Hk450

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Japie.G, 27 mrt 2010.

1. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Hallo!

Omdat ik het bouwen aan heli's zeker net zo leuk vind als het vliegen ermee heb ik besloten een HK450 te kopen. Het kost niets, en hopelijk kun je er qua bouwen (& vliegen) een hoop plezier aan beleven. Omdat ik het ook altijd leuk vind om bouwverslagen te lezen, heb ik besloten er zelf ook maar een te maken. Ook al zijn er al honderden te vinden over de HK450. Heb je er geen trek in, lees het dan niet ;-)

De HK450 lijkt me een erg leuk toestel om de CP heli wereld binnen te stappen als je maar een beperkt budget hebt. De totaalprijs van deze heli zal dan ook niet in de buurt komen van de 'echte', de Align T-Rex 450.

Als eerste heb ik de kit besteld. Die zijn te krijgen bij www.hobbyking.com. Ik heb de volgende kit besteld:

HobbyKing Online R/C Hobby Store : HK-450MT CCPM 3D Fully Alloy Helicopter Kit (Align T-Rex Compat.) $46.79.)
    [sub]Als het linkje niet werkt, kopieer dan de gehele link tekst in je browser adresbalk[/sub]

Beetje dom zag ik achteraf, aangezien er voor een paar dollar meer ook een GT versie beschikbaar is, en die heeft een carbon ipv aluminium frame. Beter dus! Maargoed, het setje is besteld en heeft inmiddels mijn deurmat bereikt. Totale kosten voor dit pakketje lagen op 49 euro inclusief verzenden. Ik heb de kit los besteld om zo min mogelijk waarde per pakket te houden, en zo te hopen dat de douane geen commentaar gaat geven. En met dit pakket is dat dus al gelukt. Thuis gekregen zonder douane kosten.

De HK450 is er al vanaf 27 dollar, maar ik houd niet zo van plastic rotorkoppen enzo, metaal geeft mij een beter gevoel, dus vandaar dat ik voor de alloy versie heb gekozen.

De foto's:

Het doosje zoals ik het binnenkreeg

Zo zit de heli ingepakt

En zo heb ik het uitgepakt :)

De canopy is gelijk al krom en duidelijk niet van hoge kwaliteit

De kop komt gemonteerd, en ziet er verrassend goed uit!

Nog 1 van de kop

Hij beweegt super soepel, en voelt niet goedkoop!

Het frame, helaas bij deze versie van aluminium

Nog 1 van het frame en plastic motorplaat

Toch ziet het frame er niet slecht uit, alles past mooi!

Ook het staartstuk ziet er goed uit, evenals de kop

Ook deze beweegt lekker soepel!

Dan de bladen, glassfiber..

Maar dan niet zo mooi afgewerkt..

Dat was het voor wat betreft de eerste stap. Nu de elektronica binnen zien te krijgen, met als eis, niet te duur, maar ook geen totale baggerzooi.

De bestellingen die zijn gedaan:

Electronica & Accessoires pakket 1:
    Turnigy E500 6T 4000Kv 200W Heli M (Motor)
    HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro S (Servo)
    Hobby King 401B AVCS Digital Head (Gyro)
    AM1001A PolyMax 3.5mm Gold Connectors 10 P (Stekkertjes)
    Turnigy 5mm Heat Shrink Tube - BLA
    Turnigy 5mm Heat Shrink Tube - RED
    Turnigy 3mm Heat Shrink Tube - BLA
    Turnigy 3mm Heat Shrink Tube - RED
    Part # F008 Linkage Rod Set (extra setje linkage rods, voor de zekerheid)

Kosten van dit pakketje zijn 45,50 euro om het thuis te krijgen (als de douane niet moeilijk gaat doen)

Electronica & Accessoires pakket 2:
    TURNIGY BESC Programming Card (ESC programmeerkaart)
    TowerPro H40A Brushless Speed Cont (ESC)
    Part # F050 (Motor pinion)
    ZIPPY Flightmax 2200mAh 3S1P 20C (LiPo accu)

Kosten van dit pakketje zijn 37 euro om het thuis te krijgen (als de douane niet moeilijk gaat doen)

De totale heli heb ik dan bij elkaar voor 130 euro. Dat is dan een complete heli, exclusief electronica. De heli is dan voor bijna 100% compatible met een echte Align T-Rex. Dus onderdelen krijgen op korte termijn is niet moeilijk!

Het is nu wachten tot mijn volgende pakketjes binnenkomen. Dan zal ik verder gaan met bouwen en jullie op de hoogte houden!

