hoe maak ik dit in's hemelsnaam waterproof???

  • Topicstarter Topicstarter djeetn
  • Startdatum Startdatum
D

djeetn

Guest
hallo iedereen,

bekijk eens even deze foto! ik weet het... het is geen boot maar een houten bad (en ik vind het prachtig) maar ik denk dat het principe hetzelfde is. Ik zou dit graag zelf willen maken maar hoe maak ik dit nu waterdicht?
http://www.trendir.com/archives/000993.html

wie kan mij helpen?

alvast bedankt


 
oei, ik heb eigenlijk mijn vraag niet zo goed geformuleerd. Wat ik bedoelde was, hoe zijn de houtverbindingen opgebouwd? Maar toch bedankt want die epoxy wist ik ook niet en dat was mijn volgende vraag geweest :)

dus nu mijn nieuw vraagje nog eens herhalen:

Hoe zijn bij dit bad de houtverbindingen opgebouwd? Ik weet niet of iemand dit weet maar ik denk dat het in dezelfde aard moet opgebouwd zijn als de romp van een schip dus... daarom dat ik mijn vraag ook hier post.

MVG

Djeetn
 
De houtverbindingen kan je ook lijmen met epoxy. De epoxyhars kan je indikken met katoenvezel, en eventueel wat aankleuren met schuurstof. Op deze manier kan je de individuele houtblokken met epoxylijm ertussen stapelen.

Na uitharding de exacte vorm erin schuren. Dit zal vooral binnen in de kuip een taaie klus zijn, wellicht het makkelijkst uit te voeren met een excentrische schuurmachine met een schuurvel korrel 36.

Hierna komt het afwerken. Afhankelijk van de houtsoort kan je het hout nog beitsen (met waterbeits) in een kleur naar keuze, of om de houtnerf wat op te halen. Daarna is mijn voorstel de binnenkant af te werken met een glasweefsel 160 gr/m2 en epoxy, en de buitenkant met epoxy.

Aanbrengen epoxy:
* 1e laag spaarzaam aanbrengen. Liefst met schuimroller (hol karton, met dun laagje schuim erom)
* schuren (de houtvezel is op gaan staan, en deze moet nu weg)
* aanbrengen weefsel met epoxy. Houdt overlappen zo klein mogelijk, en gebruik spaarzaam epoxy. Geen natte plekken, de structuur van het weefsel moet zichtbaar blijven. Echter wel zoveel gebruiken dat er absoluut geen witte of grijzige plekken in het weefsel overblijven.
* licht schuren
* epoxy aanbrengen met schuimroller
* schuren
* lakken

Wellicht is het aardig de binnenkant hoogglans te lakken (makkelijk in onderhoud) en de buitenkant in zijdeglans (matglans) om de houtnerf mooi te laten uitkomen.

adressen:
www.vosschemie.be (belgie)
www.cesense.nl (benelux verzending, stellendam)
www.harjon.nl (dordrecht)
www.polyservice.nl (nieuwerkerk en amsterdam)
www.duursma.nl (wolvega)
www.evecom.nl (oudega)
www.mrboat.nl (verzending door nl, zaandam)
 
Gek eigenlijk dat niemand spreekt over G4. Dit produkt is noodzakelijk om een hechting te vormen op het hout voor eender wat er daarna nog opkomt. Enkele lagen G4, is eigenlijk al voldoende zonder meer. Wil je zeker niet het risico lopen van vergeling, wat met een donkere houtsoort geen probleem is, dan neem je G8. Allebei van Vosschemie.
 
nog een klein vraagje (vraagjes) (sorry, ik ben een leek :? )

Als ik glasweefsel gebruik aan de binnenkant en ik breng hierop epoxy aan dan wordt het doorzichtig hé? Maar als ik het daarna gladschuur is het dan zo dat je niets meer (maar dan ook niets meer) van het glasweefsel ziet?

welk hout raden jullie mij aan, ik dacht aan teak, iemand anders een idee?

Jullie hebben mij trouwens al heel goed geholpen, waarvoor dank!!!!!

mvg
Djeetn
 
Onze boten worden geschuurd, geplamuurd en geschilderd, dan zie je van de glasvezel niets meer. In jouw geval zal niemand dat kunnen garanderen, daarom zou ik alleen gaan voor een dichtingsmiddel.
Teak is natuurlijk een mooie houtsoort, 2 nadelen: het is olieachtig en het is erg duur. Als je precies hetzelfde wil als op de foto, dan wordt het teak. Maar een optie is grenen (is iets anders dan het vuren uit de bouwmarkt) dat is lichtgekleurd hout, dan krijg je het "Zweeds" effekt. Ik denk dat je best afblijft van het eiken, beuken, fruithout, inlands loofhout in het algemeen dus. Dit is namelijk niet zo rotvast, het wordt wel behandeld, maar toch...
Ceder is erg rotvast, maar niet sterk en te zacht om goed te schuren.
En natuurlijk is er Oregon pine, de vorige generatie mijnenvergers waren er van gebouwd, en hebben 50 jaar in het water gelegen, zonder epoxy erop.
De houtverbindingen steeds lijmen met polyurethaan lijm, de enige échte watervaste lijm.
Succes, ik volg dit met flinke interesse.
 
merci Gilbert voor de tips en de interesse :)

Djeetn --> Dieter :)
 
zinnia zei:
En natuurlijk is er Oregon pine, de vorige generatie mijnenvergers waren er van gebouwd, en hebben 50 jaar in het water gelegen, zonder epoxy erop.
wij hebben er een in lemmer liggen, van het zeekadetkorps. maar zodra ze 51 was, liet ze haar boegbalk min of meer los :| maar er hangt alweer een nieuwe voor.

bij een met glasweefsel versterkt/beschermd stukje hout heb ik nog altijd een heel klein beetje de structuur van het weefsel kunnen zien (160 grams) maar het is bijna niet te zien, alleen epoxy zou ook moeten lukken, maar dat wordt daarboor wel een stukje brosser/kwetsbaarder. maar of dat kwaad kan in een bad :?:
 
djeetn zei:
Hoe zijn bij dit bad de houtverbindingen opgebouwd? Ik weet niet of iemand dit weet maar ik denk dat het in dezelfde aard moet opgebouwd zijn als de romp van een schip dus... daarom dat ik mijn vraag ook hier post.

