Hoe geluid meten bij een turbine?

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door GJVO, 23 mrt 2008.

  1. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zou graag wel eens willen weten hoe jullie het geluid meten bij een turbinekist.
    Bij ons op de club hebben we een limiet van 78 dB op 7 meter, kist staat dan op een paal op 1 meter hoogte vanaf het gras.

    Hoe kan je nu een turbinekist meten en wat zijn de metingen zo'n beetje?
    Is 78 dB op 7 meter haalbaar of niet.

    In de lucht valt het geluid weg, dat weet ik maar we baseren ons puur op statische metingen.


    Alvast bedankt,

    Gert-Jan
     
  2. henkbraam

    henkbraam

    Lid geworden:
    11 jul 2004
    Berichten:
    246
    Locatie:
    doetinchem
    het zal wel weer een hele discussie worden,maar zal hier even mijn mening geven.
    het meeste geluid gaat een turbine leveren boven 80% van z,n vermogen het ligt er maar net aan waar je met je meetopstelling gaat staan,7mtr achter turbine? niet aan te raden natuurlijk,7mtr voor turbine zal een hele andere meting weergeven.
    vergelijk het maar met temp meting in afgas flow,koele temperatuurtjes kan ik ook opzoeken.
    ik denk dat het meest rieele is de turbinekist op 10mtr langs te vliegen op 3/4 vermogen,en dan te meten,vol vermogen is alleen nodig bij de start en steile klim na overshoot b.v.turbinekisten maken minder herrie dan een wedstrijdkist die z,n programmaatje vliegt met 100cc benzine motor..
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Henk,

    Wij meten volgens de KNVVL methode.
    Voor verbrandingsmotoren wil dit zeggen, haaks op de uitlaat richting/romp.
    Dus in het verlengde van de vleugel.

    Groet,
    Gerben
     
  4. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Gert-Jan, is heel lang verhaal, turbines kun je niet met huidige meet methode meten, DBa meter gaat ballistic door de hoge frequenties. Deze sterven echter snel af met afstand waardoor het minder hinderlijk voor omgeving is dan je zou denken en er moet derhalve een compleet nieuwe meet methode komen óf er moet een conversie factor komen op de bestaande methode. Lees onderstaande link eerst maar eens goed door, er wordt aan gewerkt door enkele vrijwilligers binnen KNVvL. Tot die tijd wordt eea gedoogd en zul je bij je locale vereniging moeten vragen hetzelfde te doen. Indien ze nee zeggen moet je dat respecteren, geluid is en blijft altijd een hekel punt waar bestaansrecht van een club van af kan hangen..... In dat geval een andere plek opzoeken om jet te vliegen voorlopig.

    Hier linkje naar ander draadje:
    geluidsmeting-turbine-vliegen

    Groetjes,
    Gerald
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gerald, alvast bedankt.
    Heb je trouwens enig idee hoeveel dB jouw jet maakt op 7 meter in het verlengde van de vleugel?

    Ik zie dat de KNVvL er wel mee bezig was, laatste bericht staat echter op maart 2007.
    Ik zal wel eens contact opnemen met iemand van de KNVvl over deze vraag.

    Gedogen is een beetje te vage omschrijving, dat kan je als bestuur van een club niet aanhouden.
    Je moet gewoon een bepaalde geluidsdruk of combinatie van geluidsdruk/frequentie als richtlijn hebben, had gehoopt dat daar al wat meer duidelijkheid over zou zijn.

    Helaas.

    Bedankt!

    Gert-Jan
     
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ja, helemaal mee eens, is inderdaad té vaag maar er is momenteel gewoon niets anders officieel gezien.... De laatste post is idd al effe geleden maar ik weet dat er achter de schermen wel aan gewerkt wordt....let wel, voornamelijk door vrijwilligers wat je alleen maar moet aan juichen maar zal niet morgen opgelost zijn.

    Onlangs heb ik mijn Avond Rafale met 8kg turbine op de paal gehad volgens standaard KNVvL richtlijnen, meeting varieerd ontzettend van positie. Schuin achter de uitlaat op zo'n 45 graden hoek is de turbine het luidruchtigst, ik geloof rond 99 DBa. In andere hoeken gemiddeld 94 DBa. (Alwaar de norm 80 DBa ligt.....!) Nu is er wel een soort omreken factor op trail maar die weet ik effe niet meer. Zult misschien effe contact met ze moeten opnemen voor meer duidelijkheid.

    Groetjes,
    Gerald
     
  7. Sandor

    Sandor Guest

    het is bijna achter de rug.
    we zijn er nu met vrijwilligers al een tijd mee bezig (gaan het derde jaar in)
    in ieder geval is er een nieuwe richtlijn ivm de spektrum meting van geluid van een turbine toestel.
    net zoals nu de belasting word gemeten via de richtlijn van de knvvl.
    is er straks denk ik een extra tabel voor de turbines.
    deze berekening heb je nodig om de belasting aan de gevel te kunnen meten.
    het is vrij moeilijk maar er is zelfs met een turbine toestel veel mogelijk.
    de opstelling zoals gerard die voorsteld komt al dicht in de buurt.
    je pakt de drie uitkomsten telt ze bij elkaar op en deelt ze door drie.
    als je de andere jongens eens wilt meten neem je maar eens een zenoah met een trechter carb.
    deze zitten ook al op 87 DB....
    in ieder geval maak je niet zoveel druk om de bron belasting , maar meer om de belasting aan het eerste huis wat er in de buurt staat.
     
  8. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Iedereen alvast bedankt.

    Het is dus even afwachten maar we hebben een vervelende buurman, die klaagt al als ie een zwever ziet.
    We hebben een vergunning voor, ik meen 55 dB op zijn gevel.
    Komt neer op 78 dB op 7 meter bij een brandstofkist.
    Dat is wel haalbaar.

    Hopelijk vallen de meettabellen gunstig uit voor ons.


    Gert-Jan
     

Deel Deze Pagina