En ohja! Omdat dit gewoon een knutselprojectje is zal ik de heli verkopen aan het eind van de rit. Ik ga er 125 euro voor vragen. Ik heb een leuke tijd gehad, en de koper heeft een aardige deal. Als er dus al iemand interesse heeft in deze heli (Alloy versie HK450, volledig gebouwd en afgesteld, maar zonder zender/ontvanger) kun je alvast contact met mij opnemen.

Tot de volgende update!

Laatst bewerkt: 27 mrt 2010
  2. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    UPDATE

Mijn 'Electronica & Accessoires pakket 1' is inmiddels ook afgeleverd zonder extra kosten. De douane is me nog steeds gunstig gezind geweest.

De plaatjes:

Pakket wederom keurig verpakt!

De inhoud

Erg mooie motor! Straalt power uit :)

Nogmaals motor

Wat me opviel, motor komt met stekkertjes en pinion. Goede zaak, al heb ik ook al extra stekkers en pinions besteld, zodat ik de boel ook nog wat in de hand heb qua headspeed straks.

Verder zie je op de tweede foto een zakje stekkertjes. Die had ik besteld in de veronderstelling dat de rode plastic buitenkant die om die stekkertjes hoort er bij zou zitten. Niet dus... Of fout ingepakt, of toch los bestellen. Dat ga ik nu maar eens uitzoeken...

3. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Gaaf man!

Altijd leuk om te zien hoe iemand zijn heli opbouwt.

4. Marcel_S

Marcel_S

Lid geworden:
    3 aug 2009
    Ik heb de zelfde motor ook op mijn HK40 zitten, met een 11 tands pinion zit er power genoeg in, wat de head speed is, dat weet ik niet, maar het gaat harder dan mijn esky Belt.

alleen mijn esc van turnigy de plush 30, die wordt wel erg heet, ik heb nu zelf een 60 A in bestelling.

succes met bouwen

Groeten Marcel

5. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Hoi Marcel.
    Mag ik vragen met welke Lipo Packs jij vliegt (hoeveel Mah?) en wat bedraagt dan je vliegtijd in minuten??
    Vr GR E

6. Marcel_S

Marcel_S

Lid geworden:
    3 aug 2009
    2200 mah 3s lipo's, maar als ik 3 minuten hoover dan kakt de boel al in, ik zelf vemoed dat de regelaar hier de boosdoener van is, vandaar dat ik nu een 60 A esc in bestelling heb staan.

de Turnigy plush 30 wordt erg heet, dat lijkt me niet goed.

heb jij dezelfde motor dan ?

hoelang vlieg jij er mee dan.

7. garfield1971

garfield1971

Lid geworden:
    21 jul 2008
    Ik heb die motor ook met een plush 40 amp.
    Vlieg normaal 8 minuten geen 3d op de timer dan is er 1750 +/- uit

8. ThaYankee

ThaYankee

Lid geworden:
    9 jul 2007
    japioooooo,

Vet helicoptertje hoor! Ga je er nog wel zelf mee vliegen of meteen verkopen zodra je hem in elkaar hebt zitten?
    Misschien weet ik nog wel iemand die interesse heeft.
    Succes met de verdere bouw!

ps: groetjes van Bert

9. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    wtf Bert, jij ook hier??? :-D (Onder account van Frank ofzo? aangezien jij geen 23 meer bent ;) )

Deze HK450 gaat gelijk in de verkoop na de eerste vlucht, en ik zeker weet dat alles okee is. Ik vlieg zelf met de KDS 450SV :p Gaat me al steeds beter af :p Als je iemand weet met interesse, hij gaat dus weg voor 125 euro, inclusief alles, behalve zender/ontvanger. Maar eh.. eerst nog bouwen he :)

ClPkH5VSa2E[/media] - KDS 450SV - Oefenvlucht na crash

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. jaimygo

jaimygo

Lid geworden:
    23 jan 2008
    Word een leuke heli!
    125 euro is niet duur zeg! als ik het geld er voor had had ik hem gekocht :p
    Veel bouw plezier :)

Mvg, Jaimy

11. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    UPDATE

Mijn 'Electronica & Accessoire pakket 2' is ook afgeleverd zonder extra kosten. Alles nu binnen, zonder extra kosten!!

De plaatjes:

Wat ben ik toch vaak 'jarig' ;-)

De inhoud

De laatste benodigdheden

De bouw kan beginnen!

Tot de volgende update!

12. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    UPDATE

Nou, bouwen dan maar! Te beginnen met het frame. Er zit geen handleiding bij, en om toch geen overbodig werk te gaan zitten doen heb ik de handleiding van de originele T-Rex erbij gepakt, zo veel kan hij toch niet verschillen. De handleiding die ik gebruik is hier te vinden:

http://video.helifreak.com/?subpath=finless&filename=sev2manual_high.zip

Die lijkt er althans het meeste op!

