HMS Harpy 1796 - Vanguard Models

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Ptèr, 24 jan 2025.

  1. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    926
    Locatie:
    Thuis
    Hallo allemaal,

    Het is even geleden dat ik iets van mijn modelbouw voortgang heb getoont op het forum en daar moet verandering in komen. Helaas kan ik gewoon te weinig tijd vrijmaken voor modelbouw en heb ik mijn project WvH voorlopig opzij gelegd. Ik heb teveel uit te zoeken en wil eigenlijk mijn schaarse beschikbare tijd besteden aan bouwen i.p.v. researchen.
    Zodoende ben ik een ander project gestart dit jaar en ben ik al een paar weken onderweg en kan dan ook wat voortgang tonen. Het voordeel van dit project is, dat ik weinig hoef na te denken of onderzoeken en gewoon kan bouwen out-of-the box. In mijn situatie kan ik dit project snel pakken en weer opruimen zonder mijn halve huis te hoeven verbouwen en maak ik snel progressie tijdens de bouw. Misschien een beetje saai voor mijn doen.... :eek:

    Het model
    Het bereft een brik-sloep, een twee master uit de Diligence-klasse van de Britse koninklijke marine genaamd HMS Harpy. Het schip is gebouwd in 1796 en het betreft een model kit van Vanguard models.

    [​IMG]

    Op bovenstaande illustratie is de tweemaster HMS Harpy op de voorgrond in het midden afgebeeld. Een afbeelding van het afgebeelde model is hieronder weergeven. Deze afbeelding is afkomstig van de website van Vanguard Models. https://vanguardmodels.co.uk/

    [​IMG]

    Enkele specificaties van het model:
    Jaartal - 1795 / 1796 (te water lating)
    Schaal - 1/64
    Lengte - 845mm (incl. boegspriet)
    Breedte - 277mm
    Hoogte - 580mm
    Dit betreft het model met de koperen beplating en luxe blokken

    De Dilligence-klasse
    De Diligence-klasse was een serie van acht 18-kanons brik-sloepen die in de jaren 1790 voor de Britse Royal Navy werden gebouwd. Deze schepen werden ontworpen door John Henslow, een van de toenmalige Surveyors of the Navy, en de bouw werd goedgekeurd op 22 april 1795. De eerste vijf schepen werden besteld op 4 maart 1795, gevolgd door nog drie in juli 1795

    Ontwerp en Bewapening
    Oorspronkelijk was het plan om deze schepen uit te rusten met zestien 6-ponds kanonnen. Echter, op 22 april 1795 werd besloten om ze te bewapenen met zestien 32-ponds carronades, waarbij twee 6-ponders als boegkanonnen dienden, waardoor ze als 18-kanons sloepen werden geclassificeerd. In de praktijk bleek deze bewapening te zwaar, waardoor bij de meeste schepen de 32-ponds carronades werden vervangen door 24-ponds carronades.


    HMS Harpy geschiedenis en enkele feiten
    HMS Harpy was een Diligence-klasse brik-sloep van de Britse Royal Navy, te water gelaten in 1796 en verkocht in 1817. Ze was het langst in dienst zijnde schip van haar klasse en heeft uitgebreide reizen gemaakt. Gedurende haar diensttijd nam ze deel aan verschillende belangrijke operaties en zeeslagen.

