HobbyKing Quanum Trifecta Mini Tricopter eraringen

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door DutchRC, 4 feb 2015.

1. DutchRC

DutchRC Guest

Hee poeple :)

ik kreeg vandaag deze Quanum Trifecta tricopter (frame) binnen.. In dit topic zal ik m'n bevindingen ermee zetten..
    Uiteraard zal het vlieg-gedrag grotendeels afhangen van de gebruikte electronica, dus zal ik ook de fit & finish van het frame zelf in m'n verslag opnemen..

Voor nu, mijn unboxing van het frame & gerelateerde items:

Onderdelen:

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. baswouters2001

baswouters2001

Lid geworden:
    1 feb 2015
  3. DutchRC

DutchRC Guest

Dat zou moeten werken, lijkt mij Bas! :)
    Een zender + ontvanger heb je al neem ik aan??

4. baswouters2001

baswouters2001

Lid geworden:
    1 feb 2015
  5. baswouters2001

baswouters2001

Lid geworden:
    1 feb 2015

nee die heb ik nog niet. dakje voor de tip moet ik ook een power board??

6. DutchRC

DutchRC Guest

Dat kan.. je kunt ook iets zelf in elkaar solderen.. Wel even met je ouders overleggen! Wellicht kan je vader dat voor je doen (?)

7. kevin

kevin

Lid geworden:
    7 apr 2007
    Heb dit frame zelf ook gekocht en inmiddels vliegend.

Setup:
    3x 12a opto rotorgeeks esc v4
    3x dys be1806 2300kv motoren
    3x 6x20 carbon fiber blades(t-style)
    2x zippy compact 3s 2200 mah 25c
    2x zippy compact 4s 1800 mah 25c
    1x 12a rotorgeeks esc die ik puur gebruik als 5v bec voor alle electronica.

Ik heb een omway fpv setje erop met een van die super simpele goggles van HK. Werkt prima wat mij betreft. Geen super scherpe beelden maar genoeg, ook voor het snelere rond racen.

Alles incl. Fpv weegt 400 gram excl. Accu.

Het mooie aan het frame is dat je het zo klein kan maken. En dat de yaw beweging zo snel is.

Echter is de yaw beweging/ reactie naar links en rechts niet gelijk. Dit omdat de motor altijd al 1 kant op staat vanwege de links of rechts draaiende prop. Dat vliegt niet fijn! Ga nog wat prutsen met de expo setting om het op te heffen.

Ook vind ik de zijwaartse vliegbewegingen niet fijn. Dit gaat bij een quad sneller en beter.

Voor vloeiend en rustig rond vliegen is het leuk maar voor snelle fpv vluchten ga ik denk ik toch weer een quad aan schaffen.

Ps: op de 4s accu vliegt hij aanzienlijk beter zeker als je wat vaart wil maken en bij flips en rolls.

Beide accu' s hebben een te lage c rating. De lipo saver piept direct als je vol gas geeft. Je zou denken dat deze setup max 12 a 15 amp per motor trekt. In theorie zouden deze accu's dit makkelijk moeten kunnen leveren. Maar die benoemde c rating halen ze dus nooit.

Ga maar eens 4s 1800 mah 40c proberen.

Voor rustig rond vliegen werken ze beide overig perfect en gaan zeker rond de 10 min mee.

Ben dus niet super tevreden over het vlieg gedrag in relatie tot mijn doel.

Hang er een gopro voorop en je hebt een perfect compacte vloeiende film machine. Dan wel met 1200 kv motoren en 7 a 8 inch props. Krijg je super lange vliegtijden mee.

Oh ja en het landings gestel is veel te kort en land je structureel op je accu's.

Ook zit er bij iedereen slop in de tail servo. Heb het er grotendeels uit gehaald met een rubbertje en lijk je er niet veel van te merken in het vlieg gedrag maaar toch!

Maar ach het kost ook allemaal niet de hoofdprijs.

En dan te bedenken dat ik ook nog een compleet reserve frame met servo heb liggen.

Ben wel zeer tevreden over power set die ik gekozen heb. Die zou ik ook zo op een quad gebruiken. Genoeg power en toch zeer efficiënt.

8. DutchRC

DutchRC Guest

Bedankt voor de uitgebreide reactie Kevin :)

Wat je zegt over snelle jaw, en minder snelle bank zou ik inderdaad ook wel hebben verwacht van een tricopter. Je hebt uiteindelijk maar de helft aan motoren voor de zijwaartse hoek.. Ik kan me voorstellen dat dat ook een beetje een kwestie van persoonlijke voorkeur is.

Dat de landing-legs te kort zijn heb ik inderdaad ook op meerdere plekken gelezen. Dat is wel echt een stom punt van het ontwerp ;)

1 van mijn Afro ESC's wil helaas niet meewerken (rode status LED).. So far heb ik eigelijk geen idee wat er mis is.. Wellicht is die ESC niet goed..