De plaatjes:

Beginnen met de bodemplaat. Schroef gaat in plastic, dus schroefjes met puntje gebruiken (denk ik :) )

Deze dus

Dat zit mooi vast! (Let op dat je de achterste gaatjes nog niet dicht schroeft, moet later nog wat aangeschroefd worden

Dan het batterijplaatje

Mooi vast!

En de 'Anti-Rotation bracket'

En de 'Anti-Rotation bracket'

Canopy mounting (oeps, ik pak hier het verkeerde gaatje)

Ik ben er nog steeds niet achter..

Skids in elkaar zetten wijst zich vanzelf

Zo dus..

En dat lijkt erop..

Ah, hier zie ik het zelf ook, verkeerde gat!

Nu de goede, zeker weten :)

Nou een aantal dingen vallen gelijk op:

* Die boutjes die erbij zitten zijn van belachelijk slechte kwaliteit. Ik heb de helft erin gezet met KDS boutjes, waar ik een zakje van heb gekocht. Deze...
    - Voor toekomstige bouwers, haal gelijk zo'n zakje, want die HK boutjes zijn niet te doen. Een baby kan ze nog lam draaien. Nepspul..
    - Dat deed mij het ergste vermoeden voor de kop en feathering shaft. Ja hoor, niet los te draaien, omdat de inbus ingang van het schroefje gewoon rond is. Tegen de tijd dat ik met de kop bezig ga moet die dus uitgeboord worden. Ik heb gelijk maar een echte Align feathering shaft (deze) besteld met bijpassende boutjes. De feathering shaft moet echt 100% betrouwbaar zijn anders ga ik hem niet opspinnen/verkopen. Dus toekomstige bouwers.. Gelijk een Align feathering shaft kopen voor deze bak!

* Er mist een bearing in het pakket voor de hoofdas, nergens te vinden. Dus ook gelijk maar wat align mainshaft bearings besteld... De uiteindelijke verkoop prijs gaat nu van 125 naar 135 door de toevoeging van enkele essentiƫle Align en KDS onderdelen. En believe me.. it's worth the money...

Tot dusver, leuke kit, maar de boutjes & feathering shaft moet je echt gelijk vervangen door Align/KDS. Die zijn echt veel beter!!! En behoorlijk essentieel voor de heli...

Tot de volgende update!

Laatst bewerkt: 29 mrt 2010
  13. jaimygo

jaimygo

Lid geworden:
    23 jan 2008
    Ik ga dit volgen! :p

14. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    UPDATE

Heb weer wat gebouwd aan de HK 450. Hiervan een update! Als eerste het staartstuk.

De plaatjes:

Beginnen met de onderdeeltjes op de staartbuis schuiven

Ook de stabilisers erop.

En de busjes voor de ondersteuningsstangetjes plaatsen

Waarna de boel in het frame geschoven kan worden..

Let goed op de juiste montage van de belt (hier nog niet op spanning overigens..)

Na het op spanning zetten van de belt de boel vast draaien met KDS boutjes, want dit is een cruciaal punt in de heli!

De busjes voor de ondersteuningsstangetjes ook aan het frame monteren

En tadaaa.... Lijkt er op :)

Tot de volgende update!

15. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    UPDATE

Ik ben met de rotorkop bezig geweest, die zoals eerder beschreven niet te controleren was door dolgedraaide boutjes.

De plaatjes:

De Align parts zijn ook binnengekomen.

Toch gekozen om de featheringshaft schroef uit te boren. Dit ging overigens erg gemakkelijk! (Ik heb een boorstandaard)

De holders uit elkaar. Er is hier wel threadlocker gebruikt door HK, maarja dat wilde ik toch zeker weten! Overigens is overal in de kop threadlocker gebruikt, Goed werk van HK! Maar ik heb een controle drang :p

Overzichtje van hoe het in elkaar zit. Overigens past de Align feathering shaft niet, maar gelukkig die van KDS wel. Dan die er maar in!

Nieuwe FS ook netjes met threadlocker behandelen.

Zie hier waarom de Align feathering shaft niet past. Foutje van mij..

Dan de kop los van de mainshaft halen.

Ook die boutjes zijn door HK gethreadlocked, top! Ook zijn hier de boutjes wel van een nette kwaliteit!

De Align bearings in het frame plaatsen..

Maingear in elkaar zetten..

En de boel in het frame zetten..

Vergeet niet de boel netjes te locken! (Oeps, ietsje te veel gebruikt, maar kan hier nooit kwaad!)

Et voila! :)

Tot de volgende update!

16. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    UPDATE

Dan het plaatsen en testen van de eerste elektronica! Nu begint het echt ergens op te lijken ;-)

De plaatjes:

De motor erin..

Pinion goed afstellen, niet te los, niet te vast.

