de achterkant ook nog wel iets omhoog getrokken kan worden.
    Verder vraag ik me af hoe hoog de spanning op de spandraden moet zijn. Je kunt het ding denk ik vrij makkelijk uit zijn goede vorm trekken (?)
    Kun je daar iets over zeggen?
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.427
    Locatie:
    Harderwijk
    Leuk, weer belangstelling voor de Platz zwever!
    De instelhoek wordt bepaald door de piloot met zijn handen aan de fokkezeilen. Overigens is hier ook meteen het nadeel van Platz t.o.v. Rogallo: de Rogallovleugel heeft, door zijn constructie, een invalshoekverloop van de root naar de tippen, en kan hierdoor toe zonder stabilo of fokkezeil (de tippen zitten immers ver achteraan). Kenmerkend voor de Platz zwever is dan weer dat je ermee kan sturen bij iedere snelheid, ook in een volledige stall; als je de fokken in verschillende hoeken brengt zal het ding draaien.
    Over de spanning op de Platz zwever: die had helemaal geen kabels (behalve misschien in de zomen van de zeilen), de spanning op de constructie zat in de houten frame delen.

    Ik heb destijds wat heen en weer gemaild met Arthur Leeuwang en begreep dat de vluchtprestaties van de Platz zwever niet echt indrukwekkend waren...

    Die eerste bemande vlucht... dat zal dan wel Santos Dumont geweest zijn?
     
  19. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Dat is dan toch de invalshoek ? ;)
    Bedankt voor de toelichting :) Ik zag op de tekening "spandraden" aangeduid staan, vandaar.
     
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.427
    Locatie:
    Harderwijk
    Instelhoek is het hoekverschil tussen vleugel en stabilo, of zoals bij een delta: tussen kiel en tippen.
    Invalshoek is de hoek tussen het (vleugel)profiel en de luchtstroming.
    Bij een delta hebben we het bij "invalshoek" in de praktijk over de hoek van de kiel t.o.v. de horizon, maar eigenlijk vliegt de hele rest van het doek naar de tippen toe met een steeds kleinere invalshoek.
    De instelhoek is bij bij een delta afhankelijk van de doekspanning; hoe losser het doek, hoe meer bolling, en des te kleiner de invalshoek bij de tippen.
    Bij een moderne prestatievlieger komt de bolling uitsluitend van de buiging van de vleugelbuizen (als het toestel op de grond staat, staat het doek volkomen strak, pas onder vliegbelasting zie je er wat bolling in ontstaan).
    Dat is meteen de grote moeilijkheid bij het maken van een vliegend model van een delta, flex van de vleugels en gewicht moeten op elkaar zijn afgestemd. Bovendien wordt het ding ook gestuurd door gewichtsverplaatsing, nóg een reden waarom die verhouding cruciaal is. Het model in het filmpje aan het begin van dit draadje is uitzonderlijk goed gelukt, maar evengoed heb ik begrepen dat-ie best lastig te sturen was (er zijn meer filmpjes van hetzelfde model).
     

Deel Deze Pagina