Hoe bepaal je de schaal van gebouwen?

Discussie in 'Diorama's' gestart door Ray58, 27 jul 2023.

  1. Ray58

    Ray58

    Lid geworden:
    10 aug 2022
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Zutphen
    Hallo, ik ben een beetje bezig met het ontdekken van het bouwen van gebouwen in een fantasie setting, zoals bv warhammer of Dungeons and Dragons. Ik begin de techniek met het bouwen met karton, xps en dergelijke een beetje onder controle te krijgen en wil nu echt wat gebouwen maken die ik wil gaan gebruiken in bv een dungeons and dragons game.

    De gemiddelde grote van de figuren die je hierbij gebruikt zijn 25-32mm 1:56 schaal.

    Ik loop alleen tegen een probleem aan. Als ik een gamingtafel wil maken, met hierop een verscheidenheid aan gebouwen, bv een toren, muren, ruïnes, een kerkje, een boerderij, een schuur en een huisje etc etc, dan wil je wel een beetje gelijkheid in de maatvoering en niet dat mijn boerderij even groot is als de kerk zeg maar.
    Ik zie op internet (youtube) genoeg voorbeelden van hoe je een gebouw kan maken, maar ze geven hierbij bijna nooit de maatvoering.

    Is er een manier (of iets van een tabel of zo) te vinden hoe je kan zorgen dat op het oog de verhoudingen kloppen. Het hoeft niet heel precies, het maakt me niet zoveel uit als ik een ruine van een kerk maak dat die een cm te groot is in verhouding. Maar wat ik niet wil is dat mijn schuurtje dat ik bouw even groot is als die ruïne

    Hopelijk heeft iemand hier een goed idee over.
     
  2. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.853
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    De vraag is dan eerder hoe hoog is een kerk? Als je al een schaal hebt vastgelegd.
    Dan zou ik ofwel echte gebouwen meten, ofwel rekenen in aantal verdiepingen, of bijvoorbeeld 5 lokale kerken google-en en hun gemiddelde hoogte nemen, gedeeld door de schaal die jij al gekozen hebt.

    Misschien foto's vergelijken, en een verdieping, of een deur, of ... als referentie nemen?
     
    Ray58 vindt dit leuk.
  3. Ray58

    Ray58

    Lid geworden:
    10 aug 2022
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Zutphen

    Ik heb als een voorbeeld gekeken naar een kapel uit 1300, die zou 6m x 14m zijn en 7m hoog. Als ik dit zou delen door 56 kom ik uit op 10 x 25 x 12,5 cm. Een echte kerk zou het formaat hebben van 17m x 51m x 40m (toren) en zou dan dus 30 x 91 x 71 cm zijn. Een boerderij voorbeeld van 5m x 8m en 5m hoog zou dan dus 8 x 14 x 9 cm worden. Als ik dit zo zou doorvoeren en een ongeveer breedte - lengte en hoogte heb dan deel ik dat door 56 en dan is elk gebouw in proportie tegen over elkaar ?
     
  4. Altitude100

    Altitude100

    Lid geworden:
    30 jul 2011
    Berichten:
    71
    Hier is een vuistregel: Dubbel zo groot, maar dan in centimeter
    • Een monster van 1,8 meter wordt dubbel zo groot (1,8 x 2 = 3,6) in centimeter : 3,6 cm
    • Een ruïne van 3 meter hoog wordt dubbel zo groot (3 x 2 = 6) in centimeter : 6 cm
    • Een schuurtje van 2 bij 3 meter wordt dan dubbel zo groot (2 x 2 bij 3 x 2) in centimeter : 4 bij 6 cm
    • Een kerk van 10 bij 15 meter wordt dubbel zo groot (10 x 2 bij 15 x 2) in centimeter : 20 bij 30 cm
    Dat monster van 1,8 meter kan dus niet over de ruine van 3 meter kijken (want 3,6cm is minder dan 6cm).

    Have fun @
    Altitude100
     
  5. Altitude100

    Altitude100

    Lid geworden:
    30 jul 2011
    Berichten:
    71
    Elke lengte delen door 56 is precies wat het moet zijn, maar dat kan ik niet uit m'n hoofd.
    Dubbel zo groot, maar dan in centimeter is op schaal 1:50, wat dicht genoeg in de buurt zit bij 1:56.

    Have fun @
    Altitude100
     
    Ray58 vindt dit leuk.
  6. Ray58

    Ray58

    Lid geworden:
    10 aug 2022
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Zutphen
    Gelukkig kan ik dat ook niet uit mijn hoofd, dan zou het veel te groot worden (mijn hoofd dan).
    Maar ik snap het nu wel. ik ga gewoon via Google kijken wat voorbeeld maten zouden zijn en dat deel ik dan door 56 en rond ik af op hele cm's. Viel me overigens wel op dat je van heel veel gebouwen wel lengte en breedte ziet staan, maar niet de hoogte, maar goed, dan kan ik wel zeggen dat een verdieping 2m of 2,5m moet zijn of bij een kerk pak ik de lengte van het gebouw en hou die naast de toren en dan kan ik wel schatten wat de hoogte zou moeten zijn, en ook dat delen door 56.
     
  7. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.853
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Klinkt goed, zoals je zegt, de verhoudingen zullen belangrijker zijn dan effectief enkele millimeters meer of minder...
     
  8. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Ik heb zelf bij mijn diorama (1:35) gewoon maten opgezocht en bijv. mijn voordeur gemeten. Het aantal centimeters gedeeld door 35 en dat gaf de juiste maat.
    Ik weet niet of ze bij D&D ook echt 1:56 aanhouden qua afmetingen van gebouwen (deuren), personen etc.? Dan lijkt het mij eenvoudig om een referentie te vinden en ermee aan de slag te kunnen gaan.
    Post je verslagen hier op het forum? Ik ben wel benieuwd hoe het er uit zie :)
     
  9. Ray58

    Ray58

    Lid geworden:
    10 aug 2022
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Zutphen
    Ik ga inderdaad voor delen door 56, dan is alles gelijk al komt het ook niet op een cm aan, niet elk huis is even groot in het echt ook.
    Ik heb nog niet echt verslagen, ik heb wel een aantal dingen waar ik mee bezig ben in het kader van uitproberen en ervan leren. Deze zijn nog niet klaar en wellicht komt dat ook nooit, want het zijn maar test projectjes. Ik ga vanaf nu proberen dingen op formaat te maken. De toren die je hier kan zien op de laatste foto is de eerste die in het juiste formaat is.

    2023-08-02 17.13.33.jpg 2023-08-02 17.13.49.jpg 2023-08-02 17.14.07.jpg 2023-08-02 17.14.37.jpg 2023-08-02 17.14.50.jpg 2023-08-02 17.16.57.jpg
     
    Tamaniac en ozy vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina