Himoto mt 303 rally short cours track

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Be_glenn, 23 sep 2024.

  1. Be_glenn

    Be_glenn

    Lid geworden:
    23 sep 2024
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Herk de stad
    Dag allemaal,
    Ik ben een nieuweling in de rc wereld en ben nog niet helemaal mee met alles.
    Ik heb enkele weken geleden mijn wagen ontvangen en heb nu problemen.
    de winkel waar ik hem heb gekocht, reageerd niet meer.
    De wagen is een himoto rally short course track en de afstandsbediening is een himoto mt303.
    Vanaf ik de bediening opzet, sturen de wielen voor 50% naar rechts en blijven hier staan. Ze kunnen wel nog verder naar rechts en kunnen tot max 25% naar links gestuurd worden.
    Als ik de bediening uitzet, gaan de wielen recht staan.
    De wagen rijd wel voorruit, maar soms blijft hij haperen en stopt hij niet.
    Achteruit werkt niet. Soms als ik voorzichtig gas geef, gaat hij opeens volle kracht achteruit.
    Heb de bediening meermaals opnieuw verbonden, maar het probleem blijft identiek.
    Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

    alvast bedankt!
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    geen idee hoe oud je bent, of je zelf "ff" naar de winkel kunt rijden...
    dit is namelijk wel precies waarom je een nieuwe auto bij een winkel koopt..
    Of het nu je eigen schuld is of niet, maar dat in ieder geval iemand je verder kan helpen.

    Zoals ik het lees, heb je een aantal losse problemen.
    - Stuur
    - Achteruit
    - storing

    Stuur:
    Als hij dit vanaf het begin zo doet..
    Wil niet zeggen dat omdat je hem met de hand verder kunt draaien, hij automatisch ook verder hoort te gaan.
    Ik verwacht niet dat deze zender links en rechts los kan regelen.
    Ik verwacht dan dat de stuurinrichting stroef werkt, of ergens vastloopt.
    en dat zodoende de servo wordt tegengehouden / het niet trekt.

    Achteruit:
    Ergens in de snelheid lees ik dat de achteruit alleen geactiveerd wordt als je 2x achteruit doet.
    1x achteruit is remmen. 2x achteruit, dan gaat ie achteruit.
    Iets over kunststof tandwielen, soort beveiliging. ergens logisch.

    dat gehaper en opeens volgas klinkt als een storing.
    zeker op volgas opeens gehaper klinkt als een ontvanger die aan/uit schiet bijvoorbeeld.
    zonder ontvanger, of bij wegvallen signaal zet de regelaar het gas uit.


    Stel, de servo is inderdaad steeds tegengehouden door een zwaar lopende of geblokkeerde stuurinrichting, kan het zijn dat de servo is uitgefikt.
    dan gaat zo'n ding veel stroom trekken.
    en kan de stroomvoorziening van de ontvanger onderuit trekken.
    wat in de basis een alles redelijk zou verklaren.
    wel de vraag of de servo inderdaad wordt tegengehouden, dat de stuurinrichting zwaar loopt..
    anders is het wat anders..
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.709
    Locatie:
    Sassenheim
    Het helpt ook wel eens om de winkel te bellen, soms doet email moeilijk en als ze je willen negeren wordt dat wat lastiger bij het opnemen van de telefoon.

    Soms heeft het nut om ook eens de manual te lezen:
    HIMOTO MT-303 2.4 GHZ Digital Proportional System User Manual (manuals.plus)
    Deze is visueel beter: Automatically generated PDF from existing images. (distributions.com.ua)
    De zender heeft een soort van endpoint functie voor het stuur genaamd D/R.
    Bovenop de rand bij het stuurwiel zie ik 3 knopjes, 1 is de D/R waarmee he de maximale stuuruitslag links/rechts kunt instellen en er zit ook een trim waarmee je de middenstand in rust kunt instellen. Gezien je middenstand niet in het midden staat lijkt de trim verzet.
    Ik zou eerst daar mee gaan spellen, het gebeurd vaak dat op een onbewaakt moment door opbergen of de zender verkeerd leerleggen of vasthouden deze knoppen onbewust worden geactiveerd.

    Kan je het daarmee niet goed krijgen ziet het er naar uit dat de servo verschoven is of het stuurheveltje op de servo iets verdraaid is. De as van de servo is vertand dus als je het heveltje wilt verdraaien moet je hem eraf trekken en op een andere positie er weer op zetten.
     
    Be_glenn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina