Hoe gemakkelijk een motor voorverwarmen?

Ik lees regelmatig dat het föhnen van een brandstof motor de levensduur bevorderd. Ik kan me hier wel iets bij voorstellen.

Maar in de praktijk:

Thuis of bij een stroom aansluiting prima te doen met een elektrische föhn.

Maar op locatie wat kan je dan goed gebruiken?

Ik kwam op de conrad site wel een heteluchtbrander tegen: HETELUCHTBRANDER PT3100-2 - Gas soldeerapparaat - Conrad Electronic

Wie heeft met een soortgelijke "oplossing" ervaring of heeft goede andere suggesties of aanvullingen?
 
hallo,
volgens mij is het fohnen van je motor alleen echt handig als je je motor nieuw heb en in gaat rijden omdat dan de compressie nog zo hoog is dat ie soms bijna niet te starten is.
Ik zie eigenlijk langs de baan nooit iemand ze motor voor verwarmen ofzo, is dus ook niet echt nodig geloof. gewoon rustig je motortje warm rijden, na afloop een beetje after run en je motor blijft naar mijn idee net zo lang lopen als dan dat je hem voor zou verwarmen.
MVG Bas
 
Ik lees regelmatig dat het föhnen van een brandstof motor de levensduur bevorderd. Ik kan me hier wel iets bij voorstellen.

Maar in de praktijk:

Thuis of bij een stroom aansluiting prima te doen met een elektrische föhn.

Maar op locatie wat kan je dan goed gebruiken?

Ik kwam op de conrad site wel een heteluchtbrander tegen: HETELUCHTBRANDER PT3100-2 - Gas soldeerapparaat - Conrad Electronic

Wie heeft met een soortgelijke "oplossing" ervaring of heeft goede andere suggesties of aanvullingen?

"t is volgens mij voornamelijk nodig als de motor nieuw is, dan verwarm je um in de pits en loop je met een lopende motor naar de baan. Dat gaat in de pits omdat daar 230volt aansluiting is.

"Op locatie" is dus voor veel rijders in de pits en dus bij een stopcontact...
 
Even een eigen update:

De Go215 motor blijft ook na een tankje of 15 stevig klemmen en dat wil ook graag zo houden. Voorverwarmen lijkt me mechanisch gezien dan ook erg fijn voor de passing van je motor.

Ik heb nu bij de Gamma (dat zeg ik!) een Gasbrander 3 in 1 aangeschaft. Er zijn branders genoeg op de markt maar allemaal met een vlam uit de norzel. Die vlam staat mij niet aan ik denk dat je daarmee veel schade kunt aanrichten. Maar bij deze gamma brander zit een verloop naar hete lucht ahw. Dit lijkt mij ideaal geen direct vlam contact en beter dozeerbaar en uiterst compact......en geen stroom nodig.

Ik zal later mijn ervaring hier eens posten.
 
Ik heb ze ook wel eens de motor zien voorverwarmen op de verwarming van een auto, gewoon volop zetten en ff 10 minuutjes er tegen aan laten hangen.
 
Even een eigen update:

De Go215 motor blijft ook na een tankje of 15 stevig klemmen en dat wil ook graag zo houden. Voorverwarmen lijkt me mechanisch gezien dan ook erg fijn voor de passing van je motor.

Ik heb nu bij de Gamma (dat zeg ik!) een Gasbrander 3 in 1 aangeschaft. Er zijn branders genoeg op de markt maar allemaal met een vlam uit de norzel. Die vlam staat mij niet aan ik denk dat je daarmee veel schade kunt aanrichten. Maar bij deze gamma brander zit een verloop naar hete lucht ahw. Dit lijkt mij ideaal geen direct vlam contact en beter dozeerbaar en uiterst compact......en geen stroom nodig.

Ik zal later mijn ervaring hier eens posten.

Als ik een motor terug zou krijgen van een klant die op deze wijze voorverwarmd is ... is het einde garantie.

Het voorverwarmen van een motor is een langzaam en nauwkeurig proces, niet te warm en vooral een volledig gelijkmatige verwarming.

Wees slim en haal een föhn op accu's en niet iets met een open vlam.
 
Je schrijft oa: "open vlam" en dat is dus juist niet het geval...

De vlam zelf is natuurlijk veel te warm daarom juist het hetelucht opzetstuk zodat de temperatuur veeeel lager ligt.

Natuurlijk moet je wel je verstand gebruiken en meten wat je doet.
 
het principe voorfohnen;

Door de kop van je motor te verhitten straalt de hitte van boven naar onderen en van buiten naar binnen.
Het knelpunt (klemgedeelte) zit bovenin de cilinder.
Het buitenste deel is de cilinder. Dus die gaat het eerst uitzetten.

Wat je wilt bereiken met voorfohnen;
De cilinder moet door opwarming wat uitzetten zodat de zuiger wat meer speling krijgt. Als je dus te lang fohnt, gaat OOK je zuiger uitzetten en is het lood om oud ijzer...

