Hobby multiplex van de bouwmarkt

Hallo allemaal,

Ik ga voor het eerst een reparatie uitvoeren aan een Calmato sports. Nu wil ik de voorkant helemaal op nieuw maken. de zijkanten zijn 5mm dik bestaande uit een 3mm dik framewerk van multiplex (of iets gelijks). en daaroverheen een balsa plaat van 2mm. Balsa heb ik al in huis gehaald in verschillende diktes, maar ik ben dus nog op zoek naar het hout (multiplex) voor het vervangen van de frameconstructie.
Bij de Karwei heb ik op 3mm Hobby-plaat gevonden, maar ik vraag me af of dit wel geschikt zal zijn.
Een andere optie zal een bestelling bij Conrad zijn. Hier hebben ze ook verschillende soorten.

Mischien ff off topick, maar heeft iemand tekeningen liggen van de Calmato sports???

Alvast bedankt !!!

Die hobby plaat kan je rustig nemen.
De nieuwe Karwei bij ons heeft zoiets niet :oops: , alleen de berken triplex.
Zou voor een Calmato ook niks uitmaken.

De hobby plaat (balsa triplex) krijg je bij ons van de Gamma :wink:

Calmato´s zijn ARF , dus zijn er ook geen tekeningen van. :cry:

Mvg Johan

Bedankt voor je antwoord. Ik zal eens kijken of ik een rechte plaat er tussen kan vinden. 8O

plotterwelt zei:
Calmato´s zijn ARF , dus zijn er ook geen tekeningen van. :cry:

Klopt, maar er zijn zoveel reparaties aan Calmato's uitgevoerd. Misschien had iemand deze wel op tekening gezet of zelfs in autocad om ze uit te laseren. :idea: :idea: :idea:

Als je het voorbeeld al hebt hoef je ook geen tekening om hem te repareren. :lol:

Rechte platen is vaak niet te vinden omdat het hout vaak buiten word bewaard en het dan gelijk de vochtigheit aantrekt.

Beetje krom is ook niet erg omdat je het altijd ergens aan lijmt en dan weer recht is. :wink:

Mvg Johan

Ik heb het hobby-ply bij Johan mogen aanschouwen, mooi spul. Helaas kennen veel Gamma's het niet. Ten minste, als je ze belt, zeggen ze het niet niet te hebben. Maar als je dan artikel nummer 818520 noemt, blijkt het er gewoon te zijn, bij de underlayment. Het kost 4,25 voor een plaat van 610 bij 1220, da's toch geen geld. Samen met een plaatje 3mm berkentriplex kan je haast een heel toestel van de Gamma bouwen...

Groeten,

De nieuwe Karwei bij ons heeft zoiets niet :oops: , alleen de berken triplex.
De hobby plaat (balsa triplex) krijg je bij ons van de Gamma :wink:
Gamma en Karwei vallen beide onder Gamma hoding, dus het hout is hetzelfde :)
De Karwei is een paar jaar geeden overgenomen door de Gamma en het assortiment en de prijzen zijn nagenoeg identiek.

(een ex Gamma medewerker ;))

Ze hebben hier een nieuwe Karwei geopend in Heesch.

Die hebben dus NIET hetzelfde hout als bij de Gamma

Dat Balsa Ply (hobby ply) heeft alleen de Gamma.

En Ik heb al heel wat bouwmarkten van binnen gezien in Nederland en Duitsland.;)

Mvg Johan

Ik wou alleen maar melden dat het hout van de Karwei hetzelfde is dan dat van de Gamma :rolleyes:

Balsa triplex

ik wed mee, het is geen balsa triplex , maar ook geen populieren. De 2 buitenste lagen zijn wel zeer zacht, en weegt veel minder.
en ze hebben deze niet overal in de GAMMA, ik woon in Belgie , dichtbij de grens met Nederland.
in TERNEUZEN (Z.VL) hebben ze de triplex, en in OOSTBURG, (Z.VL.) hebben ze hem niet, ook op de site van Gamma vind je hem niet terug .

je mag het verloren geld op mijn rekening storten
hier mijn nr 1253045

Nee hoor sorry Simen, maar de hobbytriplex bij de Gamma is idd Balsa triplex. Het populieren triplex staat ernaast in het rek, tenminste hier in Sittard en Geleen..........

