Hoe "dubbele" aansturing van h-roer Graupner Flori

Hallo Electrobroeders.....

De oplossing zal heel simpel zijn, maar ik staar me blind !!!!!

Ik heb de Graupner Floride gekocht om het electro acro vliegen een beetje onder de knie te krijgen echter.....

Hoe stuur ik het hoogteroer dubbel aan ? Ik heb 2 servo's gemonteerd, maar welke kanaal bezeting moet ik nemen ?

1 + 5 = rolroeren
4 = Throtlle.....maar dan ?

Dit is mijn configuratie:
Ontvanger: Multiplex RX-7 SYNTH DS IPD
Zender: Multiplex Cockpit

gr Gert

Gewoon die 2 servoos via een Y-kabeltje op het hoogteroer kanaal in de ontvanger prikken lijkt mij toch??

yep, of je moet er 1 reversen. Kan met een losse reverser (die zet je tussen servo en y-kabel) of door de goede draadjes binnen in de servo los te solderen en om te draaien (weet niet meer precies hoe, maar heb het gedaan en het werkt :D)

Misschien dat het ook op een "luie" manier via die zender kan, maar dat weet ik niet.
kijken of er iemand zo'n zender heeft. vast wel lijkt me

Ik ken die zender niet, maar ga er vanuit dat die mixers heeft?

Gewoon je ene hoogteroer op het 'normale' kanaal en de ander op een vrij kanaal. Dan het ene kanaal 100% mixen over het andere kanaal.

Gert, ik ben bang dat je nu tegen de limiet van de cockpit oploopt. Volgens mij is dit er niet mee mogelijk.

Of wacht
idea.gif
, als je software versie 2 hebt kun je eens proberen via de electronische V-kabel kanaal 7 op het hoogtroer kanaal bij te leggen.

Dat was de oplossing Theo.. ! :wink:

Inderdaad "gewoon" kanaal 7 er bij mixen via de ( in dit geval ) softwarematige Y Kabel !

Al weer een stap verder.....

mny Thx

gr Gert

mmm daar gaan we weer ;-(
ik heb zo'n Micro Showflyer gekocht in Dortmund
- eerst blijken er hele kleine servotjes in te moeten met veel kracht; ik had nog twee prachtige Hitec's HS-85BB (3,5 kg.cm!) liggen, maar die gaan echt niet zomaar passen (dan houd ik geen triplex meer over!)
- blijken 't er 5 te moeten zijn
- en nu dit weer (ik heb een Robbe Skysport)

misschien dat ik tegen de tijd van 't afbouwen wel een andere zender heb, maar voorlopig ga ik er maar van uit dat ik 1 van de servo's omdraai en een Y-kabel gebruik

overigens passen de 9 grams TowerPro prima in dit kistje en die zijn voldoende sterk en snel en niet duur (echter geen kogellagers), dus da's dan weer een meevaller

ik moet 't nog ff uitzoeken, maar ik zou natuurlijk links (of rechts) de rudderhorn aan de andere kant van de servo kunnen doen en het stangetje aanpassen

Ik heb gekozen voor de Futaba S3107 Nanoservo 9 grams ( 18,50 euro )
passen perfect, en kunnen ( als ik het goed heb ) 1,4 KG doen !
lijkt mij wel voldoende....

gr Gert

Voor dit probleem verkopen ze bij Quartel klemmetjes om één stuurstang te slitsen in twee stuurstangen, de twee gedeelten van het hoogteroer behoeven toch geen apparte aansturing?

Teus

Ga maar eens "googellen" en zoek op Floride - Graupner, je zal zien dat het een beste lap is voor een hoogteroer, ik ben bang dat je dat niet kan aansturen met 1 nanoservo.....

vr.gr Gert

Er zijn ook splitter-kabeltjes te koop met een kant reverse ingebouwd,en de andere kant normaal deze zijn ook te gebruiken voor de ailerons, dus een servo up, de andere down.

Deze lijkt me ook bruikbaar voor het hoogteroer van de floride.

Ik heb hem trouwens ook gekocht en ik had robbe fs 60 servootjes in gedachte , 1.5 kg .

Grtz, Peter

Ik ben heel rustig m'n MicroShowflyer aan het opbouwen en deze heeft volgens mij de zelfde hoogteroer-aansturing

Wat is het bezwaar als je bij de hoogste servo 't servoarmpje omlaag laat wijzen en bij de andere servo omhoog? ze grijpen dan nagenoeg 't zelfde aan en je hoeft dan volgens mij niet je servo om te polen

Ik heb trouwens de 9 grams TowerPro's gekocht; die passen behoorlijk goed (ietsjepietsje uitvijlen) en trekken 1,8 kg

Back