Bij de laatste F3J NK wedstrijd is mijn High End beschadigd door een domme landings actie na een start waarbij één rolroer door flutter of een afgebroken servo hevel niet meer functioneerde. Ja soms wil je het model nog netjes landen terwijl dat niet verstandig is, gelukkig had ik alleen schade. Brian v/d Gouw heeft alles op video vastgelegd: [URL=" - Landing High-End met kapotte rolroer[/URL] Natuurlijk moet ik erbij vermelden dat met windkracht 5 en een zeer nat en drassig veld de landingsplekken ook niet ruim voorhanden waren. Nu precies 4 weken na Egmond, is de High End weer vliegwaardig: Zo zag de vleugel er op de werkbank uit. Gelukkig stelde HKM Modellbau een donor vleugel beschikbaar. Gewoon het slechte deel eraf zagen. Idem hetzelfde deel maar dan van de donor vleugel afgezaagd. Een klein ”verbindertje” gemaakt om de ligger te ondersteunen. Nu kan de donor tip er weer aangeschoven worden. Heel wat klemmen en spalken om alles weer recht te krijgen. Weer compleet, een kniesoor die maalt om het kleurverschil, slechts 15 gram extra gewicht. Helaas werkt het weer niet mee, anders had de High End weer gevlogen vandaag.
Karel, Niet vergeten in de andere tip ook 15 gram toe te voegen voor de laterale balans. Anders loop je het risico te moeten trimmen met de extra weerstand tot gevolg. Groet, Gerben
gewichtsverschil @ Ariel, Er is ook niet zoveel nieuw materiaal bij gekomen. Enkel een paar strookjes 0,4 mm triplex om de vleugelhuid goed aan elkaar te laten aansluiten, 2 strookjes 0,8 mm en iets koolstof om de 2 verbinders te maken. Dat uiterst zuinig verlijmd met UHU plus extra en voor het oog nog de afwerking met heel weing plamuur en een likje verf. @ Gerben, In elke (vol gfk) vleugel zit wel wat gewichts verschil tussen linker en rechter tip. Ik heb nog nooit iets daarvan gemerkt bij het vliegen. Je zou dan een zwaartepunt (in de lengte richting) moeten bepalen en dat vergelijken met de andere vleugel. Ik ga er in ieder geval voorlopig geen lood in de andere tip doen.
knap gedaan Simpel en doeltreffend Karel echter die 14 gram gewicht verschil heeft wel degelijk een effect op die lengte je kist is nu genijgt om linksom te gaan en dit ga je met de trim corrigeren dit houd in dat je je profiel gaat veranderen en ik denk niet dat dat de bedoeling is. Het ligt ermaar precies aan waar het extra gewicht zit is dit bij de romp of in de tip zoals bij jouw. En wie weet was dit al de zwaardere helft van de twee. Maar dat houd niet in dat dit geen mooie oplossing is. Zekers een goede tip
Karel, was de donor vleugel niet geschikt om te vliegen? Wel handig zo. Normaal heb je de luxe niet dat je uit een andere vleugel het benodigde stuk kan halen...
Niet geschikt @ Pacalvo, Nee de donor vleugel had een knikje in het midden, dankzij de goede hulp van HKM Modellbau heb ik die donor vleugel gekregen. Anders was het inderdaad een moeilijke reparatie geworden.
Geen invloed Gisteren als voorbereiding op de aanstaande Snertcup een paar vluchten kunnen maken. Geen merkbaar verschil door die paar gram extra van de reparatie.