Hoe kun je een WW2 oorlog tank er verweerd uit laten zien?

• Topicstarter Topicstarter lordluud2
  • Startdatum Startdatum
L

lordluud2

Guest
Beste iedereen,

Ik heb sinds vandaag mijn nieuwste bouwpakket binnen van Dragon. Het betreft een Tiger II tank met Ardenne tracks en een aluminium loop. Nu heb ik alleen altijd het probleem dat ik tanks er niet verweerd uit kan laten zien. Vooral dat "chippen" gedeelte, hoe doen ze dat? Hiermee doel ik op weggesleten stukken verf. Ook het washen gaat met niet altijd goed af. Ik krijg vaak een silvering effect waardoor het net lijkt alsof de tank in de boenwas is gezet. Heeft iemand misschien wat tips voor mij?

Oh ja, is het beter om de tank (behalve de tracks) helemaal te fabriceren en dan te spuiten, of eerst alle onderdelen appart spuiten om hem vervolgens in elkaar te zetten?

Chippen is niet hetzelfde als wegslijten van de verf hoor, met chipping word bedoeld dat hele stukken (op een model natuurlijk stukjes) verf eraf gaan door bijvoorbeeld een luik dat dichtgeklapt word en zo.

Het is vooral van belang dat je goed nadenkt waar je slijtage wilt, op een plaats op een tank waar nooit een voet gezet wordt zal er natuurlijk minder slijtage zijn dan rond de openingen waar de bemanning in en uitstapt.
Verweren kan je op veel verschillende manieren doen.

-chippen kun je bijvoorbeeld verkrijgen door achteraf met een zilverkleurig kunstpotlood markeringen te plaatsen.
- washing is een techniek waarbij je het afgewerkte model helemaal "overshildert" met een zeeeeeer sterk verdunde (donkere) verf, meestal zwart of bruin, na het aanbrengen het model terug netjes afvegen met een doek of zo. Het resultaat is dat de donkere wash mooi in alle spleetjes waar je met je doek niet bij kon blijft zitten
- drybrushing wordt ook nog gedaan na de wash bij drybrushing gebruik een lichtere variant van het basiskleur, je brengt wat verf aan op een plat penseel, en je "verft" met je penseel op een vod of een krant, net zolang tot er nauwelijks nog iets afkomt, dan is het tijd om met je "droge" penseel je model te lijf te gaan. Opletten, bij deze techniek is het niet ongebruikelijk dat kleine onderdelen loskomen.
- pigmenteren : bij pigmenteren breng je pigment poeder aan op de plaatsen die wilt, naderhand is het wel nodig om een laagje clearcoat of dullcoat te spuiten, want het poeder blijft niet hechten als ver.

Om een model een realistic verweerd uiterlijk te geven is het niet voldoende om 1 techniek te gebruiken, je moet een goede balans vinden van de boven beschreven technieken.

Ik ken alle technieken wel, zoals drybrushen, washen en chippen enzo, maar ik krijg nooit een erg mooi resultaat...

Ik heb toen de tijd een Leopard 2 tank in elkaar gezet.

Net zoals gezegd werd, gewoon logisch nadenken.
wat wil je? wat voor situatie zit de tank in?
staat ie tentoon, ie is in de oorlog?, modder?

Tijdje terug was ik in Bastogne museum in Belgie en daar deden ze het op grote schaal.
Ik heb bijvoorbeeld de tank klaar en afgeschilderd, dan is ie mooi in de verf.
met militaire voertuigen gebruik ik nooit glans verf, maar mat.
als je modder spetters wil hebben op de zijkant van de tank, kan je dit doen door bijvoorbeeld.
bruine verf te pakken, wat verdunnen met wasbenzine/terpentine in een apart schaaltje penseel erin dopen.
liefst een penseel met stevige haren en dan streel je over de haren heel zodat hij een kant uit spettert.
net zolang doorgaan totdat je het resultaat hebt dat je wil.
maar voornamelijk gebruik je fantasie.

en stukken verven en dan plakken of alles plakken en dan verven.
das moeilijk te zeggen. hangt af van de onderdelen.
kleine dingen verven en die kan je plakken.
maar body dingen moet je mee uitkijken, want als je geverft hebt en dan gaat lijmen lost de verf op of krijg je een glans laag erop en das niet mooi.
dus body plakken, en dan verven
of body verven, plakken en dan later de plaknaden afverven, vult mooi op en zie je niks meer van.

Suc6

Gewoon een paar stenen er tegen aan gooien :lol:.

Een echte tip is het boek van MIG, FAQ van schilderen van AFV.

Kost een flinke duit, maar hier staan alle technieken en volgordes goed in uitgelegd. Ik heb er veel aan gehad en door dit boek mijn modellen zeer veel kunnen verbeteren!

Voordat ik dit boek had kende ik ook wel een aantal technieken, maar eenieder doet het weer anders en legt niet alles geheel uit, dus dan blijven alle technieken een beetje abstracte begrippen. Met dit boekkie werd alles ineens concreet :D

Greetz,

Jurrie

Back