Hoe maak je drijvers onder een model...

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Richard Branderhorst, 1 jan 2007.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.167
    Locatie:
    Ederveen
    Gents,

    Bij deze een fotoverslag van het bevestigen van floats onder je model. Meestal zijn de bestaande landingsgestellen niet geschikt om drijvers aan te bevestigen (te smalle spoorbreedte), dus moet je het landingsgestel vaak zelf maken. Als je daarbij niet met enige nauwkeurigheid te werk gaat, komen ze er schots en scheef er onder te zitten.

    Allereerst heb ik een 4-tal schotjes uitgezaagd, waar de drijvers mooi in passen. Deze schotten heb ik tegen balkjes geschroefd, die op hun beurt op een plaat vast zitten. Maak de schotjes dusdanig, dat de bovenkant van de drijvers horizontaal loopt.
    Nu de drijvers mooi uitrichten, ik geef ze daarbij enige "toespoor", dwz de voorkant van de drijvers zit iets dchter bij elkaar, als de achterkant. Dit helpt, net als bij wielen, het model beter rechtuit te gaan in de start en landing, anders kan hij snel uitbreken.

    De hartlijn van de drijvers zit bij mij ruim 40cm uit elkaar, maar dat is echt natte vinger werk. Zet je ze te breed dan is het risico van uitbreken groter (als één drijver eerst het water raakt, schiet de neus ineens weg). Maar zet je ze te dichtbij elkaar, dan kan het model sneller omslaan, bvb bij taxiën bij zijwind.

    Hierna volgen enkele foto's, en aan het einde zoals het er uit moet gaan zien, maar zover ben ik nog niet, ik hou jullie op de hoogte.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    :thumbsup:

    Toppie Richard, het lijkt wel of het watervliegen een kompleet nieuw leven wordt in geblazen.
    2007 wordt een goed watervliegjaar :yes:
     
  3. knikvleugeltje

    knikvleugeltje In Memoriam

    Lid geworden:
    13 feb 2006
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Tweede Exloërmond
    Dat plakband blijft allemaal zo zitten? :?: :wink:

    Taco
     
  4. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    zit er goed uit. het word dringend tijd dat ik er ook maar eens aan begin.
     
  5. flying jesse

    flying jesse

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Nederland
    Ha leuk! Ik ga morgen naar mijn Opa toe om te beginnen met mijn floats te bevestigen, dus wel handig dat ik dit even uitprint om mee te nemen aangezien de handleiding in het chinees of japans is, en mn opa en ik kunnen dat beide niet..


    Mvg Jesse
     
  6. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss
    hallo Richard,

    als je op je drijvers voor en achter ergens eerst klossen lijmt (Multiplex of hardhout), kun je daarover heen een aluminium U profiel schroeven, dan heb je verder de hele lengte om het onderstel van het model te bevestigen.
    Een paar gaatjes achterelkaar in dit alu profiel en je hebt snel (in een paar minuten) de plaats van je step gewijzigd en kun je hiermee verder zonder problemen ter plekke volop experimenteren.
    Zo heb ik het tenminste in het verleden altijd gedaan en het funktioneerde altijd prima, de step zat zo altijd snel op de juiste plaats.

    groetjes,
    Jan Hermkens (negenvoudig Ned. Kampioen watervliegen)
     
  7. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Kijk, dat is handig.
    Eén vraag nog, je zegt dat het echt natte vinger werk is, kun je een vuistregel geven van de breedte tussen de drijvers tov de spanwijdte?

    En is het mogelijk een piper van 1,80 meter met drijvers uit te rusten of is dat niet aan te raden ivm de hoogliggende vleugel?

    Stefan
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Tuurlijk is dat mogelijk kijk maar eens naar mijn Sig floats voor mijn Super Decatholon 1:4.

    Deze drijvers zijn welliswaar origineel voor de grote Piper Cub maar je hebt ze ook een maatje kleiner.
     
  9. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.167
    Locatie:
    Ederveen
    Zo,
    Met het naderende watervliegfestijn in zicht, toch maar even verder gewerkt aan de (W)agwagon.