MVG

Djeetn

Onze rompen (van een schip dus) zijn gebouwd om water BUITEN de romp te houden.
Dat is een essentieel verschil met dit bad, wat gebouwd is om water BINNEN de romp te houden...
Even een ruwe rekensom: Stel het bad is 50 breed, 150 lang en 50 diep dan heb je het over 375000 kubieke cm water. Met de hoeken er af (het bad is tenslotte ovaal) kom je toch ergens in de buurt van de 300.000 kubieke cm water. Da's 300 liter = 300 kilo :!: 8O
Hoe hou je dat binnen zonder het bad aan de buitenkant te verstevigen met spanten of duigen?
Kijk eens naar de dikte... Of beter gezegd: het gebrek aan dikte van het hout...
 
en als ik het bad nu eens niet vol laat lopen :)

nee, ik weet het... daar heb ik ook al aan gedacht!! het zou toch op één of andere manier moeten lukken aangezien het bad op de foto het aankan. Ik had gedacht om de planken net als een puzzel ineen te steken. Wat bedoel ik daarmee, de ene plank heeft een uitholling terwijl de andere plank een uitsteeksel heeft! Ok, dit is wel slecht geformuleerd maar begrijp je wat ik bedoel. Een beetje hetzelfde principe zoals die vloeren die je tegenwoordig snel kunt aanleggen. Ik denk dat deze manier wel stevig genoeg is EN dan nog eens in combinatie met die polyurethaanlijm of epoxy met katoenvezel denk ik dat het wel zou moeten lukken. Of niet?? :cry:

let me know

groetjes
 
Volgens mij is dat gewoon een kunstof badkuip met een houtprint..
 
ik betwijfel het ten zeerste, en moest dit het geval zijn dan zou dit zeer spijtig zijn! maar, ik heb nog enkele site's gevonden met houten baden (en dit zijn echte houten badkuipen). Kijk maar naar http://www.driftwood.ie/gallery8.html (alhoewel ik deze helemaal niet zo mooi vind) :)

dus... conclusie... het moet op een of andere manier mogelijk zijn!!
toch?? hoop ik!
 
Er is in elk geval iets aan gerommeld met fineer. Bekijk dit bv. eens:

oval_teak_along.jpg


Dit _kan_ domweg niet zo uit hout gebouwd worden. Aan de zijkant zie je duidelijk latjes, maar aan de kopse kanten op de bovenkant is er een mooie egale houtprint.

Fineer dus.

Toch zien een aantal van die baden er wel 'echt' uit, waarbij dan ook gelijk opvalt dat die baden verdomd massief zijn, als ze helemaal uit hout bestaan. Bv. de foto hierboven, let eens op het verschil in hoek tussen de buitenrand en binnenrand.. als dat massief hout is, weegt die badkuip _veel_ en zul je in je huis waarschijnlijk speciale voorzieningen moeten treffen om al dat gewicht (bad + water + persoon) te kunnen dragen..
 
Bedenk mij net.. waarom niet een bestaand bad bekleden met dunne houtstrips? Mits netjes gedaan, moet dat er precies zo als het bad hierboven kunnen uitzien en je lost het probleem van de waterdichtheid in 1 klap op..
 
daar heb je idd gelijk in, dat had ik nog niet gezien, bedankt om me daarop te wijzen!!
 
In een gewoon bad gaan ook snel 200 liter water, dus 200kg, en als je ziet op wat voor lullige pootjes dat staat, en tegenwoordig is het maar een paar millimeter dik polyester. Waar een persoon zit, zit geen water, dus dat maakt niet veel verschil in het totale gewicht (wet van Archimedes)
Overigens het bad van Djeetn heeft een ander model dan dat van Hezik
 
zinnia zei:
Waar een persoon zit, zit geen water, dus dat maakt niet veel verschil in het totale gewicht (wet van Archimedes)
Ah! Ik voorzie een discussie ;)

Wanneer het bad tot de rand toe vol zou zijn geweest, en het water stroomt over de rand wanneer je er in stapt, ben ik het met je eens.
Maar!
Dat water stroomt niet over de rand! (Tuurlijk niet! Anders krijg je ruzie met moeders de vrouw.)
Dat water blijft lekker in je badje.
Jijzelf stapt er bij en de waterspiegel stijgt.
Het totale gewicht op de pootjes neemt wel degelijk toe!

(Omdat wij uitsluitend een douche hebben, weet ik niet precies hoe dit gaat met badeendjes. Die drijven namelijk.)

;) ;)

Wim
 
De inhoud blijft het zelfde maar het gewicht neemt toe.

bijvoorbeeld
1000ltr water=1m3 =1000kg
1ltr lood=1dm3= ca 11kg
Leg dat lood in het water. Er stroomdt dan 1ltr water eruit en het gewicht neemt 10kg toe.
 
Back
Top