9. kevin

kevin

Lid geworden:
    7 apr 2007
    Balen van die esc. Ik heb nog wel een 12 amp v3 mwt bec liggen waar ik niet mee doe. Dus als je anders helemaal een nieuwe moet bestellen bij hk wil ik je de mijne wel kostenloos op sturen. Ik doe er nu niets mee. Pb je adres maar even als je belang hebt.

Gr. Kevin

10. DutchRC

DutchRC Guest

Yes! PROGRESS :D

Geheel zonder kosten heb ik van Kevin een vervangende Afro ESC gekregen..
    Nou.. spannend uiteraard of het ook werkelijk mijn ESC was die niet goed was..

En jawel! Ik heb nu 3 zoemende motortjes :D
    Veel dank Kevin! Super service :)

11. ik ben een vliegtuig.nl

ik ben een vliegtuig.nl

Lid geworden:
    25 nov 2009
    Mijne heb ik zaterdag in elkaar gezet en ff in de tuin gevlogen.
    Zondag dan toch naar het veld gegaan om eens te kijken wat hij kan.
    Ik moet zeggen , hij vliegt geweldig, rollen loepen en vliegt strak.

Als aandrijving heb ik de Multistar Elite 2204-2300KV Multi-Rotor Motor met de afro 12amp V3 met 5 x 3 prop.
    Met de robbe 3S 1250 MAh pack heb ik een vliegtijd van 7 min bij 18 %.

Meer dan voldoende vermogen de setup, heb zelfs nog met de gopro er op gevlogen en waren ook ongeveer 7 min.
    je vliegt dan ook wat rustiger er mee, maar dan nog steeds voldoende vermogen.

Als controller heb ik de naze32 er op met clean fight V1.7.1.
    Is nu al 1 van mijn favoriete quad.

een aantal foto's:

12. kevin

kevin

Lid geworden:
    7 apr 2007
    Geen dank, ik weet hoe het voelt als je net dat onderdeeltje mist om iets af te bouwen en dan weken moet wachten op iets uit Hong Kong.

Blij dat ik kon helpen, belangrijk onderdeel van deze hobby!

13. DutchRC

DutchRC Guest

@ik ben een vliegtuig: Dat is zo'n beetje de zelfde setup die ik er op heb zitten.. Goed om te lezen!

@Kevin: klopt helemaal! Het zijn geen dure dingen, maar op die kapotte heb ik zo'n beetje een maand mogen wachten.. Dit kwam dus zeer goed uit :)

14. ik ben een vliegtuig.nl

ik ben een vliegtuig.nl

Lid geworden:
    25 nov 2009
    Ik zal morgen ff een copy maken van mijn instellingen vanuit clean fight.
    Voor die gene die deze willen gebruiken..

15. DutchRC

DutchRC Guest

Dat kan maarzo handig zijn ja!
    Ik heb zelf inmiddels een APM flight controller er op zitten.. De hard-case KK2.1 was toch wat te groot.. De APM past er prima op gelukkig :)

inmiddels lijkt het meeste correct te functioneren, maar hij heeft me wat teveel power om hem voor de eerste keer 'even' binnen te testen.. So-far ging het prima, maar hij is (met een lichte lipo) wel erg fel ;)

16. ik ben een vliegtuig.nl

ik ben een vliegtuig.nl

Lid geworden:
    25 nov 2009
  17. bones

bones

Lid geworden:
    15 okt 2014
    Heb je 1 van de motoren counter-rotating gemaakt? Het maakt niet echt uit welke, maar gebruikelijk is één van de voorste twee.

Doe je dit niet, dan hangt je tri een beetje scheef, en heeft ie idd voordeel bij yaw naar één kant, omdat de tail servo al de motor torque aan het compenseren is.

EDIT: Goed plaatjes kijken, bones. Ja dus, dat had je gedaan. :)

Niet dat ik per se een nieuw project nodig heb (eerst eens leren vliegen), maar wat zou je er voor willen hebben? ;-)

18. kevin

kevin

Lid geworden:
    7 apr 2007
    Helaas verkoop ik het frame niet. Het is bedoeld voor als ik crash. Hoef ik niet weken te wachten op een pakket uit hong kong.

Gr. Kevin

19. dji piloot

dji piloot

Lid geworden:
    10 aug 2014
    Goedemorgen heren,
    Ik heb ook een Trifecta aangeschaft met dezelfde setup wat hk adviseerde bij de omschrijving op hun site.
    Nu moet ik echter bekennen dat ik van de aansluitingen van de hk mega mini geen barst terug kan vinden en ook niets van snap.
    Ik heb begrepen dat het een copy is van apm.
    Heeft iemand ook deze fc in zijn setup? En wie heeft er een aansluit schema van?
    Groetjes Peter

20. Schiksie

Schiksie

Lid geworden:
    26 jul 2012
    Je hebt de HobbyKing HKPilot Mega Mini Flight Controller ?

Heb je de manuals al gelezen ;) ?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uploads/141995468X106293X23.pdf

HobbyKing HKPilot Mega Mini Flight Controller and Autopilot with Leads

Deel Deze Pagina