    Het bijgeleverde alu gear leverde toch een te smalle spoorbreedte op, zodat ik er zelf een aan het maken ben van 4mm staaldraad. Wel een boel meer werk 8O .

    Daartoe een simpele mal gemaakt zodat je het mooi kunt opmeten en afstellen. Het buigen doe ik met een buigijzer. Het solderen doe ik met gewone soldeer, hardsolderen zou het verenstaal te bros maken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ivm de voorste bevestigingsbeugels moest er in het balsa enige versteviging komen, daarvoor multiplex "proppen" gemaakt en die in het balsa gelaten, even schuren en folien, klaar.

    [​IMG]

    Bij de achterkant een stuk balsa weggesneden en dat vervangen door een plaatje triplex

    [​IMG]

    Hier zit de voorste beugel al vast.

    [​IMG]

    Het begint er nu op te lijken:

    [​IMG]

    De staart heb ik ook aangepakt en een extra fin gemaakt aan de onderkant voor extra richtingsstabiliteit. Waterkisten verliezen een stuk van hun r.stabiliteit door de drijvers, daartoe wordt het staartoppervlak doorgaans vergroot met extra oppervlakte.
    Daartoe moest ook het rudder vergroot worden, ook handig bij manouvreren op water.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het waterroer komt in de staart, direct aangesloten op het rudder, retractable waterrudders aan de drijvers is een klusje voor van de winter, als de kist tenminste goed vliegt, is natuurlijk afwachten...
    Verder moet er nog een "cross brace" gemaakt worden, ofwel stangen tussen de drijvers onderling zodat ze niet gaan zwabberen.

    De staart folien en dan hop het water op, moet hem toch wel uittesten vóó de meet....
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Richard,

    goed bezig :thumbsup:

    Dat staat voor mijn S. Decathlon ook nog steeds in de planning maar het schiet alleen nog niet erg op.
    Toch eens kijken of ik komende weken `s avonds even een testvluchtje kan maken :roll:
     
  11. Cornelis B

    Cornelis B

    Lid geworden:
    28 sep 2005
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Barneveld
    Hoi,

    Mooie floats!!

    Een vraag over het buigen van verenstaal.
    Ik las dat je het buigt met een buigijzer.
    En dat je het niet hardsoldeerd ivm het bros worden.
    Buig je het dus gewoon koud. Want ik dacht dat verenstaal dan breekt.
     
  12. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.167
    Locatie:
    Ederveen
    Klaar!

    [​IMG]

    Nou komende week nog de eerste drijf-, taxi- en vlieg testen...

    Hierna wat detail foto's
    De achterste steun heb ik alleen voorzien van een "cross brace" , om het uit elkaar wijken van de drijvers regen te gaan. Beter is in feite een brace zoals aan de voorkant, IN de drijvers verwerkt. Dat verstevigd de totale constructie enorm. Nadeel van een laag geplaatste crossbrace, met name aan de achterkant, is dat hij doorgaans in de start door het water gaat en veel weerstand oplevert...
    Mogelijk dat ik alsnog zo'n laag geplaatste brace ga plaatsen, als de drijvers gaan resoneren, maar dat kun je pas in de praktijk testen.

    [​IMG]


    De voorste steun heeft een achterwaarts geplaatste steun gekregen, dit omdat de drijvers anders naar achteren klappen!

    Hier nogeens van onderen.

    [​IMG]

    En van boven, mogelijk kun je hier zien dat de drijvers wat "toespoor" hebben.

    [​IMG]

    Hier het staartroer. Niet helemaal "scale" maar hopelijk houdt hij het in de start en de landing (en transport!)
    Komende winter maar eens de retractable waterrudders eraan knopen, maar da's veel werk extra.