    Dienst tijdens de Franse Revolutionaire Oorlogen

    • Ingebruikname en vroege successen (1796-1797): In april 1796 werd HMS Harpy onder bevel van Commander Henry Bazely in dienst genomen voor patrouilles in The Downs. Op 20 augustus maakte ze deel uit van een eskader dat het schip Augustic veroverde en de Nelly heroverde. Op 25 december 1796 veroverde de Harpy het schip Hoop, in samenwerking met de gehuurde gewapende cutter Hind. Begin februari 1797 onderschepte ze de Franse privéer Requin nabij Dungeness Point en heroverde kort daarna het schip Liberty van Newcastle.
    • Verdere operaties en veroveringen (1797): In mei 1797 veroverde Harpy de Russische hoy Leyden en het schip Fourcoing, die goederen vervoerden van Rotterdam naar Rouen. Later die maand heroverde ze het schip Friendship, dat onderweg was van Southampton naar Leith. In juni 1797 nam Harpy de Franse privéer Espérance gevangen, een roeiboot bewapend met 10 draaibassen en bemand door 32 man.
    • Expeditie naar Oostende (1798): In mei 1798 nam Harpy deel aan Sir Home Riggs Popham's expeditie naar Oostende, met als doel de sluizen van het Oostende-Brugge kanaal te vernietigen. Hoewel de sluizen succesvol werden vernietigd, dwongen ongunstige weersomstandigheden de troepen onder Generaal Coote zich over te geven.
    Dienst tijdens de Napoleontische Oorlogen
    • Zeeslag bij Saint-Malo (1800): Op 5 februari 1800, samen met de sloep Fairy, raakte Harpy betrokken bij een actie tegen het Franse fregat Pallas nabij Saint-Malo. Na een langdurige achtervolging en gevecht werd Pallas uiteindelijk veroverd door het Britse fregat Loire. HMS Harpy had in dit gevecht één dode en drie gewonden.
    • Slag om Kopenhagen (1801): Op 2 april 1801 maakte Harpy deel uit van het eskader van Admiraal Lord Nelson tijdens de Slag om Kopenhagen. Hoewel ze aanwezig was, leed ze geen verliezen, wat suggereert dat haar rol beperkt was.
    • Latere operaties en verkoop (1803-1817): Na een periode uit dienst te zijn geweest, werd Harpy in 1803 opnieuw in dienst genomen onder Commander Edmund Heywood voor operaties in de Noordzee. Ze nam deel aan verschillende acties tegen Franse konvooien en privéers. In 1811 voer ze naar de Kaap de Goede Hoop en nam deel aan de Britse invasie van Java. Na een lange en actieve diensttijd werd de HMS Harpy in 1817 verkocht voor £710.
    Erfgoed en herinnering
    HMS Harpy wordt herinnerd als een veelzijdig en effectief oorlogsschip dat deelnam aan belangrijke maritieme operaties aan het einde van de 18e en het begin van de 19e eeuw. Haar bemanning ontving onderscheidingen voor hun moed, waaronder gespen op de Naval General Service Medal voor acties zoals de verovering van het schip La Pallas en de Slag om Kopenhagen.

    Voor meer gedetailleerde informatie en bronnen over de HMS Harpy kunt u terecht op de Wikipedia-pagina over HMS Harpy (1796).


    Mijn keuze voor dit schip
    Dit is een modern ontwikkelde bouwdoos waarbij veelal gebruik gemaakt wordt van pre-fab laser-gesneden delen. Dit zorgt voor heel veel detail in je model, zijn zaken heel precies vooraf ontwikkeld met zeer goede pasvorm maar de modelbouwer wordt minder uitgedaagd in het zelf fabriceren van onderdelen. De charme van deze bouwdoos is het deels open dek met zichtbare dekbalken, de hoge kwaliteit van materialen (perenhout) en 3d geprint beslag met heel veel details, carronades t.o.v. kanonnen en verfwerk.

    Dit betekent vooral bouwen en niet te veel researchen of nadenken. Dit past precies in het plaatje wat ik op dit moment nodig heb en zoek. Daarnaast is het een mooi scheepje om te zien, met opengewerkte details en op het dek voornamelijk carronades i.p.v. kanonnen en is voor mij weer eens wat anders. Ook zit aan dit scheepje subtiele verfwerkzaamheden. Diegene die mij kennen, geniet mijn voorkeur om te verven met hout en natuurlijke materialen. Kortom, een leuke uitdaging.

    Chris Watton is de ontwerper van deze kit en staat voor accuratesse en kwaliteit voor het werk dat hij maakt. Hij is ook de eigenaar van Vanguard Models. Hij heeft o.a. ook enkele bekende kits ontworpen van Caldercraft zoals Diana, Agamemnon en HMS Victory. Hetzelfde heeft hij gedaan voor Amati (de gehele Victory serie).

    De doos en de inhoud
    Het is niet zo'n groot schip en dus is de doos ook beknopt van formaat. Ongeveer 60cm lang en 20cm breed. Het grafisch ontwerp is van de hand van de zoon van Chris.