Hoe te doen;
Flink warme fohn op de kop houden en je vinger onder de kop (carter) houden. Als je carter flink warm wordt, starten.
Hiermee bespaar je in eerste instantie je drijfstang. Die krijgt anders flinke klappen door de startbox. Maar logischerwijs kunnen ook je zuiger en krukaslagers dit waarderen als het wat soepeler loopt.
 
Wat je wilt bereiken met voorfohnen;
De cilinder moet door opwarming wat uitzetten zodat de zuiger wat meer speling krijgt. Als je dus te lang fohnt, gaat OOK je zuiger uitzetten en is het lood om oud ijzer...

Dat is ook niet helemala kloppend.. zuiger is aluminium, en cilinder is messing, en de cilinder zet meer uit als de zuiger, dus de klemming wordt sowieso wel minder.

het maakt niks uit hoe lang je hem voorverwarmt, als je hem maar lang genoeg voorverwarmt
 
Belangrijk is het om de zuiger in de onderste stand te hebben zodat deze niet goed contact maakt met de cilinder.
 
Dat maakt wel degelijk uit want na 5 minuten met je verfbrander op hoog, verwarm je je hele motor. En idd zoals Roelof zegt, zuiger onderin houden.

Dat is ook niet helemala kloppend.. zuiger is aluminium, en cilinder is messing, en de cilinder zet meer uit als de zuiger, dus de klemming wordt sowieso wel minder.

het maakt niks uit hoe lang je hem voorverwarmt, als je hem maar lang genoeg voorverwarmt
 
Dat maakt wel degelijk uit want na 5 minuten met je verfbrander op hoog, verwarm je je hele motor. En idd zoals Roelof zegt, zuiger onderin houden.

Dat is al veelste warm! Met een verfbrander op hoog zal je de motor tot ver boven de 100 graden kunnen brengen... ik zie de lagers al rammelen.

Zoals boven al staat beschreven, föhn op hoog of een verfbrander op low/medium. Bovenkant van de cilinder gelijkmatig verwarmen, zuiger onderin plaatsen. Zodra het carter aan de onderkant warm wordt de motor starten.

Eventueel de eerste tankjes met een wat rijker oliemengsel laten lopen (+5%)... en hoe verder zijn er leuke andere draadjes.
 
De auto-kachel methode werkt echt perfect. Dan wordt alles zeer gelijkmatig verwarmd en je kan het op lokatie doen.
Verfbranders zijn te heet; een normale 1000~1200Watt fohn en een beetje geduld doen de truc. Koop desnoods een omvormer 12V dc -> 230Vac, sluit die aan op je auto accu en sluit daar de föhn op aan; ook dan kan je op lokatie met de juiste middelen de motor voor verwarmen....
 
Jaap, omvormen van 12V naar 230V, maar met een vermogen van 1000W, gaat je een stroomafname van je auto accu geven van rond de 100A... gaat ie niet leuk vinden....
Als je al een omvormer hebt die dit leveren kan.....

(edit: ik zie dat ze bestaan, maar zou ze toch niet zomaar ff op mijn auto accu aansluiten....)

Het altijd voorverwarmen van motoren is een goede gewoonte.
Motor onderdelen gaan simpelweg langer mee, en het maakt het starten van de motor veel makkelijker......
 
Laatst bewerkt:
Een andere truuk is een koker met weerstandsdraad maken en die over de kop schuiven en voeden op een accu, ik hoorde in het verleden al iets over bandenwarmers van electro auto's.
 
het principe voorfohnen;

Hoe te doen;
Flink warme fohn op de kop houden en je vinger onder de kop (carter) houden. Als je carter flink warm wordt, starten.
Hiermee bespaar je in eerste instantie je drijfstang. Die krijgt anders flinke klappen door de startbox. Maar logischerwijs kunnen ook je zuiger en krukaslagers dit waarderen als het wat soepeler loopt.

Even een vraagje hier over, is het verstandig om je drijfstang te vervangen na het inlopen? Deze zit er bij namelijk, of is dit overbodig?
Er is mij verteld dat dit de motor spaart.


Het is een LRP .12 Spec 4, een lekker snel motortje trouwens.
gr.
 
Even een vraagje hier over, is het verstandig om je drijfstang te vervangen na het inlopen? Deze zit er bij namelijk, of is dit overbodig?
Er is mij verteld dat dit de motor spaart.


Het is een LRP .12 Spec 4, een lekker snel motortje trouwens.
gr.

Dat is erg afhankelijk van het merk motor, met LRP heb ik geen ervaring.
 
De LRP .12 Spec 4 is gemaakt door... Picco volgens mij.


31202.jpg
 
Ok het is dus een Picco, ok weet ik dat ook weer.
Maar moet is het dan beter om de drijfstang wel of niet te vervangen?

gr.
 
Back
Top