    [​IMG]

    Cornelis:
    Ja, verenstaal kun je prima buigen, maar liefst in ENE keer goed, idd, als je het heen en weer blijft buigen dan gaat het er een keer aan.
    Tot 90 graden (zoals bij landingsgestellen de haak maken waar het wiel aan komt) geen probleem.
    Het (zacht) solderen tast de veer kwaliteit ook niet aan en houdt prima voor deze toepassingen, al moet je de verbinding wel eerst omwikkelen met koperdraad (zoals in gevlochten electriciteitssnoer zit)
     
  13. Cornelis B

    Cornelis B

    Lid geworden:
    28 sep 2005
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Barneveld
    Richard,

    Ziet er goed uit floats onder dat model.

    Bedankt voor de uitleg, ga ik in het vervolg eens proberen.
    Ik heb het nu door middel van verhitten => harden (snel afkoelen in water) => ontlaten (verwarmen tot 220 graden en langzaam af laten koelen) gedaan.
     
  14. zander

    zander

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    295
    Locatie:
    vroomshoop
    hallo,
    mooi. ik zit te denken om ook floats te maken maar wat kun je nou het beste gebruiken een staart drijver of een neuwdrijvertje.
     
  15. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.167
    Locatie:
    Ederveen
    Als je het allemaal goed doorleest zie je dat je helemaal geen neus- of staartdrijver nodig hebt. Twee grote drijvers waar het hele toestel op rust is voldoende. Bij een "neus" drijver zou het toestel vrijwel zeker over de kop gaan. Slechts enkele klassieke vliegtuigen hebben het geprobeerd met wat kortere drijvers onder de vleugel een aparte drijver onder de staart. Het is niet bepaald succesvol, met een beetje golven gaat het al mis. Drijvers moeten LANG zijn om de nodige stabiliteit te hebben.
     
  16. zander

    zander

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    295
    Locatie:
    vroomshoop
    hallo,
    ok dan moet ik mijn neuswiel maar weg halen.(hij zit toch vastgelijmd).
    mvg
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.426
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Uhm jammer ik moet zelf aan de drijver bouw maar ik moet verder zoeken zie ik.
    Ik dacht ze van schuim te maken met een laagje epoxy dat hebben we nog in voorraad.
    Ik zoek alleen een tekening hoe groot je bij welk vliegtuig moet maken.
     
  18. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Hoe groot is je model.
    Drijvers zijn vaak 75% van de lengte van je model.
    Voorkant van de drijvers nog voor of gelijk aan de spinner voorkant.
    De step 10-15 mm achter het CG van het model .

    Drijvers zo bouwen dat je bijna geen CG verplaatsing krijgt .;)
    Je kan voor elk formaat vlieger wel drijvers kopen.

    En maken ook (ik frees ze uit gamma plaat voor bv. de fourstar60 of Calmato)

    Voor een shocky staat een depron tekening op de site van 3DDaniël.

    Als je op het forum zoekt vind je ook deze link die ik in 2006 al eens geplaatst heb. ;)
    RC-Wasserflug

    Onder Download vind je de tekeningen .

    En als je hem nu snel klaar hebt kan je naar Zeumeren op 25 Sept.
    Daar is genoeg aan watervlieg ervaring op 1 plek.:cool:

    Mvg Johan
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.426
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb vanavond zo'n schuim gevalletje gekocht.
    een cessna van h.c van 1.2 meter span.
    Er zitten alleen geen drijvers bij (een paar eigengemaakte maar die zijn niet naar mijn zin en ook niet pasggemaakt.

    Ik weet helemaal niet hoe ik het in de schuimprut moet vastkrijgen.
    Het schijnt dat je met de orginiele drijvers je zo weer terug kan naar wielen.
    Da lijkt mij ideaal.
    Het liefst heb ik een orginiëel setje maar dat wordt weer lastig denk ik, maar we gaan op zoek.
     
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.803
    Locatie:
    Ede
    wat is de ideale spoorbreedte eigenlijk tov je spanwijdte?

    het zwaartepunt van de drijvers gelijk aan je vliegtuig zwaartepunt is me duidelijk.

    en de sporing hoeveel graden of cm /m ?
    dat heb ik "nog"niet terug kunnen vinden .
     

Deel Deze Pagina