    Bij het openen van de doos zit alles heel goed verpakt met bubbelplastic, doosjes en de houten platen vastgetaped zodat het niet kan schuiven in de doos. Het hout is van goede kwaliteit en ziet er prachtig uit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De meegeleverde tekeningen en fotoboek / bouwinstructies om het model te bouwen zijn erg indrukwekkend! Hieraan kunnen andere fabrikanten een voorbeeld aan nemen! :worship:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het meegeleverde beslag is voornamelijk 3d geprint kunststof en Photo Edge (PE) messing. De blokken zijn van hout.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals gezegd bestaat deze kit voornamelijk uit perenhout. Zowel latten voor de romp als ook voorgesneden platen vol onderdelen met de laser. Veel details, kwetsbare onderdelen en hoge kwaliteit.
    De frame en spanten zijn gemaakt van een hoge kwaliteit MDF. Mijn ervaring hiermee t.o.v. vliegtuig multiplex deel ik verderop in het bouwverslag....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot zover de introductie. Ik moet eerlijk bekennen dat ik onder de indruk ben van de kwaliteit en zorgvuldigheid waarmee deze bouwdoos is verpakt en kwaliteit van alle onderdelen, tekeningen en bouwinstructies. De bouw van het model is al een stukje gevorderd, dus de eerst volgende update waarbij de bouw gaat starten volgt snel. ;)

    tot snel,
    Peter
     
    Jaques, Jef80, Herby63 en 9 anderen vinden dit leuk.
  2. Clemens W.

    Clemens W.

    Lid geworden:
    10 nov 2024
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Petrokefalo, Kreta, Griekenland
    Hoi Peter, suc6 met je nieuwe project.
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.567
    Locatie:
    Turnhout belgie
    niet wat we gewend zijn van u, maar tijdelijk eens een ander pad bewandelen doe ik zelf ook wel.
    Het houd het vuur voor de hobby branden.
     
    Ptèr en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    8.165
    Locatie:
    Ittervoort
    Peter succes met dit "eenvoudig" projectje. Gezien jouw kunnen zal het niet eenvoudig worden en er iets bijzonders uit rollen. We zullen met aandacht volgen.
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  5. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    926
    Locatie:
    Thuis
    Chapter 1 - de bouw begint!
    De eerste fase van de bouw begint met het samenstellen van het frame. Dit is bij ieder project vaker het begin. Spanten die op een kielplaat worden gezet. Toch is de contructie bij deze kit een beetje anders.
    Ja, de spanten en de kielplaat is nog steeds hetzelfde, maar de opbouw van het frame, de constructie zorgt er op den duur voor dat dit een heel stevig geheel wordt op een innovatieve manier. Ik neem jullie mee in dit proces.

    De spanten zijn netjes genummerd en op een aantal spanten bij de boeg heeft de laser een lijntje achtergelaten zodat de bouwer weer tot hoever het spant afgeschuind moet worden. Dit dient vooraf het plaatsen te gebeuren.

    [​IMG]

    Hieronder is daar een voorbeeld van gegeven. Het linker deel is nog recht terwijl de rechterkant afgeschuind is.

    [​IMG]

    Dit proces herhaal je bij spant 1 t/m 3 en plaats je op de kielplaat ZONDER lijm. In het begin wordt niets gelijmd en dient pas in een veel later stadium aangebracht te worden....
    De kielplaat is dun en daarmee heel slap en flexibel. Opletten dat deze niet breekt, MDF is kwetsbaar....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu het frame in basis als een dry-fit in elkaar zit, worden twee extra versteviging naast de kielplaat geschoven waardoor het geheel iets steviger wordt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu de twee extra platen op z'n plek zitten, gebruik je kleine spie'tjes om de boel te verankeren en vast te zetten. Alles past zeer nauwkeurig in elkaar als een 3d puzzel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gaandeweg worden extra verstevigingen aangebracht aan het frame....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot op heden past het allemaal heel erg goed in elkaar. Het MDF is dun, zwak en erg kwetsbaar. Door de verstevigingen aan te brengen wordt het steeds een steviger geheel, echter niets is nog gelijmd.

    Tot zo ver deze update,

    tot later,
    Peter
     
    Jaques, Herby63, Jeroen de Lange en 8 anderen vinden dit leuk.
  6. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.171
    Locatie:
    Roosendaal
    Succes met deze bouw.

    Het is af en toe inderdaad nodig terug te schakelen naar "eenvoudigere" modellen. Al is dit ook zeker geen beginners model.
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.680
    Locatie:
    noord-holland
    Bouw ze met dit schip
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.336
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Mooi begin! Succes
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  9. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    926
    Locatie:
    Thuis
    Chapter 2 - benedendekdelen en verdere verstevigingen

    Bedankt voor de leuke reacties mannen!

    Met het plaatsen van het dek en valse dek krijgt de romp verder versteviging. Het dek is al kant en klaar en dient op de onderplaat gelijmd te worden.
    Ik ben er geen fan van, maar ik besluit het toch te gebruiken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het past werkelijk allemaal heel goed zonder bijzonderheden. Het enige wat tot nu toe gelijmd is, is het dek aan de onderplaat.
    De onderplaat wordt met houten keggen vastgezet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verdere verstevigingen worden aangebracht die tevens als wanden gaan dienen. Deze twee wandjes worden ook aan de onderkant vastgezet aan het dek met keggen.
    Ik vind het een slim systeem.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bij de boeg van het schip moeten nog twee spanten geplaatst worden zodat de vorm van de boeg zichtbaar wordt.
    Hoewel het mooi op z'n plaats valt en de afschuining al gedaan is, zal er toch nog wat verdere finetuning nodig zijn.
    Op dit moment is het de bedoeling dat alle verbindingen en overgangen wordt ingesmeerd met houtlijm zodat het een stevig geheel wordt nadat de lijm opgedroogd is.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu dit gedaan is, wordt het achtersteven opgebouwd. Deze bestaat uit een aantal stukken die in elkaar gezet moeten worden...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot zo ver de constructie van de romp.

    Tot de volgende update
    groet,
    Peter
     
    Jaques, Herby63, Jeroen de Lange en 7 anderen vinden dit leuk.
  10. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    926
    Locatie:
    Thuis
    Chapter 3 - Het plaatsen van binnenwandjes
    De wanden worden opgebouwd door kant en klare delen uit perenhout uit de voorgesneden platen te halen. Ik vind wat van de constructie maar vervelender is dat deze delen krom trekken zodra ze in aanraking komen met houtlijm.
    Beter is om deze delen vast te zetten met contactlijm,

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op onderstaande foto is duidelijk te zien dat de wanden aan de zijkanten van het schip aan de bovenkant zijn kromgetrokken door het water in de houtlijm. (zie grote groene pijl) Daarnaast heb ik de ondergrond waar de roosters op geplaatst worden zwart gemaakt voordat ik de roosters plaatste. De wanden heb ik weer losgehaald, recht gemaakt met een föhn en opnieuw vastgezet.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    voor de luiken worden oogjes uit PE meegeleverd. Deze dien je om te buigen, zwart te maken en te plaatsen op de uitsparingen die in het dek zijn aangebdracht. Ik besluit ze te plaatsten door zo eerst op een cocktailprikker te zetten en deze te gebruiken om ze in het dek te drukken, Met een beetje CA lijm zet ik ze vast.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat was het voor deze update. Tot de volgende update,
    Peter
     
    Jaques, tone, Jef80 en 9 anderen vinden dit leuk.
  11. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    926
    Locatie:
    Thuis
    Chapter 4 - het plaatsen van de dekbalken
    In dit hoofdstuk gaan we verder met de versteviging van de rompconstructie. In dit geval het plaatsen van de dekbalken.
    De dekbalken zijn met de laser uitgesneden in perenhout. Ze eruit halen is vrij eenvoudig. Het verwijderen van het residu wat de laser heeft achtergelaten op het hout is wel een karwei om het weg te halen.
    Ik gebruik hiervoor schuurblokjes en naaldvijlen.

    Alle dekbalkjes zijn genummerd en bij uitsparingen waarin de dekbalkjes vallen, staat hetzelfde nummer weergeven. Op die manier kan je ze niet misplaatsen.
    Nadat ik alle balkjes schoongemaakt heb, pas ik ze op het schip. Ik lijm ze nog niet vast. De pasvorm is echt heel erg goed. Indrukwekkend zelfs.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu alle dekbalkjes schoongemaakt zijn en ik zeker weet dat ze allemaal passen, haal ik een aantal los op de plek waar het fornuis / oven moet komen.
    Het fornuis moet eerst geplaatst worden voordat de dekbalkjes vastgelijmd worden. Het fornuis bestaat uit twee delen, onderdeel en schoorsteen. Deze heb ik eerst in de grondverf gezet, daarna koolzwart gemaakt en met grafietpoeder / staalpoeder bewerkt. Uiteindelijk heb ik het lichtjes in de matte lak gezet. Het is de eerste keer dat ik met verf op een hout model werk.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb hetzelfde ook met de ankers gedaan en in de nabije toekomst zal ik dit ook voor de carronades / geschutslopen doen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu het fornuis op z'n plek staat, heb ik alle dekbalkjes vastgelijmd op de juiste plek met de bijhorende balkjes voor de luiken, roosters etc.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot de volgende update,
    Peter



