hoe dik moet de draad zijn?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door salamander, 26 jul 2006.

1. salamander

salamander

Lid geworden:
    7 feb 2003
    ik wilde even informeren

Ik gebruik in een toestel lipo's. Die moeten 50A kunnen leveren (dat kunnen ze ook).
    Maar hoe dik moet de draad zijn om daar 50A doorheen te krijgen?

2. neoblader

neoblader Guest

elk draadje (behalve waar deze post in staat) kan 50A doorheen, het probleem is dat bij grote stromen de weerstand van de draad het liefst zo klein mogenlijk moet zijn, anders krijg je een spanningsverlies over je draden en ontwikkelen deze ook wamte.
    gaat het om een lange afstand?

Mvg
    Tjeerd

3. salamander

salamander

Lid geworden:
    7 feb 2003
    het gaat om een afstand van 80cm.

4. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    denk toch minimaal 4mm in dit geval 2,5 zou ook nog kunnen.

gebruik wel goud contacten

5. hezik

hezik Guest

Als jij 50 ampere door een te dun draadje probeert te sturen, fikt het draadje gewoon uit.

2,5 kwadraat is wel een beetje weinig voor 80cm 50 ampere. Aan de andere kant, probeer het gewoon eens. Wordt je draad warm, dan moet je een dikkere draad kopen (daar zal het toch wel op uit draaien).

6. Zoef de Haas.

Zoef de Haas.

Lid geworden:
    2 okt 2003
    Als stelregel kan je ervan uitgaan dat 10A per mm2 goed is. Dus voor 50A minimaal 5 of 6 mm2 gebruiken.

Groetjes Hans.

7. zinnia

zinnia

Lid geworden:
    8 feb 2005
    In een boot die 26A trekt heb ik 4mm2 autokabel, en die moet nu en dan vervangen worden, niet twijfelen gebruik dus minimum 6mm2. Voor laagspanning best koperdraad met fijne vezel, eventueel met siliconen isolatie. Die is ondanks de dikte nog soepel.

8. HansGSI

HansGSI Guest

idd.

en geen 2.5mm gebruiken met 50A!

neem minimaal 4mm!

9. RUFTER

RUFTER

Lid geworden:
    20 sep 2004
    6mm2 ?
    Welke stekkers ga je dan gebruiken?

10. zinnia

zinnia

Lid geworden:
    8 feb 2005
  11. salamander

salamander

Lid geworden:
    7 feb 2003
    mmmmm jammer dat het 4kwadraad moet zijn.
    Ik zit namelijk met een toestel dat eigenlijk te zwaar is. En er zat 4kwadraad in. Maar had gehoopt dat 2,5 kwadraad ook zou kunnen. Zou een hoop gewicht besparen op 80cm lengte.
    Dan ga ik op zoek, waar ik nog gewicht kan besparen.
    6kwadraad ga ik niet gebruiken, hij is nu al aardig zwaar, en zou dan nog stukken zwaarder worden.

12. Gerjan

Gerjan Guest

4mm^2 is genoeg voor 50 A
    gaat al jaren goed in tal van boten niet alleen van mij
    met 4 mm goldconnectors
    kan zelfs meer doorheen een 70 A moet ook nog lukken denk ik

en dan wel fijnaderige draad dus erg flexibel met siliconen isolering

Groeten Gerjan

13. michiel b

michiel b

Lid geworden:
    26 aug 2003
    Ik gebruik in een vliegtuig draden van 2,5mm2 voor stromen van bijna 60A. Dat blijft echt ijskoud hoor.

Maar dan heb ik wel korte draden(20cm) en gebruik ik goede dunaderige gevlochten siliconen kabel. Ook 4mm goudcontacten.

2,5mm2 is echt geen probleem hoor, waarom maken ze anders regelaars van 70-77A met 2,5mm2 aansluitingen???

14. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    2,5mm² zou kunnen inderdaad, maar dan moet het wel egt modelbouw draad wezen en met goud connectors werken.

