HK600 GT Maiden Flight! (+ setup discussie stretched T600)

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door stef stuntpiloot, 24 apr 2011.

1. stef stuntpiloot

stef stuntpiloot Forum veteraan

Lid geworden:
    26 dec 2010
    Vandaag was het eindelijk zover, na een korte setup en het goed instellen van de gyro heeft mijn 600 zijn maiden gehad! Ik ben onder de indruk van het formaat en geluid van deze helikopter, heel andere hoek als die 450 helikopters! Deze maiden is een redelijk korte vlucht, ik heb deze eerste accu in stukken gevlogen en in elke pauze de helikopter nagelopen op gekke dingen, alles is goed en zelfs de tracking heb ik in een keer goed!

Hier is een filmpje van mijn eerste ervaring:

En een paar foto's:

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Michael16tsx

Michael16tsx

Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Hey! Die vliegt goed ofniet ? is dit met de voorgestelde accu's ? 3x 3S ? of 1x 6S ?

3. stef stuntpiloot

Lid geworden:
    26 dec 2010
    Hij vliegt nu met 2x 3S 4000 mHa accu met redelijk simpele electronica...

Motor en snelheidsregelaar werden wel warm maar kon ze beiden nog prima vasthouden. Accu's zitten nu aan de lading. ik heb gevlogen tot mijn lipobuzzer aangaf dat hij op 3.6 volt zat ( voltage stijgt weer een beetje als hij niet meer belast word) Maar ik ben nu aan het laden en de lader (accucel 6) Hij heeft er volgens de lader nu in totaal 4150 mHa in gegooit, dit lijkt mij niet goed voor de accu, elke cel van de accu zit nu weer op 4.2 Volt... (heb ik hem nu te lege gemaakt en geeft dit een direct negatief effect op de accu in prestaties en levesnduur? Of kan het ook zijn dat de lader niet goed gecalibreerd is?)

Hij vliegt verder inderdaad goed, erg indrukwekkend vergeleken met de 450...

4. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Hoi Stef,
    gefeliciteerd met je mooie maiden.
    Ziet er echt prima uit.:thumbsup:

Wat het laden van de accu's betrefd, zolang de cel spanning niet boven de 4.2 volt komt kan het geen kwaad.

Heb bij het balance laden van mijn 2200mAh 3s ook wel dat deze een lading van boven de 2200mAh aangeeft.

Tijdens het laden met 4.4 A komt de laadtemperatuur echter niet boven de 22 graden en de cel spanning niet boven de 4.2 volt.

Heb dan de accu ook helemaal leeg gevolgen tot 3 volt per cel.

Moet dus geen problemen op leveren dacht ik.

5. stef stuntpiloot

Lid geworden:
    26 dec 2010
    Okee fijn om te horen, ik hou die veiligheids marge maar even aan en laat hme sowieso niet beneden de 3.6 volt komen. De 2200 mha accu´s van mijn 450 gaat dit heel anders mee namelijk, die gooit ie er vaak maar 1500 mHa er in vandaar dat ik bang was dat ik mijn accu´s in de maiden gelijk gesloopt had... Ik zet voor de volgende vluchten een timer aan op 10 min om dit te beperken.

6. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Hoi Stef,
    nog even voor de duidlijkheid een aanvulling op mijn antwoord.
    ik heb je bericht nog eens even rustig onleed.:lol:

Je gaf al aan een dat je configuratie van 2 x 3S 4000mAh accu gebruikt.

Het totaal wat de lader er op 6S in gepompt heeft was 4150mAh.
    Je mag dit dacht ik door 2 delen omdat je eigenlijk 2 3S accu's van 4000mAh per accu aan het laden bent.

Je hebt dus feitelijk per 3S accu maar 2075mAh per accu geladen.
    De accu's zouden dus in werkelijkheid maar ongeveer half leeg zijn geweest.

Gezien de instelling van je lipobuzzer op 3.6 volt, kan dit dus ongeveer kloppen.

7. stef stuntpiloot

Lid geworden:
    26 dec 2010
    Nope dit is 4150 per accu, ik laad de accu's per stuk op. dus per 3S 4000mHa accu is er 4150mHa in geladen.

8. stef stuntpiloot

Lid geworden:
    26 dec 2010
    Ik heb net ook maar even de rotorbladen schoongemaakt, ze waren mooi wit (en nu weer) maar de heli heeft blijkbaar onder het vliegen nogal last gehad van muggen:

9. Anko

Anko

Lid geworden:
    25 feb 2008

Dan ben je ECHT veel te ver gegaan...;)

10. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Waarschijnlijk zit er wat verlies in je lader.
    Misschien een verbinding die slecht geleid, een dun draadje oid, door de hoge weerstand wordt de laadstroom in warmte omgezet, en gaat dus niet naar je accu. De weersand kan ook al in je accu zitten, dan "denkt" je lader een bepaalde hoeveelheid geladen te hebben, terwijl er minder is aangekomen op de plaats van bestemming. Dan kom je ook op die rare waarden

Probeer altijd max 80% te ontladen, dus dat je max ook maar 80% terug moet laden.
    Maar dat jij op 3,6 volt meer dan de capaciteit van de lipo hebt verbruikt, lijkt me sterk...
    Ik heb er wel eens 1 lager gehad, en daar ging nog steeds minder dan het totaal in terug..