     
    Jaques, tone, Jef80 en 8 anderen vinden dit leuk.
  12. Boris279

    Boris279

    Lid geworden:
    15 jan 2025
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Verweg
    Mooi model !!
    Ga je zeker een mooi model van maken, zoals ik kan zien is de pasvorm zeer goed. Kijk zeker uit naar je vorderingen, te meer daar ik de razee HMS Indefatigable (oorspronkelijk zusterschip van de Agamemnon) van Vanguard models op mijn verlanglijstje heb staan.

    Succes gewenst, en ik blijf je volgen,ben heel benieuwd.
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  13. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    641
    Locatie:
    Uden
    Heel leuk dat je weer bezig bent Peter! Mooi kit ook
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  14. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    926
    Locatie:
    Thuis
    Chapter 5 - Het afschuinen van de spanten
    Nu de romp stevig en solide is, moeten de spanten worden afgeschuind ter voorbereiding van de beplanking. Het MDF schuurt heel gemakkelijk en de vorm van het schip zit er dan ook snel in.
    Dit is altijd een nauwkeurig werkje om ervoor te zorgen dat de huidplanken mooi tegen de spanten vallen. Wel moet de boeg wat gecorrigeerd worden t.o.v. het eerdere afschuin werk, maar dat had ik eerder al aangegeven.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De volgende stap is het plaatsen van de kiel. Ook dit is perenhout en is verrassend dun en fragiel. Op een later moment wordt de kiel versterkt doordat aan beide kanten nog een tweede laag wordt aangebracht.
    Op de scheg en kielbalk zijn uitsparingen gemaakt die precies in de romp vallen. Dit past allemaal perfect.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De romp is nu klaar voor de verschansing en de eerste laag huidplanken. Dit is voor een volgende update.

    groet,
    Peter
     
    tone, Jef80, Baker en 8 anderen vinden dit leuk.
  15. Clemens W.

    Clemens W.

    Lid geworden:
    10 nov 2024
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Petrokefalo, Kreta, Griekenland
    Ik zie dat het echt prachtig wordt. Maar je hebt de snelheid er wel in zitten.
    Mooi,...ik blijf volgen.
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  16. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.849
    Locatie:
    Dordrecht
    Het lijkt wel een 3D puzzel die je zo in elkaar kunt zetten. Het ziet er strak en netjes uit.
     
    Herby63 en Ptèr vinden dit leuk.
  17. DirkL

    DirkL

    Lid geworden:
    26 okt 2021
    Berichten:
    76
    Locatie:
    antwerpen
    Mooi stappenplan in detail gebracht. Veel succes met de bouw en ik blijf volgen.
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  18. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    926
    Locatie:
    Thuis
    Chapter 6 - Het aanbrengen van de verschansing, spiegel en 1e laag huidbeplanking
    Hallo allemaal,

    Het doet me goed om te zien dat er veel interesse is voor deze bouw. Ik moet ook eerlijk bekennen dat het mij goed doet dat ik weer eens "zorgeloos" kan bouwen en dat dankzij de goede bouwdoos die dit mogelijk maakt.
    In deze update heb ik de verschansing en spiegel geplaatst, althans de onderlaag die uiteindelijk beplankt wordt met een 2e laag perenhout. Ook ben ik gestart met het aanbrengen van de eerste huidplanken. Dit zijn strips van 5mm breed van limewood (lindehout) en zijn van heel goede kwaliteit. Het hout is heel flexibel en de rompvorm niet extreem waardoor buigen op voorhand niet nodig is. De eerste laag is qua uiterlijk niet belangrijk, omdat een 2e laag perenhout eroverheen aangebracht wordt. Het enige dat belangrijk is, is dat de vorm van de romp goed wordt gevolgd en dat een solide basis, lees ondergrond ontstaat voor de 2e laag die eroverheen gaat komen.

    Nu ik zou terugkomen op de MDF spanten. Ik ben niet helemaal overtuigd. Ja, het is makkelijk om in vorm te brengen, het schuurt snel. Het is alleen zeer kwetsbaar (slap) maar door de uiteindelijke constructie van het model stevig genoeg, maar je moet echt oppassen dat het niet breekt. Bij het vastzetten van de huidgangen (plankjes) blijven de spijkertjes niet goed genoeg vastzitten in het kopse deel van het MDF. Hierdoor is het lastig om je latjes stevig tegen de spanten aan te krijgen. Een oplossing is het gebruiken van een vloeibare spijker op lastige plekken. Dit is een druppeltje secondelijm! Het kopse MDF heeft ook een erg zuigende werking, dus moet je voldoende lijm gebruiken anders hecht het niet goed. Met andere woorden, vliegtuigmultiplex is lichter, steviger en beter te verlijmen t.o.v. MDF en dat heeft toch meer mijn voorkeur.

    Terug naar de bouwstappen. Ik begin met het uithalen van de verschansingsdelen. Deze zijn wel van dun triplex en moeten vooraf in model gebracht worden. Alleen het deel bij de boeg is nodig.
    Dit doe ik met een beetje water en hitte via een buigijzer. Het onderdompelen van triplex is niet nodig en zorgt er alleen maar voor dat de delen loslaten. Een beetje natmaken met wat water is voldoende. Daarna voorzichtig buigen en verwarmen en langzaam het deel in de juiste vorm buigen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu de delen zijn aangebracht kan gestart worden met de huidplanken. Uitgangspunt is een solide basis voor de 2e laag perenhout waarbij de vorm van de romp goed wordt gevolgt. Patronen en juiste vorm van beplanking is dus niet relevant. Je kan de eerste laag beplanking wel gebruiken als oefening (generale repetitie) voor het patroon dat je in gedachte hebt voor de 2e laag. Het staat je vrij als modelbouwer om dat te doen.
    Nu ben ik voorstander ervan om de 1e laag een ander patroon te geven dan de 2e laag. Hiermee maak ik een stevigere rompvorm die minder gaat wijken en werken. Nogmaals, dit is een persoonlijke keuze.
    Het aanbrengen van de huidgangen gaat gemakkelijk. Doordat ik de romp ondersteboven leg, begin ik met beplanken aan de kielzijde. (persoonlijke voorkeur). Je kan net zo gemakkelijk net onder de verschansing starten, nogmaals dat is de bouwer! Een belangrijke tip voor iedere bouwer, verlijm de latten / huidgangen onderling met elkaar en ook tegen de spanten. Dit gaat je helpen als je de romp moet gaan schuren en de latten tegen elkaar zitten als een massief geheel.

    Ik ben al wat huidgangen onderweg. Ik verjong iedere huidgang een beetje bij de boeg en doe dat op het oog en gevoel. Nogmaals, geen rekenmethodes op dit moment.
    Belangrijk is dat de huidgangen mooi de spanten raken en dat de kopse kant van iedere spant volledig de huidgang raakt. Dit is de test of het afschuiningsproces goed gelukt is! (zie foto hieronder, groene pijlen)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik laat zoveel als mogelijk de stappen zien. Ook foto's van romp in lengterichting. Zie dat de huidgangen een mooie vloeiende curve hebben van boeg naar steven. Ook al is het patroon nu niet belangrijk omdat je er later niets meer van ziet, toch zegt dit iets over de vorm van de romp en de manier waarop je later de tweede laag kan gaan aanbrengen.


    De volgende update toont de volledige beplankte romp (1e laag) en dit is meteen de actuele staat van de bouw!

    Tot snel,
    Peter

     
    Jaques, tone, AndreD en 8 anderen vinden dit leuk.
  19. Jef80

    Jef80

    Lid geworden:
    14 mrt 2023
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Lubbeek
    Het is wel ongelooflijk hoe vlot en mooi alles past als een puzzel. Het wordt prachtig, dat zien wel al!
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  20. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    926
    Locatie:
    Thuis
    Dank! Het past inderdaad allemaal mooi in elkaar. De kit is goed ontworpen en dat help enorm
     

Deel Deze Pagina