80cm is wel lang dus de weerstand van de draad wordt wel hoger maar dit zal te verwaarlozen wezen bij een modelbouw kabel, het is nagenoeg niet te meten met een multimeter, echter er zal wel een geringe meer stroom verlies optreden maar ook dit is te verwaarlozen.

ik gebruik zelf 2,5A bij moters die ook 50A trekken. echter wel in combinatie met 4mm goud contact.

15. HansGSI

HansGSI Guest

fijn aderig of massief zuiverkoper, maakt niets uit, alleen zodra koper is voorzien van zilverlaag/verzilverd.

goudcontacten, hebben een grote raak oppervlak, dat het goud is leuk, maar het oppervlak en contacdruk maakt deze stekker-vorm zo goed.

16. myshadow

myshadow

Lid geworden:
    15 nov 2005
    Als het niet of bijna niet te meten valt hoeft het nog niet te verwaarlozen zijn.
    Toch niet met een 80 cm kabel?
    Eigenlijk is het 2x80cm de + & - gaan ergens naar toe.

Het is best wel wat vermogensverlies wat er in de kabel optreed.
    Lengte x soortelijke weerstand
    / oppervlakte.

de lengte is 1,6M
    de soortelijke weerstand voor koper is 0.0175 Ohm per 1mm²
    en de oppervlakte van de kabel is 2,5mm²

Dat geeft als uitkomst 0.0112 Ohm, hierbij komt nog de contact weerstand van de vergulde stekkers.
    De meeste fabrikanten geven hiervoor 0.003 Ohm op.
    Het is een lage waarde maar in deze situatie met een 50A stroom wel iets om rekening mee te houden.
    De contact belasting van de vergulde 4mm stekkers is eigenlijk maar 32A continue. In de modelbouw is het geen continue belasting.:)

Vermogens en spannings zonder stekkers bij 50A geeft 0,56V en 28 Watt.
    Met stekkers erbij kom je op 0,86V en 43 Watt.

Hier kun je in de winterdagen :xmas: behoorlijk de handen aan warmen.

17. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Je kunt een koperdraadtabel hier vinden:
    http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/27/2

Als je als rekenvoorbeeld neemt de draad met een diameter van 2,5 mm en een oppervlak van 4,91 mm2, dan zie je dat deze een weerstand heeft van 0,00363 Ohm per meter. Als je over zo'n metertje draad 50 Ampere jast krijg je I^2 x R = 2500 x 0,00363 = 9,075 Watt verlies in de draad 8O ! Dit kost ook nog eens (50 x 0,00363 =) bijna 0,2 Volt verlies. Da's best wel een boel veel :cry: !

18. myshadow

myshadow

Lid geworden:
    15 nov 2005
    Dat zilver laagje is te weinig van dikte om een grote stroom te kunnen transporteren.
    Spanning zit aan de buitenzijde van de geleidende ader, de stroom gaat door de kern.

Goud is een edelmetaal en edelmatalen oxideren niet.
    Daarom genieten vergulde stekkers de voorkeur.:)

19. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Het maakt ook nog verschil of het voor boten of vliegtuigen is.

Vreemd? Niet echt. Bij vliegtuigen speelt het gewicht van de draden extra mee.

Als je aleen naar de electrische weerstand zou kijken, dan kan je het beste koperen waterleidingen gebruiken, maar je snapt dat dit een beetje zwaar is.
    Aan de andere kant snap je dat servodraadjes te dun zijn, dus ligt het optimum ergens daartussen.
    De genoemde 1mm2 per 10A is een aardig uitgangspunt.

Leuk:
    - Bij hogere spanning maakt het spanningsverlies in verhouding minder uit van de totaalspanning. Bij hogere spanning (bij zelfde stroom) zou je dus met dunnere kabel uit kunnen.
    - Bij hele lichte vliegtuigen telt het kabelgewicht extra door. In dat geval kan je beter dunnere kabel gebruiken. In indoorvliegtuig werkt servokabeltje vaak al goed.
    - De kabeldikte bepaal je op de gemiddelde stroom (0.5 mm2 per 10A).

In het algemeen kan je dus met dunnere kabel uit dan in het algemeen gebruikt wordt. 2.5 mm2 is prima voor de meeste toepassingen boven 30A.

20. drift-junkie

drift-junkie

Lid geworden:
    22 jan 2005

Deel Deze Pagina