11. stef stuntpiloot

Lid geworden:
    26 dec 2010
    de 80% regel had ik hier inderdaad gelezen en probeer ik mij ook aan te houden dat is dus 3200 mHa, als je zegt dat deze combi met 3.6 volt niet kan ga ik er vanuit dat er in het laad proces wat fout gaat (zoals je ook omschrijft) of dta eventueel de lader niet goed gecalibreerd is en cijfers geeft die niet kloppen. Hoe kan ik de cijfers nu het beste controleren als mijn lader geen goede getallen geeft? Ik heb later deze middag ook gevlogen, kleine 4/5 minuten en er ging daarna 1000 mHa in (ik wou even weten hoeveel ik in die tijd verbruikt heb volgens mijn lader) Voltage zat toen op 3.98/3.99/3.98.

12. Michael16tsx

Michael16tsx

Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Hey Stef,

Als dit 1 van de 1ste ladingen met de accu's is is dit niet zo'n probleem. Vaak zie je dit soort ladingen bij nieuwe accu's en komt 2 a 3x voor. Daarna begint de accu een beetje op kracht te komen en zie je dat ie er niet meer teveel in laadt.

13. DannyvG

DannyvG

Lid geworden:
    24 feb 2011
    probeer anders je buzzer op 3,7 of 3,8 te zetten.
    Persoonlijk heb ik het niet zo op low voltage cut off of buzzers. Gewoon een veilige marge in je timer inbouwen.
    Persoonlijk vlieg ik altijd totdat de lipo onbelast tussen de 3,75 en 3,8V zit.

14. stef stuntpiloot

Lid geworden:
    26 dec 2010
    Dit was inderdaad de eerste lading van deze accu's ik heb nu een 2e lading gevlogen en ik ga nu tot 3.8 en na het laden geeft hij nu aan 3400mHa in de accu gegooit te hebben, dat is dus een stuk beter! die 3400 mHa heb ik in 12 minuten opgevlogen dus krijg er wel een prima vliegtijd uit (8jes vliegen en zo).

Bedankt voor de tips!

15. Michael16tsx

Michael16tsx

Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Dat is mooi om te horen! Ik heb dat ook altijd de 1ste keer, daarna gaat het goed!

Veeeel plezier met je 600 :D

16. Aaalie

Aaalie Guest

Mooi rustig, en een mooi rustig toerental.
    Heb je de regelaar weinig openstaan? Kan hij veel hogere HS draaien? Want als dat zo is, dan kan je ook een kleiner tandwiel monteren op je motor, en win je aan vliegtijd, en vooral aan rendement... je motor en regelaar zullen veel minder warm zijn.

Als je van het rustige vliegen bent, kan je ook eens kijken naar Spinblades. Je wint dan makkelijk een aantal minuten op een vlucht, en je toerental zou ook zelfs lager kunnen/nog een kleiner tandwiel op de motor.

Mooie heli!

Vriendelijke groeten,
    Aldert

17. stef stuntpiloot

Lid geworden:
    26 dec 2010
    hij draait nu al met een 10T pinion.. ik geef ongeveer 50/60 % als ik zo hover aan het einde van de vlucht is de motor en regelaar wel wat warm maar ik kan ze nog gewoon met de hand vasthouden.hij kan dus wel hogere headspeed halen. Wat zou het effect zijn van grotere bladen op deze electronica, worden ze gelijk heel veel meer belast ( ook als de pitch lager is en headspeed gelijk)? Ik zit namelijk te denken om er een stretch 600 van te maken.

Als toevoeging: Ik ben niet van plan om met deze heli 3d te vliegen gewoon normaal rondvliegen en als foto/film platform gebruiken is alles wat ik hier mee wil doen, ik besef dat als ik serieus 3D wil vliegen ik als eerste van 6S af moet stappen en moet gaan denken aan 10/12S Daarnaast zou ik dan voor een bekend en goed merk gaan en niet een chinese namaak.

Laatst bewerkt: 27 apr 2011
  18. Anko

Anko

Lid geworden:
    25 feb 2008
    Simpel gezegt, je fikt de setup uit. grotere disk is ook meer luchtweerstand en dus meer stroomverbruik tijdens eenzelfde hover..

19. stef stuntpiloot

Lid geworden:
    26 dec 2010
    Is dit een garantie of is het uit te rekenen wat een systeem kan hebben om te achterhalen of het wel of niet mogelijk is met de huidige setup? Volgens deze calculator zou het moeten kunnen:

http://dhrc.rchomepage.com/calcAdvanced.htm

Ik hou er dan rekening mee dat alle gegevens van de electronica er in staan en dat hij genoeg lift ontwikkelt terwijl hij ruim onder het max aantal amperes blijft.

Laatst bewerkt: 27 apr 2011
  20. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Heb je ook de juiste waarden van de Rotor ingevuld?
    Dat bepaald de extra "drag" oftewel weerstand in de calculatie.

Een garantie heb je eigenlijk nooit als je iets probeert wat niet binnen de spec's valt en wat een ander nog niet succesvol geprobeerd heeft.
    Maar eenvoudig is het nooit, en vaak niet de moeite waard van het proberen.
    Je hebt vaak beperkingen die slecht te voorzien zijn, zowel electronisch als constructief (sterkte).
    Ik heb tot nu toe nog weinig gestretchte heli's zien blijven, de meesten gaan weer terug naar de originele staat na een poosje.

Deel Deze Pagina