Een geniale opstelling aan mijn KDS450SV om te kijken of de motor het echt wel doet :p

Een filmpje, omdat het zo leuk is :)
    [media=youtube]xF5geSFQu5Y[/media]
    En ja hoor, hij werkt mooi! Gelukkig maar..

Dan de draaiende en glijdende delen minimalistisch smeren..

Staart aanstuur stang erin!

Het past :)

...

Staartservo erop, niet het beste spul, maar met het budget in het achterhoofd.. Door de koper altijd nog te vervangen :)

Het geheel..

De stekkers aan de ESC zetten.

Busje verhitten, iets tin in gieten, en daarna het vertinde draadje erin zetten...

Waarna de ESC programmeren, fluitje van een cent met die programming card! 30sec werk!

Mijn setting (onleesbaar voor jullie, maar ach.. ;-) )

Leuk plekje zoeken voor alles..

Past mooi!

Een nieuw model in mn zender aanmaken voor het testen

Ontvangertje erop, binden...
    Tot de volgende update!

En testen maar! Jeeeej, it works!!!
    [media=youtube]z9KPe5KLEYk[/media]

Tot de volgende update!

17. jaimygo

jaimygo

Lid geworden:
    23 jan 2008
    Ik heb een vraagje, Als ik de hoofdrotor wil draaien gaat dat best wel zwaar.. Niet dat de belt te strak staat of zo?

18. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Is bij mij ook zo! Ik zat er al naar te kijken of dat normaal is, maar met de belt eraf gaat hij nog steeds redelijk zwaar. Zwaarder dan bij mij KDS450. Ga ik later nog eens goed naar kijken!

19. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    UPDATE

Ik heb qua bouwen de HK450 inmiddels zo goed als af!
    Als eerste ben ik bezig geweest met de servo montage! Echt een waardeloos prutswerkje is dat! Inderdaad eerst de servo's erin voordat het frame in elkaar gaat. Das een gouden tip voor de volgende keer. Ik heb nu de servo's uit elkaar moeten halen om ze er goed in te krijgen.

De plaatjes:

Eindresultaat servo montage..

Eindresultaat servo montage..

Eindresultaat servo montage & kabelafwerking.

Dan verder met de goedkope HK gyro. Deze behoeft volgens velen op het internet een kleine modificatie om zich beter te houden. Gelijk dus maar uitgevoerd. De uitleg van de modificatie is hier te vinden, en komt op het volgende neer:

De gyro. Leuk dingetje!

Gyro openschroeven..

De inhoud!

Hot glue op de juiste plekken aanbrengen.

En weer dichtmaken met een stukje schuim erbij in!

Dan zelfklevend foam op de romp zetten. Plek is discutabel, maar ik vind hem mooi hier... (wetend dat de meningen hierover verdeeld zijn)

Gemodde gyro erop!

En de electronica zit erop!

Kabelafwerking.

En dan de rotorhead er maar eens op!

Tadaaa

Anti rotation bracket goed gebruiken.

Ellendige ball links in de hevels schroeven (klerewerk)

Looking good..

Met sticks in 'middel' positie de hevels mechanisch gezien zo recht mogelijk erop.

Komt aardig in de buurt toch! De rest doe ik met subtrim op de zender (niet op de foto)

Flybar rod erin schuiven.. (Beide zeiden even lang houden!)

Paddles erop, en afstellen maar!

De boel is netjes afgesteld volgens Finless Bob, te weten deze video's

CCPM Afstelling deel1
    CCPM Afstelling deel2

Na de afstelling de boel maar eens even controleren!

Z8NZ9_jdkLI[/media] - hk450 - Elektronica test

That's it voor vandaag!

20. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    UPDATE

Na de heleboel nagekeken te hebben, en her en der nog wat boutjes door KDS varianten te hebben vervangen heb ik de bladen erop gezet en de maiden gehad. De originele bladen ga ik niet gebruiken, die vond ik er te slecht uit zien, misschien onzin, maar ik heb liever qua bladen iets beters erop. Ik heb er een mooie set KDS carbon bladen op gezet. Alles mooi gecontroleerd qua pitch enzo, zodat hopelijk de tracking gelijk goed is. En daar komt ie dan :)

Hij vliegt super! Even wennen, hij reageert iets feller dan mijn KDS, maar na een paar seconden krijg ik het stickgevoel te pakken en vliegt hij super! De tracking klopt, geen rare trillingen en een mooi geluidje! Super! Nu nog even her en der wat finetunen en dan is hij gereed voor verkoop! Officiƫle verkoop verhaaltje komt nog wel op het forum te staan met mooie foto's!

De heli gaat nu in ieder geval weg voor 150 euro, inclusief de KDS carbon blades, en de originele krijg je er ook bij.

Deel Deze Pagina