Het is wel geen topklasse kwaiteit balsa, maar voor de meeste van onze doelen goed genoeg.

ik wed mee, het is geen balsa triplex , maar ook geen populieren. De 2 buitenste lagen zijn wel zeer zacht, en weegt veel minder.
en ze hebben deze niet overal in de GAMMA, ik woon in Belgie , dichtbij de grens met Nederland.
in TERNEUZEN (Z.VL) hebben ze de triplex, en in OOSTBURG, (Z.VL.) hebben ze hem niet, ook op de site van Gamma vind je hem niet terug .

je mag het verloren geld op mijn rekening storten
hier mijn nr 1253045

Verloren:banana:

pict0008re7.jpg

Links onder 3mm balsa
Rechtsonder 4mm Populieren of berken triplex (alle 3 lagen is Balsa)
Bovenop 3mm Balsa Triplex

Kan je ook een stukje sturen als je 50 jaar bouwervaring (Theo en IK) niet gelooft.;)

Rek.Nr.661353354

Mvg Johan

Ze hebben deze niet overal in de GAMMA
De Gamma Bouwmarkten werken met modules, 2 t/m 8 (een aantal jaar geleden tenminste). Hoe groter de winkel hoe hoger het modulegetal en des te meer assortiment. Ik geloof dat momenteel alleen de Gamma's met module 8 het hobbytriplex verkopen. Hetzelfde geldt voor het populieren triplex. Dat is ook de reden dat het niet op de site van de Gamma staat. Hier worden alleen artikelen genoemd van module 2 en 4 (volgens mij).

Plotterwelt gefeliciteerd met je 1000 Euro :D

Ik ben nog niet overtuigd.
Ik heb het spul ook, lekker licht en goedkoop, maar de nerfstructuur ziet er toch (ook op de foto) duidelijk anders uit dan het 3mm balsa!

Stuur maar je adres.
Krijg je een stukje toegestuurt.:D

De platen zijn van kleur iets lichter omdat het "vers" is.

Heb even een stukje uit een "verse" bouwkit er op gelegt.
pict0013gs6.jpg

Mvg Johan

Hoi Gebruikers,

Ik heb bij de Gamma Tiel, 4 platen van het genoemde triplex gekocht.
Dikte 3 mm. thuis werden deze platen door mij gewogen en daarbij bleek dat er onderling een gewichts verschil in zat van circa 40 tot 50 gram per plaat.

Een tip: neem een weegschaaltje mee als je deze platen gaat kopen !!!!
Voor de rest is het prima spul.

Groet Theo

Da's ongeveer 0,7g/dm², lijkt me best wel mee te vallen toch? En snij je 2 overeenkomende delen voor je vliegtuig gewoon uit dezelfde plaat, dan is er al helemaal geen probleem.

Vandaag ook maar een paar plaatjes gehaald, utieindelijk heb ik er 4 gevonden die redelijk recht of maar in 1 richting krom waren.

Het gewicht van een plaatje is ca 900 gram.

Een plaat is 0,3 * 122 * 61 = 2232 cm3
Dat komt op uit op 400 kg/m3.

Licht balsa zit op 100 kg/m3. Volgens de AFH is balsa 50-250 kg/m3. http://www.fijnhout.nl/3 houtsoorten beschrijving/3houtsoorten alfabet.htm

Voor balsa lijkt het dus aan de zware kant. Maar berken is het ook niet (Massa: 650 kg/m3) en linde (Massa: 540 kg/m3) valt om die reden eveneens af.

Populier zou kwa gewicht wel passen: 300-500 kg/m3. Maar de tekening lijkt wel veel op balsa.

Oftewel - zwaar balsa of toch wat anders, maar in ieder geval bruikbaar. Ik ga eens kijken hoe geschikt het is om te frezen.

Arthur

Back